Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
En tjusning med att ha ett innehav av fysiskt guld är att du har det i din ägo. Bitcoin kan närsomhelst bli föremål för statliga (Eller globala) regleringar som kan komma att störa förtroendet för bitcoin som värdebevarande enhet , samt att bitcoin till största delen befinner sig i en sårbar cyberrymd som siffror på din "bankbok" . Man ska väl kanske också nämna att det gäller att förtroendet för Bitcoin som betalningsmedel är god hos innehavare av bitcoin, men det är det i praktiken obefintliga distributionsnätet för transaktioner och betalningar för varor och tjänster som utgör bitcoin än så länge som ett spekulativt alternativ till traditionell valuta.
För att inte tala om stora momentana kurssvängningar
Ja, det stämmer det du säger. Bitcoin är inte en valuta för idag. Men jag brukar be folk att tänka på hur lång tid det tog för papperspengar att slå igenom, och de första kinesiska sedlarna hade definitivt inte samma globala genomslag och funktion som Bitcoin har fått på bara ungefär ett decennium. Fördelen med Bitcoin är ju att om det används som valuta, så kan ingen reglera någonting. Systemet går inte att stoppa, och hur mycket regleringar de än inför statligt eller globalt så är det först vid en värdeväxling till fiatvalutor de egentligen kan försöka stoppa en transaktion. Bitcoin har börjat ta makten ur regeringars händer, och det kan mycket väl tänkas att Bitcoin-transaktioner skulle illegaliseras under en diktatorisk regim, men faktum är att när du väl har pengarna i din plånbok kan ingen ta dem ifrån dig (annat än kanske via våldsam tortyr eller hot, men fortfarande bara om du väljer att dela med dig av uppgifterna). En EMP-situation där världens elektronik slås ut är i princip det enda hotet emot Bitcoin som nästa globala valuta, och den risken är åtminstone jag villig att leva med.
Ett problem med fysiskt guld är att väldigt få har guld i sin personliga ägo. Världens stater har generellt inte access till det guld de anses äga, utan detta förvaras i något fåtal enorma valv. Till exempel förvaras ca hälften av svenska Riksbankens guldreserv i England, och bara ca 10% i sina egna valv i Sverige. Vem äger då guldet? De människor som förvarar investeringsguld hemma världen över får nog snarast räknas till extrema preppers, och är det inlåst i ett fack eller valv på en bank så är det ju knappast att anse ditt i händelse av en katastrof. Det är dessutom ganska otympligt att betala med, om allt du egentligen ville ha var en säck potatis och fem liter mjölk när du bara har silver- eller guldmynt i fickan. Bitcoin kan jag i princip förvara i huvudet och ingen kan röra det utan mitt medgivande. Jag kan skicka motsvarande ett öre eller 10 miljarder dollar för en mindre kostnad som går till säkerställandet av systemets överlevnad. Kanske att vi ser mer brutala tortyrrån i framtiden, för att få fram nycklar hos folk, då guldmynt i fickan är lättare att stjäla.