2020-12-28, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Att talen växer stämmer, men om talen tillfälligt växer snabbt för att sedan återgå inom loppet av ett fåtal månader så beror det inte på befolkningstillväxt utan på en tidsbegränsad händelse under dessa månader. Om du inte känner till någon alternativ händelse under den aktuella perioden som kan förklara dödstalen är naturligtvis panedmin den rimliga förklaringen.

Jag tycker att det mer lät som att du var vettskrämd, stora bokstäver och osammanhängande resonemang. Om du inte vill diskutera pandemin föreslår jag att du lämnar diskussionen.

Ja, jag kommer ta sprutan när det blir dags men är mer tveksam till att rekommendera yngre (under 20 typ) att ta den. Biverkningar är en fara som man får väga mot risken att få allvarliga covidkomplikationer, eventuellt dö. Helst hade jag sluppit alltihop men det alternativet finns inte för någon, inte heller dig.

Javisst. Regeringen och statsapparaten är jag vettskrämd av och förbannad på. Sedan åratal.

Corona skrämmer mig inte, nej, men nedstängningarna och vaccinet är det något djävulskt över. Sverige är redan en diktatur och är ett dåligt land fram till dess man slår tillbaka. Pandemilagen ska folket bryta mot.

Du såklart välkomnar allting.

Nedstängningar.
Vaccinet (hur lång tid och hur många sprutor tänker du ta?)
Krav på munskydd.
Påtryckningar.

En sådan medlöpare man lär sig att hata. Regeringen har lyckats igen med att splittra folket.
Senast redigerad av Mertillen 2020-12-28 kl. 07:40.
Citera
2020-12-28, 07:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite av iden var ju att hålla igång ekonomin också och det har man väl lyckats rätt bra med. Ivart fall har sverige alltid,legat bra till i alla siffror jag sett hittills.

Förstår inte vad du läst för siffror. Sveriges BNP har gått ner två år i rad.
Citera
2020-12-28, 07:57
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej man kan inte resonera så, att försöka smeta ut överdödligheten över flera år och låtsas som att det därmed inte har hänt något. Sjukvården i Sverige kan under normala omständigheter göra omfattande insatser för att förlänga livet på folk med bara några månader ibland. Där har du måttstocken att jämföra mot. Så mycket tycker vi livet är värt i normala fall.

Målet med sjukvård är inte att göra folk odödliga utan att skjuta upp döden och lindra lidande. Det som sker under topp-perioderna vi ser är att många mister livet i förtid och lider under svår sjukdom. Att de skulle dött "i alla fall" efter två år är inget etiskt rimligt argument.

Det stämmer, men det var inte det jag försökte göra. Min andra poäng var att varje åtgärd får en konsekvens, och det gäller också under denna pandemi. Vissa åtgärder vi tar för att minska antalet smittade av corona gör att folks hälsa påverkas på annat sätt, vilket i sin tur leder till för tidig sjukdom, lidande och död, men inte av C-19 och inte alltid direkt. De räknas också.
Citera
2020-12-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Verkligen?
Exakt vad har FoHM gjort så strålande när 10 000 dör och 100 000 till 200 000 blir långtidssjuka?

Edit:
En sökning på covid + långtidssjuka.

Vad skulle dom gjort anorlunda menar du??
95% av dom som dött skulle förmodligen dört ändå under året
Citera
2020-12-28, 08:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite av iden var ju att hålla igång ekonomin också och det har man väl lyckats rätt bra med. Ivart fall har sverige alltid,legat bra till i alla siffror jag sett hittills.
Sämst siffror i norden, så även där gjorde man fel.

Däremot har man klarat sig bättre än sydeuropa men det är länder som får alla sina inkomster från turism medan Sveriges inkomst kommer från konsumtionsvaror så det går inte att jämföra.

Eller, Tegnell vill säkert jämföra med Spanien eller Italien. Han tycker antagligen att Spaniens och Italiens ekonomi är mycket mera lik den svenska än andra nordeuropeiska länder.
Citera
2020-12-28, 08:33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skulle dom gjort anorlunda menar du??
95% av dom som dött skulle förmodligen dört ändå under året

Inte släppt in så många sjuka ex. Vi hade kunnat förhindra att flera hundra tusen svenskar fått långtidsskador om vi använt normala pandemidoktriner som ex. Taiwan och Sydkorea implementerade tidigt. Sverige valde istället att uppmana (sic) folket att bege sig ut och resa utomlands och INTE testa dem när de kom hem. Samt att aktivt motarbeta information om munnskydd, smittspridning etc. Herregud, hur jävla trög får man vara.
Citera
2020-12-28, 08:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Däremot har man klarat sig bättre än sydeuropa men det är länder som får alla sina inkomster från turism medan Sveriges inkomst kommer från konsumtionsvaror så det går inte att jämföra.

Eller, Tegnell vill säkert jämföra med Spanien eller Italien. Han tycker antagligen att Spaniens och Italiens ekonomi är mycket mera lik den svenska än andra nordeuropeiska länder.
Vilka svenska konsumtionsvaror (på export) tänker du på då?
Citera
2020-12-28, 08:56
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om detta stämmer, varför ger man två doser? Verkar otroligt dumt, särskilt när det kommer dröja tre-fyra månader tills det finns tillräckligt med vaccin, och smittspridningen är stor i större delen av världen,trots restriktioner.

Ja det är samma fråga jag säller, men enligt svar här så är andra dosen för en mer hållbar effekt medans kanske en dos endast håller sig ett kortare tag, dock känns det som att prio borde va att pusha ut en dos så snabbt som möjligt till alla vilket folk argumenterade för i en av artiklarna.
Citera
2020-12-28, 08:58
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Förmodligen nästan lika mycket skydd som om de får två doser.

Den första dosen är för immunitet, andra dosen är en booster för att skapa hållbar immunitet över längre tid.

Om dem bara ger en dos, vill skyddet bli kort.

När det står att vaccinet skyddar 95%, så betyder det till exempel att av 1000 personer i en studie, där 500 fick vaccinet och 500 fick placebo, blev 10 personer i kontrollgruppen sjuka, medan endast 1 blev sjuka i gruppen som fick vaccinet, dvs. en skillnad på 95%.

Det är inte så att alla som får vaccinet bara blir 95% immuna, och att de alla blir mer immuna med en dos till etc.
Antingen får du antikroppar eller så får du inte det, det finns inget sådant som "95% antikroppar".

Tack för ett utförligt svar, varför tror du att världen prioriterar två doser framför att pusha ut en dos så snabbt som möjligt till en större del av befolkningen?

Tony Blair och nån professor argumenterade ju för det i en artikel bland de jag postade.
Citera
2020-12-28, 08:58
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Förmodligen nästan lika mycket skydd som om de får två doser.

Den första dosen är för immunitet, andra dosen är en booster för att skapa hållbar immunitet över längre tid.

Om dem bara ger en dos, vill skyddet bli kort.

När det står att vaccinet skyddar 95%, så betyder det till exempel att av 1000 personer i en studie, där 500 fick vaccinet och 500 fick placebo, blev 10 personer i kontrollgruppen sjuka, medan endast 1 blev sjuka i gruppen som fick vaccinet, dvs. en skillnad på 95%.

Det är inte så att alla som får vaccinet bara blir 95% immuna, och att de alla blir mer immuna med en dos till etc.
Antingen får du antikroppar eller så får du inte det, det finns inget sådant som "95% antikroppar".

Tack för ett utförligt svar, varför tror du att världen prioriterar två doser framför att pusha ut en dos så snabbt som möjligt till en större del av befolkningen?

TOny Blair och nån professor argumenterade ju för det i en artikel bland de jag postade.
Citera
2020-12-28, 09:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Sämst i norden? Har du någon källa på det?
Citera
2020-12-28, 09:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte vad du läst för siffror. Sveriges BNP har gått ner två år i rad.
Visa en källa på det. Att den gått ner i år fattar jag men förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in