2020-12-28, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det förklarar ju också att en mindre förstados kan ge vaccinet bättre effektivitet.

Även om AZ:s vaccin "bara" ger 70 % skydd, vilket normalt anses vara bra, så har ju de som blivit smittade fått ett lindrigt sjukdomsförlopp vilket är tillräckligt bra på individnivå.
För mig personligen kommer jag inte att bli missnöjd om jag får AZ:s vaccin, det håller mig ju levande och frisk utom under själva sjukdomen om jag skulle höra till de som blir smittade fast jag är vaccinerad.

AZ ger 95% skydd mot infektion och 100% skydd mot allvarliga komplikationer av covid-19 (vilket är det enda som betyder något egentligen) och är med högsta sannolikhet högeffektiv även mot nya mutationerna.

https://www.timesofisrael.com/astrazeneca-winning-vaccine-formula-is-100-effective-against-severe-covid-19/

https://www.business-standard.com/article/international/oxford-astrazeneca-vaccine-should-be-effective-against-new-variant-report-120122700598_1.html
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-28 kl. 12:45.
Citera
2020-12-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man får inte exportera känsliga personuppgifter utanför EU hursomhelst.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/tredjelandsoverforing/

Även med ett tillstånd så kommer det bli svårt att återkalla denna informationen.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du menar att pga GDPR-lagen så kommer detta inte gå att lösa och därmed kan man inte komma att resa mellan exempelvis Europa och USA? Det är det som du befarar?
Citera
2020-12-28, 12:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Ska jag tolka ditt inlägg som att du menar att pga GDPR-lagen så kommer detta inte gå att lösa och därmed kan man inte komma att resa mellan exempelvis Europa och USA? Det är det som du befarar?
Absolut inte. Man kommer att kunna resa mellan länder, men att tro att det kommer bli en världsomspännande app med tillhörande databas, är att tro lite för mycket.
Citera
2020-12-28, 12:52
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut inte. Man kommer att kunna resa mellan länder, men att tro att det kommer bli en världsomspännande app med tillhörande databas, är att tro lite för mycket.
Går nog att lösa genom att man elektroniskt "signerar" i en app. Jag förstår att det kanske inte är rimligt att det ska finnas en global central databas som vemsomhelst kan söka i - men det kommer nog gå att ordna genom att data lagras lokalt hos ett antal "pålitliga" kliniker.

Sen accepterar resenären att resedestinationslandet (USA, Schengen, Australien osv) frågar din lokala klinik där datan finns lagrad.
Citera
2020-12-28, 13:03
Medlem
339 på IVA just nu (323 igår, 290 för en vecka sedan).
Citera
2020-12-28, 13:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Här.

https://theworldnews.net/se-news/sverige-klarade-coronakrisen-samst-varsta-bnp-raset-i-skandinavien
Men snälla du. Riktiga siffror, inte såna man väljer ut. Sveriges bnp till och med ökade första kvartalet. Såklart att den kommer gå ner andra kvartalet. Valde du första kvartalet var sverige bäst i världen. Ingen jävla körsbärsplockning tack.
Citera
2020-12-28, 13:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ekonomin kan vi återhämta men lite svårare att återuppliva döda personer
Ja om det handlar om unga människor men de som dör är ju sådana som ändå skulle dö. Visst tragiskt för både de som dör och deras familj/vänner. Ingen vill ju dö. Men kanske ett pris värt att betala för att att hålla igång ekonomin.

Även i krig dör människor.
Citera
2020-12-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja om det handlar om unga människor men de som dör är ju sådana som ändå skulle dö. Visst tragiskt för både de som dör och deras familj/vänner. Ingen vill ju dö. Men kanske ett pris värt att betala för att att hålla igång ekonomin.

Sjukt värt att hålla igång ekonomin. Du ser ju hur bra det går. Folk trippar på tå och låtsas ha ett viktigt jobb i hopp om att inte bli nästa uppsagda person och behöva vänta 1,5 år på att få ett beslut om A-kassa.

Fråga restaurangbranschen hur det går att "hålla öppet".
Citera
2020-12-28, 13:10
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om den sydafrikanska varianten når Sverige och är så illa som den beskrivs så är det game over för vårt land.
Ni har ropat varg sen i början av pandemin. Tror inte din våta dröm går i uppfyllelse nu.
Citera
2020-12-28, 13:12
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Ni har ropat varg sen i början av pandemin. Tror inte din våta dröm går i uppfyllelse nu.

Vargen har anlänt för länge sen?

Frågan är om resten av flocken anländer.

Fortsätt lev i teletubbieland kära du, där allt är frid och fröjd. Verkligheten skiter fullständigt i vad du tror utan går på fakta. Fakta är att det sprids en muterad variant av SARS-Cov2 i Sydafrika som enligt experter är mer smittsamt samt mer dödlig för unga människor.
Citera
2020-12-28, 13:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Glöm inte bort att det är många flera som får livslånga skador än det är som dör i krig och i covid.

En sökning på covid + långtidssjuka. [/quote]
Citera
2020-12-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om den sydafrikanska varianten når Sverige och är så illa som den beskrivs så är det game over för vårt land.

Den är nog redan här ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in