Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Mitt intryck är att FE mer handlar om att inte vara en liten, liten del av ett oändligt stort universum än om själva formen på jorden.
Plattjordare är narcissister som inte står ut med tanken att vara en liten skit på boll i utkanten av en galax. Så kupolen, som symboliserar en begränsad värld med människan i centrum, är viktigare än formen på jorden.
Helt riktigt. Fast vi ser på det annorlunda. Tanken med den runda jorden är göra dig liten och sårbar. Vidare så framställer man olika scenarior där människor ska vara rädda för olika saker, en farlig smitta tex. Sedan framställer man bot på denna fara genom eftergifter. Tanken med att vara en liten skit i universum är också att ingenting har en mening, om det finns en gud som skapat universum så har han glömt bort oss eller vet inte att vi finns. Det gör att vi måste lita på andra för att klara av exempelvis klimatkatastrofer, om vi betalar mer skatt så försvinner hotet.
Formen på jorden är viktig som övertygelse. Om den är platt så känns den mer skapad och att det som är bortom jorden är mer nära än på den runda jorden. Gud är nära. Plattjorden är helt klart mer tilltalande än den runda. Den runda jorden är en själlös orgie i meningslöshet. På den platta jorden har allt mening och skönheten är synlig överallt, människan har en själ och en uppgift. Den platta jorden är ett test.
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Men frågan är intressant så låt oss adressera en plattjordare
Vad säger du om iden med en platt jord som är en del av ett oändligt universum? Att du lever på en platt jord men trots detta är en obetydlig skit i utkanten av rymden? Känns det OK?
Hur viktig är jordens form kontra att vara i skapelsens centrum? Hellre i mitten och glob än platt och perifer?
Jag är helt klart i skapelsens centrum, vem vill vara en obetydlig skit.
Den runda jorden tillkom för att göra människor olyckliga, jag var olycklig när jorden var rund. Livet är spirituellt och helt makalöst bra om du kan se det, de flesta kommer inte att se det. Jag skriver här för att hjälpa andra som är där jag var en gång och söker efter livet, att hitta något som är helt fantastiskt.
Jag ville att Gud skulle finnas och det blev så. Självklart kommer du att dra nytta av detta och säga att det är något som utspelar sig i mitt huvud, och det är det också. Just så är det.
Detta var intressanta frågeställningar från dig, Jag tar tillbaka mina oförskämdheter om ditt intellekt.
Salve!