Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Pandemin var inte förutspådd av varken mig eller andra. Övervärdet på börsen var förutspått. Corona-raset var förutspått av FB men inte börsexperterna. Jag skrev t.ex här i februari, önskar jag även hade startat den tråden. Det är cred att ha startat den.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?
Det är verkligen ett nytt läge nu. Jag var själv orolig för börseuforin innan 2019. Det var därför jag sålde av aktier och betalade mitt bostadslån. Utan Coronan tror jag att börsen helt enkelt hade fått rasa. Centralbankerna började höja räntorna så smått efter att insikten att lågräntepolitiken inte är sunt börjat infinna sig. Det kanske inte blivit ett lika dramatiskt ras som nu men första halvåren 2020 hade nog blivit negativt i vilket fall.
Nu med Covid och en rädsla för att industrin, med sitt beroende av internationell handel, skulle krascha då ville man inte riskera att punktera börsbubblan och bostadsbubblan samtidigt. Det var Covid som räddade börsen genom att den cementerade noll-räntepolitiken för lång tid frammåt.
Nu är det sedelpressen som gäller. Jag var mer orolig i Januari 2020 än vad jag är nu. Inte så att jag satsar allt på ett kort. Hade jag varit 100% säker på min sak hade jag tagit lån på huset igen men jag nöjer mig med att satsa på hyfsat stabila företag som troligen kommer att överleva och tjäna pengar även i en kris (som Cloetta).
Vi får se vid årets slut vem som får rätt men politikerna vill inte ha en krasch och de kan styra valutan. En krasch har vissa tydliga förlorare som blir arga medans inflation kommer mer smygande och drabbar inte enskilda lika tydligt även om alla blir förlorare på något sätt. Otydligheten gillar politiker...