Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-19, 06:18
  #1213
Medlem
Har ett litet ärr på ca 1.5cm vid hårlinjen. Fick det när jag var ca 10 år gammal och är idag 25+
Ärret har inte synts förrän på senare tid i samband med håravfall och liknande. Kan man få ersättning eller är det försent och ingen idé att försöka?
Citera
2016-01-21, 17:43
  #1214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Har ett litet ärr på ca 1.5cm vid hårlinjen. Fick det när jag var ca 10 år gammal och är idag 25+
Ärret har inte synts förrän på senare tid i samband med håravfall och liknande. Kan man få ersättning eller är det försent och ingen idé att försöka?

Nej, du kan inte komma med det 15+ år senare! Vanligtvis är preskriptionstiden 3 år!
Citera
2016-02-11, 20:47
  #1215
Medlem
filurenss avatar
Tjena Flashback!

Vet inte om jag postade i fel tråd tidigare, någon sammanfogad försäkringstråd/ersättning. Fick dock inget gensvar i den, så testar att posta i denna tråden istället - med förhoppningsvis bättre gensvar (även om texten är lite väl mastig kanske)... Se det fetstilta för att slippa ta er igenom denna "Bibeltext".


Har nu fått besked- och ersättning från Folksam, om mitt olycksfall som skedde i slutet av december förra året. Där och då, råkade jag ut för en ganska otäck ansiktsskada. Detta när jag trillade in i en skarp kant med kinden, utan att hinna "ta emot" med händerna.

Resultatet av detta blev ett cirka 4 cm långt- och 1 cm brett snitt, precis under vänster kind. Ett ganska litet ärr kan tyckas, som bedömdes ganska generöst med måtten - då företaget uppskattade ärret till "5 cm längd / 2 cm bredd" utifrån bilderna. För detta ärr fick jag ut 7125 kr, vilket jag tyckte var förvånansvärt lite. Jag hade gärna bifogat bild, men det hade out:at mig alldeles för mycket. Ärrets storlek i sig, som även ni säkert ifrågasätter nu - är inte mitt huvudsakliga problem.

Eftersom snittet som uppstod vid olycksfallet, i princip delade en del av muskeln i kinden, ter den numera sig konstigt vid anspänning. Jag mailade tillbaka min handläggare om en överklagan, som jag alltid hört man i princip ska göra vid olycksfall/vanprydande ärr. Jag kom med, i mitt tycke ganska tunga och väl formulerade argument - om varför mitt belopp bör diskuteras återigen. Min del av överklagan kan ni ta del av nedan:

"Hej ****!

Vill börja med att tacka för den snabba hantering av mitt ärende, från det att jag hörde av mig, skickade in bilderna och fick ett snabbt beslut! Blev väldigt imponerad.

Mindre imponerad, blev jag av i mitt tycke, den undervärderade ersättningen för mitt vanprydande ärr i ansiktet. Jag tycker inte ärrtabellen gör mitt ärr rättvisa. Detta då ärrets storlek sett till bedömningsfaktorerna i tabellen "Bredd/Längd", inte berör det som ändrat mitt utseende mest - muskelns delning och det djup i kinden det för med sig.

Jag skulle gärna vilja få min ersättning omprövad, då det inte känns som ni har tagit detta i beaktning. Lägger man till en tredje parameter i bedömningen, såsom djupet i mitt vanprydande ärr (som är minst 2 cm djupt) - borde den procentuella delen öka markant.

Ärrets storlek, är inte det huvudsakliga bekymret utan det är just det att djupet som påverkar muskeln i kinden när jag pratar, öppnar munnen och framförallt skrattar. Detta har medfört att jag undviker att prata i olika situationer då jag vet att personen undrar / alltid frågar vad som har hänt med min kind. Eller till exempel skrattar, något jag heller inte gör längre - just pga att ärret är som mest framträdande när kindmuskeln spänns (hur ljuset faller i "gropen").

Detta tycker jag borde bedömas annorlunda, och därmed få beslutet omprövat. Jag mår väldigt dåligt över hur kinden ser ut i olika situationer och avskyr att se mig själv med detta på bild (blir alltid en väldigt ful skugga). Det borde därmed bedömas utifrån invaliditet, i mitt tycke. Bifogar nya bilder."

För er som inte orkade er ta igenom min del av överklagan, kan den sammanfattas enligt följande:
  • Ger kritik åt Folksams "ärrtabell/ersättning", då den inte är relevant för mitt ärende.
  • Försäkringsbeloppet borde öka markant, med tanke på ärrets "djup" i min kind - istället för dess "längd/bredd" i enlighet med tabellen.
  • Påverkat hur jag integrerar/uppfattas av/med andra, min självkänsla har försämrats. Vill inte längre skratta, le eller visa tänderna - då ärret framträder som mest.

Jag fick ett personlig skrivet brev tillbaka till min hemadress, där alla argument slogs ner och ombads överklaga igen om jag inte var nöjd med beslutet. Nedan kan ni ta del av Folksams svar, på min överklagan av beloppet:

"Ang. Omprövning ärr

Hej! I ditt brev till oss vill du att vi omprövar ersättning för ärr.

Försäkringen lämnar ersättning utifrån ärrets längd och bredd och på det försäkringsbelopp som försäkringen är tecknad på (olycksfalls- och hemförsäkring i detta fall). Tabellen tar INTE hänsyn till den kosmetiska defekten som i ditt fall, där muskeln delar sig i ärret.

Din försäkring är villkorsbunden, vilket innebär att det är villkoret som avgör om och vilken ersättning som kan lämnas. Bedömningen av ärr sker efter en fastställd ersättningstabell och Folksam tillämpar sin egen ersättningstabell, vilket innebär att besked om ersättning kan variera i relativt stor omfattning mellan olika försäkringar och försäkringsbolag. Inte heller påverkas bedömningen av eventuella psykiska besvär som ett är kan medföra, det vill säga ersättningen påverkas inte av den försäkrade lider och/eller mår dåligt av ärret.

Vi hoppas att vi med detta brev har förtydligat/förklarat vårt beslut. Någon ytterligare ersättning kommer inte till att lämnas. "


Sammanfattningsvis: så jurister, personer med Folksam som försäkringsbolag, tidigare erfarenheter, inbitna och kunniga Flashback:are och så vidare - hur ser ni på saken? Finns där någon invändning jag kan göra, går det för mig att hämta ut mer pengar från mitt olycksfall och vanprydande ärr - som faktiskt verkligen stör mig. Ni som höll ut hela inlägget ska ha en eloge, till er som inte gjorde det - tack ändå!

MVH // Filurens
Citera
2016-03-18, 21:33
  #1216
Medlem
Är det någon som har tagit bilder själv på sina ärr, skickat in dem, och sen fått gå till fotograf för att ta bättre bilder?

Ska skicka in bilder, tänkte fota själv. Tänkte att jag gör det, skickar in, ser vad de säger. Och vill de ha bättre foton lär de ju säga det, och de bekostar fotograf upp till 1000 kr. Men jag vill helst slippa gå till fotograf av olika anledningar. Men om jag blir missnöjd med ersättningen, kan jag skicka in nya bilder då? Eller godkänns inte det?
Citera
2020-06-15, 00:43
  #1217
Medlem
Hemligtjeejs avatar
Försäkringspengar för mitt ”ärr” i pannan?

Oktober 2018 råkade jag orsaka en olycka i min panna med ett glas så mitt i pannan blev det ett jack på ca 3cm. Vi åkte in till akuten då det kom extremt mycket blod och var så djupt. Jacket var gjort med ett glas så det blev ett ”fint” rakt snitt så vi tejpade och limmade ihop det för att se hur de skulle hålla. Det höll så jag behövde inte sy. Men nu snart två år efter har jag ett stäck i pannan (hudfärgat) som buktar in. Jag fick ärret när jag var 17 år och är nu 19. Alla i min närhet säger att jag kommer få försäkringspengar, men det är inte jätte tydligt men det syns, inbuktningen synd mer än själva ”sträcket”/ärret.
Tror ni jag får försäkringspengar och isåfall ungefär hur mycket? Min pojkvän har ett liknande ärr/inbuktning i ögonbrynet och fick 6000.
Hoppas jag skrev i rätt ämne!
Citera
2020-06-15, 00:53
  #1218
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligtjeej
Oktober 2018 råkade jag orsaka en olycka i min panna med ett glas så mitt i pannan blev det ett jack på ca 3cm. Vi åkte in till akuten då det kom extremt mycket blod och var så djupt. Jacket var gjort med ett glas så det blev ett ”fint” rakt snitt så vi tejpade och limmade ihop det för att se hur de skulle hålla. Det höll så jag behövde inte sy. Men nu snart två år efter har jag ett stäck i pannan (hudfärgat) som buktar in. Jag fick ärret när jag var 17 år och är nu 19. Alla i min närhet säger att jag kommer få försäkringspengar, men det är inte jätte tydligt men det syns, inbuktningen synd mer än själva ”sträcket”/ärret.
Tror ni jag får försäkringspengar och isåfall ungefär hur mycket? Min pojkvän har ett liknande ärr/inbuktning i ögonbrynet och fick 6000.
Hoppas jag skrev i rätt ämne!
När jag fick från föräkringarna skulle man anmäla skadan inom 6 månder från skadedagen. Är du med i facket har du en fritids försäkring där som inte många vet om
Citera
2020-06-15, 00:54
  #1219
Medlem
Jag har en idé: Prova att kontakta ditt försäkringsbolag i stället för att fråga här vetja!

FB kommer inte att kunna ge dig något exakt svar. Vi vet inte vad du har för försäkringsbolag. Dessutom har du svarat på din egen fråga - tydligen kan man få ersättning, och tydligen kan den ersättningen bli 6 000 kr.
Citera
2020-06-15, 01:19
  #1220
Medlem
fick ett ärr på fejset när jag var 13 nu 15 år senare är den där. ljusnat såklart men lika DJUP och ful. synd

edit. jag kom visst inte med mycket hjälp men huvudsaken var att berätta att ärr aldrig går bort. det vet du säkert. och är det DJUPT inne i huden är det ett helvete. du kanske kan "fylla i" med filler. eller fixa med laser.
Citera
2020-06-15, 01:23
  #1221
Medlem
och nej det är inte rätt ämne.
arbetsliv passar bättre om jag får gissa
Citera
2020-06-15, 07:31
  #1222
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kontakta försäkringsbolaget som du egentligen redan borde gjort när skadan skedde men har du tur så kommer de godkänna det med tanke på att det finns med i din journal.

Du kommer få åka till en fotograf och ta bild på ärret, försäkringen betalar detta. Försök inte ta bilden själv om du inte är kunnig. En fotograf ser till att ärret syns så mycket som möjligt med rätt ljussättning.

Skriv sen en historia om hur ärret uppkom och hur det påverkar dig i livet, överdriv lite men inte så du blir blå.

Sen är det bara att vänta på pengar om nu försäkringsbolaget godkänner din sena kontakt.
Citera
2020-06-15, 17:52
  #1223
Medlem
Hemligtjeejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kontakta försäkringsbolaget som du egentligen redan borde gjort när skadan skedde men har du tur så kommer de godkänna det med tanke på att det finns med i din journal.

Du kommer få åka till en fotograf och ta bild på ärret, försäkringen betalar detta. Försök inte ta bilden själv om du inte är kunnig. En fotograf ser till att ärret syns så mycket som möjligt med rätt ljussättning.

Skriv sen en historia om hur ärret uppkom och hur det påverkar dig i livet, överdriv lite men inte så du blir blå.

Sen är det bara att vänta på pengar om nu försäkringsbolaget godkänner din sena kontakt.
När detta skedde gick jag in på min försäkrings hemsida och då stod det att man skulle återkomma efter 2 år om det fortfarande syntes. Så hade ingen aning om att man skulle anmält det direkt.
Citera
2020-06-15, 19:22
  #1224
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligtjeej
När detta skedde gick jag in på min försäkrings hemsida och då stod det att man skulle återkomma efter 2 år om det fortfarande syntes. Så hade ingen aning om att man skulle anmält det direkt.

Kan ha ändrats. Det är riktigt att man måste vänta två år innan man kan få pengar för ärr men du borde anmält det direkt. Vissa bolag har efter ett år.
Kontakta och prata med dem så löser det sig säkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback