2020-12-27, 10:22
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kommer att köpa mer bear om omxs30 åter når klart över 1900, den kursen anser jag inte motiverad med tanke på corona-våren. Men nu i december har OMXS stått och stampat så jag har inte handlat mer.

Ajaja farligt att handla med bear-instrument när man är "övertygad om att börsen ska gå ned".
Citera
2020-12-27, 11:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Ajaja farligt att handla med bear-instrument när man är "övertygad om att börsen ska gå ned".
Om du inte sett mina tidiga inlägg så låg jag över 10 mkr back 24 februari i år på 40mkr i xact bear inköpta under höstan när jag var övetrygad om att börsen stod för högt. Så det här är andra gången jag fått lida i 6 månader med oförklarligt positiv börs.

Men sedan kom corona 24 februari.
Citera
2020-12-27, 11:44
Medlem
Citat:
Om du inte sett mina tidiga inlägg så låg jag över 10 mkr back 24 februari i år på 40mkr i xact bear inköpta under höstan när jag var övetrygad om att börsen stod för högt. Så det här är andra gången jag fått lida i 6 månader med oförklarligt positiv börs.

Fortfarande övertygad om att sedelpressen minskar risken för en fallande börs rejält. Varken bostadspriser eller börskurser kommer att sjunka nästa år. Nu har ju kronan stärkts rejält mot övriga valutor men du skall se att Riksbanken snart kommer agera.

Problemet med att spekulera mot ett index som mäts i en FIAT valuta är ju just det att politiker och myndigheter trivs bättre när index går upp än när det rasar. Eftersom de kontrollerar måttenheten kan de se till att allt blir som de önskar...

Nej, bättre att ha sina pengar i stabila företag som tjänar pengar på en produkt som kommer att vara efterfrågad även i framtiden. Ser jag till mig själv så har jag större delen av mina pengar just nu i Swedbank, Götenehus, SSAB, Peab, Fagerhult, Cloetta, Securitas, Pandox, Rottneros (gick in igen nyligen) och Hufvudstaden. Känns som ett säkrare kort än både Bear certifikat, räntefonder, eller likvida medel.
Senast redigerad av FBerntsson 2020-12-27 kl. 11:49.
Citera
2020-12-27, 12:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fortfarande övertygad om att sedelpressen minskar risken för en fallande börs rejält. Varken bostadspriser eller börskurser kommer att sjunka nästa år. Nu har ju kronan stärkts rejält mot övriga valutor men du skall se att Riksbanken snart kommer agera.

Problemet med att spekulera mot ett index som mäts i en FIAT valuta är ju just det att politiker och myndigheter trivs bättre när index går upp än när det rasar. Eftersom de kontrollerar måttenheten kan de se till att allt blir som de önskar...

Nej, bättre att ha sina pengar i stabila företag som tjänar pengar på en produkt som kommer att vara efterfrågad även i framtiden. Ser jag till mig själv så har jag större delen av mina pengar just nu i Swedbank, Götenehus, SSAB, Peab, Fagerhult, Cloetta, Securitas, Pandox, Rottneros (gick in igen nyligen) och Hufvudstaden. Känns som ett säkrare kort än både Bear certifikat, räntefonder, eller likvida medel.
Väldigt många av dina företag har rekordlågt värde just nu och borde sålts 2019? SSAB, Swedbank, Pandox, Hufvudstaden.

Till skillnad från dig föreslår jag att man säljer även aktier som dessa av och till och cashar hem, och sedan återköper vid nästa kris som max tar 5 år men ofta kan komma inom ett enda börsår. Alla dessa aktier, liksom de flesta på börsen utom extrema IT-uppstickare går i själva verket i vågor och har ingen särskild framtid. Nästan alla börsbolag är uppumpade av noll-räntan och den återkommer inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-27 kl. 12:21.
Citera
2020-12-27, 12:28
Medlem
Citat:

Rottneros... Råttan är ju en favorit. Det var en fin turn-around de hade för ca 5 år sedan. Jag sålde på ca 7 kr tror jag, köpte på ca 2. Jag lyckades tajma hyffsat där tyckte jag för en gångs skull.

Vad är din tanke om detta Rottneros?

Jag skulle bytt SSAB mot Boliden.
Citera
2020-12-27, 14:52
Medlem
Citat:
Väldigt många av dina företag har rekordlågt värde just nu och borde sålts 2019? SSAB, Swedbank, Pandox, Hufvudstaden.

Till skillnad från dig föreslår jag att man säljer även aktier som dessa av och till och cashar hem, och sedan återköper vid nästa kris som max tar 5 år men ofta kan komma inom ett enda börsår. Alla dessa aktier, liksom de flesta på börsen utom extrema IT-uppstickare går i själva verket i vågor och har ingen särskild framtid. Nästan alla börsbolag är uppumpade av noll-räntan och den återkommer inte.

Jag tycker själv att jag utnyttjade krisen till att möblera om på mitt iSK och har köpt bra företag billigt. Ett par har jag redan sålt (Bonava, Bulten, Prime Living, Ovintiv Inc) vilket resulterat i mitt bästa börsår någonsin. Vi får se hur det utvecklar sig. Ingen vet allt om framtiden men jag tänker satsa på att sedelpressen vinner (till alla andras förbannelse).
Citera
2020-12-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rottneros... Råttan är ju en favorit. Det var en fin turn-around de hade för ca 5 år sedan. Jag sålde på ca 7 kr tror jag, köpte på ca 2. Jag lyckades tajma hyffsat där tyckte jag för en gångs skull.

Vad är din tanke om detta Rottneros?

Jag skulle bytt SSAB mot Boliden.

Jag ägde Rottneros fram till i våras och var rätt nöjd med den. Det blev ju 1.50 kr/aktie i utdelning förra året Vad jag förstår så tjänar de bra med pengar när Dollarn är stark och det blev ju tydligt i våras att Sverige för en gångs skull valde rätt när vi höll samhället och ekonomin öppet under Corona-tramset. Jag chansade på att kronan skulle stärkas gentemot andra valutor och då passade inte Rottneros riktigt in. Kursen har ju sjunkigt kontinuerligt under året.

Det kom en massa insyns köp omkring 8 kr så jag hoppade på den igen. Kanske slutar kronan stärkas nu? Det har ju åtminstone varit tydligt att Rottneros går för fullt med produktion under hela krisen så helårsrapporten kan nog överaska. Tror det blir bra utdelning igen till våren. Dessutom finns en chans att Arctic Paper gör ytterligare ett försök att köpa ut bolaget från börsen. Stiger Arctics aktie lite mer kan vi nog få ett riktigt bra inbytes erbjudande.
Citera
2020-12-27, 18:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Mina björnar går exakt -150% av OMXS30-uppgången under november.

Hur länge är du beredd att sitta med dem?

Tror som du att det kommer ett rejält brak, men vad tyder på att det kommer i närtid?

Kanske ska börsen pumpas upp satan 2021 p.g.a stimulanser och att det inte finns några bra alternativ för avkastning på sitt kapital vilket fortsätter denna bubbla, för en bubbla är det och inget annat. Sedan är väl en bubbla ett ypperligt läge OM man kliver ur i tid.
Citera
2020-12-27, 18:07
Medlem
Citat:

Just SSAB och Peab är rätt konjunkturkänsliga företag och SSAB påverkas i hög grad av valutakurser då de har stor export. Annars fina bolag.
Citera
2020-12-27, 18:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Hur länge är du beredd att sitta med dem?

Tror som du att det kommer ett rejält brak, men vad tyder på att det kommer i närtid?

Kanske ska börsen pumpas upp satan 2021 p.g.a stimulanser och att det inte finns några bra alternativ för avkastning på sitt kapital vilket fortsätter denna bubbla, för en bubbla är det och inget annat. Sedan är väl en bubbla ett ypperligt läge OM man kliver ur i tid.
Jag tror det kommer bakslag med vaccinet, eller corona-mutationerna, eller att det slår till i asien, eller att det blir värre i 3 månader till med 500000 döda i USA t.ex.

Jag tror alla siffror överallt utom kanske IT är sämre Q4 och blir ännu sämre Q1.

Jag tror att något stort företag överraskande smäller rejält i början på året.

Jag tror apple amazon tesla inte längre säljer lika mycket.

...om det inte var för Tror så ser det riktigt bra ut för mig.

Om OMX går upp ytterligare så köper jag på mig ytterligare, i princip tills hela mitt kapital är slut. Ju längre tiden går desto närmare raset kommer jag. Kanske går mina första Bear med förlust, men de sista ger 150% vinst och täcker initiala förlusterna.
Citera
2020-12-27, 19:44
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:

Jag väljer att inte tro på det du säger, dock verkar du ha en väldigt bra fantasi baserat på dina startade ämnen. Inte bara ditt kapital är imponerande utan även att du kunde förutspå en pandemi.
Det är få förunnat
Citera
2020-12-27, 19:48
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag tror det kommer bakslag med vaccinet, eller corona-mutationerna, eller att det slår till i asien, eller att det blir värre i 3 månader till med 500000 döda i USA t.ex.

Jag tror alla siffror överallt utom kanske IT är sämre Q4 och blir ännu sämre Q1.

Jag tror att något stort företag överraskande smäller rejält i början på året.

Jag tror apple amazon tesla inte längre säljer lika mycket.

...om det inte var för Tror så ser det riktigt bra ut för mig.

Om OMX går upp ytterligare så köper jag på mig ytterligare, i princip tills hela mitt kapital är slut. Ju längre tiden går desto närmare raset kommer jag. Kanske går mina första Bear med förlust, men de sista ger 150% vinst och täcker initiala förlusterna.

Jag är av den uppfattningen att det är (om än ett verkligt virus) att det skjuts till pengar genom QE som konstgjord andning i ett system som är skuldmättat. Skulle QE programmen avslutas skulle vi högst sannolikt se en korrigering till ”verkliga” värdet.

Vaccinen kommer inte vara en silverkula och här tror jag mest på dina björnar. Marknaden har varit i eufori av en återgång till det normala pga vaccinen. Slår det bakut så blir det svårt att behålla optimismen.
Jag tror inte vi kommer se någon återgång till det normala på flera år.

Sen har Trump rört om ordentligt och även om han lämnar utan större dödsryckningar så har han fått folket att vakna till att det finns en deep state, riggade val, pedofilringar bland eliten osv.
Det är ett uppvaknande som gör att många börjat ifrågasätta nuvarande system.

Censureringen av Big Tech är vidrig och fler bör se att vi lever i en oligarki och allt annat än en demokrati. Detta gäller hela västvärlden.

Blir spännande att se utvecklingen, onekligen. Känslan är att vi fortf är inne i lugnet före stormen och sker inget utöver det vanliga tror jag att du kommer få en fin utdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in