2020-12-28, 10:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter ju inte jätteseriöst direkt...
I de kliniska testerna prövar de ju en mängd varianter och doseringar. De måste nog komma fram med en väldigt god förklaring till varför siffrorna nu helt plötsligt ska ändras till det bättre. Känns ju inte överdrivet förtroendeskapande direkt.
Ja vi får väl först se om deras data är bra nog för brittiska MHRA, de väntas fatta beslut i veckan.
Citera
2020-12-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Absolut, 95% av dom som dött skulle förmodligen dört ändå under året.
Men de 100 000 till 200 000 långtidssjuka hade förmodligen inte varit långtidssjuka.

Jag tror problemet är att många beslut om åtgärdet tagits när det redan är för sent.
Att vara tvåa eller trea på bollen är inget framgångsrecept.

Sedan är det ju väldigt märkligt att släppa in alla flygresenärer från Storbritannien utan obligatorisk provtagning och karantän bla. med hänvisning till att det måste vara lika för alla.
Vi har en stor ström med människor som kommer med tåg och bil - och även till våra hamnar ser vi ett inflöde. Det är angeläget att man hanterar alla människor på samma sätt, så att man får en enhetlig hantering av det här problemet.*
Jag tror 999 personer av 1000 accepterar om det blir lite olika så länge det är bättre.
Vi har en signifikant överdödlighet för året vilket inte tyder på att 95% skulle dött ändå. Det finns någon beräkning på den genomsnittliga förkortningen av livet på grund av covid 19. Vad jag kan minnas var det kring 10 år.
Citera
2020-12-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Det här kan jag hålla med dig om. Jag har tänkt på det som en orsak till varför de rasslar i buskarna (skrämmer till höger och vänster med corona). Samtidigt tror jag att ta del av skrämselpropaganda är ett gift, ett sätt att avfolka på ett subtilt sätt som många inte tänker på.

Men jag tror att det här med att tjäna pengar på folk som bunkrar gäller på medellång sikt.
På lång sikt skulle jag gissa att den självutnämnda eliten vill etappvis göra sig av med mänsklig arbetskraft (tex genom att smyga in saker i de ständigt återkommande "coronavaccinerna"), eftersom de behöver inte massor av människor.
Det är säkert samma gäng som fått alla att tro på att vi är "för många människor på jorden".
Men att visa gott ledarskap genom att börja med sig själv, nä se det hade dem inte tänkt göra. Dubbla måttstockar.

Din utgångspunkt är inte samma som min. Jag tror inte den självgoda eliten ser en användning av mer människor på jorden än att de kan ha kontroll på dem, och att de återstående människor är perfekt programmerade (givetvis chippade också) så de kan tjäna denna självutnämnda elit som slavar, utan något egentligt val.

Förresten, varför tror du annars att alla gifter och hormonstörande ämnen (som minskar fertiliteten enormt) bara råkar finnas i omloppsbana, sedan länge nu? Hur sannolikt är det? Vi har aldrig fått rösta om de ska förekomma i vår närmiljö.
Så det är korrupta politiker som har godkänt dem medvetet (via lobbying), och syftet kan bara vara för att göra den stora folkmassan sjuk, dum, energilös och dö i förtid.

Nu har vi något som heter coronavaccin. Detta så kallade "vaccin" kommer från den rika eliten, det vet alla om. Då kan man undra i ljuset av det jag tidigare skrivit, varför skulle de vara besatt helt plötsligt av att vilja läka människor runt hela jorden från coronaviruset?

Ser vi att eliten själv är först ute med att ta sitt eget vaccin? Och om någon av dem symboliskt tagit ett "coronavaccin", säkert för att påverka optionen, så hur vet vi att deras "vaccin" är samma som de avser att försöka tvinga på alla andra?

Ah, den där eliten du fabulerar om verkar rätt korkad. Det är väl smartare att lägga giftet i t.ex. MRS-vaccinet eller skolmaten i så fall? Sån't som i princip alla ungar pillar i sig.
Citera
2020-12-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snackas inte så mycket om flockimmunitet via smitta längre. Verkar vara väldigt svårt att uppnå....

“That is still a very small fraction of the population. Logically, after this second big wave, we can expect this number to more than double: perhaps between 15% and 20% of the population.”

However, that will still not be sufficient to lead Belgium to herd immunity. “For that, you need to have at least 50% to 70% of people who are immune or have antibodies. We are still a long way from that.”

https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/138859/belgium-still-a-long-way-from-herd-immunity-vaccine-steven-van-gucht-sciensano-covid-19-coronavirus- infections-sciensano/

WHO har under året ändrat sin definition av flockimmunitet. Tidigare stod det att flockimmunitet kunde uppnås genom vaccination och att många har varit sjuka.

Nu står det ungefär att det uppnås med vaccination men inte genom spridning av smittan utan tvärt om genom att förhindra spridning.
Citera
2020-12-28, 10:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Vad jag syftade på var att med den nya smittsamma varianten krävs det att fler har antikroppar antingen genom ha varit smittade eller genom vaccin för att uppnå flockimmunitet.

"We're not in the same pandemic we were in a month ago."

https://twitter.com/chrischirp/status/1343260749033058304

Ja, har hört siffror på 90% för flockimmunitet. Vi får se vart det landar när vi vet mer om denna mutation.

Undrar hur den nya mutationen påverkar spridning i kollektivtrafik o skolor tex. Om de sprids effektivare så kommer det vi ansåg ha lägre risk öka o få större risk. Britterna håller på att räkna hur de kan få ner R-talet o de kommer antagligen bli tvungna att stänga skolor.
Citera
2020-12-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Javisst. Regeringen och statsapparaten är jag vettskrämd av och förbannad på. Sedan åratal.

Corona skrämmer mig inte, nej, men nedstängningarna och vaccinet är det något djävulskt över. Sverige är redan en diktatur och är ett dåligt land fram till dess man slår tillbaka. Pandemilagen ska folket bryta mot.

Du såklart välkomnar allting.

Nedstängningar.
Vaccinet (hur lång tid och hur många sprutor tänker du ta?)
Krav på munskydd.
Påtryckningar.

En sådan medlöpare man lär sig att hata. Regeringen har lyckats igen med att splittra folket.

Fast nu har du väl ändå byt samtalsämne från det jag invände mot?

Hur förklarar du överdödlighetspuckeln i våras och den som växer även nu om den inte beror på covid19? Ditt resonemang utgår ju från att den inte egentligen finns, samtidigt som du använde dig av samma SCB:s siffror för att bevisa din egen tes. Dessa siffror visar tydliga överdödlighetstoppar. Du måste ge en alternativ trovärdig förklaring både till dig själv och oss andra annars blir det ju en metadiskussion som utgår från felaktiga premisser, t.ex. att regeringen ljuger om covid19:s farlighet.
Citera
2020-12-28, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja vi får väl först se om deras data är bra nog för brittiska MHRA, de väntas fatta beslut i veckan.

Det blir garanterat godkänt. Världen skriker ju efter vaccin som sagt. Skulle de inte godkänna vaccinet blir det ramaskri.

Faktum kvarstår ändå att de har presenterat sin data redan, där vaccinet bedöms ge 60-70% effektivitet jmf med Pfizer och Moderna som båda ger 90-95% effektivitet. Att siffrorna skiljer sig åt är inte jättekonstigt, då Astras bygger på en helt annan teknik än de två sistnämnda. Pfizers och Modernas bygger på samma teknik.

Jag tror man både från myndigheterns sida, samt Astras sida har insett att detta är ett problem. Astras vaccin behöver inte kylförvaras och hela världen skriker efter vaccin NU helst igår. Det är med Astras teknik man enkelt kan få upp volymerna och nå ut till världens alla hörn. Då behöver man bättre siffror för att sälja in det. Tror inte man behöver vara någon större konspirationsteoretiker för att se vad som pågår.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag kritiserade FHM:s strategi, det låter på dig som att jag hyllade den?
Du måste blandat ihop mig med någon annan.
Jag menar inte att vara kritisk mot det du skrev, ville bara påminna om att det finns en massa långtidssjuka också.
Sorry!
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sämst i norden? Har du någon källa på det?

Här.

https://theworldnews.net/se-news/sverige-klarade-coronakrisen-samst-varsta-bnp-raset-i-skandinavien
Citera
2020-12-28, 10:54
Medlem
Madagascars avatar
Kan vi vänta oss uppdaterad information om nya fall och dödsfall från Skåne och Stockholm idag?
Citera
2020-12-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det stämmer, men det var inte det jag försökte göra. Min andra poäng var att varje åtgärd får en konsekvens, och det gäller också under denna pandemi. Vissa åtgärder vi tar för att minska antalet smittade av corona gör att folks hälsa påverkas på annat sätt, vilket i sin tur leder till för tidig sjukdom, lidande och död, men inte av C-19 och inte alltid direkt. De räknas också.

Fast den överdödlighet vi sett hittills sammanfaller med pandemins utveckling och smittoläget så de andra konsekvenserna verkar inte ha tillnärmelsevis samma dignitet.

En intressant siffra här kommer vara självmordsfrekvensen för 2020. Det har ju omtalats som något som riskerar att öka pga restriktioner och isolering. Jag har inte hört några larmrapporter om stor ökning så jag misstänker att den inte visat någon alarmerande ökning, men osvuret är bäst. Jag har inte sett några siffror alls än så länge så vi får se.
Citera
2020-12-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag menar inte att vara kritisk mot det du skrev, ville bara påminna om att det finns en massa långtidssjuka också.
Sorry!

Ja, lätt att stirra sig blind på dödstal enbart. Jag gör det främst för de är mer säkra än andra ovälkomna effekter och diffusa fenomen såsom lidande. Särskilt när man diskuterar med stollar här som inte ens tror det pågår en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in