2020-12-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vi ingenjörer är fundamentet som Sveriges industri vilar på. Utan oss skulle vi tappa allt utomlands. Jag fattar inte varför du tar åt dig, det är inget att ta på allvar.

Det är väl just det där ganska vanligt förekommande synsättet som gör att ingen-gören diskvalificerar sig själv när han gör anspråk på att även på ett större plan vara högre stående tänkare än övrig befolkning.

I mitt tycke är båda läger minst lika goda kålsupare vilket lätt överbryggs med god arbetsledning, rätt typ av ledarskap och formandet av en företagskultur som ser och gagnar alla.

Ofta är bilden att det enbart är arbetarna som måste hållas på mattan men vi ser dagligen vad som händer när akademikerna tillåts fladdra i väg och att behovet av styrning är minst lika stort där.
Citera
2020-12-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nja, många kommer in på KTH, universitet osv men du skall ta dig igenom oxå.

Om alla kan plugga sig till ingenjörsutbildning varför tror folk är så korkade att de inte gör det då?

Vill de sitta vid en kantpress hela livet?

Kanske för att inte alla vill?
Citera
2020-12-28, 16:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Alla är inte födda för att klara en civilingenjörsutbildning eller ännu högre, men nästan alla kan hitta ett yrke om de bara vill eller kan.
Citera
2020-12-28, 17:04
Medlem
Citat:
Nja, många kommer in på KTH, universitet osv men du skall ta dig igenom oxå.

Om alla kan plugga sig till ingenjörsutbildning varför tror folk är så korkade att de inte gör det då?

Vill de sitta vid en kantpress hela livet?

Det har inte slagit dig att många finner ingenjörskap helt olidligt tråkigt?
Citera
2020-12-28, 17:14
Medlem
Jag har bara hört det en gång, i "Nicke Lilltroll"
Citera
2020-12-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Alla är inte födda för att klara en civilingenjörsutbildning eller ännu högre, men nästan alla kan hitta ett yrke om de bara vill eller kan.

Jo jag vet men nu var ju frågan varför inte alla blir ingenjörer om dom kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Däremot måste det kännas surt för alla ingenjörer att Conny, 25 år och tidigare i livet halvkriminell, går 1 år på yrkeshögskola och blir elektriker. Visst, han kan inte de svåra matematiska formlerna och har inte slitit på sin utbildning i 5 år. Ingen blir imponerad av hans yrke, men han drar ändå in 30k i månaden tack vare lön och svartjobb på kvällarna. Samtidigt sitter den arbetslöse ingenjören och söker jobb som en galning tillsammans med tusentals andra ingenjörer.

Skoja inte med mig. Eftersom det finns avsevärt fler akademiker som har synpunkter på oss wt än motsatsen, wt som har synpunkter på akademiker är det ganska enkelt att räkna ut vem som håller på att implodera av avundsjuka.

Att bränna fem år av sitt liv, sluta som arbetslös och till råga på allt se sina wt-klasskompisar ha betalt av kåken, bildat familj, skaffat ungar och vara inne på tredje husbilen när man själv ligger och runkar i en Attefallstuga på mamma och pappas tomt i Sollentuna kan ju inte vara så jävla roligt. Speciellt inte när AI och kapitalismen nu även är akademikerna i röven och hetsar.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-28 kl. 17:52.
Citera
2020-12-28, 17:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Jo jag vet men nu var ju frågan varför inte alla blir ingenjörer om dom kan.

Skoja inte med mig. Eftersom det finns avsevärt fler akademiker som har synpunkter på oss wt än motsatsen, wt som har synpunkter på akademiker är det ganska enkelt att räkna ut vem som håller på att implodera av avundsjuka.

Att bränna fem år av sitt liv, sluta som arbetslös och till råga på allt se sina wt-klasskompisar ha betalt av kåken, bildat familj, skaffat ungar och vara inne på tredje husbilen när man själv ligger och runkar i en Attefallstuga på mamma och pappas tomt i Sollentuna kan ju inte vara så jävla roligt. Speciellt inte när AI och kapitalismen nu även är akademikerna i röven och hetsar.
Vem har sagt att alla kan ?

Alla har inte talang, intelligens, läshuvud eller vilja och tålamod.

Jag känner flera personer med högre utbildning som knappast kan slå in en spik, än mindre sköta en maskin, eller framställa ens den enklaste ritning, eller förstå ens de enklaste saker om moderna maskiner, eller maskiner överhuvudtaget.

Jag är inte insnöad på maskiner eller maskinteknik, jag gillar även fysik och kemi. Den som vill vara eller bli ingenjör, måste dock ha det som en medfödd gåva.

Jag ville som tio-åring montera en överbliven moped-motor på en lådbil av trä. Min pappa som var Phd inom den organiska kemins minst kända specialitet, nämligen droganalys, sade att det är omöjligt att montera motorer på trä. Hade jag varit han, hade jag visat hur man skall göra och hjälpt till.

Han var okunnig och visste inte att de första flygmaskinerna var tillverkade av trä.

Han var inte ingenjör.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-28 kl. 18:21.
Citera
2020-12-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vem har sagt att alla kan ?

Häng med lite här nu Kniven, det är detta vi diskuterade. Eller vill du bara ha nån att prata med?

Citat:

Citat:
Citera
2020-12-28, 18:38
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Häng med lite här nu Kniven, det är detta vi diskuterade. Eller vill du bara ha nån att prata med?
Jag förstår inte, men utveckla.

Min uppfattning är att moderna ingenjörer tolkar teoretiska saker, så att de kan utföras i verkligheten. De gamla ingenjörerna körde lokomotiv eller andra ångmaskiner. Resten var maskinskötare, hantverkare eller uppfinnare.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-28 kl. 18:50.
Citera
2020-12-28, 18:45
Medlem
Neroxxs avatar
Jag gissar att det i majoritetsfall helt enkelt är just ordvitsen. Sen kommer det troligen in en del avundsjuka när de ser någon sitta på kontoret och "inte göra något".
Citera
2020-12-28, 18:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag gissar att det i majoritetsfall helt enkelt är just ordvitsen. Sen kommer det troligen in en del avundsjuka när de ser någon sitta på kontoret och "inte göra något".
Ingenjör således:

Många som är avundsjuka för att inte kunna förstå eller lära sig konstruktion, att lära sig ett Cad-program och följa de gamla ritningsreglerna från förr i den tvådimensionella ritningen, eller presentationen, som helt härmar den som förr gjordes med olika sorters pennor på papper eller ritfilm.

Nu som ett extrakt från den mer avancerade 3-d konstruktionen, där 2-d ritningen närmast är ett besvär för att kunna dokumentera saker och ting på ett papper.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-28 kl. 19:01.
Citera
2020-12-28, 19:01
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Generellt tycker vi oftast att vårt egna och gruppens arbete är viktigt. Andra grupper och människor där vi har låg insikt om vad de faktiskt gör är upplevs oftast som mer onödigt.

I det här fallet tror jag bara det är ett skämt på någon annans bekostnad. Vilket är rätt tråkig humor i de flesta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in