2020-12-27, 16:49
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Först och främst alla bör få äta sitt kött den personen vill och utefter dennes smakpreferenser. Problemet kommer när man ska äta ett gäng personer och några vill ha genomstekt och andra vill ha blodiga köttbitar. När de som gillar genomstekt sköter matlagningen har de en tendens att varmhålla köttet efter stekningen i ex. en gryta innan servering, de verkar inte riktigt inse att det förstör köttet för de övriga. Även om köttet var bra efter stekningen, efter 15 min i en gryta så är det näst intill oätligt, segt, torrt och tråkigt. Ska man behandla kött så hade jag föredragit fläskytterfilé. Tyvärr har det fenomenet dykt upp hos flera olika personer, vid flera olika tillfällen och man kan ju knappast klaga om man är bortbjuden, man säger ju så klart att det var jättegott i alla fall.
Citera
2020-12-27, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag föredrar medium. Skrev det tydligt. Äter ni kyckling och fläsk rare?

Smakmässigt är det kanske kalas att äta fläsk rare, men det är ju inte därför man undviker det.
kyckling är ju inte riktigt samma sorts kött men undviks inte heller av smaken.
Rå fisk går ju att äta som sashimi eller sushi , men att ha halvtillagat där är ju inte alls gott.

Jag tror agget inte beror på automatik för välstekt nötkött utan det handlar nog mycket om kvalitén på köttet och är det riktigt bra så kan man uppleva det på ett sätt som inte går med välstekt.
Det anses nog vara lite av ett slöseri om man har extremt fint och dyrt kött och inte tar tillfället.
Citera
2020-12-27, 17:18
Medlem
Tarrous avatar
Fokus borde vara rätt tillagat - inte generell stekgrad.

Högrev behöver flera timmar i grytan för att bli njutbart. En välmarmorerad entrecôte behöver inte gå över medium. Likaså behöver fläskkött och fisk inte serveras well done.

Har t.ex. ett rådjurslår gått över tiden (för ljusrosa) kan du lika gärna låta det stå inne i ugnen en timme extra - då blir det okej, igen
Citera
2020-12-27, 17:40
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför skulle man äta kyckling rare för?
Gris som är testad går alldeles utmärkt att ha medium.

Ett välstekt kött har en stor förmåga att bli torr, men vet om man prickar det perfekt så är köttet fortfarande saftigt.
Går man lite för mycket över, så är ju köttbiten torr och tråkig.

30% av kycklingen innehåller campylobacter och är bra mycket vanligare än salmonella.
Den är inget man vill ha, och kan orsaka skador också som med Guidetti.
Fullt möjligt, men det är ingenting jag någonsin har märkt av. Kanske har jag ett normalfungerande immunförsvar. Kanske är campylobacter inte så farliga. Kanske lever bakterien bara på utsidan av köttet, inte insidan.

En kycklingfilé som är vit inuti är oätbar.
Citera
2020-12-27, 17:52
Medlem
Det är svårt att veta hur köttet smakar i nån annans mun.
Själv vill jag gärna att köttet är rosa från kant till kant.

Om köttet är blått så smakar det sämre i min mun.
Detsamma gäller hamburgare som är råa i mitten.

Det lättaste är väl att få välja själv, att be om att få köttet som man gillar det bäst själv?
Vilken jävla tur att man slipper äta skolmat nåt mer...
Citera
2020-12-27, 17:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fullt möjligt, men det är ingenting jag någonsin har märkt av. Kanske har jag ett normalfungerande immunförsvar. Kanske är campylobacter inte så farliga. Kanske lever bakterien bara på utsidan av köttet, inte insidan.

En kycklingfilé som är vit inuti är oätbar.
Låter som det är bara en tidsfråga för dig att bli smittad av campylobacter.

Och att köttet kan vara vitt på kyckling funkar hur bra som helst, men visst kan det bli för tillagat, så det undviker man.
Citera
2020-12-27, 18:27
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag är en person som föredrar medium när det kommer till kött. Dock har jag aldrig förstått mig på matfascister som hånar och känner avsky mot personer som vill ha vällagat kött. Allt handlar väl om smak?
Jag skulle inte vilja kalla "medium" för vällagat. Säger du vällagat till en kock så får du definitivt "well done" och inget annat, ja, mot hans vilja då förstås.

Well done gör köttet hårt. Finns inga möra sådana annat än i fantasin kanske. Man blir tyvärr och dessvärre även tagen för en idiot om man beställer det. Förutsatt att man är ett barn.
Citera
2020-12-27, 18:27
Medlem
En bra kock kan tillaga köttet så som gästen vill ha det.
Det ska vara ordentligt genomstekt/grillat. Finns inget värre när man får skära bort kanterna och äta enbart kanterna.
Vill jag ha rosa kött kan jag lika gärna gå it å ta en tugga på en av korna i hagen.
Citera
2020-12-27, 18:38
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Om det var mig du syftade på så är jag kvinna

Edit:
Jag skulle inte bry mig om vad min man beställer, men OM han beställer well done och gnäller i nästa steg om att köttet är segt då blir jag trött
Citera
2020-12-27, 18:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Om det var mig du syftade på så är jag kvinna
Nej inte alls. Jag syftade på personer som lägger sig i hur andra äter sitt kött. Men du kan säkert vara kvinna. Tror dock det är rätt mycket testo i dig om man säger så.
Citera
2020-12-27, 18:39
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej inte alls. Jag syftade på personer som lägger sig i hur andra äter sitt kött. Men du kan säkert vara kvinna. Tror dock det är rätt mycket testo i dig om man säger så.
För att man vet att köttet är mörare när det är medium än well done?
Okej
Citera
2020-12-27, 18:41
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är oftast samma typ av människor som gillar sin pasta så sönderkokt att den liknar en vetegröt. Ett obscent beteende.

Självklart gör jag det. Att kyckling skall misshandlas för att den kan innehålla salmonella är befängt. Det är en försvinnande liten risk att få salmonella från svensk kyckling. Lika hysteriskt som att koka kranvattnet innan du dricker det.

Kyckling är godast medium rare.

Campylobacter är inte heller någon trevlig upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in