2020-12-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ballonger kan inte komma upp till 3600 mils höjd. Dom kommer upp till max 40-50 km någonting och man kan lätt genom att notera vinkeln från parabolen i t ex Stockholm och Luleå konstatera att det inte kan vara ballonger så var seriös själv. Att hävda att satellitTV sänds från ballonger bevisar att du inte har en aning om vad du pratar om.
Ovan baserat på antagandet att jorden är *trumvirvel* en sfär.
Citera
2020-12-26, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ovan baserat på antagandet att jorden är *trumvirvel* en sfär.
Är det din standardfras varje gång någon skjuter hål på dina egenpåhittade teorier? Riktningarna du ställer in parabolerna på skulle inte funka på en platt jord heller så det är inte baserat på jordens form utan tvärtom bevisar parabolerna att jorden inte är platt.
Om det vore ballonger så skulle vinkeln ändras jättemycket bara du förflyttar dig från Södertälje till Uppsala. Vi vet att så inte är fallet.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-12-26 kl. 18:12.
Citera
2020-12-26, 18:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Parabolernas riktning talar både för platt och rund jord.

Berätta mer

Kan du inte beskriva hur det fungerar på den platta jorden!
Citera
2020-12-26, 18:13
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja.
Nu är vi överens om att man med tre kända faktorer kan beräkna de tre övriga faktorerna i en triangel. Bra.
Då ska vi även kunna beräkna avståndet till objekt som befinner sig ganska långt bort från jordens yta. Tidigare i tråden har det nämnts att solen och månen cirkulerar runt jorden. Då borde man genom att mäta vinkeln till dessa objekt från den geografiska nordpolen och samtidigt mäta vinkeln från en punkt 500 mil söderut. På en globformad jord fungerar inte detta fullt ut, eftersom man då har en krökning på detta avstånd.
Men på en platt eller konisk jord fungerar det. Eller hur?
Citera
2020-12-26, 18:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Mitt intryck är att FE mer handlar om att inte vara en liten, liten del av ett oändligt stort universum än om själva formen på jorden.

Plattjordare är narcissister som inte står ut med tanken att vara en liten skit på boll i utkanten av en galax. Så kupolen, som symboliserar en begränsad värld med människan i centrum, är viktigare än formen på jorden.

Men frågan är intressant så låt oss adressera en plattjordare

Vad säger du om iden med en platt jord som är en del av ett oändligt universum? Att du lever på en platt jord men trots detta är en obetydlig skit i utkanten av rymden? Känns det OK?

Hur viktig är jordens form kontra att vara i skapelsens centrum? Hellre i mitten och glob än platt och perifer?
Man kan öppna dörren och se att jorden är ..platt... Är det viktigt? Dina sinnen säger dig så. Men sinnena ljuger också. Det du ser är en konverterad tolkning av intryck. Din upplevelse är en neuronexplosion som aldrig stannar upp.
Den saknar mätbara dimensioner, alltså den finns inte enligt den verklighetsmodell vi ställer oss för. Universum har inget centrum. En tanke är att man istället befinner sig i bigbangs yttersta spets/kant, som att surfa på en våg.
Allt det här med att tala om centrum och former och the larger than life perspektiv är bara försök, stapplande steg att få oss att förstå någonting om nåt. Vi är inte ens i början på det, att förstå. Rymden och sånt.
Kanske hade varit enklare om man hållt fast vid den platta jord modellen.
Citera
2020-12-26, 18:47
Medlem
Citat:
Mitt intryck är att FE mer handlar om att inte vara en liten, liten del av ett oändligt stort universum än om själva formen på jorden.

Plattjordare är narcissister som inte står ut med tanken att vara en liten skit på boll i utkanten av en galax. Så kupolen, som symboliserar en begränsad värld med människan i centrum, är viktigare än formen på jorden.
Helt riktigt. Fast vi ser på det annorlunda. Tanken med den runda jorden är göra dig liten och sårbar. Vidare så framställer man olika scenarior där människor ska vara rädda för olika saker, en farlig smitta tex. Sedan framställer man bot på denna fara genom eftergifter. Tanken med att vara en liten skit i universum är också att ingenting har en mening, om det finns en gud som skapat universum så har han glömt bort oss eller vet inte att vi finns. Det gör att vi måste lita på andra för att klara av exempelvis klimatkatastrofer, om vi betalar mer skatt så försvinner hotet.

Formen på jorden är viktig som övertygelse. Om den är platt så känns den mer skapad och att det som är bortom jorden är mer nära än på den runda jorden. Gud är nära. Plattjorden är helt klart mer tilltalande än den runda. Den runda jorden är en själlös orgie i meningslöshet. På den platta jorden har allt mening och skönheten är synlig överallt, människan har en själ och en uppgift. Den platta jorden är ett test.

Citat:
Men frågan är intressant så låt oss adressera en plattjordare

Vad säger du om iden med en platt jord som är en del av ett oändligt universum? Att du lever på en platt jord men trots detta är en obetydlig skit i utkanten av rymden? Känns det OK?

Hur viktig är jordens form kontra att vara i skapelsens centrum? Hellre i mitten och glob än platt och perifer?

Jag är helt klart i skapelsens centrum, vem vill vara en obetydlig skit.

Den runda jorden tillkom för att göra människor olyckliga, jag var olycklig när jorden var rund. Livet är spirituellt och helt makalöst bra om du kan se det, de flesta kommer inte att se det. Jag skriver här för att hjälpa andra som är där jag var en gång och söker efter livet, att hitta något som är helt fantastiskt.

Jag ville att Gud skulle finnas och det blev så. Självklart kommer du att dra nytta av detta och säga att det är något som utspelar sig i mitt huvud, och det är det också. Just så är det.

Detta var intressanta frågeställningar från dig, Jag tar tillbaka mina oförskämdheter om ditt intellekt.

Salve!
Citera
2020-12-26, 18:54
Medlem
Citat:
Det jag säger ju riktigt. Med ett avstånd kan den användas
Dåså. Berätta då hur mycket vinkeln förändras i en triangel där kateterna är 4 100 000 000 000 000 km samt 1000 km när närliggande katet förlängs till 1100 km.
Det är ju du som påstår att en sådan triangel går använda för att mäta avstånd.
Citat:
Om jorden var rund skulle denna triangel du beskriver kunna användas
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hur skulle den i räkneexemplet beskrivna triangeln kunna användas?
Citat:
Mäta avstånd.
Om du menar att mäta avstånd med hjälp av triangeln i exemplet genom någon metod som inte innefattar vinkelmätning måste du förklara dig.
Om du inte kan backa ditt påstående att exemplet kan användas för att mäta avstånd med en förklaring om hur är du bevisligen oärlig i dina påståenden.
Citera
2020-12-26, 19:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Helt riktigt. Fast vi ser på det annorlunda. Tanken med den runda jorden är göra dig liten och sårbar. Vidare så framställer man olika scenarior där människor ska vara rädda för olika saker, en farlig smitta tex. Sedan framställer man bot på denna fara genom eftergifter. Tanken med att vara en liten skit i universum är också att ingenting har en mening, om det finns en gud som skapat universum så har han glömt bort oss eller vet inte att vi finns. Det gör att vi måste lita på andra för att klara av exempelvis klimatkatastrofer, om vi betalar mer skatt så försvinner hotet.

Formen på jorden är viktig som övertygelse. Om den är platt så känns den mer skapad och att det som är bortom jorden är mer nära än på den runda jorden. Gud är nära. Plattjorden är helt klart mer tilltalande än den runda. Den runda jorden är en själlös orgie i meningslöshet. På den platta jorden har allt mening och skönheten är synlig överallt, människan har en själ och en uppgift. Den platta jorden är ett test.

Den runda jorden tillkom för att göra människor olyckliga, jag var olycklig när jorden var rund. Livet är spirituellt och helt makalöst bra om du kan se det, de flesta kommer inte att se det. Jag skriver här för att hjälpa andra som är där jag var en gång och söker efter livet, att hitta något som är helt fantastiskt.

Jag ville att Gud skulle finnas och det blev så. Självklart kommer du att dra nytta av detta och säga att det är något som utspelar sig i mitt huvud, och det är det också. Just så är det.

Detta var intressanta frågeställningar från dig, Jag tar tillbaka mina oförskämdheter om ditt intellekt.

Salve!
Allt flyktigt blir "runt" i en nearzerogravity situation. Att föreställa sig en ensam liten glob i ett oändligt universum är ganska sorgligt.
En platt jord blir fast i denna universums väv.
Skapelsens centrum kanske mer ligger mellan våra öron, än ute i rymden.
Space exploration är en verklighetsflykt.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-12-26 kl. 19:06.
Citera
2020-12-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Här svarar du på vad en triangel kan användas till. Därmed anser jag att du bekräftar att det med hjälp av två kända sidor och en känd vinkel kan beräkna en okänd sida och två okända vinklar.
En triangel har sex faktorer, tre sidor och tre vinklar. Om man har tre av dessa faktorer kända kan man matematiskt beräkna de tre återstående faktorerna.
Om man på en platt karta ritar en triangel mellan tre platser kan man beräkna avstånden mellan dessa tre platser om man med en gradskiva mäter triangelns vinklar.
Det är vi överens om nu. Eller hur?
Citat:
Ja.
boldogg, hur många grader är vardera vinkel i en liksidig triangel?
Senast redigerad av Prudent 2020-12-26 kl. 19:21.
Citera
2020-12-26, 19:25
Medlem
Citat:

Salve!

Håller du med om att 99% av alla plattjordare är människor som egentligen söker svar på existentiella frågor snarare än jordens form? Att jordens form egentligen är sekundärt och att "kupolen" och vad den symboliserar egentligen är det viktiga?

Och det måste kännas enormt frustrerande att hela din livsåskådning hänger på något så trivialt som ekvatorns längd eller flygresor.

Citat:
... Jag skriver här för att hjälpa andra ...

Du ser inte att det finns en risk för att ditt missionerande är kontraproduktivt? Inte för att vara elak men du framställer dig inte riktigt som den skarpaste kniven i lådan när du går igång med dina osammanhängande tankar om tvåbenta illuminati-trianglar.

Du drar ett löjets skimmer över allt vad andlighet heter. Och vore jag religiös så skulle jag tolka ditt svammel som satans försök att vilseleda.
Citera
2020-12-26, 19:27
Medlem
Citat:

Salve!
Tack för att du berättar hur det är att vara troende, det förklara mycket av ditt skriveri. Hoppas du fortsätter vara lycklig i din värld.
Citera
2020-12-26, 19:30
Medlem
Citat:
Håller du med om att 99% av alla plattjordare är människor som egentligen söker svar på existentiella frågor snarare än jordens form? Att jordens form egentligen är sekundärt och att "kupolen" och vad den symboliserar egentligen är det viktiga?

Och det måste kännas enormt frustrerande att hela din livsåskådning hänger på något så trivialt som ekvatorns längd eller flygresor.

Du ser inte att det finns en risk för att ditt missionerande är kontraproduktivt? Inte för att vara elak men du framställer dig inte riktigt som den skarpaste kniven i lådan när du går igång med dina osammanhängande tankar om tvåbenta illuminati-trianglar.

Du drar ett löjets skimmer över allt vad andlighet heter. Och vore jag religiös så skulle jag tolka ditt svammel som satans försök att vilseleda.
De flesta troende (på dessa knasigheter) ligger till vänster på Dunning-Kreugerskalan. De tror de vet allt, men har mycket kvar att lära. Inte ens barn med npf har svårigheter att ta in denna simpla fakta som jordens form, vad fe felar vet i katten. Låg iq kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in