2020-12-28, 14:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill ha ett av de som inte är godkända ännu. Ett som bygger på inaktiverade virus. De kommer att ge ett mycket bättre skydd än de andra.

Exakt VAD grundar du det påståendet på?

Du menar att de kommer ge ”bra mycket bättre” än 95% ?
Citera
2020-12-28, 14:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, men kostnaden är ingen stor sak i det hela. Man vill ju ha så bra skydd som möjligt, samt att det är säkert. Bra också om vaccineringen går att komplettera och "fylla på" senare. Då är det väl rätt kört med vektorvaccinen kan jag misstänka.

Vill du kunna fylla på så är det väl mRNA-vaccin som gäller?

Här är en liten illustration om Sputnik-vaccinet:
https://sputnikvaccine.com/about-vaccine/
Citera
Medlem
har vaccinera kommit till sverige?
hur lång tid kommer det ta att vaccinera hela sverige?

vad kommer att hände under januari - juni 2021 ?
tex kommer man gå tillbaks till det normala, vad jag menar exakt kommer man kunna återgå till sitt arbete,skola etc?

kommer restriktionerna att tas bort?
som det ser ut så kommer pandemilag att starta 10 januari, varför kommer man ha den? är det för att man vet att januari-juni och kanske hela året kommer att vara helvete?
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill ha ett av de som inte är godkända ännu. Ett som bygger på inaktiverade virus. De kommer att ge ett mycket bättre skydd än de andra.
Ja du väntar på Sinovac. Tyvärr har don skjutit upp publiceringen av sina fas-3resultat, vilket nog inte är ett gott tecken.

Å andra sidan så är ju konkurrensen med Pfizer/BioNTech och Moderna extrem, så dom kanske vill försöka visa på några andra egenskaper (väldigt låg incidens av svår sjukdom etc.)

https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html
Citera
2020-12-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Det finns en kunskapslucka i teorin kring virusets förmåga att bli allvarligt hos somliga.

Å ena sidan säger de att det är ens högst individuella immunförsvars reaktion som avgör hur man mår av viruset, medan det å andra sidan finns en tydlig korrelation mellan ålder och sjuklighet, vilket ju inte bör vara fallet om teorin stämmer, då ens genetik inte förändras över tid och immunförsvarets sätt att hantera främmande virus är genetiskt betingat.

Immunförsvaret blir väl generellt sämre med åren?
Gamlingar är oftast mer infektionskänsliga än yngre.
T.ex. därför man riskerar bältros som gammal.
Även "vanlig" influensa slår hårdare mot äldre.

Men visst finns många kunskapsluckor. Den som kan visa någon avgörande skillnad mellan de som blir dödssjuka och de som knappt märker av skiten kommer ju att ha gjort ett stort genombrott t.ex.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-28 kl. 14:43.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är klart att ett bättre skydd är bättre än ett sämre skydd, men

Viruset kommer att kunna sprida sig om inte tillräckligt många vaccinerar sig och eller tillräckligt många fortsätter att vaccinera sig livet ut så ofta som det behövs.

Jag tror inte vi blir av med detta virus, men vi kan hålla det i schack.

RNA-vaccinen verkar ju ganska enkla att ändra lite på, så en mutation som tar sig förbi dagens vaccinationsskydd kan ganska snabbt stoppas av ett nytt vaccin.

Det låter som en klar fördel med RNA-vaccinen i mina öron. Helt av med viruset tror jag inte heller att vi blir, men jag tror att det går att komma mycket nära det. Vaccinerar sig en mycket stor andel av svenska folket, säg 80-90% med ett vaccin som ger 95% skydd mot smitta och 100% skydd mot allvarlig sjukdom ser jag det närmast som uteslutet att viruset skulle innebära fortsatta problem. Förutsatt då att viruset inte muterar och blir elakare, samt att tillräckligt många vaccinerar sig. Utan vaccin däremot skulle världen stå inför ett gigantiskt problem. Mardrömmen är förstås om viruset muterar och sprids lättare, samtidigt som det blir dödligare och farligare, samtidigt som vaccinen inte hjälper. Då börjar det bli skräckfilm på riktigt. Vem hade trott på detta för bara 1 år sedan? Låter som något hämtat från en skräckfilm.
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

tex kommer man gå tillbaks till det normala, vad jag menar exakt kommer man kunna återgå till sitt arbete,skola etc?

som det ser ut så kommer pandemilag att starta 10 januari, varför kommer man ha den? är det för att man vet att januari-juni och kanske hela året kommer att vara helvete?

Pandemilagen kommer att hålla fram ända till September 2021 så du kan spekulera lite fritt själv
Citera
2020-12-28, 14:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jo, men kostnaden är ingen stor sak i det hela. Man vill ju ha så bra skydd som möjligt, samt att det är säkert. Bra också om vaccineringen går att komplettera och "fylla på" senare. Då är det väl rätt kört med vektorvaccinen kan jag misstänka.
Det är väl bara att byta vaccintyp då, eller går inte det?
Citera
2020-12-28, 14:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Samma nivå på chatten på AB som i denna tråden..

”175 veckor kommer det ta att vaccinera 7 miljoner människor om det bara levereras 80.000 doser per vecka. Av de 80.000 hur många får Norge?”

Att folk är så in i helvete dumma i huvudet och inte klarar att ta in enkel information är imponerande..
Citera
2020-12-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Har inte följt den diskussion som mynnade ut i ovanstående i detalj så jag är inte helt säker på vad du menar men det finns belägg för att man styrde undan äldre från IVA för att undvika överbelastning i våras i vart fall:

https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort

Och som synes, eftersom medicinsk kompetens saknades på boendena var det i många fall i princip en dödsdom som utdelades. Artikeln tar upp fall där anhöriga kämpade för att få in sin gamling på riktig sjukvård, t.ex. IVA och hur många då tillfrisknade. En del hade inte ens covid19 utan andra sjukdomar. Inte vackert detta, en riktig praktskandal som regimen kommer försöka sopa under mattan.

Hade vi istället remitterat alla såsom vi borde hade naturligtvis IVA-istuationen blivit mycket svår, fältsjukhuset antagligen behövt tas i anspråk och man kanske hade fått använda inkallade eller civilförsvaret för att täcka upp för personalbrist. Detta hade antagligen i slutändan räddat fler liv men varit dålig internationell PR för Sverige, vår prestigefyllda FHM hade fått gå med svansen mellan benen och erkänna misslyckandet. Att tyst offra äldre var en "bättre" strategi för regeringen. Jag utesluter inte att samma sak upprepas i detta nu, vi får se om SvD vågar göra om samma undersökning. Kanske blir Bulletin som gör den istället?

Den granskning som gjordes under vårvintern var bra och jag skulle vara förvånad om sjukvården skulle göra om samma sak igen.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Okej. Det låter klokt av dem i sådana fall. F_n, jag är rätt skeptisk till Astras vaccin faktiskt. Till och med Sputnik V låter ju faktiskt säkrare

Jag vet fortfarande inte vad jag skall tro om Astra, att de har tagit fram vaccinet utan vinstintresse låter inte trovärdigt, kan ha fel

Har läst din och surtrutens diskussion som är väldigt intressant.
Kan bara tillägga att AZ är ett stort bolag och skulle det visa sig att de har en stor andel allvarligt sjuka i Covid efter att ha vaccinerats med deras vaccin, så är de körda för lång tid framöver.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Jag tror det beror helt på utvecklingen. Gissar att de restriktioner vi har nu kommer kvarstå till ungefär april månad ut. Sedan gradvis avveckling av restriktioner, för att helt försvinna lagom till midsommar. Detta förutsatt att utrullningen av vaccin går som planerat och att inga elaka mutationer dyker upp som inte kan hanteras av vaccinen.

Är dock rädd för en tredje våg under feb/mars. Tror smittan kommer minska en aning nu under jullovet i och med att skolorna är stängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in