Citat:
Ursprungligen postat av
B. Mystic
Det talas ju friskt om att man ska ha en del av sin portfölj i guld och silver. Och särskilt i samband med spekulationer om en framtida ekonomisk krasch.
Men vad ska ni med guldet när världen har kollapsat? Tillverka guldpläterade högtalarkablar?
Jag har länge undrat varför guld anses så viktigt och värdefullt. Det har ju fram till för bara några decennier sedan bara varit en glänsande kosmetisk skrytpryl.
Dennär för mjuk för att bygga vapen och verktyg. Således borde metall, koppar och bly vara mer värdefullt i praktiska termer.
Så förklara gärna för mig varför guld är värdefullt. Jag är idel "öra".
Guld har en 5000 årig historia som bytesmedel när nationers valutor gått i sank ,oftast på grund av valutor utgivna av kungar/härskare och på senare tid centralbanker med jämna mellanrum spär ut valutastocken (Inflation, det finns för mycket valuta i omlopp) som gör att priserna stiger, samt att löner inte hänger med för att kompenserar prisstegringar. En ond spiral bäst beskrivet i exemplet för Weimarrepubliken som tog inflationen till oanade historiska höjder
Guld har då ansetts vara en stabil betalningsvaluta eftersom den inte går att mångfaldiga hur som helst (genom prägling eller tryck av mynt och sedlar) och behåller sålunda sitt stabila
värde
Överallt du kan köpa dina förnödenheter med valuta byts helt enkelt ut med guld. Så enkelt är det. Inget mumbo jumbo. De tryckta sedlar vi använder som betalning (Numera digitala sedlar) är inte ens värt bläcket de är tryckta med. Så egentligen borde man ta sig en funderare varför vi tror på ett betalningsmedel som hela tiden kan inflateras hursomhelst (Och gör det idag för varje månad) istället för guld .
Under många hundra år senmedeltid och i början av renässansen så var guld (Och silver) reservvaluta i världshandeln. Nationella valutor var värdelösa utanför nationen, så man fick hitta på andra kreativa sätt. Och guld har alltid kunnat omvandlas till valuta när som helst, även idag.
Studietips : FIAT-Valuta. Weimarrepubliken. Guldets historia
Sedan är du expert