2020-12-25, 17:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så har det inte förklarats för oss åhörare.

För skulle viruset effektivt döda typ 90% av alla det kommer åt - då skulle det knappast kunna sprida sig på en massa människor.

Jämförelsen med geparden haltar. Bättre jämförelse att geparden skulle döda människan som matar det.. Så småningom skulle ju viruset dö av självsvält pga människorna som matade det vore döda.
Helt rätt sno!
Det är inte heller så Darwin förklarar sin teori i "Om arternas uppkomst".
Ni som inte har kol, läs den vet jag. Finns på svenska.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Om_arternas_uppkomst.djvu
Citera
2020-12-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Just dödlighet är inte positivt för virus eller något annat heller, det är anpassning för att överleva som är positivt.

Ett virus har ingen vilja för att överleva, eller mentalitet som säger vad som är bäst för viruset.

Virus muterar, coronavirus muterar inte mycket, de är relativt stabila, men de muterar fortfarande.

Hur dödligt viruset är spelar liten roll för ett viruset som är mest smittsamt strax före och efter symtomen, inte när den smittade dör.

Virus är inte tillräckligt smarta för att förstå att pasienten dör, och ändrar sedan därefter, det är inte så det funkar.

Mutationer är helt slumpmässiga, det är mutationerna som lättast överförs till andra som vinner, oavsett hur dödligt det är.

Det kan lika gärna vara en mutation som är 100% dödlig, men 70% mer smittsam, som blir dominerande, eftersom den givetvis smittar flera än de andra mutationerna.

Huruvida alla som blir smittade dör spelar ingen roll för viruset, eftersom de är mest smittsamma flera veckor innan de dör.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-12-25 kl. 17:53.
Citera
2020-12-25, 17:31
Bannlyst
Citat:
Nej, det är ingen idé att ge Olof vård om han ändå kommer att dö av den vård han ska få.

Det går inte att svara på din fråga utan att ha exakt koll på båda patienternas medicinska status.

Grejen är att Olof FÖRTJÄNAR Att få hjälp av iva vare sig han har stor chans eller inte !

Det har inte den andra personen som levt som vanligt
Citera
2020-12-25, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad har du för ärende hit i maj?

2 barn, annars hade jag troligen aldrig satt min fot här.
Citera
2020-12-25, 17:43
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
The United States reported 119,463 current Covid-19 hospitalizations on Wednesday, setting a new record high since the pandemic began, according to the Covid Tracking Project (CTP).

This is the 22nd consecutive day that the US has remained above 100,000 current hospitalizations.

The highest hospitalization numbers, according to CTP data, are:

Dec. 23: 119,463
Dec. 22: 117,777
Dec. 21: 115,351
Dec. 17: 114,459
Dec. 18: 113,955

Sjukhusen översvämmas med covid-patienter i USA.

Det är vad som väntar oss i januari och februari om vi fortsätter med Anders Tegnells sinnessjuka strategi.

Man trycker inte ner smittan med meningslöst svammel på PK:s, sms eller verb som "bör" eller "ska".

Det enda som trycker ner smittan är ordentliga åtgärder.

The TSA says it screened nearly 1.2 million people at airports on Wednesday, a new air travel record of the pandemic.

At least 1,191,123 people passed through security checkpoints, more than the previous pandemic record set the Sunday after Thanksgiving.

This marks the sixth straight day of air travel numbers near or greater than one million people, stoking new fears from health the experts that there will be another spike in coronavirus infections like after Thanksgiving.

I USA slogs rekord i antal passagerare som reste med flyg på onsdagen.

Man överträffade rekordet under Thanksgiving.

Trots att rekordantal döda och sjukhusen översvämmas med covidsjuka fortsätter amerikaner att förneka det som händer.

Likheterna är slående mellan USA och Sverige pga antalet förnekare bland befolkningen samt Trumps och Tegnells nedtonande av viruset.

Vi kommer att få en dyster utveckling under januari och februari i Sverige.
Citera
2020-12-25, 17:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Grejen är att Olof FÖRTJÄNAR Att få hjälp av iva vare sig han har stor chans eller inte !

Det har inte den andra personen som levt som vanligt
Så länge båda har följt lagen tycker jag det är svårt att säga att någon förtjänar vården mer än den andra. Även om den ena brutit mot lagen blir det "konstigt". Vill vi ha det så att den som kört full inte får vård efter en trafikolycka eller den som är överviktig inte får hjälp med sina utslitna höftleder.

Tidigare skrev jag något i stil med att jag inte skulle ha någon sympati för Gustaf om han inte fick vård, men det är på det personliga planet och bör inte styra valet av vårdtagare.

Edit: Jag kan tycka att Olof förtjänar vården mer än Gustav (om båda bedöms klara av själva vården utan att dö), men det bör inte ha någon betydelse vad jag eller en majoritet tycker.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-25 kl. 17:47.
Citera
2020-12-25, 17:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så har det inte förklarats för oss åhörare.

För skulle viruset effektivt döda typ 90% av alla det kommer åt - då skulle det knappast kunna sprida sig på en massa människor.
Men det förutsätter som sagt att viruset har en agenda. Verkar det rimligt?
Citera
2020-12-25, 17:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
The TSA says it screened nearly 1.2 million people at airports on Wednesday, a new air travel record of the pandemic.

At least 1,191,123 people passed through security checkpoints, more than the previous pandemic record set the Sunday after Thanksgiving.

This marks the sixth straight day of air travel numbers near or greater than one million people, stoking new fears from health the experts that there will be another spike in coronavirus infections like after Thanksgiving.

I USA slogs rekord i antal passagerare som reste med flyg på onsdagen.

Man överträffade rekordet under Thanksgiving.

Trots att rekordantal döda och sjukhusen översvämmas med covidsjuka fortsätter amerikaner att förneka det som händer.

Likheterna är slående mellan USA och Sverige pga antalet förnekare bland befolkningen samt Trumps och Tegnells nedtonande av viruset.

Vi kommer att få en dyster utveckling under januari och februari i Sverige.
Fram till sommaren så länge många var rädda för att dö tyckte jag att Sveriges frivillighet funkade i stort sett bra, men sedan har det spårat ur helt och hållet.

Regeringen borde sett till att behålla den tillfälliga pandemilagen eller sett till att få en ny på plats så att det hade gått att stänga och stoppa det som är olämpligt.

Det borde ha gått att lösa problemen med öppna butiker och REA genom att betala de butiker som valde att stänga och/eller inte delta i REA:n.
Citera
2020-12-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Jag förstår hur du menar. Som om viruset skulle vara en tänkande och reflekterande varelse som överväger olika möjligheter mot varandra..

Nej, så är det förstås inte. Men likaväl "vill" viruset sprida sig. Eller åtminstone uttrycker vi deras typiska beteende mha just den verben. Kanske för att den bäst illustrerar för läsaren/åhöraren hur utvecklingen kommer att bli.
Citera
2020-12-25, 17:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Läs mitt inlägg tidigare och läs även Darwins "Om arternas uppkomst" som jag länkat till.

Givetvis har viruset ingen agenda eller egen vilja, det muterar och vissa mutationer är lyckade och lever vidare.

Edit: Viruset har säkert redan muterat 10 000 gånger hittills och bara några få av dessa mutationer har gjort viruset mer/bättre anpassat efter rådande omständigheter.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-25 kl. 18:03.
Citera
2020-12-25, 18:01
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Afrika har hittills klarat sig ganska bra. Men det har nu bildats två smitthärdar där det skenar. Nigeria och Sydafrika. I båda fallen så är det nya mutationer som ligger bakom den snabba ökningen. Man kan nog anta att dessa kommer att sprida sig över Afrika som en löpeld. Tidigare verkar det som om klimatet har pressat ner spridningen. Men dessa nya varianter verkar kunna spridas bra även vid varma och soliga förhållanden. Detta innebär att om de kommer hit så kanske vi får spridning även under sommarhalvåret.

South Africa’s second coronavirus wave is fueled by a new strain, teen ‘rage festivals’

For students around the world, 2020 has been a year of lost progress and pent-up energy. For high school seniors in South Africa, whose final term is ending well before vaccine rollouts, that feeling has been particularly acute: no formal dances, no graduation ceremonies — no fun.

But in a beach town last week, more than 3,000 17- and 18-year-olds went ahead with a huge, week-long graduation party, and more than 1,000 of them have since tested positive for the coronavirus. Hundreds more refused to get tested or gave wrong numbers to contact tracers.

Around the world, from South Dakota to Singapore, superspreader events have fueled dramatic rises in cases well beyond the vicinity of their origin. Early outbreaks that made South Africa the center of the spread of the coronavirus in Africa were caused by superspreader events in Cape Town.

https://www.washingtonpost.com/world/africa/south-africa-coronavirus-second-wave/2020/12/18/d4a51aec-3ff7-11eb-b58b-1623f6267960_story.html

Sydafrikanerna arrangerade superspridar-event på samma sätt som Anders Tegnell uppmuntrade svenskarna med Melodifestivalen så att smittspridningen tog rejäl fart.
Citera
2020-12-25, 18:06
Medlem
Citat:
Fram till sommaren så länge många var rädda för att dö tyckte jag att Sveriges frivillighet funkade i stort sett bra, men sedan har det spårat ur helt och hållet.

Regeringen borde sett till att behålla den tillfälliga pandemilagen eller sett till att få en ny på plats så att det hade gått att stänga och stoppa det som är olämpligt.

Det borde ha gått att lösa problemen med öppna butiker och REA genom att betala de butiker som valde att stänga och/eller inte delta i REA:n.

Vårt grannland hade ju undantagsregler. Men de fick inte ha dem hur länge som helst för att "styra folket" dit de ville. Vi befinner oss inte i en diktatur utan demokrati. Det är den stora skillnaden.

Å ena sidan känner jag också en stor frustration när jag läser om idioterna i Södertälje och på andra ställen där de ordnar hand-i-hand- danstillställningar mitt i pandemin. Helst skulle man vilja skjuta dem på fläcken..

Men samtidigt får det inte heller bli så som i Kina.

Så det är en svår balansgång.

Ge dem jävlarna dryga böter är min nästa tanke (om man nu inte får skjuta dem..). Men min fördom säger mig att de inte har några utmätbara inkomster.. så vettefan om det skulle hjälpa ngt.

Jag uppskattar verkligen Sveriges milda hållning i pandemi-styrningen, men den funkar bara om medborgarna innehar en fungerande hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in