2020-12-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Bulletin skriver om Swebbtv nu. De tar upp det som hänt, men listar samtidigt flera fall där Swebbtv fört fram konspirationsteorier. Igen kritik riktas mot det nu inträffade, men "Bulletin söker Youtubes Sverigechef Anna Wiklund", så fortsättning kanske följer?

Sedär, de läser Flashback?

För övrigt ser jag det inte som ett problem att de inte är kritiska, det är ju en nyhetsartikel. Bra med mer konsekvensneutal journalistik som inte tar ställning utan enbart förmedlar vad som hänt på nyhetsplats.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-26 kl. 12:13.
Citera
2020-12-26, 12:38
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Formellt sett rent juridiskt har du helt rätt..
Inte bara juridiskt, även kapitalistiskt, marknadsekonomiskt, ägandemässigt.
Citat:
..men det går inte att bortse från praktisk konsekvenserna av monopolliknande förhållanden.
Hur ska detta regleras utan att inskränka på yttrandefriheten? Hur ska staten på ett rättvist sätt avgöra vad som får höras och inte höras?
Citat:
Det går att skapa ett samhälle där yttrandefriheten i juridisk mening är 100% men i praktisk mening 0% (utom i din egen trädgård om du har en) och vi är på väg i den riktningen.
Det har alltid varit så. Jag kan inte tvinga Nordfront att publicera mina artiklar.
Citat:
Och det beror naturligtvis på att nuvarande makthavare gillar hur techgiganterna väljer att censurera.
Källa, tack.
Citat:
(Jag talar inte i egen sak, är inte särskilt intresserad av Swebbtv i sig, tittar aldrig.)
Ok, det spelar egentligen ingen roll för sakfrågan.
Citera
2020-12-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vänster = V, S, Mp. Värdekonservativa M, Kd. Kan ju även blivit centerpartister ett sätt att vara ekonomiskt höger och samtidigt invandringsvänster.

Men många gamla folkpartister har dött, 82,31 -18=64,31/ per år av valmanskåren dör. Om inga nya tillkommer är det ett annat sätt för ett parti att försvinna.

OK, då tänker jag lite annorlunda. S, Mp, en del liberaler och centerpartister = socialliberaler.
V = vänster.
Citera
2020-12-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Inte bara juridiskt, även kapitalistiskt, marknadsekonomiskt, ägandemässigt.
Hur ska detta regleras utan att inskränka på yttrandefriheten? Hur ska staten på ett rättvist sätt avgöra vad som får höras och inte höras?
Det har alltid varit så. Jag kan inte tvinga Nordfront att publicera mina artiklar.
Källa, tack.
Ok, det spelar egentligen ingen roll för sakfrågan.

Källa på en förmodan? Vad förmodar du själv vad gäller de uteblivna ramaskrina?
Du har ju sett liknande fall:
Charlie Hebdo, liten betydelse i Sverige - handlar inte om svenskar, ramaskri.
Dan Parks, större betydelse i Sverige - handlar om svenskar, uteblivet ramaskri.
Slump?

När det gäller yttrandefrihetsmonopol i praktiken kan du jämföra med koncessionsrätter för att få hjälp i ditt tänkande. Publiceringsplattformar är inte exakt samma sak som gruvdrift eller radiofrekvenser men det finns helt klart analogier.

Det finns för övrigt ingen absolut kapitalistisk frihet i någon marknadsekonomi idag så idén om att "staten" (d.v.s. ytterst folket även om det förhållandet inte är helt trivialt) inte kan göra något alls utan att bli Nordkorea är barnslig.

Ingen tvingar Youtube att "publicera" eftersom de inte är en medieplattform med ett redaktörsskap. Det handlar om att förbjuda censur. Youtube är en medial infrastruktur, jämför istället med bredbandsnätet, det är mer relevant. Och som sagt, som stöd för tänkandet, tänk koncessionsrätt.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-26 kl. 13:08.
Citera
2020-12-26, 13:16
Medlem
ColinRobinsons avatar
Det enda intressanta för mig vad gäller Bulletin, är deras förhållning till mångkultur och invandring. Har tidningen ett ställningstagande i den frågan?

"Högern" i Sverige är experter på att diskutera och dividera småfrågor, men när det kommer till riktiga och vitala problem - då är de på samma sida som globalisterna. De är en del av globalisterna.

Man kan diskutera skattelättnader, antalet poliser på gatorna och hur mycket kollektivtrafiken ska kosta hur mycket man vill.

Men det är som att prata om att tapetsera om vardagsrummet, eller bygga ut köket - samtidigt som hela huset står i lågor och är 10 minuter från att brinna upp.

Att de skulle vara emot mångkultur och invandring, antar jag är för mycket att hoppas på?
Citera
2020-12-26, 13:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vilket är egentligen viktigast? Att vara först med att skriva om en nyhet, eller att skriva klokt och välformulerat om samma nyhet? I MSM består större delen av nyhetsmaterialet av exakt samma TT-artikel. Det hoppas jag slippa i Bulletin.

Mörkar man nyheter för att bevara en censur som inte drabbar en själv, utan bara ens politiska motståndare, så spelar det ingen roll hur klokt formulerat det är, man är ändå en del av hotet mot yttrandefriheten och därmed hotet mot demokratin. Hellre en uselt skriven nyhet än en välformulerad drapa som inte tillför något nytt. Hellre en analfabet som demonstrerar på mynttorget än en litterat journalist som hyllar makten.

Som Groenman skriver; när censuren även drabbar dessa globalister så finns det ingen som kan hjälpa dem för de accepterade att alla andra tystades.

Har Bulletin någon libertarian som skulle kunna försvara Swebb-TV och andra av principiella skäl? Eller är de alla vänsterliberaler och "liberalkonservativa"?
Citera
2020-12-26, 13:56
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Caroline Dahlman är en kappvändare. Så här skrev hon under flyktingkrisen hösten 2015:

"Det sägs att man inte ska prata religion och politik på dejter. Men värderingar har betydelse. Jag är hellre singel än ihop med en SD-anhängare. ...kärlek kan jag inte känna för någon med sunkiga värderingar, så i dagarna bröt jag med en person jag träffat ett tag när han avslöjade sina sympatier. Det dödade alla känslor; jag tappade helt respekten."

(FB) Carolin Dahlman politisk redaktör Kristianstadsbladet kysser ej SDare

Där ser man. Ytterligare en sak som talar för att Bulletin inte är något att hoppas på för den som tror att sajten skall våga vara först att ta i de svåra frågorna. Det är först när företrädarna känt vart vinden vänt som de kommer våga följa efter. Men som sagt; vi har ett lackmustest de närmste dagarna som kommer visa var de står.
Citera
2020-12-26, 14:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Jag läste också Per Gudmundsons ledare om Vänstern och yttrandefriheten:Ja, vi är många som minns det och förfasades över det. Inte bara över Vänsterns metoder med Dror Feiler i spetsen, där de tillsammans med autonoma rörelser åkte runt och tystade demonstrationer som SD anordnade.
Vi var också många som förfasades över de borgerligas tystnad när detta pågick. Reinfeldt gick väl även ut och sa att "de ska inte förvånas över att folk reagerar". Borgerlig media höll käft och de borgerliga partierna verkade nästan stödja vänsterns aktioner under den här tiden. Enda gången de borgerliga reagerade var när AFA misshandlade några från Liberala Partiet i Eskilstuna 2012.

Ja Reinfeldt försvarade våld mot Sverigedemokrater.

Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Men är det inte ett nollsummespel? Eller kanske ett minusspel. Det är ju samma skribenter som tidigare var utspridda i olika dagstidningar och gjorde att stora delar av folket kunde få en släng av icke-PK-sleven. Nu får inte skåningarna en daglig dos av icke-PK från Caroline Dahlman i Kristianstadbladet, eller SvD-läsarna av Ivar Arpi osv osv. Allt samlat i ett tak och hundratusentals läsare som inte kommer att läsa sådana texter, eftersom de inte är tillräckligt intresserade för att leta upp Bulletin.
Än så länge är Bulletin en egotripp. Som dessutom kan vara kontraproduktiv för Sveriges utveckling. Hade jag varit en del av den politiska eliten eller PK i MSM hade jag hittills dragit en lättnadens suck.

Ja det är syftet, de kan offra identitetspolitik, radikalfeminism, postkolonialism etc. Det viktigaste för dem nu är att försvara globalismen, internationalismen, det internationella kapitalet och EU-federalismen. De kan låta globalismen bli "liberalkonservativ" istället för vänsterliberal, det viktiga är globalismens bevarande.

Citat:
Gissningsvis är hon inte ens kappvändare. Hon kan förmodligen inte tänka sig vara ihop med en SD-are nu heller. Jag tror kretsen kring Bulletin alla känner rätt rejäl aversion mot SD-are. Men de har förstått åt vilket håll vindarna börjat blåsa och ingår i projektet att fånga in den nya opinionen innan den lämnar den globalistiska fållan för mycket, göra det fint att vara lite lagom konservativ och immigrationskritisk utan att i egentlig mening hota eliternas tolkningsföreträde och inflytande i politiken. Helt enkelt se till att gammelmoderater håller sig till M och KD och inte hjälper SD att bli ett riktigt brett parti.

Det är samma sak som att M nu lyfts av SVT som opinion i frågor som migration och kriminalpolitik. Man har gett upp försöken att helt tysta frågorna så nu låter man M företräda de frågor som SD ensam drivit i 30 år.

Citat:
Bulletin skriver om Swebbtv nu. De tar upp det som hänt, men listar samtidigt flera fall där Swebbtv fört fram konspirationsteorier. Ingen kritik riktas mot det nu inträffade, men "Bulletin söker Youtubes Sverigechef Anna Wiklund", så fortsättning kanske följer?

Bra kanske klarar de lackmustestet. SD har ju tagit upp det så de det har ju nu koppling till svensk partipolitik. När de nu tagit upp det. kan de då låta bli att ta upp den principiella yttrandefrihetsfrågan i fallet? Och regeringens tidigare inblandning i Googles censur?
Citera
2020-12-26, 14:09
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Bulletin skriver om Swebbtv nu. De tar upp det som hänt, men listar samtidigt flera fall där Swebbtv fört fram konspirationsteorier. Ingen kritik riktas mot det nu inträffade, men "Bulletin söker Youtubes Sverigechef Anna Wiklund", så fortsättning kanske följer?

Alltid något. Men efter det att Nyheter Idag tagit upp saken (så det följer Gürs mönster; att inte ta upp saker nära åsiktskorridorens vägg innan åtminstone Nyheter Idag skrivit om det). Bra dock att Bulletin försöker få tag på Googles/Youtubes VD. Hoppas att de anstränger sig ordentligt och lyckas. (Om det varit "Stoppa pressarna" så hade de haft en reporter utanför VD:s hem vid det här laget.)

Artikelförfattare till Bulletins nyhetsartikel om nedstängningen av Swebb-TV är: "Nyhetsredaktionen". Varför i hela friden står inte "journalistens" namn? Varför??
Citera
2020-12-26, 14:17
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra kanske klarar de lackmustestet. SD har ju tagit upp det så de det har ju nu koppling till svensk partipolitik. När de nu tagit upp det. kan de då låta bli att ta upp den principiella yttrandefrihetsfrågan i fallet? Och regeringens tidigare inblandning i Googles censur?

Än så länge har de bara säkrat positionen: "Vi har visst tagit upp nyheten". En pliktskyldig, neutral publicering - utan journalistens namn (!) på nyhetsplats.

Nyheten är dock så stor att den bör innehålla Swebbtv:s syn på saken. Bulletin skriver bara att de försöker få kontakt med Youtube. Inget om att de försöker få kontakt med Swebbtv. Ingen möjlighet att bemöta. Och inget om att de försöker få tag på någon i regeringen (Morgan Johansson).

Och då rakt ingen ledar- eller debattartikel, vilken borde vara självklar vid ett sådant här tillfälle.

Nä, hittills är de inte i närheten av att klara ett lackmustest.
Citera
2020-12-26, 14:18
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Källa på en förmodan?
Eh, självklart är det den som gör påståendet som ska visa att påståendet stämmer, oavsett om du senare kallar ditt eget påstående för 'förmodan'.
Citat:
Vad förmodar du själv vad gäller de uteblivna ramaskrina?
Du har ju sett liknande fall:
Charlie Hebdo, liten betydelse i Sverige - handlar inte om svenskar, ramaskri.
Dan Parks, större betydelse i Sverige - handlar om svenskar, uteblivet ramaskri.
Slump?
Hur sätter du ihop det här egentligen?
Citat:
När det gäller yttrandefrihetsmonopol i praktiken kan du jämföra med koncessionsrätter för att få hjälp i ditt tänkande. Publiceringsplattformar är inte exakt samma sak som gruvdrift eller radiofrekvenser men det finns helt klart analogier.
Det existerar ingen koncessionsavgift för Youtube.
Citat:
Det finns för övrigt ingen absolut kapitalistisk frihet i någon marknadsekonomi idag så idén om att "staten" (d.v.s. ytterst folket även om det förhållandet inte är helt trivialt) inte kan göra något alls utan att bli Nordkorea är barnslig.
Vad jag har sett så har ingen påstått att det existerar en "absolut kapitalistisk frihet". Kapitalismen existerar i ett statligt ramverk, där aktiebolagens defaultfunktion är att dra in vinst till sina ägare - det står till och med i svenska aktiebolagslagen.
Citat:
Ingen tvingar Youtube att "publicera" eftersom de inte är en medieplattform med ett redaktörsskap. Det handlar om att förbjuda censur.
Mig veterligen har YT aldrig sagt att vad som helst får laddas på deras plattform. I användaravtalet så är man tydligen med att man reglerar vilka videos som får ligga på deras plattform. Forbes har gjort ett par intervjuer om saken:
"Social media companies, like other companies, have the freedom to choose how they want to run their business, as long as they comply with applicable law," said Robert Foehl, executive in residence for the business law and ethics department at the Ohio University Online Master of Business Administration program.

"YouTube and other social media companies maintain content policies that inform their users of what content is acceptable and unacceptable on their platforms," added Foehl. "Potential users of YouTube's social media service have the ability to freely choose whether they will abide by YouTube's content policy when submitting content, or whether they will seek out an alternative platform that is more supportive of their content and expressions. Social media companies are within their rights to 'police' the content submitted by users to ensure compliance with their content policies."
"As to whether YouTube was 'right' in an ethical sense is a debate without end," explained Craig Barkacs, professor of business law and ethics in the Business Master's Degree Program at the University of San Diego School of Business. "As to whether YouTube has the legal 'right' to ban the video, the answer is yes."

Barkacs added that in the private sector, for the most part the line is where the privately owned enterprise chooses to draw it. "When it comes to the topic of freedom of speech, so many people seem unaware that First Amendment protections pertain only to the government – not the private sector."
Citat:
Youtube är en medial infrastruktur, jämför istället med bredbandsnätet, det är mer relevant. Och som sagt, som stöd för tänkandet, tänk koncessionsrätt.
Nej, Youtube är inte en "medial infrastruktur", det är ett påhitt.
Citera
2020-12-26, 14:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Ja därför gäller det för SD och närstående kanaler att visa framfötterna, och börja tala om återvandring, stoppad invandring (både asyl och arbetskraft), borttagning av bidrag och vård till illegala. Och gärna prata om att M och KD faktiskt bara har pratat än så länge, och att de inte har levererat samt att de har en del prövningar att gå igenom internt för att faktiskt få igenom en stram invandringspolitik i sina partier ifall de skulle styra efter nästa val. M har fortfarande en del Reinfeldtister och Timbrofolk som är galna i fri invandring, särskilt i MUF. Då har vi inte ens nämnt M på kommunal nivå som i Stockholm. För att inte tala om KD:s invandringsliberala falang med Roland Utbult, Magnus Jacobsson, Lars Adaktusson, David Lega. KD har bland annat röstat så sent som för ett år sedan röstat för mer anhöriginvandring.

När det gäller KD tror jag väljarna genomskådat dem. EBT måste göra något drastiskt som att börja budgetförhandla med SD för att få moderatväljare (Jag tror nu det finns en grupp borgerliga väljare som är snabba att byta till det parti som är mest villiga att samarbeta med SD, och som kan gå till SD självt om de inte tror på M och KD).

Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Där ser man. Ytterligare en sak som talar för att Bulletin inte är något att hoppas på för den som tror att sajten skall våga vara först att ta i de svåra frågorna. Det är först när företrädarna känt vart vinden vänt som de kommer våga följa efter. Men som sagt; vi har ett lackmustest de närmste dagarna som kommer visa var de står.

Är det bara en fråga om att våga? Vill de? Skulle de publicera något som skulle gynna SD? Eller något som skulle gynna nationalism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in