2020-12-26, 19:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Tack för att du berättar hur det är att vara troende, det förklara mycket av ditt skriveri. Hoppas du fortsätter vara lycklig i din värld.
Vad är motsatsen till att vara en troende?
Vad är du?
Citera
2020-12-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Allt flyktigt blir "runt" i en nearzerogravity situation. Att föreställa sig en ensam liten glob i ett oändligt universum är ganska sorgligt.
En platt jord blir fast i denna universums väv.
Skapelsens centrum kanske mer ligger mellan våra öron, än ute i rymden.
Space exploration är en verklighetsflykt.
Ja, skapelsen, jorden är troligtvis inom oss.
Citera
2020-12-26, 19:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, skapelsen, jorden är troligtvis inom oss.
Ja nåntingsånt. Fast då blir nästa gräns/fråga vad är "oss"?
Vi blir både och. As above, so below.
Kanske.....
Verkligheten, existerar ju inte enligt massa smarta "icketroende"?
Citera
2020-12-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Håller du med om att 99% av alla plattjordare är människor som egentligen söker svar på existentiella frågor snarare än jordens form? Att jordens form egentligen är sekundärt och att "kupolen" och vad den symboliserar egentligen är det viktiga?

Och det måste kännas enormt frustrerande att hela din livsåskådning hänger på något så trivialt som ekvatorns längd eller flygresor.
Jag känner ingen som är plattjordare. Men jag började med att söka svar på existentiella frågor och det ledde mig till plattjorden. Rund och platt jord kan vara en dualitet, en mer symbolisk sak.

Jag var frustrerad, jag är inte det längre. Ekvatorns längd och flygresor känns inte så angelägna för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du ser inte att det finns en risk för att ditt missionerande är kontraproduktivt? Inte för att vara elak men du framställer dig inte riktigt som den skarpaste kniven i lådan när du går igång med dina osammanhängande tankar om tvåbenta illuminati-trianglar.

Du drar ett löjets skimmer över allt vad andlighet heter. Och vore jag religiös så skulle jag tolka ditt svammel som satans försök att vilseleda.
För dig och de flesta andra kommer jag att framstå precis som du beskriver det, men det finns en liten grupp människor som ser det och dem vill jag hjälpa.

Att dra löjets skimmer över mig är väl din uppgift, en uppgift du tar väldigt seriöst.
Citera
2020-12-26, 20:06
Medlem
Citat:
Vad är motsatsen till att vara en troende?
Vad är du?
Icketroende.
Citera
2020-12-26, 20:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Icketroende.
Till allt då?
Som vad vi tror djur är?
Citera
2020-12-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ja nåntingsånt. Fast då blir nästa gräns/fråga vad är "oss"?
Vi blir både och. As above, so below.
Kanske.....
Verkligheten, existerar ju inte enligt massa smarta "icketroende"?
Du menar quantum eraser? Medvetande före materia. Jorden existerar ju inte förrän vi blir medvetna om dess existens, och helt klart kan man ju förvilla människor om dess form.
Citera
2020-12-26, 20:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du menar quantum eraser? Medvetande före materia. Jorden existerar ju inte förrän vi blir medvetna om dess existens, och helt klart kan man ju förvilla människor om dess form.
Tänker mig self fullfilling prophecys, casual loops isf,

EDIT: det existerar inget före eller efter.....
Senast redigerad av Giant Squid 2020-12-26 kl. 20:40.
Citera
2020-12-26, 21:06
Medlem
Citat:
Det vi ser är ett enbart ett ljus, du vet inget om vad det är. Det du menar med Polstjärnans position baseras på att något som kallas rymden existerar. Det finns inga bevis för rymdens existens.

Det är inte 'bara ljus' som vi ser med våra ögon. Vi kan göra vetenskapliga observationer av det som att ta dess spektrum. Av detta framgår att ljuset är detsamma som skulle avges av en kropp av temperaturen 5986 K. Sedan finns det andra detaljer i spektret som visar vilka ämnen som utstrålar ljuset. Samma observationer av olika kroppars utstrålning kan göras på Jorden. Så visst kan vi veta något om vad det är.
Citera
2020-12-26, 21:17
Medlem
Citat:
Till allt då?
Som vad vi tror djur är?
Jag kollar upp fakta, sedan vet jag. Det är att vara icketroende. Varför du tar upp djur vet jag inte, men klappar jag min katt så vet jag att det är en katt. Ser jag en igelkott i skogen, vet jag att det är en igelkott. Ser jag att ett skepp förvinner över horisonten, vet jag att det är kurvaturen på jordens sfär som gör det. När jag riktade min parabol 27 grader upp visste jag att det fanns en satellit där. När jag flyttade 30 mil norrut visste jag att jag skulle ställa in den på 24 grader. Det är kunskap man lärt sig genom hela livet. Och det stämmer. Alltid. Det som aldrig stämmer är flummet om platt jord. Det hör hemma i filosofirummet med andra haschtomtar.
Citera
2020-12-26, 21:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag kollar upp fakta, sedan vet jag. Det är att vara icketroende. Varför du tar upp djur vet jag inte, men klappar jag min katt så vet jag att det är en katt. Ser jag en igelkott i skogen, vet jag att det är en igelkott. Ser jag att ett skepp förvinner över horisonten, vet jag att det är kurvaturen på jordens sfär som gör det. När jag riktade min parabol 27 grader upp visste jag att det fanns en satellit där. När jag flyttade 30 mil norrut visste jag att jag skulle ställa in den på 24 grader. Det är kunskap man lärt sig genom hela livet. Och det stämmer. Alltid. Det som aldrig stämmer är flummet om platt jord. Det hör hemma i filosofirummet med andra haschtomtar.

Nej jorden är inte platt. Detta har säkert nämnts tidigare men var är kanten i så fall? Om Jorden är platt så borde väl t ex alla trafikflygspiloter bekräfta den tesen. Det är bara haschtomtar och psykstörda som tror Tellus är platt.
Citera
2020-12-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nej jorden är inte platt. Detta har säkert nämnts tidigare men var är kanten i så fall? Om Jorden är platt så borde väl t ex alla trafikflygspiloter bekräfta den tesen. Det är bara haschtomtar och psykstörda som tror Tellus är platt.
Har jag påstått annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in