2020-12-24, 12:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
https://www.di.se/nyheter/det-troliga-ar-att-covid-19-ar-har-for-att-stanna/

Det är var väl en fin julklapp!

Nu fick jag äntligen lite hopp om att den här pandemin ska ta slut snart.
Jag är inne på samma spår.
Nu gäller det bara att Tegnells antiträffsäkerhet håller i sig.
Citera
2020-12-24, 12:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
https://www.di.se/nyheter/det-troliga-ar-att-covid-19-ar-har-for-att-stanna/

Det är var väl en fin julklapp!

Nu fick jag äntligen lite hopp om att den här pandemin ska ta slut snart.

Som vilken influensa som helst så är covid naturligtvis här för att stanna.. visste Tegnell i våras men ungefär ingen dåre på denna tråd
Citera
2020-12-24, 12:37
Medlem
K.G.Hammars avatar
The United States reported 119,463 current Covid-19 hospitalizations on Wednesday, setting a new record high since the pandemic began, according to the Covid Tracking Project (CTP).

This is the 22nd consecutive day that the US has remained above 100,000 current hospitalizations.

The highest hospitalization numbers, according to CTP data, are:

Dec. 23: 119,463
Dec. 22: 117,777
Dec. 21: 115,351
Dec. 17: 114,459
Dec. 18: 113,955

Sjukhusen översvämmas med covid-patienter i USA.

Det är vad som väntar oss i januari och februari om vi fortsätter med Anders Tegnells sinnessjuka strategi.

Man trycker inte ner smittan med meningslöst svammel på PK:s, sms eller verb som "bör" eller "ska".

Det enda som trycker ner smittan är ordentliga åtgärder.
Citera
2020-12-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
The United States reported 119,463 current Covid-19 hospitalizations on Wednesday, setting a new record high since the pandemic began, according to the Covid Tracking Project (CTP).

This is the 22nd consecutive day that the US has remained above 100,000 current hospitalizations.

The highest hospitalization numbers, according to CTP data, are:

Dec. 23: 119,463
Dec. 22: 117,777
Dec. 21: 115,351
Dec. 17: 114,459
Dec. 18: 113,955

Sjukhusen översvämmas med covid-patienter i USA.

Det är vad som väntar oss i januari och februari om vi fortsätter med Anders Tegnells sinnessjuka strategi.

Man trycker inte ner smittan med meningslöst svammel på PK:s, sms eller verb som "bör" eller "ska".

Det enda som trycker ner smittan är ordentliga åtgärder.

Nu är det så att Anders Tegnell inte kan ändra på lagen och stänga ner samhället. För detta krävs riksdagen och lagändringar.
Citera
2020-12-24, 12:48
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Antal döda per dag ser alltid ut att vara på nedgång de senaste 2-3 veckorna. Så har det varit sedan starten, oavsett om det går upp eller ned.

Det har med eftersläpningen att göra.

Statistik från de senaste 3 veckorna är ofullständig och måste tolkas rätt. Annars drar man fel slutsatser.

Eller bättre och mer anpassad sjukvård.

Sjukvården förstår corona bättre nu än i våras. Och har hittat metoder som håller fler i liv och ser till att fler slipper intensivvård.
Okej för när jag kollar i worldometer är det på nedgång. Menar du att statistiken från förra veckan och veckan innan det kan justeras?
Som sagt, jag kollar på worldometer och där kan man tydligt se att vi är förbi kulmen som var då den 7 december. De som dog då är de som smittades ca 2 veckor innan döden inträffade. Men trots eftersläpningar ser vi en nedåtgående trend. Visst antalet smittade har kanske ökad senaste veckan vilket kommer kanske synas som en ökning i antalet döda om 2-3 veckor. Men just nu ser jag en nedåtgående trend vilket i sig är mycket bra.

Antalet döda är också lägre än i våras trots fler smittade. Så som det ska vara. Tror dock det inte är bara sjukvården som har lyckats bättre men det tyder också på att det kanske har smittat fler unga/dödligheten har sjunkit.
Citera
2020-12-24, 12:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Som vilken influensa som helst så är covid naturligtvis här för att stanna.. visste Tegnell i våras men ungefär ingen dåre på denna tråd

Nej. Enligt Tegnell så kommer corona inte att spridas (nästan) alls i Sverige:

Citat:
Expert säger att vi inte ska oroa oss för viruset i Sverige

Anders Tegnell säger att vi inte behöver oroa oss för att smittas av corona-viruset i Sverige. Han tror inte att det kommer att spridas stort här.

https://sverigesradio.se/artikel/7392269

Men på Flashback visste man redan vid samma tidpunkt att det blir en global pandemi:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Inte ens 2 månader efteråt visste Anders Tegnell att det blir en global pandemi:

Citat:
– Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?
– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt.

https://www.svd.se/min-bedomning-om-kina-visade-sig-inte-vara-ratt

Flashback hade vetat det redan i 2 månader.
Citera
2020-12-24, 13:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Din reaktion var, hur många av de 755 personer som dött hade riskfaktorer innan Covid.
Det ger mig vibbar om att då är det inte så oroväckande.
Jaha. Föreslår att du läser mitt inlägg och User30:s respons på inlägget i stället.
Resten av dialogen finns i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer att Sveriges befolkning ökar över tid, men vi har också en åldrande befolkning.

Folkmängden har de senaste 30 åren ökat med 1,8 miljoner. Antalet personer över 70 år har ökat med nästan en halv miljon under samma period. De senaste 10 åren har andelen män över 90 år ökat med nästan 40 procent, kvinnor med nästan 20 procent.
På bara ett år, mellan 2018 och 2019, ökade gruppen äldre än 90 år med 1 324 personer.

Om man tittar på vilka som hittills avlidit under pandemin så är nästan alla över 70 år.
Hela 90 % av de som hittills avlidit I covid-19 var 70 år eller äldre.
Hälften av alla avlidna var 85 år eller äldre .
En fjärdedel var 90 år eller äldre.

Eftersom det nästan bara är den äldsta delen av befolkningen som avlidit av covid-19 ( hittills har 755 personer under 70 avlidit) och andelen äldre ökat kraftigt de senaste 30 åren så tror jag att det är precis tvärtom mot vad du säger: Pandemin har skördat fler dödsoffer i dag än vad den hade gjort på 90-talet.

Lägger man till att nästan hälften av alla som hittills dött I covid-19 bodde på särskilt boende och ytterligare en fjärdedel hade hemtjänst blir det ännu tydligare vad den katastrof som är pandemin egentligen består av.
Det blir också ännu tydligare att det är rätt beslut att först av alla vaccinera de här två grupperna.
För dem är vaccinet bokstavligt talat en fråga om liv och död.

Citat:
Ursprungligen postat av User30
Alltså har 10% som avlidit har varit under 70 år! Det är en väldigt hög siffra.
Citera
2020-12-24, 13:23
Medlem
Britterna och jänkarna har vaccinerat drygt 1.000.000 person vardera redan.

Borde inte detta börja ge resultat redan?

Ja jag vet att man behöver 2 doser för fullt skydd men liten skillnad bör det göra även om det är stora länder med stor befolkning
Citera
2020-12-24, 13:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Nu är det så att Anders Tegnell inte kan ändra på lagen och stänga ner samhället. För detta krävs riksdagen och lagändringar.
Och den lagändringen har ju Regeringen låtit ligga i byrålådan istället för att jobba med så länge tid fanns.

Vi hade också kunnat ha kvar den tillfälliga lag som vi hade i våras, men inte heller den finns längre.
Citera
2020-12-24, 13:34
Medlem
En mere smitsom virusvariant fra England er blevet påvist hos 33 i Danmark fra 14. november til 14. december
Mutationen er fundet i positive prøver mellem 14. november og 14. december, og den er fundet i 0,4 procent af de positive prøver fra den pågældende periode. Der kan være flere end de 33, vurderer seruminstituttet.

Da der kun er sekventeret cirka 13,5 procent af det samlede antal positive i denne periode, vil det reelle antal, der kan være smittet med denne type i Danmark, være højere, står der i dokumentet.

Resultaterne tyder dermed ifølge Statens Serum Institut på, at der er samfundssmitte med den engelske virusvariant i Danmark. Det er dog på "et meget lavt niveau".

Der er tale om en virusstamme med navnet N501Y, som siden september har spredt sig i England.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12653307/33-personer-i-danmark-er-blevet-bekraeftet-smittet-med-muteret-virus/
Senast redigerad av Esrum 2020-12-24 kl. 13:38.
Citera
2020-12-24, 13:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Okej för när jag kollar i worldometer är det på nedgång. Menar du att statistiken från förra veckan och veckan innan det kan justeras?

Ja. Statistiken för de senaste 2-3 veckorna kommer att justeras.

Worldometers hämtar sin dödsstatistik från Folkhälsomyndigheten och där gäller det jag skrev. Det skriver till och med Folkhälsomyndigheten själva:

Citat:
"Eftersläpning i inrapportering av data gör att det är för tidigt att uppskatta trender för de två senaste veckorna. Även längre bak i tiden sker viss efterrapportering av dödsfall."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Att Worldometers kopierar antal döda från Folkhälsomyndigheten rakt av ser man om man jämför den dödsstatistik/data som finns på bägge sajterna:

Worldometers dödsstatistik:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Folkhälsomyndighetens dödsstatistik (se Excel-arket man kan ladda ned):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Nu kan det inte uteslutas att det finns en faktisk nedgång, men det går inte att se ur statistiken ännu. Det måste gå mer tid.
Citera
2020-12-24, 13:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
En mere smitsom virusvariant fra England er blevet påvist hos 33 i Danmark fra 14. november til 14. december
Mutationen er fundet i positive prøver mellem 14. november og 14. december, og den er fundet i 0,4 procent af de positive prøver fra den pågældende periode. Der kan være flere end de 33, vurderer seruminstituttet.

Da der kun er sekventeret cirka 13,5 procent af det samlede antal positive i denne periode, vil det reelle antal, der kan være smittet med denne type i Danmark, være højere, står der i dokumentet.

Resultaterne tyder dermed ifølge Statens Serum Institut på, at der er samfundssmitte med den engelske virusvariant i Danmark. Det er dog på "et meget lavt niveau".

Der er tale om en virusstamme med navnet N501Y, som siden september har spredt sig i England.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12653307/33-personer-i-danmark-er-blevet-bekraeftet-smittet-med-muteret-virus/

Ja denna mutationen har diskuterats i tråden.

UK o Danmark gör flest sekvensieringar av alla så naturligt de upptäcker den först.

Med tanke på smittkurvorna i andra länder så kan man tro att den finns på många ställen.

Mutationen i Sydafrika har samma förändring o sprids den med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in