2020-12-28, 04:47
Medlem
GanjaFarfars avatar
Den enda skillnaden är att folk har blivit så jävla amerikaniserade. Det är viktigare vilka prylar man har än vilken glädje dom skänker dig.
Citera
2020-12-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, det var ju ett kreativt svar.
Joho - nähä - joho

Lite mer hade jag förväntat mig av dig.
Berätta nu var du fick ditt påstående ifrån, om att man påstod att alla bilar såg likadana ut på 30-40-50-60 talen.

Jag roade mig att bläddra i några gamla Teknikens värld.
Nr 5/52 besök på årets bilmässa där man förförs av mångfalden av olika modeller.
Nr 4/61 där man skriver om Hundkojan i olika förklädnader Wolseley, Riley osv.
Men poängterar att trots att det samma bil så har märkena ändå behållit sin särart.

Behöver jag fortsätta ?

Det handlar ju om vad folk tycker, inte vad som står i biltidningars artiklar.

Och det har, som jag skrev, i alla tider funnits folk som hyllat ”att det var bättre förr”, och alltså tyckt att det där nya (vare sig det gäller design eller teknik etc) bara är modernt tjafs och värdelöst.
Citera
2020-12-28, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vissa bilar kan man inte ens byta lampor på.
Det inspirerar ju verkligen inte till aktivt bilägande där man känner sin bil och pysslar med den.

Dagens bilägare kan på sin höjd tvätta bilen.

Så dagens bilägare kan inte skifta mellan sommar/vinterhjul själv...?

Alltså, vet inte om du bara är ironiske eller du, för även om mycket har ändrats sig och blivit mer komplicerad teknik på moderna bilar, så har generellt sett denna mer avancerade teknik samtidigt givit oss mycket mer driftsäkra bilar, som klarar flera tusen mil mer mellan servicarna.

Att det i vissa fall kan gå fel och skapa mer problem verkar vara de enda du ser (vilket är klassiskt konfirmationsbias) men samtidigt missar eller ignorerar helheten och statistiken som tydligt visar att moderna bilar generellt sett är mycket mer driftsäkra än äldre bilar.

Och fortfarande kan folk göra många saker med sina bilar, reparera etc.

Att man i moderna bilar inte kan koppla ifrån eller byta batteriet lika enkelt som på äldre bilar kan tyckas vara knasigt. Men, det ger oss faktiskt flera fördelar än nackdelar.

Börja med att fundera på hur ofta man normalt ens har behövt lossa/byta batteriet på bilar genom tiderna. Jag kan inte minnas att det skulle ha varit nåt som varit ett frekvent behov någonsin om man haft koll på sin bil och den funkat som den ska.
Men med betydligt högre krav på elsystemen, och högre belastningar på batterier och generator etc, så har man infört mer intelligent övervakning och styrning av det hela, för att kunna slippa ha onödigt stora och tunga batterier i bilarna, för att kunna ladda dessa så snabbt som möjligt med kraftfulla generatorer utan att batterierna skadas. Och för att på så vis både få bästa nyttjande och livslängd på batterierna etc. Det är väl en positiv utveckling generellt sett...?

Förr i tiden var det ju vanligt att man bytte kol mycket oftare på generatorn, för de slets ut fortare. Man bytte ibland även generator till en kraftigare modell för att man ville ha mer kapacitet för t ex extraljus. Förr låg generatorerna ofta på ca 45Ah, och man vara lite mallig när man får tag på en med 60Ah. Idag är det vanligt med 150Ah eller ännu mer på vanliga vardagsbilar, ändå är dessa generatorer mindre och smidigare med mindre effektförluster (mer lättdrivna) än de äldre svagare generatorerna.

Samma sak med drivremmar. Förr var det kilremmar vilket det finns stofiler som hyllar ön idag och påstår de nya platta multiremmarna är skit. Men de vet helt enkelt (som vanligt) vad de talar om.
Multiremmarna är mig veterligen totalt överlägsna de gamla kilremmarna på alla punkter.
De har överlägsen livslängd, mycket bättre friktion men ändå mycket mindre effektförlust (mer lättdrivna) går tystare, kan driva flera saker med endast en rem, tar mindre plats, går svalare etc etc etc
Det är utveckling det, positiv sådan. Allt var inte bättre förr....
Citera
2020-12-28, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Förstår vad du menar, glansen av ny bil försvinner när flesta kör "nya" bilar på avbetalning.
Går inte identifiera vilka som har det bra ställt mot de som har det sämre den vägen längre.

Själv skulle jag aldrig leasa, alltid spara först och använd det så långt det går för att slippa banker.
Finns vettiga bilar för 30-70', ingen direkt förmögenhet om man lägger undan en slant varje månad.
Bilen blir snabbt dyr om man kör länge på leasing.

De flesta....? Nä, knappast....

Hur kände man till hur andra i trafiken finansierat sina bilar förr i tiden? Hade de skylt på taket...?

Hur vet man idag hur andra i trafiken finansierat sina bilar? Har de skylt på taket...?
Citera
2020-12-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
500 spänn är cirkus 20 min på en märkesverkstad. Inte mycket man hinner på den tiden... Särskilt inte om man räknar med att täcka stolen med skyddsplast, köra in och ut kundens bil och regga vilken bil det gäller och vad man gör med den i datasystemet i den tidsaspekten...
Debiterar de ens mindre än halvtimmar förresten?

Är inte alls säker på att driftskostnaderna är "betydligt lägre" idag. Främst då pga av svinhöga verkstadsräkningar som beror på att bilarna har blivit extremt mer komplicerade idag och kräver att verkstäderna behöver ha alla möjliga maskiner, specialkompetenser och datalicenser jämfört med en gammal Roy och Roger-mack.

Det jag menade var att allt inte måste göras på märkesverkstad, eller ens verkstad, ens idag. Man kan fortfarande fixa en hel del själv på sin bil om man vill och inte har tummen galet placerad.

Och det kunde bli dyrt på verkstad även förr i tiden, liksom idag. Faktum är att folk i alla tider klagat på att det är så dyrt på bilverkstäder. Kikar du på äldre verkstadspriser så sätt dessa i relation till hur länge man måste jobba själv för att få ihop de pengarna, mot hur länge vi måste jobba idag för att betala dagens verkstadspriser. Vår köpkraft har ökat enormt, liksom levnadsstandarden.
Citera
2020-12-28, 06:51
Medlem
I slutet av sjuttio och början av åttiotalet när jag själv tog först mc och sen bil körkort
och därefter lastbil , sågs ju bilen fortfarande som motorn i den ekonomiska utvecklingen.
Då lät man parkeringshuset vara navet när man byggde ett nytt centrum och la butikerna
runt detta för att göra det bekvämt för människor och man integrerade även bensinmackar
i stadsmiljön så man kände sig välkommen när man tog bilen in till stan.
Nu har ju detta vänt totalt man tar bort fler och fler p-platser i stan för att dels kunna sysselsätta
en massa p-vakter och att man skall känna sig som en ovälkommen och besvärlig typ om man
tar bilen in till stan.
För mig blir slutsatsen att om jag vill få ett bra liv resten av livet måste jag bosätta mig tillräckligt
långt ifrån stan för att slippa påverkas av stadsplaneringen.
Citera
2020-12-28, 07:01
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Ingen under typ 80 spisar något överhuvudtaget
Förr i tiden fanns det speciella bilskivspelare för singlar man kunde koppla till ljudanläggningen, som bestod av en radiomottagare och en högtalare på 0,5 watt av trä som satt under instrumentbrädan. På den tiden kunde man alltså spisa negerjazz medan man tog sin söndagstur.

Dessa skivspelare hade en fjäderbelastad pickup som parerade gupp i vägbanan.
Citera
2020-12-28, 07:24
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den kategori som i 18-årsåldern står i begrepp att köpa sin första bil idag har ungefär samma utbud som på 80-talet. Dessa har knappast som alternativ att hämta ut en tjänstebil, ytterst få arbeten som 18-åringar har innefattar någon löneförmån i den stilen. Ej heller leasas bilar, det sker kanske några år senare när "skrotbilen" inte duger längre, den skillnaden kan onekligen sägas vara korrekt, privatleasing var ett okänt begrepp för 30-40 år sedan.
Var verkligen bensinen så mycket billigare då? Ställt i förhållande till pbb exempelvis.
Vad är det för regleringar och förbud som skulle tänkas sätta käppar i hjulen numera?

Bilarna är mindre egna till utseendet numera, men inte beror det på det ni skriver i alla fall.
När jag tog körkortet i början på 80-talet, låg bensinen på runt 3:-/l för 98 okt. Min lön då, som var helt ok, var ca 8000:-/mån. Första bilen fick jag, en Fiat 1500 -63. Året efteråt köpte jag en Cheva -66 för 16500:-
Det gick att köpa 60-70-talseuropeér i körbart skick för några hundringar och uppåt ända in på 90-talet. Själv hade jag kvar en Saab 96 -66 i bruksskick, köpt för 500:- 1988, till förra året då jag sålde den för 43000:-
Citera
2020-12-28, 08:11
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag tror TS mest romantiserar minnena av sin egen ungdom.

Det stämmer att bensinen var billigare på 80-talet, c:a 3kr litern. Omräknat i dagens penningvärde motsvarar det dock c:a 10 kr litern, dessutom var bilarna törstigare förr så den verkliga skillnaden i driftskostnad var inte så stor.
Det var stor skillnad på att äga bil då och idag. Vi levde i ett fritt land tidigare, idag i diktatur.

På 70-talet fick du parkera vart du ville för gratis, att äga bil var billigt. Skatt och försäkring var en tjuga per år tillsammans. Galet att ens börja jämföra det med idag, dumskalle. Visst är det som du säger inte enorm skillnad på bensinpriset på grund av avsevärt lägre förbrukning, men absolut inte i paritet med bensinprishöjningarna:

vad kostade=dagensdatumsjustering
1983 4,07 10,18
1984 4,14 9,59
1985 4,57 9,86
1986 4,01 8,30
medel 83-86=9,48

Idag kostar bensinen:
miles 95 14,08
miles 98 14,68
=medel 14,38

Höjning med 51% på bensinpriset inflationsjusterat sedan 80-talet. Kombinera det med höjningen med införsel av hutlösa parkeringsavgifter och hutlösa böter och hutlös försäkringsavgift och hutlös skatt och hutlös besiktningsavgift och hutlösa trängelavgifter har du kombinerad relativ prisökning med 400-500 %. Höjningen av avgifter på bilägande handlar enbart om regim-diktaturens klåfingriga sätt att pungslå invånarna, göra dem till slavar.

https://www.ekonomifakta.se/webapi/chartimage/direct/png/sv/18274/1,2,3,4/all/900

Fattar man inte ovanstående information borde man genast avsluta sitt konto på flashback.
Citera
2020-12-28, 08:28
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det var stor skillnad på att äga bil då och idag. Vi levde i ett fritt land tidigare, idag i diktatur.

På 70-talet fick du parkera vart du ville för gratis, att äga bil var billigt. Skatt och försäkring var en tjuga per år tillsammans. Galet att ens börja jämföra det med idag, dumskalle. Visst är det som du säger inte enorm skillnad på bensinpriset på grund av avsevärt lägre förbrukning, men absolut inte i paritet med bensinprishöjningarna:

1983 4,07 10,18
1984 4,14 9,59
1985 4,57 9,86
1986 4,01 8,30
medel 83-86=9,48

Idag kostar bensinen:
miles 95 14,08
miles 98 14,68
=medel 14,38

Höjning med 51% på bensinpriset inflationsjusterat sedan 80-talet. Kombinera det med höjningen med införsel av hutlösa parkeringsavgifter och hutlösa böter och hutlös försäkringsavgift och hutlös skatt och hutlös besiktningsavgift och hutlösa trängelavgifter har du kombinerad relativ prisökning med 400-500 %. Höjningen av avgifter på bilägande handlar enbart om regim-diktaturens klåfingriga sätt att pungslå invånarna, göra dem till slavar.

https://www.ekonomifakta.se/webapi/chartimage/direct/png/sv/18274/1,2,3,4/all/900

Fattar man inte ovanstående information borde man genast avsluta sitt konto på flashback.

Så sent som 2008 tankade jag min Volvo 740 Turbo för under 10kr/l, den hade 182hk och drog lite drygt 1l/milen med tung högerfot. Jag kom alltså ca 50 mil för 500kr.
Idag tankar jag min Audi A6 diesel för ca 14kr/l, den har drygt 400hk och drar 0,6l milen med motsvarande körstil. Jag kommer alltså drygt 60 mil för 500kr.
Då har jag inte ens justerat för inflation.

Däremot är jag helt enig om att alla övriga kostnader har skenat.
Citera
2020-12-28, 08:32
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Så sent som 2008 tankade jag min Volvo 740 Turbo för under 10kr/l, den hade 182hk och drog lite drygt 1l/milen med tung högerfot. Jag kom alltså ca 50 mil för 500kr.
Idag tankar jag min Audi A6 diesel för ca 14kr/l, den har drygt 400hk och drar 0,6l milen med motsvarande körstil. Jag kommer alltså drygt 60 mil för 500kr.
Då har jag inte ens justerat för inflation.

Däremot är jag helt enig om att alla övriga kostnader har skenat.
2008 hade vi största kraschen i modern tid med oljepriser kring 41$/fat efter oktober, för inte tankade du din lilla Volvo i Januari Februari Mars April Maj Juni eller Juli Augusti September va????
Citera
2020-12-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable

1983 4,07 10,18
1984 4,14 9,59
1985 4,57 9,86
1986 4,01 8,30
medel 83-86=9,48

Idag kostar bensinen:
miles 95 14,08
miles 98 14,68
=medel 14,38

Det var inte mycket som stämde där inte....

Det var inte fritt att parkera var man ville och gratis på 70talet. Avgiftsbelagd parkering har funnits sedan kriget dyp.... Här ett exempel... https://vartgoteborg.se/trafik/pavgifternas-50ariga-historia-skildras-i-ny-bok/#

Att man skulle klara både bilskatt och försäkring med en tjuga per år på 70talet...? Glöm det...

Sverige är en av världens främsta demokratier, så ditt påstående om diktatur är trams.

Om du nu inte ironiserar så kan man ju undra var sjutton du fått dina stolliga idéer ifrån, för verkligheten på 70talet var definitivt inte som du minns det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in