2020-12-26, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
I första förhöret med SE 13 timmar efter mordet finns inga uppgifter om LJ ute. I det förhöret prickar han signalementet på LJ och på rätt plats dessutom, han kan inte ha hittat på det. Jag delar KP:s uppfattning att det är den omständigheten som absolut starkast binder honom till mordplatsen kring mordtiden. Det SE säger om att han jagat poliser, hjälpt till med OP etc känns väl inte tyngre bevismässigt för hans närvaro om man säger så. Inte ens under HH:s ledning trodde man på utsagorna från SE.

Noterbart i första förhöret, är också att han vill misstänkliggöra LJ och dessutom med hjälp av nån fras från LP.

Då han saknar alibi för observationen av LJ och en del annat förstås, måste ha ses som absolut huvudmisstänkt, det är ofrånkomligt.
Fast vi vet väl inte om SE faktiskt har sett Lars J, det kan ju finnas andra förklaringar till att han säger som han gör. Exakt vad är det som visar att SE måste ha sett det han säger sig ha sett?
Senast redigerad av Draifos 2020-12-26 kl. 12:18.
Citera
2020-12-26, 12:11
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
I första förhöret med SE 13 timmar efter mordet finns inga uppgifter om LJ ute. I det förhöret prickar han signalementet på LJ och på rätt plats dessutom, han kan inte ha hittat på det. Jag delar KP:s uppfattning att det är den omständigheten som absolut starkast binder honom till mordplatsen kring mordtiden. Det SE säger om att han jagat poliser, hjälpt till med OP etc känns väl inte tyngre bevismässigt för hans närvaro om man säger så. Inte ens under HH:s ledning trodde man på utsagorna från SE.

Noterbart i första förhöret, är också att han vill misstänkliggöra LJ och dessutom med hjälp av nån fras från LP.

Då han saknar alibi för observationen av LJ och en del annat förstås, måste ha ses som absolut huvudmisstänkt, det är ofrånkomligt.

LP ser ju LJ från mordplatsen. Och varför skulle inte Engström se LJ från mordplatsen, precis som han säger. Allt blir mycket enklare om man inte sitter och hittar på krystade hittepå lösningar om Engström.
Citera
2020-12-26, 12:33
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast vi vet väl inte om SE faktiskt har sett Lars J, det kan ju finnas andra förklaringar till att han säger som han gör. Exakt vad är det som bevisar att SE måste ha sett det han säger sig ha sett?

Att han prickar signalementet på LJ på exakt rätt ställe en kort tid efter dådet. Det känns helt osannolikt att han skull hitta på en sån sak och träffa rätt. Visst, möjligheten finns att han skulle kunna fabulera om det, men sannolikheten måste vara extremt låg. KP tycker att det är fastslaget, tillika de kändaste privatspanarna.

Jag köper det i alla fall och tror att den enda SE sett i anslutning till MP är just LJ och då via flyktvägen. Finns inget som direkt motsätter det i det tidigare materialet heller.

Eftersom LJ är den enda som han sett, försöker han rikta misstankarna mot honom, delvis med att dikta ihop att LP också har samma åsikt.
Citera
2020-12-26, 12:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att han prickar signalementet på LJ på exakt rätt ställe en kort tid efter dådet. Det känns helt osannolikt att han skull hitta på en sån sak och träffa rätt. Visst, möjligheten finns att han skulle kunna fabulera om det, men sannolikheten måste vara extremt låg. KP tycker att det är fastslaget, tillika de kändaste privatspanarna.

Jag köper det i alla fall och tror att den enda SE sett i anslutning till MP är just LJ och då via flyktvägen. Finns inget som direkt motsätter det i det tidigare materialet heller.

Eftersom LJ är den enda som han sett, försöker han rikta misstankarna mot honom, delvis med att dikta ihop att LP också har samma åsikt.
Det hade ju gått ut ett felaktigt signalement om "blå täckjacka" i media under natten och morgonen, så det kan han väl lika gärna ha fått därifrån. Och att han lyckas placera denna påhittade gärningsman inne i gränden på Tunnelgatan är väl inte heller något mysterium, han visste ju att det var just den vägen gärningsmannen hade flytt. Det behöver alltså inte vara så att SE har sett någon därinne.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-26 kl. 12:58.
Citera
2020-12-26, 12:50
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Varför är det osannolikt? Det är snarare sannolikt iom att han stämplar ut när han gör. Det stämmer sen rätt bra med hur när han kommer fram och LP och den gode Engström ser LJ när han står synligt från mordplatsen..
Citera
2020-12-26, 13:05
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det hade ju gått ut ett felaktigt signalement om "blå täckjacka" i media under natten och morgonen, så det kan han väl lika gärna ha fått därifrån. Och att SE sedan placerar den här påhittade gärningsmannen inne i gränden på Tunnelgatan är väl inte heller något mysterium, han visste ju att det var just den vägen gärningsmannen hade flytt. Det behöver alltså inte vara så att SE har sett någon därinne.

Japp man tolkar som man vill. Citat från första förhöret tycker jag är talande i alla fall:

”Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det sk Kultur-huset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka”

Känns inte som en GM runt 30-45 som sprungit i full fart tycket jag, men jag kan fel naturligtvis.
Citera
2020-12-26, 13:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Japp man tolkar som man vill. Citat från första förhöret tycker jag är talande i alla fall:

”Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det sk Kultur-huset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka”

Känns inte som en GM runt 30-45 som sprungit i full fart tycket jag, men jag kan fel naturligtvis.
Att SE säger att mannen är i 20-årsåldern är intressant. Just den uppgiften verkar han (till skillnad från blå täckjacka och själva platsen) inte ha kunnat få från media eller på något annat naturligt sätt, så det här skulle väl då kunna tala för att han faktiskt har sett LJ (som väl var just i 20-årsåldern). En annan förklaring skulle kunna vara att SE helt enkelt hittar på "i 20-årsåldern" för att förstärka skillnaden i utseende mellan sig själv och den alternativa/fiktiva gärningsmannen.

Jag undrar om inte SE senare inser att hans (möjligen alltså av ren otur) träffande uppgifter placerar honom själv lite för bra till där inne i gränden, dvs. att han avslöjar sig som att ha varit alldeles för nära LJ för att inte själv vara den flyende gärningsmannen. I senare förhör ändrar SE åldern på mannen i gränden från 20 till 25-50, och t.o.m. uppåt 75 år, och han backade också på uppgiften om mannens jacka, från mörkblå till att han nu bara har sett en svart silhuett.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-26 kl. 14:16.
Citera
2020-12-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det vet alla att sönerna inte var på mordplatsen. Jag menar förstås att hade hon haft något att invända mot den gode Engströms berättelser så hade han tagit upp det med sönerna. Då hade vi hört det nu. LP var i chock och hon pratade hela tiden. Hon har antagligen ingen aning om med vilka hon pratade eller svarade mot.
Nej exakt just därför så är det svårt att dra några växlar kring vad hon ev. sa och inte sade.
OM hon visste att SE påstod att de två talade vid mordplatsen så kanske hon tänkte att ja jag minns honom inte men säger han det så var det väl så.
Det är inte säkert att hon ens vet att SE påstod detta.
Mårten tror för övrigt idag på SE som GM så det är väl inte troligt att LP medgett att de två samtalade på mordplatsen.

Men man kan inte dra några större växlar åt något håll på att LP varken bekräftat eller dementerat det påstådda samtalet.

Faktum kvarstår dock att SE är den enda som påstår att detta skett.Det ¨går inte att trolla bort det faktumet.
Citera
2020-12-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
LP kan något senare ha blivit tillsagd, att det var "obra att försöka peka ut SE som möjlig GM".
Simple as that - allting är bara ett billigt skådespel. Helt befriat från seriösa människor!
Fast på senare år så har ju SE varit den man inriktat sig på av förståeliga skäl.
Så om LP hade pekat ut honom måste ju ha varit bara positivit för utredningen?
Förvisso låste hon ju fast sig vid CP och sade sig vara tvärsäker på honom som GM.Därmed var hon ju senare förbrukad som vittne.

Jag tror dock att det finns de som säkert påpekat för henne att tänka på OPs goda namn och rykte och därmed på sitt eget och som säkert kan ha påverkat henne i vissa riktningar absolut.
Citera
2020-12-26, 14:27
Medlem
Citat:
Att SE säger att mannen är i 20-årsåldern är intressant. Just den uppgiften verkar han (till skillnad från blå täckjacka och själva platsen) inte ha kunnat få från media eller på något annat naturligt sätt, så det här skulle väl då kunna tala för att han faktiskt har sett LJ (som väl var just i 20-årsåldern). En annan förklaring skulle kunna vara att SE helt enkelt hittar på "i 20-årsåldern" för att förstärka skillnaden i utseende mellan sig själv och den alternativa/fiktiva gärningsmannen.

Jag undrar om inte SE senare inser att hans (möjligen alltså av ren otur) träffande uppgifter placerar honom själv lite för bra till där inne i gränden, dvs. att han avslöjar sig som att ha varit alldeles för nära LJ för att inte själv vara den flyende gärningsmannen. I senare förhör ändrar SE åldern på mannen i gränden från 20 till 25-50, och t.o.m. uppåt 75 år, och han backade också på uppgiften om mannens jacka, från mörkblå till att han nu bara har sett en svart silhuett.
Ja ett av flera exempel på hur han ändrar sina utsagor för att inte avslöja sig för mycket.
Det är rätt talande måste jag säga.
Citera
2020-12-26, 14:29
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej exakt just därför så är det svårt att dra några växlar kring vad hon ev. sa och inte sade.
OM hon visste att SE påstod att de två talade vid mordplatsen så kanske hon tänkte att ja jag minns honom inte men säger han det så var det väl så.
Det är inte säkert att hon ens vet att SE påstod detta.
Mårten tror för övrigt idag på SE som GM så det är väl inte troligt att LP medgett att de två samtalade på mordplatsen.

Men man kan inte dra några större växlar åt något håll på att LP varken bekräftat eller dementerat det påstådda samtalet.

Faktum kvarstår dock att SE är den enda som påstår att detta skett.Det ¨går inte att trolla bort det faktumet.

Jo, men det bevisas närmast av att LP säger samma signalement i sitt förhör, precis det som den gode Engström sagt i sitt förhör som var tidigare. ("han gissade" är inte ett tillräckligt svar på det)
Citera
2020-12-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
LP ser ju LJ från mordplatsen. Och varför skulle inte Engström se LJ från mordplatsen, precis som han säger. Allt blir mycket enklare om man inte sitter och hittar på krystade hittepå lösningar om Engström.

Men det är ju också problemet att Engström ser Lars på just den platsen...

Då ska man ju återigen få in Engström mkt tidigt på brottsplatsen o det finns det inga vittnen som bekräftar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in