2020-12-25, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är säkert sant. Varför välja att bo i trista betonghus om man kan bo i en villa på Lidingö eller centralt på Östermalm? Men för de som inte har den valmöjligheten duger det alldeles utmärkt.

Perfekt. Då kan vi ta bort alla som redan har en bostad ur alla kösystem och förbjuda köer för alla som redan bor någonstans. Inklusive din köplats.
Citera
2020-12-25, 15:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jaha så du bor i ett betonghetto typ Alby eller Tensta?
Nej, Bredäng.
Citat:
Oavsett så sitter du oavbrutet och drömmer om att din köplats ska ta dig till innerstan. Varför?
Jag kan nöja mig med en närförort som Årsta, Gröndal eller Bromma. Jag har inget emot ytterområdena som sådana, det är klientelet jag har lite svårt för.
Citera
2020-12-25, 16:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Perfekt. Då kan vi ta bort alla som redan har en bostad ur alla kösystem och förbjuda köer för alla som redan bor någonstans. Inklusive din köplats.
Jag tror det är viktigt att folk kan flytta när bondesituationen ändras. Vi måste få en mer rörlig bostadsmarknad vill säga.
Citera
2020-12-25, 22:43
Avslutad
Citat:
Nej, Bredäng.

Jag kan nöja mig med en närförort som Årsta, Gröndal eller Bromma. Jag har inget emot ytterområdena som sådana, det är klientelet jag har lite svårt för.

Som sagt, du sitter och drömmer dig bort från det du säger är fullgott..en riktig hycklare.är du.
Citera
2020-12-25, 22:44
Avslutad
Citat:
Jag tror det är viktigt att folk kan flytta när bondesituationen ändras. Vi måste få en mer rörlig bostadsmarknad vill säga.

Bra. Den absolut mest drivande faktorn till låg rörlighet är hyresregleringen. Vi börjar med att slopa den!
Citera
2020-12-26, 22:29
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Bra. Den absolut mest drivande faktorn till låg rörlighet är hyresregleringen. Vi börjar med att slopa den!
Vad du inte har fattat är att de som enligt dig är rika och besitter de attraktiva lägenheterna i innerstan, även är de som kommer bo där efter ev. marknadshyra. De rika innerstadsborna kommer bo kvar i sina lägenheter, fast till en högre kostnad. Vem gynnas av detta?
Marknadshyra innebär högre hyra för alla som bor i hyreshus. Varför vill du göra livet svårare för miljoner människor?
Citera
2020-12-26, 22:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Som sagt, du sitter och drömmer dig bort från det du säger är fullgott..en riktig hycklare.är du.
Jag kanske vill gynna folk som mig. Men varför vill du straffa alla hyresgäster med högre hyror? Äger du hyreshus, eller är du bara ondskefull och vill plåga folk som bor i hyresrätt? Avundsjuka?
Citera
2020-12-26, 22:57
Medlem
Citat:
Varför tror du Sverige, som har bland de flesta antal bostäder och kvm per capita, har sådan "bostadsbrist".

Svar:alla säger det och på nyheterna men det beror på var man vill bo, det kan vara smart och ha nära till jobbet och dagis, skola, träningslokal och sånt, i Norrland finns det säkert tomrum men få arbeten, är det inte så?
Citera
2020-12-27, 07:46
Avslutad
Citat:
Vad du inte har fattat är att de som enligt dig är rika och besitter de attraktiva lägenheterna i innerstan, även är de som kommer bo där efter ev. marknadshyra. De rika innerstadsborna kommer bo kvar i sina lägenheter, fast till en högre kostnad. Vem gynnas av detta?
Marknadshyra innebär högre hyra för alla som bor i hyreshus. Varför vill du göra livet svårare för miljoner människor?

Varför ska ICA-handlaren ta ut mer än 5% över inköpspris på Oxfilén? Biluthyrare?
Citera
2020-12-27, 07:47
Avslutad
Citat:
Jag kanske vill gynna folk som mig. Men varför vill du straffa alla hyresgäster med högre hyror? Äger du hyreshus, eller är du bara ondskefull och vill plåga folk som bor i hyresrätt? Avundsjuka?

Du vill gynna dig själv på andras bekostnad, andra som orkat anstränga sig lite i livet till skillnad från dig. Du har redan erkänt det tidigare så sluta posera.
Citera
2020-12-27, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av complain
Svar:alla säger det och på nyheterna men det beror på var man vill bo, det kan vara smart och ha nära till jobbet och dagis, skola, träningslokal och sånt, i Norrland finns det säkert tomrum men få arbeten, är det inte så?

Stockholm är Sveriges i särklass mest folktäta område. Ändä är snittkvmytan 32 kvm per person. Det är mycket högt för att vara en huvudstad.

En genomsnittlig familj med två barn i Stockholm bor alltså på 128 kvm.
Citera
2020-12-27, 11:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Marknadsprissättning innebär de lägsta kostnaderna. Eftersom konkurrensen och vinstmöjligheterna pressar ned kostnaderna och priserna.

En hyresreglering innebär att ingen nyproduktion sker. Och långa bostadsköer skapas.

För att ordna nyproduktion så har du medgett att överheten då måste plundra folket och och dela ut som subventioner till produktion. Dessutom skapas köper.

Den fråga du borde ställa dig är om det är genuin ondska som driver dig till detta. Du vill uppenbarligen plåga folket med extra höga kostnader för boende och dessutom plåga folk i köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in