2020-12-27, 19:50
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Jag väljer att inte tro på det du säger, dock verkar du ha en väldigt bra fantasi baserat på dina startade ämnen. Inte bara ditt kapital är imponerande utan även att du kunde förutspå en pandemi.
Det är få förunnat

Var har han påstått att han förutspådde pandemin? ...
Citera
2020-12-27, 19:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Blir spännande att se utvecklingen, onekligen. Känslan är att vi fortf är inne i lugnet före stormen och sker inget utöver det vanliga tror jag att du kommer få en fin utdelning.
Det är 100% rätt. Sverige och USA har ATH efter att ha stigit nästan oavbrutet sedan 2008. Räntorna är noll. Det finns verkligen inte marginal för något att gå fel. Och ändå är vi mitt i corona, som är värre än någonsin.

Vi hörs när vi tjänat några miljoner.
Citera
2020-12-27, 19:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag väljer att inte tro på det du säger, dock verkar du ha en väldigt bra fantasi baserat på dina startade ämnen. Inte bara ditt kapital är imponerande utan även att du kunde förutspå en pandemi.
Det är få förunnat
Pandemin var inte förutspådd av varken mig eller andra. Övervärdet på börsen var förutspått. Corona-raset var förutspått av FB men inte börsexperterna. Jag skrev t.ex här i februari, önskar jag även hade startat den tråden. Det är cred att ha startat den.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?
Citera
2020-12-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Pandemin var inte förutspådd av varken mig eller andra. Övervärdet på börsen var förutspått. Corona-raset var förutspått av FB men inte börsexperterna. Jag skrev t.ex här i februari, önskar jag även hade startat den tråden. Det är cred att ha startat den.

Det är verkligen ett nytt läge nu. Jag var själv orolig för börseuforin innan 2019. Det var därför jag sålde av aktier och betalade mitt bostadslån. Utan Coronan tror jag att börsen helt enkelt hade fått rasa. Centralbankerna började höja räntorna så smått efter att insikten att lågräntepolitiken inte är sunt börjat infinna sig. Det kanske inte blivit ett lika dramatiskt ras som nu men första halvåren 2020 hade nog blivit negativt i vilket fall.

Nu med Covid och en rädsla för att industrin, med sitt beroende av internationell handel, skulle krascha då ville man inte riskera att punktera börsbubblan och bostadsbubblan samtidigt. Det var Covid som räddade börsen genom att den cementerade noll-räntepolitiken för lång tid frammåt.

Nu är det sedelpressen som gäller. Jag var mer orolig i Januari 2020 än vad jag är nu. Inte så att jag satsar allt på ett kort. Hade jag varit 100% säker på min sak hade jag tagit lån på huset igen men jag nöjer mig med att satsa på hyfsat stabila företag som troligen kommer att överleva och tjäna pengar även i en kris (som Cloetta).

Vi får se vid årets slut vem som får rätt men politikerna vill inte ha en krasch och de kan styra valutan. En krasch har vissa tydliga förlorare som blir arga medans inflation kommer mer smygande och drabbar inte enskilda lika tydligt även om alla blir förlorare på något sätt. Otydligheten gillar politiker...
Citera
2020-12-27, 22:55
Medlem
GlobalistKattens avatar
Nu är det dags att ta position inför den stora satsning på grön energi (vätgas fokus) som precis dragit igång runt hela jorden. Powercell, Azelio och Metacon känns som säkra kort om man vill satsa på Svensk innovationsförmåga. Tiden verkar dessutom ha kommit ikapp NEL och jag skulle bli förvånad om vi inte har passerat 100 sträcket inom 24 månader.

Tesla hade jag sålt snabbare än blixten om jag fortf ägt den, den bör kortas så fort vätgasrallyt kommer igång "på riktigt".
Citera
2020-12-28, 07:28
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalistKatten
Nu är det dags att ta position inför den stora satsning på grön energi (vätgas fokus) som precis dragit igång runt hela jorden. Powercell, Azelio och Metacon känns som säkra kort om man vill satsa på Svensk innovationsförmåga. Tiden verkar dessutom ha kommit ikapp NEL och jag skulle bli förvånad om vi inte har passerat 100 sträcket inom 24 månader.

Tesla hade jag sålt snabbare än blixten om jag fortf ägt den, den bör kortas så fort vätgasrallyt kommer igång "på riktigt".
Det här förtjänar en egen tråd. Elon påstod för 4 år sedan att vätgas var nonsens pga. att konverteringen från el till vätgas var på tok för ineffektiv. Jag är dåligt insatt i siffrorna här men vilken effektivitet når man när man eldar gas I ett kraftverk, driver en turbin, transformerar upp spänningen i 400kV, ner till 40kV, ner till 11Kv, ner till 400v trefas, in i teslaladdaren som slutligen omvandlar det hela till DC i batterierna.

Helt enig att Tesla är en jättebubbla men skulle aldrig våga mig på att shorta. Vett och sans har upphört.

Det som talar för vätgas är att japanerna går det spåret, de är the real master race.
Citera
2020-12-28, 08:41
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:

Jag antar att du heller inte har en aning om räntan på bear-cert? Hade blivit en del om du legat kort 6 mån med 40MKR.

Börsen i sig kanske inte har påverkats mycket av pandemin eftersom många bolag gynnats av pandemin.
Kolla istället bolagen som verkar i tex resebranschen så får du ser hur de går.
Citera
2020-12-28, 08:47
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Det är 100% rätt. Sverige och USA har ATH efter att ha stigit nästan oavbrutet sedan 2008. Räntorna är noll. Det finns verkligen inte marginal för något att gå fel. Och ändå är vi mitt i corona, som är värre än någonsin.

Vi hörs när vi tjänat några miljoner.

Du vet att börsen går bättre när räntorna är låga va? Och återigen, varför skulle corona påverka börsen så mycket? Det finns en anledning att duktiga investerare bara köpte på sig mer under dippen.

Jag tror bara du vill att det ska gå ned för sakens skulle. Ta i stället vara på möjligheterna som ges där ute!
Citera
2020-12-28, 09:47
Medlem
Vad tror ni om millicom? Känns som den borde ha mer att ge?
Citera
2020-12-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det här förtjänar en egen tråd. Elon påstod för 4 år sedan att vätgas var nonsens pga. att konverteringen från el till vätgas var på tok för ineffektiv. Jag är dåligt insatt i siffrorna här men vilken effektivitet når man när man eldar gas I ett kraftverk, driver en turbin, transformerar upp spänningen i 400kV, ner till 40kV, ner till 11Kv, ner till 400v trefas, in i teslaladdaren som slutligen omvandlar det hela till DC i batterierna.

Helt enig att Tesla är en jättebubbla men skulle aldrig våga mig på att shorta. Vett och sans har upphört.

Det som talar för vätgas är att japanerna går det spåret, de är the real master race.

Håller med, detta ämne förtjänar en egen tråd.
Jag är inte heller någon expert men de uträkningar jag sett visar att det ändå är effektivare att ladda ett batteri än att först producera vätgas. En vätgasbil är egentligen bara en mer komplicerad elbil som istället för ett stort batteri innehåller ett mindre batteri, en generator, en trycksatt vätgastank osv. Japanerna brukar ha koll, men Toyota verkar ganska ensamma om att satsa på vätgas. Tror det är stor risk att vätgas blir nya E85 för personbilar och att Elon har rätt i slutändan.

När man pratar om börsen 2021 tror jag däremot att det kan vara helt rätt att satsa på vätgas. Det kommer att ösas pengar över elbilsföretag, vätgas, "Grön teknik" osv. Långsiktigt tror jag på Tesla men håller med att det känns som en bubbla just nu.
Citera
2020-12-28, 09:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du vet att börsen går bättre när räntorna är låga va? Och återigen, varför skulle corona påverka börsen så mycket? Det finns en anledning att duktiga investerare bara köpte på sig mer under dippen.

Jag tror bara du vill att det ska gå ned för sakens skulle. Ta i stället vara på möjligheterna som ges där ute!
Läste precis uppskattningen över Tysklands ekonomiska förlust som land i corona. 3.000 miljarder kronor. Ta och 10-20-dubbla det så får du de globala siffrorna. Det finns inget sedan andra världskriget som påverkat världen mer negativt är corona. Och börsen blundar.

Nollräntan är absurd och huvudskälet till den felaktigt positiva börsen. Vad tror du händer med börsen om den ens går upp 1%?

Jag kör mitt race ett halvår till, lätt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-28 kl. 10:03.
Citera
2020-12-28, 11:03
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Läste precis uppskattningen över Tysklands ekonomiska förlust som land i corona. 3.000 miljarder kronor. Ta och 10-20-dubbla det så får du de globala siffrorna. Det finns inget sedan andra världskriget som påverkat världen mer negativt är corona. Och börsen blundar.

Nollräntan är absurd och huvudskälet till den felaktigt positiva börsen. Vad tror du händer med börsen om den ens går upp 1%?

Jag kör mitt race ett halvår till, lätt.

Haha jag visste att du skulle undvika frågan om räntekostnad på dina bearcert.
Att handla med 40MKR i cert och inte känna till att det kommer urholkas ganska rejält med tanke på att du ligger inne SEX MÅNADER gör att din trovärdighet minskar igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in