Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-20, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Jag förstår inte var man fick Vilhelm ifrån. Det enda som lät bekant i mina öron var "Henrik Sjöfararen".

Antagligen tänkte de på Erövraren, men det är ju någon helt annan.

Jo när minnet sviker blandar man nog lätt ihop erövraren med sjöfararen.
Citera
2020-12-20, 21:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jo när minnet sviker blandar man nog lätt ihop erövraren med sjöfararen.

Ändå dåligt att hon inte litade på sin vän när denne var 100% säker och svarade "Henrik" utan alternativ.

Någon som vet varför Marika Carlsson har blivit utbytt mot Tilde Fröling btw? Inte för jag tror det kommer göra så stor skillnad, men ändå.
Citera
2020-12-25, 19:55
Bannlyst
Hur fan kan man vara så säker på att Plywood är döpt efter ett namn när det även är trämaterial?
Citera
2020-12-25, 21:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hur fan kan man vara så säker på att Plywood är döpt efter ett namn när det även är trämaterial?

Det var naturligtvis totalt hjärnsläpp hos henne. Hon fastnade ju även på att Masonit inte kunde vara franskt och därmed inte ett namn.

Förstår dock inte vad du menar med att det även är ett trämaterial.
Citera
2020-12-25, 22:04
Medlem
Citat:

Varför skulle inte trämaterial vara döpt efter uppfinnaren? Däremot kunde hon ha använt sina engelskkunskaper och inse att ply (bl.a.) innebär lager. Men hon sade väl i första avsnittet att hon bara kan "lite engelska". Hoppas för vännens skull att hon inte skulle säga "Plywood är det ju definitivt inte".
Citera
2020-12-27, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var naturligtvis totalt hjärnsläpp hos henne. Hon fastnade ju även på att Masonit inte kunde vara franskt och därmed inte ett namn.

Förstår dock inte vad du menar med att det även är ett trämaterial.

Menade väl utifrån hur hon tänkte.. Att Plywood låter som ett namn pga "wood". Men Plywood visste hon ju var ett trämaterial, och då borde hon insett att det kunde heta "wood" just pga trä.
Citera
2020-12-27, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
Varför skulle inte trämaterial vara döpt efter uppfinnaren?

Det är klart att är möjligt, men hennes teori var ju att Plywood lät som ett namn, just pga "wood". Hon borde väl ha insett att när plywood är ett trämaterial så kanske risken är väldigt hög att det heter plyWOOD just av den anledningen.
Citera
2020-12-27, 12:10
Medlem
Citat:
Menade väl utifrån hur hon tänkte.. Att Plywood låter som ett namn pga "wood". Men Plywood visste hon ju var ett trämaterial, och då borde hon insett att det kunde heta "wood" just pga trä.

Ja, men hon verkade ju i allmänhet tro att de antingen skulle heta Plywood, Masonit, Isotimber eller Cement i efternamn. Hon tog för övrigt själv upp det konstiga i att människan skulle ha wood i namnet. Detta utesluter såklart inte att det skulle kunna vara rätt, läs på om nominativ determinism! Detta särskilt då hon trodde att uppfinnaren av masonit isf skulle vara fransk murare (hon visste antagligen inte att det betyder samma sak på engelska, fast där dessutom faktiskt stavas med s) – även om just masonit inte har så mycket med murverk att göra.

Engelska efterledet -ite har ju också många konnotationer, inklusive på mineraler samt en hel del uppfinningar och konstgjorda material. Att någon skulle ha namnet Masonit/Masonite känns inte så troligt. Så hon hade lätt kunnat utesluta båda alternativen på denna grund.

Däremot hade ju Ply kunnat vara uppfinnaren (precis som Mason faktiskt var det). Hon var lite för insnöad på att materialet till 100% skulle bestå av uppfinnarens namn, men hade säkert velat mellan de två alternativen oavsett. Att vännen satt tyst i 25 sekunder innan hon kläckte ur sig "Plaaajwood" hjälpte inte direkt.
Citera
2020-12-27, 15:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ja jag vet inte hur hon tänkte. Hon visste uppenbarligen inte att plywood är samma som fanér, det vill säga lager på lager med tunna skivor. Hennes kunskaper i engelska var tydligen inte heller fullständiga eftersom ply betyder just lager.

Jag hade hellre trott att cement hade varit ett namn än plywood. Väldigt få vet ju att cement kommer från latinets cæmentum som betyder murbruk.
Citera
2021-01-08, 19:57
Moderator
Dr Kings avatar
Det var rätt åt bruden som ville använda vinstpengarna till att åka på bröllopsresa till Anfield Road trots att blivande mannen höll på Chelsea. Extra kul också att hon åkte ut på en fotbollsfråga och att den blivande mannen på läktaren kunde svaret.
Citera
2021-01-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Det var rätt åt bruden som ville använda vinstpengarna till att åka på bröllopsresa till Anfield Road trots att blivande mannen höll på Chelsea. Extra kul också att hon åkte ut på en fotbollsfråga och att den blivande mannen på läktaren kunde svaret.

Jag retade mig på att hon logiskt riktigt resonerat fram vem som måste ha uppfunnit osthyveln - men ändå valde slösa bort en värdefull livlina (50-50) för "ytterligare säkerhet". Så skulle aldrig en man göra - hoppas jag. Skillnaden mellan män och kvinnor syns tydligt i detta program. Kvinnor litar inte på logik utan måste ha känslomässigt stöd också från flera håll. (Åtminstone är det en tendens, är mitt intryck).
Citera
2021-01-08, 22:42
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Jag retade mig på att hon logiskt riktigt resonerat fram vem som måste ha uppfunnit osthyveln - men ändå valde slösa bort en värdefull livlina (50-50) för "ytterligare säkerhet". Så skulle aldrig en man göra - hoppas jag. Skillnaden mellan män och kvinnor syns tydligt i detta program. Kvinnor litar inte på logik utan måste ha känslomässigt stöd också från flera håll. (Åtminstone är det en tendens, är mitt intryck).

Jag tänkte också på detta. Med hjälp av uteslutningsmetoden var frågan mycket enkel och hon verkade ha koll på alla de tre kända personerna. Kanske kändes frågan så enkel att hon började tro att det var en kuggfråga och att t ex Thor Heyerdahl faktiskt kunde ha uppfunnit osthyveln som ett hjälpmedel inför en resa.

Jag tror du har rätt i att män är mer självsäkra och följer logiken när alternativen är så här pass övertygande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in