2020-12-27, 11:24
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kan du ge ett exempel på där bibeln är ändrad under tidens gång?

Ge ditt bästa och värsta exemplet som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.
Jag kanske kan hjälpa dig. I början av bibeln står det klart och tydligt att de är många gudar församlade som handhaver skapelsen och sen kommer den här bastarden Jesus rent grandiost och bombastiskt och basunerar ut att han ensam är Gud och att ingen annan minsann är så fantastisk som han och att om man inte underkastar sig honom ja då ska han elda upp dessa individer levande.

Vidare så säger han också denne skurk att man inte behöver följa Mose lag till punkt o pricka utan man har trots lagbrott tillträde till himmelen och detta fastän han menar sig ha kommit för att skärpa lagen.

Ja se jag äro återfödd - det har ju varit Jul - oh helga natt
Citera
2020-12-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, och på liknande sätt är Gud inte totalt allvetande. Därför mitt exempel på att det beror på vad man menar.
Ja, jag har ingen aning vad Bibeln säger på detaljnivå. Står det att Gud inte vet vad som händer i framtiden?
Annars så ingår det i att vara allvetande.
Citera
2020-12-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ordet "allvetande" existerar inte, men bibeln beskriver Gud som att kunna förutse framtiden med t.ex. profetior, i motsats till avgudar:

"Så säger Herren, Israels konung, han som friköper dem, Herren Sebaot: Jag är den förste, jag är den siste.
Det finns ingen annan Gud än jag. Vem är som jag? Må han ge sig till känna, förklara och bevisa det för mig.
Vem har i förväg kungjort det som händer?
Låt dem berätta för oss vad som skall ske.
Var inte förfärade, hys ingen fruktan! Kungjorde och berättade jag det inte i förväg?
Ni är mina vittnen. Finns det någon annan Gud än jag, någon klippa som jag inte vet om?
Avgudamakarnas fåfänga verk, deras älskade bilder ger ingen hjälp. Deras vittnen varken ser eller förstår och får stå där med skam.
" (Jes 44:6-9 Bibel2000)

Att Gud skulle vara totalt allvetande motsägs av att människan har en fri vilja. Om allting är förutbestämt och Gud vet alltid hur människor agerar, så har människor inte längre fri vilja, utan är som programmerade robotar som gör så som Gud har vetat om i förväg.
Ja, så brukar argumenten vara mot de som tror på en allvetande Gud.
Citera
2020-12-27, 11:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du vad som kommer från Gud och vad som kommer från människor ?
Speciellt med tanke på att Bibeln är skriven av människor, samt ändrad under tidens gång.
Om Gud ville ha ut sitt budskap, skulle han då tillåta att det var otydligt och innehålla falskheter?
Gud hindrar inte folk från att skriva böcker eller att dessa böcker väljs ut för något syfte. De bibliska böckerna varierar, ibland läggs några böcker till och ibland dras några ifrån.

De tio budorden varierar också, men budskapet är alldeles uppenbart. Var barmhärtig, hederlig och respektfull! Och tro på Gud, så får du ett evigt liv i Guds rike.

Om någon skriver i Bibeln att vissa ska stenas till döds, så är det ett brott mot flera av budorden.
Citera
2020-12-27, 11:46
Medlem
Citat:
Kan du ge ett exempel på där bibeln är ändrad under tidens gång?

Ge ditt bästa och värsta exemplet som omkullkastar hela bibeln som tillförlitlig källa.
Svårt att svara exakt på, då inga original finns att jämföra med. Dock är ju forskare relativt säker på att vissa saker lagts till, som t.ex. när Jesus säger ”den som är utan synd kan kasta första stenen”.
Men som sagt, exakt vad som ändrats och hur mycket, det är omöjligt att svara på.
Citera
2020-12-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud hindrar inte folk från att skriva böcker eller att dessa böcker väljs ut för något syfte. De bibliska böckerna varierar, ibland läggs några böcker till och ibland dras några ifrån.

De tio budorden varierar också, men budskapet är alldeles uppenbart. Var barmhärtig, hederlig och respektfull! Och tro på Gud, så får du ett evigt liv i Guds rike.

Om någon skriver i Bibeln att vissa ska stenas till döds, så är det ett brott mot flera av budorden.
Enligt den logiken så kan även budorden vara påhitt av människan.
Citera
2020-12-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jag kanske kan hjälpa dig. I början av bibeln står det klart och tydligt att de är många gudar församlade som handhaver skapelsen och sen kommer den här bastarden Jesus rent grandiost och bombastiskt och basunerar ut att han ensam är Gud och att ingen annan minsann är så fantastisk som han och att om man inte underkastar sig honom ja då ska han elda upp dessa individer levande.

Vidare så säger han också denne skurk att man inte behöver följa Mose lag till punkt o pricka utan man har trots lagbrott tillträde till himmelen och detta fastän han menar sig ha kommit för att skärpa lagen.

Ja se jag äro återfödd - det har ju varit Jul - oh helga natt

Det var många faktafel, bland annat att Jesus inte är Gud:

"vi har bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)
Citera
2020-12-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ja, jag har ingen aning vad Bibeln säger på detaljnivå. Står det att Gud inte vet vad som händer i framtiden?
Annars så ingår det i att vara allvetande.

Nej, lika lite som att "Sverige har frihet" betyder total frihet.
Citera
2020-12-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ja, så brukar argumenten vara mot de som tror på en allvetande Gud.

Och det är fel menar du? Varför är det fel att "ett fritt Sverige" betyder total frihet i Sverige?

Är det du som bestämmer vad ord betyder, och speciellt ord i bibeln?
Citera
2020-12-27, 13:18
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Svårt att svara exakt på, då inga original finns att jämföra med. Dock är ju forskare relativt säker på att vissa saker lagts till, som t.ex. när Jesus säger ”den som är utan synd kan kasta första stenen”.
Men som sagt, exakt vad som ändrats och hur mycket, det är omöjligt att svara på.

Men du lät väldigt säker nyss:

Citat:
Speciellt med tanke på att Bibeln är... ändrad under tidens gång.

Menar du att: "den som är utan synd kan kasta första stenen” omkullkastar hela bibeln?
Citera
2020-12-27, 13:50
Medlem
Citat:
Nej, lika lite som att "Sverige har frihet" betyder total frihet.
Japp, därför förklarar de flesta vad de menar med frihet.
Att vara ”allvetande med vissa undantag” kanske stämmer in på Gud, vad vet jag.
Citera
2020-12-27, 13:53
Medlem
Citat:
Men du lät väldigt säker nyss:

Menar du att: "den som är utan synd kan kasta första stenen” omkullkastar hela bibeln?
Ja, saker är ändrad. Där är forskare för det mesta överens, oavsett om de är kristna eller inte.

Varför skulle det omkullkasta hela Bibeln? Det bara visar att den är ändrad, vilket tyder på att vi inte kan veta vad som kommer från Gud och inte. ( tills någon kommer på en metod att göra så, eller att Gud själv fixar detta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in