2020-12-28, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl bara att byta vaccintyp då, eller går inte det?

Bara och bara. Det bygger ju på att det finns något att byta till då.
Citera
2020-12-28, 14:41
Medlem
408,067 bekräftade covid-fall i Sverige och 8,359 som avlidit i det = en dödlighet på ca. 2%, och då får man inte glömma att sjukvården räddat livet på ca. 10,000 covid-patienter.
Citera
2020-12-28, 14:42
Medlem
Vad är det för stolpskott som sköter vaccineringen egentligen? Inte konstigt att man har problem med smitta i äldrevården om de beter sig på det här viset:

https://twitter.com/frelg/status/1343541126955986944/photo/1
Citera
2020-12-28, 14:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet fortfarande inte vad jag skall tro om Astra, att de har tagit fram vaccinet utan vinstintresse låter inte trovärdigt, kan ha fel

Har läst din och surtrutens diskussion som är väldigt intressant.
Kan bara tillägga att AZ är ett stort bolag och skulle det visa sig att de har en stor andel allvarligt sjuka i Covid efter att ha vaccinerats med deras vaccin, så är de körda för lång tid framöver.

Jo, jag håller med. De har visserligen skrivit ett avtal där de går fria från ev skadestånd om det visar sig vara något skit med deras vaccin. Men det skulle onekligen spridas en enorm badwill om något sådant skulle hända. Vi får hoppas på att det går bra. Största risken med alla vaccin är nog inte att de skulle vara farliga. Största risken är att de inte fungerar (vilket i och för sig också kan vara farligt).

Med det jag känner till nu skulle jag helt klart föredra något av antingen Pfizers aller Modernas vaccin. Sputnik och Astras vaccin känns helt klart som något man skulle välja i andra hand.
Citera
2020-12-28, 14:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Vad spelar det för roll om det är en mellanlandning från Sydafrika till Sverige? De hinner smitta ner några fler på mellanlandningen bara.
Det gäller ju att länderna med mellanlandning också har stängt ner flygtrafiken till Sydafrika, vilket jag tror Storbritannien har gjort.

Men på sikt är det ju naturligt is 2v karrantän som är lösningen. Ingen ska kunna flyga utrikes till Sverige utan att sitta 2v i karrantän på ett hotell på Arlanda. Litar man på resten av Schengen så kan vi eventuellt även räkna det som "inrikes".
Citera
2020-12-28, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
408,067 bekräftade covid-fall i Sverige och 8,359 som avlidit i det = en dödlighet på ca. 2%, och då får man inte glömma att sjukvården räddat livet på ca. 10,000 covid-patienter.

Mörkertalet är visserligen säkert minst det dubbla så jag skulle gissa på att dödligheten snarare ligger runt 1% eller strax därunder. Men det är ändå en förbannat läskig och dödlig sjukdom. 10 tusen patienter i Sverige är inte direkt lite. Sedan har vi alla de med långtidseffekter och ev permanenta skador på lungor osv.
Citera
2020-12-28, 14:47
Medlem
Madagascars avatar
Uppsala har rapporterat nya siffror sedan 23:e dec.

https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/

15 nya dödsfall?

Från 13 till nu 21 covid-patienter på IVA
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
har vaccinera kommit till sverige?
hur lång tid kommer det ta att vaccinera hela sverige?

vad kommer att hände under januari - juni 2021 ?
tex kommer man gå tillbaks till det normala, vad jag menar exakt kommer man kunna återgå till sitt arbete,skola etc?

kommer restriktionerna att tas bort?
som det ser ut så kommer pandemilag att starta 10 januari, varför kommer man ha den? är det för att man vet att januari-juni och kanske hela året kommer att vara helvete?
Målet är att alla som vill ska ha vaccinerats senast under juni, men Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström har vid något tillfälle sagt något i stil med att alla som vill kan vara vaccinerade före sommaren eller om det var i maj, eller april. Minns inte riktig som du märker.

Det beror ju också på hur det går med tillstånd och leveranser för de kommande vaccinen.
Astra Zeneca: 8 miljoner doser
Janssen-Cilag: 4,5 miljoner doser
Curevac: 4,5 miljoner doser

Nu gissar jag bara, men jag tror inte det kommer att bli särskilt normalt de kommande månaderna. Många har struntat i att låta bli att träffas och gå ut på stan, så vi får väl se.

Efter april kanske vi kan återgå till det mindre onormala.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej priset för kortsiktig ekonomi är inte värt att betala om människor dör i förtid, som jag skrev så återhämtar sig ekonomin snabbt, inte värt att offra människor
Det handlar ju inte bara om att rädda ekonomin utan att låta dem stora majoriteten friska människor fortsätta leva sina liv och inte sitta inlåsta.
Citera
2020-12-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den granskning som gjordes under vårvintern var bra och jag skulle vara förvånad om sjukvården skulle göra om samma sak igen.

Varför skulle det förvåna dig? Det har ju haglat artiklar om sjukhus som ligger på sitt kapacitetstak. Tror du att vår regering och FHM är mindre PR- och prestigekänsliga nu än i våras? Det sista de vill visa omvärlden och väljarna är sitt misslyckande. T.ex. avsaknaden av reaktioner på händelser, lagstiftning som ligger helt i otakt med utvecklingen o.s.v. o.s.v. Lite kritik som de kan sopa under mattan i någon rapport och artikel om några månader är enklare att hantera än reella krisbilder från överfulla avdelningar.
Citera
2020-12-28, 14:53
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är det för stolpskott som sköter vaccineringen egentligen? Inte konstigt att man har problem med smitta i äldrevården om de beter sig på det här viset:

https://twitter.com/frelg/status/1343541126955986944/photo/1
Detta är gissningsvis ett resultat av att FHM har stigmatiserat munskyddsanvändning. Den här personen som administrerar vaccinationen känner naturligtvis att hon har gjort något jättebra. Hon ser så nöjd ut.

"Endast personer med symptom och som är smittsamma använder munskydd. Men jag är ju jättefrisk" (hihihi -bimboskratt).

Fy fan säger jag bara. Och FHM bär ytterst ansvaret för dessa inkompetenta rekommendationer, som går emot det WHO har sagt.
Citera
2020-12-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, jag håller med. De har visserligen skrivit ett avtal där de går fria från ev skadestånd om det visar sig vara något skit med deras vaccin. Men det skulle onekligen spridas en enorm badwill om något sådant skulle hända. Vi får hoppas på att det går bra. Största risken med alla vaccin är nog inte att de skulle vara farliga. Största risken är att de inte fungerar (vilket i och för sig också kan vara farligt).

Med det jag känner till nu skulle jag helt klart föredra något av antingen Pfizers aller Modernas vaccin. Sputnik och Astras vaccin känns helt klart som något man skulle välja i andra hand.
Dessa RNA vaccin har en mycket högre andel allvarliga sidoeffekter än traditionella vacciner.
Det är dessutom ny teknologi och jag litar iaf inte på läkemedelsbolags garantier, det har visat sig inget värt många gånger.
Jag skulle välja AZ i detta läge om jag väger in alla faktorer.
Försiktighetsprincipen på personlig nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in