2020-12-28, 01:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är verkligen olika bud om detta. Vissa har sagt att coronavirus muterar mycket, andra att det är stabilt. Men uppenbarligen muterar det en del i alla fall. Dock är det naturligtvis så att 99% av alla mutationer är till det sämre för viruset. Det är bara en minimal andel av mutationerna som gör viruset effektivare precis som det är för allt annat levande.
Vad jag misstänker är att detta virus muterar mer än förkylningsvirus på grund av att man är sjuk så länge. När de skulle spåra varifrån den brittiska mutationen härstammar så tror man att det är från någon patient som har haft långtidscovid.
En annan anledning till murationer är att det kan hoppa mellan djur och människa. Det verkar som de flesta djur kan bli sjuka, inte minst minkar.
Tyvärr är det så att ju mer smittan sprids desto större sannolikhet att det muterar.

Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja det finns ju riksdagsmajoritet för FHMs strategi att inte låta sjukhusen/bårhusen bli överbelastade. Strategin var aldrig att "vinna" genom att stoppa spridningen eller få så få dödsfall som möjligt - isåfall håller jag med om att FHMs agerat fel med de val som gjorts.
Lite av iden var ju att hålla igång ekonomin också och det har man väl lyckats rätt bra med. Ivart fall har sverige alltid,legat bra till i alla siffror jag sett hittills.
Citera
2020-12-28, 01:47
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Åja, passa dig. De kommer nog på ett sätt att tjäna pengar på vaccinationsaversion också.
Antivaxxare brukar väl ha förkärlek till preppng och liknande, går också att tjäna pengar på.

Det här kan jag hålla med dig om. Jag har tänkt på det som en orsak till varför de rasslar i buskarna (skrämmer till höger och vänster med corona). Samtidigt tror jag att ta del av skrämselpropaganda är ett gift, ett sätt att avfolka på ett subtilt sätt som många inte tänker på.

Men jag tror att det här med att tjäna pengar på folk som bunkrar gäller på medellång sikt.
På lång sikt skulle jag gissa att den självutnämnda eliten vill etappvis göra sig av med mänsklig arbetskraft (tex genom att smyga in saker i de ständigt återkommande "coronavaccinerna"), eftersom de behöver inte massor av människor.
Det är säkert samma gäng som fått alla att tro på att vi är "för många människor på jorden".
Men att visa gott ledarskap genom att börja med sig själv, nä se det hade dem inte tänkt göra. Dubbla måttstockar.

Citat:
Förresten om man häller gift i vaccinet så arbetarklassen dör så kan man inte tjäna pengar på arbetarklassen, tvärtom. Friska arbetare ger mer klirr i kassan. Du får nog jobba lite på din teori där, så den blir mer logisk.

Din utgångspunkt är inte samma som min. Jag tror inte den självgoda eliten ser en användning av mer människor på jorden än att de kan ha kontroll på dem, och att de återstående människor är perfekt programmerade (givetvis chippade också) så de kan tjäna denna självutnämnda elit som slavar, utan något egentligt val.

Förresten, varför tror du annars att alla gifter och hormonstörande ämnen (som minskar fertiliteten enormt) bara råkar finnas i omloppsbana, sedan länge nu? Hur sannolikt är det? Vi har aldrig fått rösta om de ska förekomma i vår närmiljö.
Så det är korrupta politiker som har godkänt dem medvetet (via lobbying), och syftet kan bara vara för att göra den stora folkmassan sjuk, dum, energilös och dö i förtid.

Nu har vi något som heter coronavaccin. Detta så kallade "vaccin" kommer från den rika eliten, det vet alla om. Då kan man undra i ljuset av det jag tidigare skrivit, varför skulle de vara besatt helt plötsligt av att vilja läka människor runt hela jorden från coronaviruset?

Ser vi att eliten själv är först ute med att ta sitt eget vaccin? Och om någon av dem symboliskt tagit ett "coronavaccin", säkert för att påverka optionen, så hur vet vi att deras "vaccin" är samma som de avser att försöka tvinga på alla andra?
Senast redigerad av MAX-HIM 2020-12-28 kl. 01:53.
Citera
2020-12-28, 01:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Diskussionen finns tidigare idag, tänker inte börja om. Men i korthet:
1. De har inte hållit i rodret utan spelat ner allting och hela tiden agerat för sent.
2. Att inte överbelasta sjukhusen genom att låta bortsortering av äldre fortgå är inte en strategi, det är kapitlulation. 1-0 till viruset i Sverige.

Sedan är naturligtvis FHM och regeringen överens i allt detta så jag ser FHM som deras förlängda arm. Regeringen är naturligtvis den egentlige orsaken så beteckningen "inkompetent" får ses som en komplimang.
Du glömmer att 100 000 till 200 000 personer varit sjuka i mer än 10 veckor och att vissa aldrig verkar bli friska igen. Även barn och unga har blivit långtidssjuka (smittade i våras och fortfarande sjuka) med symptom som utmattning, onormal trötthet, andfåddhet och hjärtklappning vid liten ansträngning. Även magbesvär, illamående, koncentrationssvårigheter och yrsel förekommer.

Hur många barn och ungdomar som drabbats av långtidssjuka vet man inte.

Jag tror inte dessa barn och ungdomar samt deras föräldrar är särskilt nöjda med FoHM brist på engagemang när det gäller att minimera smittspridningen.
Citera
2020-12-28, 01:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja det finns ju riksdagsmajoritet för FHMs strategi att inte låta sjukhusen/bårhusen bli överbelastade. Strategin var aldrig att "vinna" genom att stoppa spridningen eller få så få dödsfall som möjligt - isåfall håller jag med om att FHMs agerat fel med de val som gjorts.
Det största felet med att inte agera är alla som blir långtidssjuka, se mitt tidigare inlägg ovan.
Citera
2020-12-28, 01:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite av iden var ju att hålla igång ekonomin också och det har man väl lyckats rätt bra med. Ivart fall har sverige alltid,legat bra till i alla siffror jag sett hittills.
Med risk för att vi kommer att ha många långtidssjuka, se inlägg ovan.
Citera
2020-12-28, 02:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med risk för att vi kommer att ha många långtidssjuka, se inlägg ovan.
Ja det är ett krig, offer kommer vi får. Frågan är om inte ekonomin ändå långsiktigt är viktigare.
Citera
2020-12-28, 02:02
Medlem
Surtrutens avatar
En sökning på covid + långtidssjuka.

Det är många som dött i onödan, men det är väldigt många som varit sjuka länge och kanske får livslånga skador.

Edit: Det är oförlåtligt att välja en strategi som förkortat många äldres liv med något eller några år, men jag tycker det är ännu värre om det visar sig att många har fått en större del av sitt liv förstört helt i onödan.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-28 kl. 02:11.
Citera
2020-12-28, 02:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En sökning på covid + långtidssjuka.

Det är många som dött i onödan, men det är väldigt många som varit sjuka länge och kanske får livslånga skador.
Bara en fråga, hur dör man i onödan? Alla som drabbas av nåt som teoretiskt kan undvikas, dör man i onödan då? Om svaret på den frågan är jag, hur långt ska man gå för att undvika onödiga dödsfall? Jag tänker att alla trafikolyckor är onödiga. Många cancerdöda hade kunnat räddats om de fått vård tidigare. Folk med dåligt hjärta dör ofta i onödan såtillvida att livet hade kunnat räddats med snabbare vård.

Jag vet att jag hårdrar det men nånstans måste man som sagt dra gränsen. Men var. Vem bestämmer?
Citera
2020-12-28, 02:19
Medlem
Sorry for OT, men vissa restriktioner fortsätter, eller rättare sagt påbörjas först när det värsta sannolikt är över. Var helt säker på att detta handlade om corona, men icke:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/storbritannien-foerbjuder-rea-paa-snabbmat.cOIUX35Ip
Citera
2020-12-28, 02:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Bara en fråga, hur dör man i onödan? Alla som drabbas av nåt som teoretiskt kan undvikas, dör man i onödan då? Om svaret på den frågan är jag, hur långt ska man gå för att undvika onödiga dödsfall? Jag tänker att alla trafikolyckor är onödiga. Många cancerdöda hade kunnat räddats om de fått vård tidigare. Folk med dåligt hjärta dör ofta i onödan såtillvida att livet hade kunnat räddats med snabbare vård.

Jag vet att jag hårdrar det men nånstans måste man som sagt dra gränsen. Men var. Vem bestämmer?
Det är en svår fråga.

Vad man anser är att dö i onödan bedöms nog väldigt olika av olika personer. Många anhöriga till de som dött i covid tycker nog att det var i onödan när de tittar sig omkring och ser att de övriga nordiska länderna har ett helt annat utfall av sina coronastrategier.

Dödsolyckor i trafiken är absolut onödiga, men kanske något vi valt att leva med. Fördelarna överväger nackdelarna tycker vi uppenbarligen.
Vill man så kan man själv göra rätt mycket för att inte dö i en trafikolycka, men det livet kan inte levas som de flesta är vana att leva sina liv. Det finns i alla fall en teoretisk valmöjlighet.

Trafikverket värderar ett genomsnittligt människoliv till 40 miljoner kronor när de kalkylerar investeringar i säkrare vägar har jag för mig. Man försöker bygga bort risker och antalet dödade i trafiken är väldigt mycket lägre nu än på 60-talet räknat i döda per körd sträcka. Det görs hela tiden framsteg och många håller nog med om det.

Cancervården förbättras ständigt och nya metoder att upptäcka cancer utvecklas och tas i bruk. Det går säkert att göra mera så vist finns det onödiga dödsfall där, men man försöker hela tiden bli bättre och många håller nog med om det.

Sveriges coronastrategi tycker nog däremot många är ett misslyckande för man har inte försökt tillräckligt.
Om FoHM och Regeringen hade agerat anorlunda, strängare, snabbare och aktivt hjälpt kommuner och regioner i sitt arbete med att uppfylla mantrat "Vi måste skydda våra äldre!" och precis lika många ändå hade dött tror jag inte lika många hade tyckt det var ett misslyckande. Det upplevs som många onödiga dödsfall och ett misslyckande eftersom insatserna varit svaga, sena och/eller obefintliga.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-28 kl. 03:01.
Citera
2020-12-28, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De har inte försvunnit, de skrivs bara som covid numera....

Ja förmodligen, men man skriver ju faktiskt dött ”med” inte pga ”av c19” vilket e lite skillnad det fattar inte alla
Citera
2020-12-28, 03:25
Medlem
Citat:
Diskussionen finns tidigare idag, tänker inte börja om. Men i korthet:
1. De har inte hållit i rodret utan spelat ner allting och hela tiden agerat för sent.
2. Att inte överbelasta sjukhusen genom att låta bortsortering av äldre fortgå är inte en strategi, det är kapitlulation. 1-0 till viruset i Sverige.

Sedan är naturligtvis FHM och regeringen överens i allt detta så jag ser FHM som deras förlängda arm. Regeringen är naturligtvis den egentlige orsaken så beteckningen "inkompetent" får ses som en komplimang.

Är ganska säker på att FHM inte fått fritt spelrum utan varit tvungna agera med okunniga politiker....
Tycker dom ändå gjort ett strålande jobb och AT kommer säkerligen få en staty test efter sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in