2020-12-26, 10:52
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tror inte de kommer prata om det och det visar på ett hyckleri. Yttrandefriheten är väldigt lätt att värna om det är tex islamister i Frankrike som hotar den, men när det är bigtechjättar som youtube, facebook och twitter med regeringars godkännande hotar yttrandefriheten och deplattformerar människor till höger och vänster så är yttrandefriheten inget som betyder något tydligen.

Tyvärr tror jag heller inte att Bulletin kommer skriva om Swebbtv-censuren. För jag tror att Bulletin fungerar ungefär som Thomas Gür (som är en av sajtens profiler). Dvs om en nyhet ligger utanför åsiktskorridoren, så kommer man inte att ta upp den förrän den plockats in i korridoren av någon "godkänd" källa (dvs DN, SvD eller någon annan MSM).

I fallet med Swebbtv, så är det inte bara en nyhet som t.ex. Federleys pedofilkopplingar eller de kyrkogårdstorterade svenska tonåringarna - som PK-media och därmed Bulletin-anknutna tyckare väntade med tills någon "godkänd" tagit upp saken - utan en nyhet som berör dem själva. Swebbtv är ju ett mycket verkligare hot mot MSM och den politiska eliten än vad Bulletin är. Därför är det tveksamt om någon i MSM kommer ta upp Swebbtv-censuren och därmed kommer Bulletin att tveka. Dessutom kan Bulletin betrakta Swebbtv mer som ett hot mot dem själva - än en kollega.

Men vi kan ha fel. Bulletin kanske tar upp Swebbtv och då visar man att man är av detta rätta virket. Om inte, så är man bara en liten lort, som Astrid Lindgren hade sagt.
Citera
2020-12-26, 10:53
Medlem
Jag läste också Per Gudmundsons ledare om Vänstern och yttrandefriheten:

Citat:
Men den främsta anledningen är kanske Vänsterpartiets moderna historia vad gäller yttrandefriheten. Även under senare valrörelser har polis tvingats ingripa då Vänsterpartiets aktivister försökt störa politiska motståndare.

Många minns nog vuvuzelorna 2010 och 2014, och tänker att Vänsterpartiet har en högst handgriplig definition av ”överrösta”.

Ja, vi är många som minns det och förfasades över det. Inte bara över Vänsterns metoder med Dror Feiler i spetsen, där de tillsammans med autonoma rörelser åkte runt och tystade demonstrationer som SD anordnade.

Vi var också många som förfasades över de borgerligas tystnad när detta pågick. Reinfeldt gick väl även ut och sa att "de ska inte förvånas över att folk reagerar". Borgerlig media höll käft och de borgerliga partierna verkade nästan stödja vänsterns aktioner under den här tiden. Enda gången de borgerliga reagerade var när AFA misshandlade några från Liberala Partiet i Eskilstuna 2012.
Citera
2020-12-26, 11:03
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Krönikor och opinionstexter. Iofs. inte helt fel med tanke på att Bulletins tilltänkta publik väl behöver läsa mer av sådant och stärkelse i sin ö-styrelse. Väljer man att betala för och stödja sådant är det initiativet man stödjer, skulle jag tron, och inte materian som sådant som är omistligt.

Men är det inte ett nollsummespel? Eller kanske ett minusspel. Det är ju samma skribenter som tidigare var utspridda i olika dagstidningar och gjorde att stora delar av folket kunde få en släng av icke-PK-sleven. Nu får inte skåningarna en daglig dos av icke-PK från Caroline Dahlman i Kristianstadbladet, eller SvD-läsarna av Ivar Arpi osv osv. Allt samlat i ett tak och hundratusentals läsare som inte kommer att läsa sådana texter, eftersom de inte är tillräckligt intresserade för att leta upp Bulletin.

Än så länge är Bulletin en egotripp. Som dessutom kan vara kontraproduktiv för Sveriges utveckling. Hade jag varit en del av den politiska eliten eller PK i MSM hade jag hittills dragit en lättnadens suck.
Citera
2020-12-26, 11:09
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Lite annan publik än för Bulletin, va.
Bra inlägg. Jag tänker på ungefär samma sätt, minus Swebbtv — är tämligen övertygad om att folket på Bulletin inte kunde bry sig mindre, fast det så klart främst är en yttrandefrihetsfråga. Bulletin är ändå del av etablissemanget. En annan del av högern än Swebbtv. Tänker att det är ett misstag att tro att människor med karriär skulle riskera den för olika alternativa nyhetskanalers skull. Trist men sant. Det finns ingen enhetlig, samlad opposition i Sverige, och finns det en opposition tror jag att man främst bör räkna alternativa media dit.

Jo, men en stor del av idén med Bulletin bör väl ha varit att just frikoppla sig från MSM och säkra en försörjning oberoende av åsiktskorridoren. Att våga ta ut svängarna utan att riskera sin karriär. Och så icke-PK är ju inte Swebbtv - de har ju t.o.m. fått statligt mediestöd, så de är ju "godkända av staten" som seriös media.
Citera
2020-12-26, 11:16
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Googles totala censur av Swebbtv är det största ingreppet i svensk yttrandefrihet i modern tid.
Nej, yttrandefriheten berör förhållandet mellan stat och individ - det gäller inte förhållandet mellan aktiebolag och användare. Detta gäller oavsett vad man själv "tycker".
Citat:
Google hade aldrig lagt ned Swebbtv - och kommit undan med det - utan regeringens samtycke.
Källa, tack.
Citat:
Att Googles svenska VD förekommer på flera fotografier obehindrat och hjärtligt leende tillsammans med Annie Lööf bekräftar att Google går maktens ärenden. Och vice versa.
Hur tänker du där egentligen?
Citera
2020-12-26, 11:37
Medlem
Har deras källa till utrikesrapportering analyserats?

Citat:
Dessutom är vi glada över att ha knutit till oss den bästa internationella partner vi kan tänka oss: Project Syndicate. PS har kallats ”världens smartaste ledarsida” av Washington Post, och producerar fördjupande kommentarer och artiklar av några av världens främsta forskare, analytiker och makthavare.
https://bulletin.nu/nyheter/all/detta-ar-bulletin-sveriges-nya-dagstidning

För den som undrar så är det naturligtvis här det allra tydligaste svaret finns på vad för slags konservatism Bulletin står för.

Citat:
Project Syndicate is an international media organization that publishes and syndicates commentary and analysis on a variety of global topics.
...
Project Syndicate relies primarily on contributions from newspapers in developed countries, which make up roughly 60% of its membership base, to enable it to offer its services at reduced rates, or for free, to newspapers in countries where journalistic resources may not be readily available.[5] Project Syndicate has also received grants from the Open Society Foundation, The Politiken Foundation in Denmark, Die Zeit, ZEIT-Stiftung, and The Bill and Melinda Gates Foundation.[6]
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Syndicate

Källan till Bulletins utrikesrapportering finansieras således av etablerade gammelmedier och globalistiska välgörenhetspatroner som Soros och Gates. Därmed kan man med ganska trygg hand slänga deras utrikesrapportering i papperskorgen om man är ute efter alternativ analys av världsskeenden. De kommer enbart reproducera precis samma sak som vi är vana vid i svenska medier om än möjligen med lite högre analytisk klass. Å andra sidan kanske mer förrädisk. En slags konservativt förklädd globalism.

Vi får väl se när första artikeln om "kompetensutvisningar" publicerats.
"Hen" har jag redan sett vilket för mig alltid är en tydlig markör. Riktigt vuxna fria människor skriver inte "hen". Det gör enbart clowner och tjänare.

Detta kommer att bli SvD v2 helt klart. Inte något ont i det men de kommer att ha gott om tabun.
Största nyttan blir att de kan ta upp ämnen och vinklar kring svenska förhållanden så de hamnar i debattagendan som de gamla drakarna inte riktigt hade vågat.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-26 kl. 11:46.
Citera
2020-12-26, 11:41
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Nu får inte skåningarna en daglig dos av icke-PK från Caroline Dahlman i Kristianstadbladet
Caroline Dahlman är en kappvändare. Så här skrev hon under flyktingkrisen hösten 2015:

"Det sägs att man inte ska prata religion och politik på dejter. Men värderingar har betydelse. Jag är hellre singel än ihop med en SD-anhängare. ...kärlek kan jag inte känna för någon med sunkiga värderingar, så i dagarna bröt jag med en person jag träffat ett tag när han avslöjade sina sympatier. Det dödade alla känslor; jag tappade helt respekten."

(FB) Carolin Dahlman politisk redaktör Kristianstadsbladet kysser ej SDare
Citera
2020-12-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Nej, yttrandefriheten berör förhållandet mellan stat och individ - det gäller inte förhållandet mellan aktiebolag och användare. Detta gäller oavsett vad man själv "tycker".
Källa, tack.
Hur tänker du där egentligen?

Formellt sett rent juridiskt har du helt rätt men det går inte att bortse från praktisk konsekvenserna av monopolliknande förhållanden. Det går att skapa ett samhälle där yttrandefriheten i juridisk mening är 100% men i praktisk mening 0% (utom i din egen trädgård om du har en) och vi är på väg i den riktningen. Och det beror naturligtvis på att nuvarande makthavare gillar hur techgiganterna väljer att censurera. Därmed är detta ett reellt demokrati- och yttrandefrihetsproblem och förtjänar stor uppmärksamhet.

(Jag talar inte i egen sak, är inte särskilt intresserad av Swebbtv i sig, tittar aldrig.)
Senast redigerad av Varglig 2020-12-26 kl. 11:50.
Citera
2020-12-26, 11:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Caroline Dahlman är en kappvändare. Så här skrev hon under flyktingkrisen hösten 2015:

"Det sägs att man inte ska prata religion och politik på dejter. Men värderingar har betydelse. Jag är hellre singel än ihop med en SD-anhängare. ...kärlek kan jag inte känna för någon med sunkiga värderingar, så i dagarna bröt jag med en person jag träffat ett tag när han avslöjade sina sympatier. Det dödade alla känslor; jag tappade helt respekten."

Man får ha fel, det är inte hela världen.
Citera
2020-12-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir

Gissningsvis är hon inte ens kappvändare. Hon kan förmodligen inte tänka sig vara ihop med en SD-are nu heller. Jag tror kretsen kring Bulletin alla känner rätt rejäl aversion mot SD-are. Men de har förstått åt vilket håll vindarna börjat blåsa och ingår i projektet att fånga in den nya opinionen innan den lämnar den globalistiska fållan för mycket, göra det fint att vara lite lagom konservativ och immigrationskritisk utan att i egentlig mening hota eliternas tolkningsföreträde och inflytande i politiken. Helt enkelt se till att gammelmoderater håller sig till M och KD och inte hjälper SD att bli ett riktigt brett parti.
Citera
2020-12-26, 12:08
Medlem
Nomen Nescios avatar
Bulletin skriver om Swebbtv nu. De tar upp det som hänt, men listar samtidigt flera fall där Swebbtv fört fram konspirationsteorier. Ingen kritik riktas mot det nu inträffade, men "Bulletin söker Youtubes Sverigechef Anna Wiklund", så fortsättning kanske följer?
Senast redigerad av Nomen Nescio 2020-12-26 kl. 12:11.
Citera
2020-12-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Gissningsvis är hon inte ens kappvändare. Hon kan förmodligen inte tänka sig vara ihop med en SD-are nu heller. Jag tror kretsen kring Bulletin alla känner rätt rejäl aversion mot SD-are. Men de har förstått åt vilket håll vindarna börjat blåsa och ingår i projektet att fånga in den nya opinionen innan den lämnar den globalistiska fållan för mycket, göra det fint att vara lite lagom konservativ och immigrationskritisk utan att i egentlig mening hota eliternas tolkningsföreträde och inflytande i politiken. Helt enkelt se till att gammelmoderater håller sig till M och KD och inte hjälper SD att bli ett riktigt brett parti.

Ja därför gäller det för SD och närstående kanaler att visa framfötterna, och börja tala om återvandring, stoppad invandring (både asyl och arbetskraft), borttagning av bidrag och vård till illegala. Och gärna prata om att M och KD faktiskt bara har pratat än så länge, och att de inte har levererat samt att de har en del prövningar att gå igenom internt för att faktiskt få igenom en stram invandringspolitik i sina partier ifall de skulle styra efter nästa val. M har fortfarande en del Reinfeldtister och Timbrofolk som är galna i fri invandring, särskilt i MUF. Då har vi inte ens nämnt M på kommunal nivå som i Stockholm. För att inte tala om KD:s invandringsliberala falang med Roland Utbult, Magnus Jacobsson, Lars Adaktusson, David Lega. KD har bland annat röstat så sent som för ett år sedan röstat för mer anhöriginvandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in