2020-12-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Citerar dig så du tar del av mitt svar till CKCS.

Vilket makalöst skitsnack, visar tydligt att du inte har den blekaste aning vad du pratar om.
Att få tag på ett ID-kort alternativt fotolegitimation i USA är löjligt enkelt, en klar majoritet av röstberättigade har exempelvis körkort vilket enligt federala riktlinjer måste innehålla foto. Det är däremot inte alls vad detta gäller. Frågan gäller "voter-ID" vilket enligt de förslag som lagts fram, huvudsakligen från Republikanerna, är ett helt annat separat ID-kort som man endast skulle använda för att rösta. Det skulle alltså inte gälla som ID på krogen, i butiker, vid poliskontroller etc. Dvs fullständigt oanvändbart annat än på valdagen. Problemet med detta är även att ett sådant voter-ID kommer med en förhållandevis hög kostnad varpå man aktivt gör det svårare för fattiga människor att rösta, om det helt plötsligt kostar 100 dollar att rösta så blir det många fattigare (i regel minoriteter) som avstår från att rösta. Ett sådant voter-ID skulle även, likt all annan fotolegitimation, har ett utgångsdatum och behöver förnyas. Det har cirkulerat lite olika tidsramar men det har även, återigen huvudsakligen från Republikanerna, höjts röster för att man bör inskaffa ett nytt vid varje val. Dvs: man sätter ett pris på att rösta.

Så sammanfattningsvis: Att bemöta detta med "det är lätt att skaffa ID, alla har ID redan" visar på en djup brist på förståelse för frågan.

Tillägg: Ska nämnas att summan 100 dollar är tagen ur blotta intet, har absolut inte koll på exakt vilken kostnad som är förknippad med att skaffa ett voter-ID och det skulle sannolikt även skilja sig mellan delstaterna. Problemet är dock detsamma givet att staten inte utfärdar dessa till förlust och det har det än så länge inte presenterats förslag på.

Dumheter. De allra flesta förespråkar helt vanliga Id som tex körkort.
2020-12-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nja, mycket text som visar att det inte lagts fram något som har bevisvärde. Plus att Team Trumps advokater rakt ut säger att de inte känner till någon att anklaga för valfusk.

Dvs de kan visa att det fuskats men har ännu inte tillräckliga bevis för exakt vem som är skyldig. För vanliga brottsmål kan åklagare samla bevis i månader och år så att kalla folk idioter för att de inte har allt klart efter några veckor är efterblivet.
2020-12-28, 10:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Tycker du han borde jobba gratis?
Går du till ditt jobb(om du har något) utan att få betalt för det du gör?

Jag anser att hans licens borde dras in då han inte hade praktiserat eller ens satt sin fot i en domstol på över 20 år innan detta.

En av anledningarna till varför det går så dåligt är just det att Giuliani inte har uppdaterat sin kunskap
2020-12-28, 10:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
CNN är såklart propagandafritt, eller hur?

Definitivt inte, men jag litar mer på Fox än EpochTimes (som ägs av en genuin sekt), NewsMax (som har erkänt i en livesändning att de ljugit om allt) samt OANN (som har öppet försökt sälja medicin som de påstår ska bota covid-19).
2020-12-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Dvs de kan visa att det fuskats men har ännu inte tillräckliga bevis för exakt vem som är skyldig. För vanliga brottsmål kan åklagare samla bevis i månader och år så att kalla folk idioter för att de inte har allt klart efter några veckor är efterblivet.

Nej, de har lite texter där personer beskriver att det har skett. Men ingen av de personerna är beredda att bli förhörda och faktiskt svara på följdfrågor. Det gör bevisvärdet väldigt lågt och bevisar ingenting.
2020-12-28, 10:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Trump förtår jag varför han gnetar på, han har en historik i att få rätt och rätt ofta efter en del mutor och skrämsel av domare. Bara att läsa på.
Han har nog inte bara fattat att han spelar mot en lite högre division mot vad han brukar möta.
Rudi har jag lite svårare att förstå, aningen har han blivit låvad nirvana av Trump eller att han är helt dement. Skulle kunna vara en kombination?

Det är troligen samma med med Powell om man ska vara ärlig.

Men jag skulle inte bli förvånad om det är så att Giuliani gör allt detta för att sedan försvinna helt under 2021 med fylda fickor
2020-12-28, 10:52
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Ryssland påverkade inte valet direkt, d.v.s. de skickade inte in falska röster eller hackade rösträkningsmaskiner eller liknande. Det har ingen påstått. Däremot så fanns det en omfattande påverkanskampanj där Ryssland jobbade hårt för att försöka få Trump vald. Dels med hjälp av felaktig information som spreds på sociala medier av trollfabriker och bots, dels med hjälp av saker som den hackade email-servern osv. Allt detta är väl belagt av diverse utredningar, även de som republikaner genomfört.

Så nu när Kina ville ha Bejing Biden vald så skedde samma påverkansförsök från Kinesiska trollfabriker?
Senast redigerad av AreYouBack 2020-12-28 kl. 11:24.
2020-12-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Nu flyttar du stolparna genom att i efterhand ändra förutsättningarna. Ditt påstående som jag svarade på påstod att militären bara sätts in om konstitutionen inte följs. Jag argumenterade på att det var felaktigt genom att poängtera att nationalgardet ofta sätts in vid oroligheter och att nationalgardet är en militär organisation.
Varför citerar du inte det jag skriver? "när det gäller valet" var ganska solklart. Jag kommenterade när militären sätts in vid ett specifikt valresultat. Om du helt plötsligt menar "i allmänhet" så är det en diskussion som inte har med tråden att göra.
2020-12-28, 11:13
Medlem
Citat:
Nej, det är inte svårt att skaffa ett id-kort i USA och nästan alla har det. Men Demokraterna vill inte ha ett säkrare system för de vet att de då skulle de förlora många viktiga vågmästardelstater där de idag fuskar oförblommat. Främst i de folkrika demokratstyrda städerna.
Källa på det tack.
Sen får du gärna lägga fram bevis för påstått fusk.
2020-12-28, 11:13
Medlem
Madagascars avatar
Coalition of the sensible växer. Nu tycker även NY Post att måttet är rågat:

"Mr President ... STOP THE INSANITY"

https://nypost.com/2020/12/27/give-it-up-mr-president-for-your-sake-and-the-nations/

Utvecklingen i USA är så tragisk. Trump raserar demokratin och förtroendet för den. Jag hoppas det går att reparera delar av det som den äckliga egoisten har förstört. Jag funderar på att bli kristen så att jag blir bönhörd i min önskan att Trump hamnar i helvetet.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-28 kl. 11:17.
2020-12-28, 11:15
Medlem
siisters avatar
Citat:

Ja, exakt. Varför ska Trumps legala team frångå lagar och regler? Dom får hitta sina bevis först och sen ta det till rätten som alla andra
2020-12-28, 11:27
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Varför citerar du inte det jag skriver? "när det gäller valet" var ganska solklart. Jag kommenterade när militären sätts in vid ett specifikt valresultat.
Jag citerar det som jag vill svara på. I ditt fall citerade jag hela ditt inlägg, som i sin tur citerade följande kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vinner Trump så blir det på sin höjd stök, för då kommer militären sättas in.
Diskussionen handlar om att kalla in militären när oroligheter sker. Vad som orsakar oroligheterna är oväsentligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in