Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jo jag vet men nu var ju frågan varför inte alla blir ingenjörer om dom kan.
Skoja inte med mig. Eftersom det finns avsevärt fler akademiker som har synpunkter på oss wt än motsatsen, wt som har synpunkter på akademiker är det ganska enkelt att räkna ut vem som håller på att implodera av avundsjuka.
Att bränna fem år av sitt liv, sluta som arbetslös och till råga på allt se sina wt-klasskompisar ha betalt av kåken, bildat familj, skaffat ungar och vara inne på tredje husbilen när man själv ligger och runkar i en Attefallstuga på mamma och pappas tomt i Sollentuna kan ju inte vara så jävla roligt. Speciellt inte när AI och kapitalismen nu även är akademikerna i röven och hetsar.

Vem har sagt att alla kan ?
Alla har inte talang, intelligens, läshuvud eller vilja och tålamod.
Jag känner flera personer med högre utbildning som knappast kan slå in en spik, än mindre sköta en maskin, eller framställa ens den enklaste ritning, eller förstå ens de enklaste saker om moderna maskiner, eller maskiner överhuvudtaget.
Jag är inte insnöad på maskiner eller maskinteknik, jag gillar även fysik och kemi. Den som vill vara eller bli ingenjör, måste dock ha det som en medfödd gåva.
Jag ville som tio-åring montera en överbliven moped-motor på en lådbil av trä. Min pappa som var Phd inom den organiska kemins minst kända specialitet, nämligen droganalys, sade att det är omöjligt att montera motorer på trä. Hade jag varit han, hade jag visat hur man skall göra och hjälpt till.
Han var okunnig och visste inte att de första flygmaskinerna var tillverkade av trä.
Han var inte ingenjör.