Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Undrar om Tommy kommer att flytta till Uppsala. Han skriver på bloggen att han "bara mött kärlek" i Sveriges fjärde största stad. Han känner sig inte "inte hatad, beryktad eller förföljd". Så skönt för Tommy att djungeltrummans budskap inte nått till Uppland. Där finns massor av jesustanter som inte nåtts av nyheterna (förutom de goda då, förstås).
Han har funnit sin plats i DFM.
"Det är viktigt att poängtera att DFM inte bedriver sekteristisk verksamhet där människans privatliv granskas. Här finns plats för alla."
"Vi möter människan där hon är, med alla sina svaga och starka verb."
Pratar han om sig själv månntro?
https://tommydahlman.wordpress.com/2020/12/03/dfm-bedriver-ingen-sekt/
Vi tar Tommys aningslösa historielektion bakifrån. Som han själv skulle ha gjort kanske?
Jesus gjorde oss fria. Ja så långt är det rätt. ”Syndaren är officiellt förklarad fri!” är kanske något märkligt uttalande när det kommer från Tommy. Etiskt, moraliskt och teologiskt är det en sak mellan syndaren och Gud. Ber man om förlåtelse får man förlåtelse. Av Gud. Av samhället och sina medmänniskor kan du också få förlåtelse, om man ber om det. Upprepade snedsteg har dock den biverkningen att dina vänner och medmänniskor kanske inte orkar med dig i längden. Du kan heller inte räkna med att eventuella offer för dina övertramp kommer att förlåta dig. Det är sånt man får leva med.
Tommy menar att Jesu död avskaffade det mänskliga slaveriet. Han skriver mycket märkligt att de allra flesta kristna fortfarande frivilligt väjer att leva kvar i slaveriets trygghet. Vad är det då vi är slavar under? Jo, menar Tommy, det är skam, skuld, okunnighet och fruktan… ? Det går bara att tolka på ett sätt. Tommy menar att Jesu död har gett oss fria tyglar. Vi behöver inte skämmas för våra synder. Vi är redan förlåtna. Det är ju toppen. Då kan jag alltså fortsätta bryta mot lagar, gå på bordell och ta droger, för jag är redan förlåten. Allt jag behöver göra är att bikta mig helt enkelt. Det kanske kostar mig min fru och mina barn, men jag är förlåten i himlen i alla fall.
Han jämför sedan oss kristna med de afrikanska slavarna i USA. Där var det tydligen Lincoln som var Messias och gav sitt liv för slavarna. Det är i stora drag korrekt (ja, förutom det med Messias då), men att han blev skjuten i var i första hand ett ekonomiskt motiv. Det kostade plantageägarna mycket pengar att bli av med gratis arbetskraft.
I ett citat taget ur Lincolns installationstal säger han att det är hyckleri att be Gud om hjälp när man stjäl sina arbetares dagliga bröd. Det är helt korrekt. Det är ungefär som om du skulle starta upp en helt ny församling och utnyttja dina medlemmar till att utföra gratis arbete, samtidigt som man låter dem betala din mat. Eller om man låter medlemmarna betala stora summor för ett nyårsfirande som inte blir av. För att göra en omelett måste man knäcka några ägg. Fråga Roland Utbults pappa. Jag gissar att Mattias fortfarande är skyldig honom några hundra tusen?
Nyårsafton blev ingen bal på slottet. Det blev en inlånad konferenslokal i Uppsala. Där ska Tommy sända live ihop med milfen. Det bidde ingen Dogge heller, men det blev en ”stjärnkock”. Var han är stjärna får vi inte veta. Sedan är det amatörernas afton med hugade spelmän och jesustanter från föreningens djupaste fickor. Mattias kommer säkert ha en vision om hur mycket pengar han vill ha inför 2021. Där är han en lysande profet. Jag får ihop det till ett femtontal medverkande. Tommys papper räcker knappt till för alla namn. Frågan är väl bara hur de ska lösa det när max åtta personer får träffas under säkra former. I tidigare sändningar har Tommy och fyra fem vänner avslutat med allsång i armkrok. Men det är vänligt av DFM att anlita en stjärnkock för medlemmarnas pengar så de kan få titta på medan de i konferenslokalen äter en ljuvlig trerättersmeny. Om de nu kan titta på eftersom DFMs facebooksida är stängd.