2020-12-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Varför skulle det förvåna dig? Det har ju haglat artiklar om sjukhus som ligger på sitt kapacitetstak. Tror du att vår regering och FHM är mindre PR- och prestigekänsliga nu än i våras? Det sista de vill visa omvärlden och väljarna är sitt misslyckande. T.ex. avsaknaden av reaktioner på händelser, lagstiftning som ligger helt i otakt med utvecklingen o.s.v. o.s.v. Lite kritik som de kan sopa under mattan i någon rapport och artikel om några månader är enklare att hantera än reella krisbilder från överfulla avdelningar.

Jo det skulle förvåna mig eftersom läkarna har ögonen på sig efter tidigare granskning - de kommer att bli av med sina licenser om de inte sköter sitt uppdrag.
Citera
2020-12-28, 14:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det handlar ju inte bara om att rädda ekonomin utan att låta dem stora majoriteten friska människor fortsätta leva sina liv och inte sitta inlåsta.

Nu var det ju ekonomin vi diskuterade men ingen behöver eller kommer att vara inlåst. Finns ingen som lever sina liv som vanligt idag med de restriktioner som finns. Det vi har är ett långt utdraget förlopp med många döda och långtidssjuka
Citera
2020-12-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Exakt VAD grundar du det påståendet på?

Du menar att de kommer ge ”bra mycket bättre” än 95% ?

"95%" ger inte hela bilden. Det är en grav förenkling av verkligheten.

Vaccin med den "äkta varan" (men attenuerade) kan ge ett mer långsiktigt skydd tack vare ett bredare immunsvar.
Citera
2020-12-28, 14:59
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det gäller ju att länderna med mellanlandning också har stängt ner flygtrafiken till Sydafrika, vilket jag tror Storbritannien har gjort.

Men på sikt är det ju naturligt is 2v karrantän som är lösningen. Ingen ska kunna flyga utrikes till Sverige utan att sitta 2v i karrantän på ett hotell på Arlanda. Litar man på resten av Schengen så kan vi eventuellt även räkna det som "inrikes".

Sverige kommer inte sätta resenärer i 2 v karantän såvida de inte har symptom. De kommer bara uppmuntra till att testa sig.
Det betyder att vi får in den nya läskiga mutationen i Sverige nu eftersom flygen från Sydafrika fortsätter.
Citera
2020-12-28, 14:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dessa RNA vaccin har en mycket högre andel allvarliga sidoeffekter än traditionella vacciner.
Det är dessutom ny teknologi och jag litar iaf inte på läkemedelsbolags garantier, det har visat sig inget värt många gånger.
Jag skulle välja AZ i detta läge om jag väger in alla faktorer.
Försiktighetsprincipen på personlig nivå.

Men vare sig Astra eller det jämförbara Sputnikvaccinet är ju några traditionella vaccin de heller, då de bygger på vektorteknik. Vad gäller Astra har de ju tydligt deklarerat att de frånsäger sig ansvar om något går fel. Jag hoppas förstås att de inte är farliga för den sakens skull. Skulle jag få välja hade jag valt Pfizers eller Moderna. I alla fall med den information jag har nu.
Citera
2020-12-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo det skulle förvåna mig eftersom läkarna har ögonen på sig efter tidigare granskning - de kommer att bli av med sina licenser om de inte sköter sitt uppdrag.

Ok, vi får väl se hur det blir med den saken.
Jag kan inte sjukvårdsadministration och lagstiftning i detalj men jag kan tänka mig att det kan finnas sätt att återupprepa trixet utan att straffa läkare om det behövs. I vissa fall var ju dessutom inte ens läkare inblandade i bortsorteringen utan anhöriga fick kämpa för att de ens skulle få träffa läkare.

Finns det någon läkare från i våras som blivit av med sin legitimation pågrund av detta ens?
Citera
2020-12-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
408,067 bekräftade covid-fall i Sverige och 8,359 som avlidit i det = en dödlighet på ca. 2%, och då får man inte glömma att sjukvården räddat livet på ca. 10,000 covid-patienter.

Precis som IMBILDEN konstaterade är dödligheten troligtvis snarare bara hälften dvs. 1% eller lägre.

Utöver detta måste vi komma ihåg vilka det är som utgör denna 1%. Nämligen de äldre, multisjuka, skröpliga.

Om man däremot betraktar de yngre (varav ändå en del var sprängfeta eller hade underliggande sjukdomar) så blir procentsatsen försumbart liten = 0,19% och då har jag inte ens tagit hänsyn till mörkertalet. Skulle jag göra det så dividerar vi procentsatsen till bara hälften = 0,09% (för de under 65år)

Så jag kan inte riktigt förstå hysterin kring Corona när man tittar på fakta dvs siffrorna. Och detta helt oavsett att det finns eftersläpningar i statistiken.
Citera
2020-12-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis som IMBILDEN konstaterade är dödligheten troligtvis snarare bara hälften dvs. 1% eller lägre.

Utöver detta måste vi komma ihåg vilka det är som utgör denna 1%. Nämligen de äldre, multisjuka, skröpliga.

Om man däremot betraktar de yngre (varav ändå en del var sprängfeta eller hade underliggande sjukdomar) så blir procentsatsen försumbart liten = 0,19% och då har jag inte ens tagit hänsyn till mörkertalet. Skulle jag göra det så dividerar vi procentsatsen till bara hälften = 0,09% (för de under 65år)

Så jag kan inte riktigt förstå hysterin kring Corona när man tittar på fakta dvs siffrorna. Och detta helt oavsett att det finns eftersläpningar i statistiken.

Det måste till en lockdown så att sjukvården inte blir överbelastade med covid-patienter och att vårdskulden ökar ännu mer.
Citera
2020-12-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då får du nog vänta ett bra tag är jag rädd.
Jag vet, Sinovac har blivit försenade. Alla övriga bygger på Adeno-virus med Spike-protein eller på mRNA. Bägge dessa metoder har stora svagheter vid mutationer av viruset.
Senast redigerad av Pisseman 2020-12-28 kl. 15:05.
Citera
2020-12-28, 15:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej priset för kortsiktig ekonomi är inte värt att betala om människor dör i förtid, som jag skrev så återhämtar sig ekonomin snabbt, inte värt att offra människor

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det handlar ju inte bara om att rädda ekonomin utan att låta dem stora majoriteten friska människor fortsätta leva sina liv och inte sitta inlåsta.
Nej, det gäller inte bara att rädda ekonomin.
Rätt många mår dåligt av att inte träffa någon under lång tid.

Samtidigt skulle det inte finnas så många friska människor som kan fortsätta leva sina liv som vanligt om inga begränsningar införts.

Hur man än vänder sig har man ändan bak!
Citera
2020-12-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

OK, då vet vi. Bara en vanlig förkylning. Tack för detta klargörande.
Citera
2020-12-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Exakt VAD grundar du det påståendet på?

Du menar att de kommer ge ”bra mycket bättre” än 95% ?
De skyddar mot många fler delar av viruset än Spike-proteinet. Det är som att räkna med att luftvvärnet klarar av att skjuta ned alla angrioande plan. Om planens radarekobser annorlunda ut så kommer inte luftvvärnet att skjuta ned ett enda plan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in