2020-12-25, 14:19
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du med flera missar dock poängen....
Det sekundära är själva signalementet som du mycket riktigt pekar på dels nämns i Rikslarmet och även i Rapports Extra sändning kl.04:00 på morgonen.

Men det primära i detta är vem som säger detta och att Stig(som GM) chansar rätt i att Lisbeth säger det. (Hon säger nämligen exakt detsamma till Rimborn på Sabb)

Hur vet Stig vad Lisbeth ska ange för signalement?
Är han mördaren bör han väl förutsätta att hon säger mörk rock?
Eller?
Men han säger ju enligt de flesta både saker som stämmer och inte stämmer, dessutom var det ju inte massor av folk där så att det är Lisbeths signalement är ju inte nån jättechansning när hon utan konkurrens var absolut närmast OP när mordet skedde ... det argumentet har inte den tyngd du försöker ge det ...
Citera
2020-12-25, 14:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men han säger ju enligt de flesta både saker som stämmer och inte stämmer, dessutom var det ju inte massor av folk där så att det är Lisbeths signalement är ju inte nån jättechansning när hon utan konkurrens var absolut närmast OP när mordet skedde ... det argumentet har inte den tyngd du försöker ge det ...

Du kan inte svara på mina frågor.

Om Stig nu hade en mörk rock på sig som GM, varför gissar han då på att Lisbeth ska nämna "mörkblå täckjacka"?
Citera
2020-12-25, 14:30
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Du kan inte svara på mina frågor.

Om Stig nu hade en mörk rock på sig som GM, varför gissar han då på att Lisbeth ska nämna "mörkblå täckjacka"?
Kanske eftersom rikslarmet inte sa "mörk rock" utan "mörkblå täckjacka" vilket gjorde att han förstod att Lisbeth misstagit sig på klädseln i mörkret ?
Citera
2020-12-25, 14:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Kanske eftersom rikslarmet inte sa "mörk rock" utan "mörkblå täckjacka" vilket gjorde att han förstod att Lisbeth misstagit sig på klädseln i mörkret ?

Wow! Ja han måste vara onekligen vara synsk och en av de slugaste gärningsmännen i historien.
En rejäl och rätt dum chansning i vilket fall.
Citera
2020-12-25, 14:44
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Wow! Ja han måste vara onekligen vara synsk och en av de slugaste gärningsmännen i historien.
En rejäl och rätt dum chansning i vilket fall.
Det enda han behöver göra är att förstå att - om han skjuter någon som går arm i arm med en annan person en mörk natt - är att anta att signalementet kommer från den personen och inte någon som befinner sig mycket längre därifrån.

Man behöver inte vara synsk för det .
Citera
2020-12-25, 14:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det enda han behöver göra är att förstå att - om han skjuter någon som går arm i arm med en annan person en mörk natt - är att anta att signalementet kommer från den personen och inte någon som befinner sig mycket längre därifrån.

Man behöver inte vara synsk för det .

En gärningsman med en "mörk rock" ska alltså gissa att närmaste vittnet säger ett annat signalement?
Detta vill du ha det till att det är logiskt? (Vilket inte förvånar mig. Du måste ju försvara din GM. Blir dock rätt patetiskt hur långt man kan gå i detta. Osäkra uppgifter blir säkrare "eftersom Stig är GM"..)

Den bästa förklaringen här är att det är en rätt osannolik chansning som han prickar in. Eller att han återkommer till mordplatsen innan Lisbeth lämnar och lyckas höra detta på nåt sätt, utan att bli upptäckt...
Citera
2020-12-25, 15:22
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
En gärningsman med en "mörk rock" ska alltså gissa att närmaste vittnet säger ett annat signalement?
Detta vill du ha det till att det är logiskt? (Vilket inte förvånar mig. Du måste ju försvara din GM. Blir dock rätt patetiskt hur långt man kan gå i detta. Osäkra uppgifter blir säkrare "eftersom Stig är GM"..)

Den bästa förklaringen här är att det är en rätt osannolik chansning som han prickar in. Eller att han återkommer till mordplatsen innan Lisbeth lämnar och lyckas höra detta på nåt sätt, utan att bli upptäckt...
Det är du som tar till storvulna ord som patetiskt, synsk etc.

Allt jag säger är att det inte är någon jättechansning att tro att signalementet på mördaren (må vara ett bristfälligt sådant) troligen kommer från den person som stod överlägset närmst där mordet skedde ...

Jag är inte alls övertygad om att SE är mördaren, men det är inte omöjligt ...

Jag föredrar att inte uttala mig tvärsäkert (eller använda storvulna ord) när det finns så mycket osäkerhet kring de olika observationerna och vittnesutsagorna .
Citera
2020-12-25, 15:29
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

...om du tror på rikslarmet, "2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, ...tillhör ev Ustasjarörelsen". dvs typ jugoslaver.

Hur kommer det säg att, du med fler, fastnat för den ljuse rödlätte Engström? :-)
Citera
2020-12-25, 16:21
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...om du tror på rikslarmet, "2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, ...tillhör ev Ustasjarörelsen". dvs typ jugoslaver.

Hur kommer det säg att, du med fler, fastnat för den ljuse rödlätte Engström? :-)
Menar du att jag ska få alla vittnesuppgifter att gå ihop.

Den uppgiften kan ingen klara, LJ:s vittnesuppgifter säger en sak, Lisbeths en annan, en tredje är säker på att det var CP etc ...
Citera
2020-12-25, 16:37
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Menar du att jag ska få alla vittnesuppgifter att gå ihop.

Den uppgiften kan ingen klara, LJ:s vittnesuppgifter säger en sak, Lisbeths en annan, en tredje är säker på att det var CP etc ...

Nej, men de flesta SE anhängare, inklusive Kling(KP) och Klang(HM), bryr sig inte om allt som talar till den gode Engströms fördel. Man är inkonsekvensa och cherry pickar. Med skohorn och stämjärn försöker de trycka in SE i de skyldigas skor.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-25 kl. 17:09.
Citera
2020-12-25, 17:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vi kommer inte att kunna bevisa att SE är GM men det går inte att komma runt honom. Jag är övertygad om att ingen kommer att kunna att skaka fram något som överträffar till exempel detta vittnesmål

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GQBOG/sa-pekade-vittnena-ut-skandiamannen--redan-pa-mordnatten

För min det har fallet äntligen fått en godtagbar lösning, bättre än så här kommer vi inte att få. Möjligen tillkommer ytterligare bitar som stärker SE-spåret men andra spår är överspelade.
Citera
2020-12-25, 18:00
Medlem
Citat:

Han såg ju LJ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in