2020-12-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla utom de absolut mest utslagna flyttade ifrån miljonprogrammen på 70-talet. Det är inget man kan tro utan ren fakta. De som var medelklass märkte snabbt hur sunkigt det var och flyttade bla till hus så fort de fick möjlighet. Läs lite för en gångs skull i ditt liv.

Det stämmer kanske att folk hade valt att bo någon annanstans om de kände att de hade ett val.

Men som exempel, jag har stått i bostadskö i 12 månader. Jag gick in och kollade bostadssiten för skojs skull. Skulle jag idag söka en lägenhet som ligger i ett miljonprogram, så står det att det är 95 personer före mig av dom som anmält intresse. 95 personer ska alltså tacka nej till lägenheten för att jag ska få den.

Det bor en hel del helt vanliga människor i miljonprogrammen som inte är utslagna öht.
Citera
2020-12-23, 18:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Alla utom de absolut mest utslagna flyttade ifrån miljonprogrammen på 70-talet. Det är inget man kan tro utan ren fakta. De som var medelklass märkte snabbt hur sunkigt det var och flyttade bla till hus så fort de fick möjlighet. Läs lite för en gångs skull i ditt liv.
Vi kan ta litet matematik istället. "Miljonprogrammet" var inte bara ett uttryck, det byggdes faktiskt runt en miljon bostäder på 10 år. Du menar väl ändå inte att dessa bebos av en miljon hushåll i kategorin "utslagna"?
Citera
2020-12-23, 18:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om några alternativ funnits hade köerna varit obefintliga. Läs på från Jan Jörnmark så kanske du lär dig något.
Alternativ? Givetvis skulle de flesta hellre bo i lägenhet på Östermalm eller i villa. De som bor i ytterområdenas hyresbostäder har dessvärre inte denna valmöjlighet. Människor från din samhällsklass tror att livet handlar om att "välja". Ni förstår inte vilka ekonomiska realiteter många lever under.
Citat:
www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/miljonprogramsfelen-ar-pa-vag-att-upprepas/&ved=2ahUKEwjOsNioneTtAhVlw4sKHVKrAP4QFjAAegQIARAB &usg=AOvVaw3HPVgejAiub-9euFHIU19V
En artikel om rivningar av gamla Klara och "förtätning" av storstäderna?
Citera
2020-12-23, 20:37
Medlem
bill claytons avatar
Citat:

Det är bara bullshit att alla som kunde flyttade ifrån miljonprogramsområdena på 70-talet.

Däremot blev det en whiteflight när miljonprogrammen blev mycket befolkade av invandrare på 80 och 90-talet men det hade inget med områdenas standard att göra. Bostäderna som sådana är bra men många svenskar vill inte ha invandrare som grannar.

Dessutom byggdes det även många villaområden som räknades till miljonprogrammet (tex Enebyberg och Viksjö i sthlm) och där har det inte skett någon massflykt av vare sig medelklass eller svenskar i övrigt.
Citera
2020-12-24, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Det stämmer kanske att folk hade valt att bo någon annanstans om de kände att de hade ett val.

Men som exempel, jag har stått i bostadskö i 12 månader. Jag gick in och kollade bostadssiten för skojs skull. Skulle jag idag söka en lägenhet som ligger i ett miljonprogram, så står det att det är 95 personer före mig av dom som anmält intresse. 95 personer ska alltså tacka nej till lägenheten för att jag ska få den.

Det bor en hel del helt vanliga människor i miljonprogrammen som inte är utslagna öht.

En del..Men runt 90% är ofta invandrare och de som kan dra gör det direkt. INGEN som har råd med annat vill bo där. Tom invandrarna som har råd sticker
Citera
2020-12-24, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är bara bullshit att alla som kunde flyttade ifrån miljonprogramsområdena på 70-talet.

Däremot blev det en whiteflight när miljonprogrammen blev mycket befolkade av invandrare på 80 och 90-talet men det hade inget med områdenas standard att göra. Bostäderna som sådana är bra men många svenskar vill inte ha invandrare som grannar.

Dessutom byggdes det även många villaområden som räknades till miljonprogrammet (tex Enebyberg och Viksjö i sthlm) och där har det inte skett någon massflykt av vare sig medelklass eller svenskar i övrigt.

Nu syftar jag främst på betongghettona och JO det blev en massiv utflytt direkt när marknaden successivt avreglerades för småhus.
Citera
2020-12-24, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alternativ? Givetvis skulle de flesta hellre bo i lägenhet på Östermalm eller i villa. De som bor i ytterområdenas hyresbostäder har dessvärre inte denna valmöjlighet. Människor från din samhällsklass tror att livet handlar om att "välja". Ni förstår inte vilka ekonomiska realiteter många lever under.

En artikel om rivningar av gamla Klara och "förtätning" av storstäderna?

Nej de som inte har råd med något annat bor i mlijonprogrammen. Men INGEN so. Har alternativ väljer dessa.
Citera
2020-12-24, 10:49
Avslutad
Citat:
Vi kan ta litet matematik istället. "Miljonprogrammet" var inte bara ett uttryck, det byggdes faktiskt runt en miljon bostäder på 10 år. Du menar väl ändå inte att dessa bebos av en miljon hushåll i kategorin "utslagna"?

Utslagna såtillvida att miljonprogrammen är deras enda val.

Varför vill du inte själv bo i miljonprogrammen om de nu är bra? Du är svaret skyldig!
Citera
2020-12-24, 12:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Utslagna såtillvida att miljonprogrammen är deras enda val.

Varför vill du inte själv bo i miljonprogrammen om de nu är bra? Du är svaret skyldig!
Förstår inte vad du menar. Jag har bott hela livet i dessa områden och gör det fortfarande.
Citera
2020-12-24, 12:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej de som inte har råd med något annat bor i mlijonprogrammen. Men INGEN so. Har alternativ väljer dessa.
Det är säkert sant. Varför välja att bo i trista betonghus om man kan bo i en villa på Lidingö eller centralt på Östermalm? Men för de som inte har den valmöjligheten duger det alldeles utmärkt.
Citera
2020-12-24, 12:33
Medlem
Men inte om det gäller sk nyanlända, då finns det bostäder
Citera
2020-12-25, 08:11
Avslutad
Citat:
Förstår inte vad du menar. Jag har bott hela livet i dessa områden och gör det fortfarande.

Jaha så du bor i ett betonghetto typ Alby eller Tensta?

Oavsett så sitter du oavbrutet och drömmer om att din köplats ska ta dig till innerstan. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in