2020-12-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Belgien tycks ha uppnått flockimmunitet. Från 20000 smittade till 850 på någon vecka.

Vet inte om du är ironisk, men 20 000 var det länge sedan de hade, betydligt mer än någon vecka. Och de har vad jag förstår haft strikt lockdown, och dessutom är det sannolikt eftersläpningar i rapporteringen nu i jultider. En immunitet som inte är helt obetydlig tror jag iofs att de har, detsamma gäller nog även Stockholm, men till flockimmunitet i ordets rätta bemärkelse fattas ganska mycket.
Citera
2020-12-28, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tycker du även att Pfizers vaccin är en total bluff? För jag kan lova dig att de inte fick 95% effektivitet direkt.

Nej, både de och Moderna har redovisat sina siffror. Dessa vaccin bygger på samma teknik som är helt annorlunda än den Astra valt.

Vill minnas att Astra redovisade sina siffror före de andra. De hade väl inte räknat med att de andra skulle vara så mycket bättre. Nu när det visade sig vara så stöp ju i praktiken hela projektet med Astra-vaccinet. Detta i ett läge när hela världen skriker efter ett vaccin. Speciellt ett lättillgängligt sådant som inte behöver kylförvaring. Det var alltså inget bra med bara 60% effektivitet när andra typerna är otroligt mycket bättre. Man var tvungen att hitta på något för att rädda projektet. Det man hittade på var en ny "magisk" formula som togs fram på 3 veckor. Jag är skeptisk. Tycker mer det låter som ett PR-trick.
Citera
2020-12-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant hur många envisas med att sprida "fake news". Hur är det möjligt att vara så faktaresistent?

https://www.france24.com/en/live-news/20201223-masks-block-99-9-of-large-covid-linked-droplets-study

Om du tror på det o
Mår bra av det spring omkring med din munblöja...
Det bästa e sunt förnuft tvätta hönder o håll avstånd
Citera
2020-12-28, 10:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nåja, att rädda ekonomin är hur som helst minst lika viktigt som att rädda liv.

På vilket sätt har den svenska ekonomin klarat sig bättre än ex. Taiwan, Japan och Sydkorea som hanterade pandemin betydligt bättre?
Citera
2020-12-28, 10:30
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har helt plötsligt Astras vaccin blivit mycket effektivare pga nytt recept.

Jag tycker det låter som total bluff, efter det att deras vaccin blivit dissat.

https://www.di.se/live/astra-zenecas-vd-vi-har-hittat-ett-vinnande-recept-vaccinet-mer-effektivt/

Astra Zenecas vaccin ska nu ha en effektivitet på 95 procent och ge ett hundraprocentigt skydd mot allvarlig covid-19, säger Pascal Soriot till den brittiska tidningen The Times.

Det skulle innebära en klar förbättring mot de första studieresultaten, som visade att vaccinet hade en genomsnittlig effektivitet på 62 procent. Den högre siffran skulle dessutom innebära att vaccinet kan mäta sig med Pfizer-Biontechs och Modernas två vacciner som båda uppvisat en effektivitet på runt 95 procent.

Jag tycker det låter som en PR-grej ärligt talat. Jag tror det handlar om att Astras vaccin inte behöver förvaras så kallt. Ska man nå ut brett till stora grupper har man räknat med detta vaccin. Samtidigt har många uttryckt skepsis mot att ta ett vaccin som bara ger 60-70% skydd när det finns vaccin som ger 95% skydd, vilket inte är så konstigt.

De borde få redovisa på vilket sätt de har ändrat vaccinet. Förstår heller inte hur de skulle hunnit med de kliniska försöken på så kort tid. Var ju bara några veckor sedan de redovisade siffrorna för det gamla vaccinet. Jag är skeptisk.
Det är inget nytt vaccin, förmodligen bara hur det ska doseras. Ingen hemlighet att de nådde högre effektivitet med en lägre förstados(av misstag) i sina tidigare tester. De publicerar de senaste testresultaten inom kort så det är klart att du får veta.
Citera
2020-12-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Nja, gäller det fortfarande?

We just went from herd immunity reached at ~60% of the population (through vaccines or recoveries) to reaching it at ~75-80%.

That means some of the “advantage” gained by countries with a heavy toll of infections (such as Spain, the UK, US or Sweden) doesn’t count as much.

https://twitter.com/tomaspueyo/status/1342986984248270848
Ju fler som är immuna desto färre kan smittas.Det har inte ändrat sig.
Citera
2020-12-28, 10:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad skulle dom gjort anorlunda menar du??
95% av dom som dött skulle förmodligen dört ändå under året
Absolut, 95% av dom som dött skulle förmodligen dört ändå under året.
Men de 100 000 till 200 000 långtidssjuka hade förmodligen inte varit långtidssjuka.

Jag tror problemet är att många beslut om åtgärdet tagits när det redan är för sent.
Att vara tvåa eller trea på bollen är inget framgångsrecept.

Sedan är det ju väldigt märkligt att släppa in alla flygresenärer från Storbritannien utan obligatorisk provtagning och karantän bla. med hänvisning till att det måste vara lika för alla.
Vi har en stor ström med människor som kommer med tåg och bil - och även till våra hamnar ser vi ett inflöde. Det är angeläget att man hanterar alla människor på samma sätt, så att man får en enhetlig hantering av det här problemet.*
Jag tror 999 personer av 1000 accepterar om det blir lite olika så länge det är bättre.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-28 kl. 10:35.
Citera
2020-12-28, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är inget nytt vaccin, förmodligen bara hur det ska doseras. Ingen hemlighet att de nådde högre effektivitet med en lägre förstados(av misstag) i sina tidigare tester. De publicerar de senaste testresultaten inom kort så det är klart att du får veta.

Låter ju inte jätteseriöst direkt...
I de kliniska testerna prövar de ju en mängd varianter och doseringar. De måste nog komma fram med en väldigt god förklaring till varför siffrorna nu helt plötsligt ska ändras till det bättre. Känns ju inte överdrivet förtroendeskapande direkt.
Citera
2020-12-28, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag räknade på fel valuta, men det är väl BNP per capita som är intressant i sammanhanget då man inte ska räkna med alla socialprogram och dylikt som ett tecken på hur framgångsrik ekonomin är.

Oj, nu har vi at göra med en person som helt saknar kunskap om ekonomi. Per capita betyder per person. All produktion, inkl. fängelsevård, begravningar, sophantering etc, räknas in. Sen kan man dela det på antal personer för att enklare jämföra mellan länder.

Och den minskade inte alls 2019 som du påstått.
Citera
2020-12-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du glömmer att 100 000 till 200 000 personer varit sjuka i mer än 10 veckor och att vissa aldrig verkar bli friska igen. Även barn och unga har blivit långtidssjuka (smittade i våras och fortfarande sjuka) med symptom som utmattning, onormal trötthet, andfåddhet och hjärtklappning vid liten ansträngning. Även magbesvär, illamående, koncentrationssvårigheter och yrsel förekommer.

Hur många barn och ungdomar som drabbats av långtidssjuka vet man inte.

Jag tror inte dessa barn och ungdomar samt deras föräldrar är särskilt nöjda med FoHM brist på engagemang när det gäller att minimera smittspridningen.

Jag kritiserade FHM:s strategi, det låter på dig som att jag hyllade den?
Du måste blandat ihop mig med någon annan.
Citera
2020-12-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ju fler som är immuna desto färre kan smittas.Det har inte ändrat sig.

Vad jag syftade på var att med den nya smittsamma varianten krävs det att fler har antikroppar antingen genom ha varit smittade eller genom vaccin för att uppnå flockimmunitet.

"We're not in the same pandemic we were in a month ago."

https://twitter.com/chrischirp/status/1343260749033058304
Citera
2020-12-28, 10:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vet inte om du är ironisk, men 20 000 var det länge sedan de hade, betydligt mer än någon vecka. Och de har vad jag förstår haft strikt lockdown, och dessutom är det sannolikt eftersläpningar i rapporteringen nu i jultider. En immunitet som inte är helt obetydlig tror jag iofs att de har, detsamma gäller nog även Stockholm, men till flockimmunitet i ordets rätta bemärkelse fattas ganska mycket.

Snackas inte så mycket om flockimmunitet via smitta längre. Verkar vara väldigt svårt att uppnå....

“That is still a very small fraction of the population. Logically, after this second big wave, we can expect this number to more than double: perhaps between 15% and 20% of the population.”

However, that will still not be sufficient to lead Belgium to herd immunity. “For that, you need to have at least 50% to 70% of people who are immune or have antibodies. We are still a long way from that.”

https://www.brusselstimes.com/news/belgium-all-news/138859/belgium-still-a-long-way-from-herd-immunity-vaccine-steven-van-gucht-sciensano-covid-19-coronavirus- infections-sciensano/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in