2020-12-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är skönt med folk som inte tror på en allvetande Gud.

Ja, på samma sätt som folk i Sverige inte tror att Sverige är ett land med frihet.

Det beror alltså på vad man menar med "frihet", och det beror på vad man menar med "allvetande".

Gud är "allvetande" på det sättet att han vet allt som händer och har hänt på jorden, men han är inte "allvetande" på det sättet att han skulle veta om alla val som alla människor gör i framtiden. Det skulle betyda att allting är förutbestämt, vilket bibeln aldrig talar om.
Citera
2020-12-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, på samma sätt som folk i Sverige inte tror att Sverige är ett land med frihet.

Det beror alltså på vad man menar med "frihet", och det beror på vad man menar med "allvetande".

Gud är "allvetande" på det sättet att han vet allt som händer och har hänt på jorden, men han är inte "allvetande" på det sättet att han skulle veta om alla val som alla människor gör i framtiden. Det skulle betyda att allting är förutbestämt, vilket bibeln aldrig talar om.
Kan Gud veta vad jag tänker ?
Citera
2020-12-26, 22:54
Medlem
Citat:

Ja, total frihet är ingen bra idé.
Citera
2020-12-26, 23:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det stämmer helt med bibeltexterna

Ja, men det är väl det som menas med bättre?

Citat:
Det ändrar inte grundtanken med citatet. Nya Världens Översättning lyder:

"Lyckliga är de som är milda till sinnes,eftersom de skall ärva jorden." (Matt 5:5 Bibel2000)

Det är alltså inte dom som motsätter sig Gud som kommer att ärva jorden, det visar även många andra skriftställen tydligt.

Min invändning är att hela biten med att "lyda Herren" saknas i det översatta konceptet. Det räcker ju inte med att bara vara "mild till sinnes", eller hur? Det är de som är "milda till sinnes och lyder Herren" som skall ärva jorden. En inte helt oviktig detalj.
Citera
2020-12-26, 23:36
Medlem
Står det verkligen inte i Bibeln att Gud är allvetande?
Citera
2020-12-26, 23:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tror nog Smeso redan vet detta. Det säger sig självt att en auktoritet som inte kan ha fel är bättre än en som kan ha fel.
1. Jag är inte säker på att han vet det.
2. Även om han vet det kan han låta bli att erkänna att han vet.
3. Han är Par-o-o, en sanningsresistent man.
4. Tyvärr!
Citera
2020-12-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Jag är inte säker på att han vet det.
2. Även om han vet det kan han låta bli att erkänna att han vet.
3. Han är Par-o-o, en sanningsresistent man.
4. Tyvärr!
Då det är en sak som säger sig självt så är jag ganska säger på att han vet det. Samt att han skrev att han vet.
Däremot har ju ingen sådan auktoritet visats, så påståendet är bara hypotetiskt än så länge.
Citera
2020-12-27, 01:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då det är en sak som säger sig självt så är jag ganska säger på att han vet det. Samt att han skrev att han vet.
Däremot har ju ingen sådan auktoritet visats, så påståendet är bara hypotetiskt än så länge.

Just det. Exakt vad jag menade i det jag skrev.
Det är självklart att en auktoritet som aldrig kan ha fel är det bästa.
Det är däremot ingen som har kunnat påvisa att en sådan auktoritet över huvud taget kan existera, och än mindre faktiskt existerar.
Alltså är en auktoritet som aldrig kan ha fel en rent hypotetisk tanke eller, som jag skrev, en utopi.

Calovius förstår däremot inte vad jag skriver, eller så läser han helt enkelt inte vad jag skriver, utan håller fast vid sin nidbild av mig så att han kan lura sig själv att han inte ska behöva svara på mina invändningar (som han ju ändå inte vill försöka svara på eftersom han inte kan svara utan att göra bort sig ytterligare).

Fast Calovius får gärna visa att jag har fel på den punkten. Han får gärna visa att han faktiskt kan förstå skriven svenska och ge raka svar på raka frågor och inte leka politiker som alltid glider undan till propaganda i stället för att ge raka svar på de frågor som ställs.
Citera
2020-12-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Just det. Exakt vad jag menade i det jag skrev.
Det är självklart att en auktoritet som aldrig kan ha fel är det bästa.
Det är däremot ingen som har kunnat påvisa att en sådan auktoritet över huvud taget kan existera, och än mindre faktiskt existerar.
Alltså är en auktoritet som aldrig kan ha fel en rent hypotetisk tanke eller, som jag skrev, en utopi.

Calovius förstår däremot inte vad jag skriver, eller så läser han helt enkelt inte vad jag skriver, utan håller fast vid sin nidbild av mig så att han kan lura sig själv att han inte ska behöva svara på mina invändningar (som han ju ändå inte vill försöka svara på eftersom han inte kan svara utan att göra bort sig ytterligare).

Fast Calovius får gärna visa att jag har fel på den punkten. Han får gärna visa att han faktiskt kan förstå skriven svenska och ge raka svar på raka frågor och inte leka politiker som alltid glider undan till propaganda i stället för att ge raka svar på de frågor som ställs.
Calovius är inte intresserad av att diskutera, hen vill bara säga ”så är det, för så är det ”.
Citera
2020-12-27, 02:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Calovius är inte intresserad av att diskutera, hen vill bara säga ”så är det, för så är det ”.

Jo, så är det, för att så är det.
Se där, så kan jag också säga, fast i det här fallet så stämmer det faktiskt ...
Citera
2020-12-27, 05:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
I Bibeln kan man både läsa om Guds bud att man inte ska dräpa och om människors ord vilka hävdar att Gud menar att man ska dräpa. De som tar varenda text i Bibeln för helig får en ohelig ande.

Vissa tror på Guds budskap och andra tror på människors budskap. Vissa är värdiga ett evigt liv, medan andra är helt olämpliga för en evig tillvaro.
Citera
2020-12-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I Bibeln kan man både läsa om Guds bud att man inte ska dräpa och om människors ord vilka hävdar att Gud menar att man ska dräpa. De som tar varenda text i Bibeln för helig får en ohelig ande.

Vissa tror på Guds budskap och andra tror på människors budskap. Vissa är värdiga ett evigt liv, medan andra är helt olämpliga för en evig tillvaro.
Hur avgör du vad som kommer från Gud och vad som kommer från människor ?
Speciellt med tanke på att Bibeln är skriven av människor, samt ändrad under tidens gång.
Om Gud ville ha ut sitt budskap, skulle han då tillåta att det var otydligt och innehålla falskheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in