2020-12-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Ja det lär ju inte vara i AAC som gått ner 40% i år och haussats upp av småsparare med lägre toppar och bottnar varje gång
Nu efter förvärv och när bolaget går med svarta siffror så tror jag vändningen är närmare än du tror.
Aac har 100 procent felfria produkter och kommer skapa ny infrastruktur i sjötrafiken tillsammans med SAAB
Så att tro att det kommer gå krast framöver då lever man inte i verkligheten
Citera
2020-12-24, 15:32
Medlem
Utmärkt köpläge på BABA nu. Massa bullish divergence på både mfi och rsi på flera tidsperspektiv. Samt en fet gap. Aktien är nere på minus ~10%.
Synd att man inte kan fynda nu.
Ccp är på jack ma
Citera
2020-12-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Personligen har jag varit en doomer hela mitt liv, och väntat på börskrasch i flera decennier. Corona synliggjorde dock hur centralbanker för länge sedan bestämt sig för att aldrig tillåta naturliga konjunktursvängningar någonsin igen. Jag har således börjat investera försiktigt på börsen. Fonder och genomics-aktier till en början.

Exakt samma för mig, även gällande bostadsmarknaden. Bara att inse, det är centralbankerna som har den riktiga makten i ekonomin och de har tydligt visat sin vilja och resultat i handling. Nu måste jag bara sluta gräma mig att jag stått utanför så länge och bara fokusera på nuet och framtiden.
Citera
2020-12-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Utmärkt köpläge på BABA nu. Massa bullish divergence på både mfi och rsi på flera tidsperspektiv. Samt en fet gap. Aktien är nere på minus ~10%.
Synd att man inte kan fynda nu.
Ccp är på jack ma

Intressant det där. Oavsett hur mäktiga man kan tycka att de fetaste IT-företagen är idag, är det fortfarande staten som har stridsvagnarna. Vi får se hur det gör för Facebook/Apple/Amazon också när USA börjar ligga på lite mer.

God jul FB!
Citera
2020-12-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Intressant det där. Oavsett hur mäktiga man kan tycka att de fetaste IT-företagen är idag, är det fortfarande staten som har stridsvagnarna. Vi får se hur det gör för Facebook/Apple/Amazon också när USA börjar ligga på lite mer.

God jul FB!

Usa är en oligarki. Alltså det är företagen som styr och inte staten.
Orkar inte ta fram käller men om du har invändningar så får du säga till.

Tänker på hur facebook har agerat under amerikanska valet tex.
Citera
2020-12-25, 11:05
Medlem
whatyouknows avatar
En fråga som indirekt berör trådens ämne då det påverkar mina investeringar det närmsta året. Jag har gjort mig likvid på ca 30% av totalt kapital på ett ISK-konto. Tanken är att detta belopp ska fördelas i månadssparande under hela 2021. Gällande schablonskatt för varje inledande kvartal: är det bättre att låta dessa ligga tillgängliga på ISK-kontot under kommande år eller ta ut dem nu i stundande övergång till nytt kvartal för att sedan månadsvis sätta in dem på nytt?
Citera
2020-12-25, 11:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatyouknow
En fråga som indirekt berör trådens ämne då det påverkar mina investeringar det närmsta året. Jag har gjort mig likvid på ca 30% av totalt kapital på ett ISK-konto. Tanken är att detta belopp ska fördelas i månadssparande under hela 2021. Gällande schablonskatt för varje inledande kvartal: är det bättre att låta dessa ligga tillgängliga på ISK-kontot under kommande år eller ta ut dem nu i stundande övergång till nytt kvartal för att sedan månadsvis sätta in dem på nytt?
Ska du inte köpa aktier just nu hade jag tagit ut pengarna och satt in dem igen när du är redo. Du har väl ett gratis sparkonto på Avanza t.ex.? Går på sekunder att överföra fram och tillbaka.
Citera
2020-12-25, 12:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Vetefan kollar man på komponeterna på nikkei så är det mest bilbolag och techbolag.

Techbolagen borde väl gå bra nu.

Fyndade du mer björnar över 1900?
Jag kommer att köpa mer bear om omxs30 åter når klart över 1900, den kursen anser jag inte motiverad med tanke på corona-våren. Men nu i december har OMXS stått och stampat så jag har inte handlat mer.
Citera
2020-12-25, 12:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
En del har du haft rätt om men dragit fel slutsatser. Om inte Demokraterna vinner båda senatsvalet i Georgia så kommer Biden få mycket svårt att genomföra stora skattehöjningar.

Självfallet kommer antalet dödsfall minska kraftigt långt innan 50% är vaccinerade i och med att man börjar med alla riskgrupper som har skyhögt högre dödlighet än yngre människor som inte tillhör någon riskgrupp.

Det verkar förhoppningsvis som att vi även kan stryka Brexit från listan över potentiella börshot.

Du sitter med en stor negativ position och ser allt med färgade glasögon istället för att försöka ha ett mer öppet sinnelag.
Men det är också viktigt att stå för sin position, tro på den, och inte hatta fram och tillbaka. Jag kan inte se ett enda hållbart argument som tillkommit sedan juni för att inte börsen ska ner. Allt har tvärtom blivit värre. Brexit har löst sig på ett sätt, men att EUs näst tyngsta land UK lämnar är varken mer eller mindre en katastrof för EU och för fri-handel. Som alla börsföretag lever på.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-25 kl. 12:51.
Citera
2020-12-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men det är också viktigt att stå för sin position, tro på den, och inte hatta fram och tillbaka. Jag kan inte se ett enda hållbart argument som tillkommit sedan juni för att inte börsen ska ner. Allt har tvärtom blivit värre. Brexit har löst sig på ett sätt, men att EUs näst tyngsta land UK lämnar är varken mer eller mindre en katastrof för EU och för fri-handel. Som alla börsföretag lever på.

Sedan i somras får vi nu flera vaccin och kan börja ana slutet på pandemin.
Visst hade det varit bättre om UK hade varit kvar, men att de lämnar har ju varit klart sedan länge. Jämfört med i somras har vi nu ett avtal som förhoppningsvis godkänns av alla berörda parter.
Sedan i somras är det nu klart att den extremt oberäknelige Trump försvinner och han var allt annat än någon vän av frihandel. Företag och börser föredrar stabila spelregler och det får man med Biden.
Biden kommer heller knappast bli tillräckligt politisk stark för att genomföra kraftiga skattehöjningar eller andra stora genomgripande förändringar.
Citera
2020-12-27, 03:41
Medlem
otellos avatar
Mina egna aktier har sedan länge återhämtat sig från kraschen, jag ser nu mest potential i solcellsmarknaden. Emerging market deluxe, jag räknar med tusentals procent avkastning kommande år. Uran är också ett hett tips.
Kan även vara läge att gå in på Scandic.
Citera
2020-12-27, 03:48
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kommer att köpa mer bear om omxs30 åter når klart över 1900, den kursen anser jag inte motiverad med tanke på corona-våren. Men nu i december har OMXS stått och stampat så jag har inte handlat mer.
Jag har sagt det förut (och då blivit idiotförklarad, men fått rätt) och jag säger det igen, västvärlden tillåter inte att pensionsfonder raderas, en eventuell nedgång blir högst temporär. Den genomsnittliga löneutvecklingen har sedan länge avtagit/stagnerat, samtidigt som produktion, försäljning, vinst och utdelning ökat, det är m.a.o. rimligt att börsen fortsätter växa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in