Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Antal döda per dag ser alltid ut att vara på nedgång de senaste 2-3 veckorna. Så har det varit sedan starten, oavsett om det går upp eller ned.
Det har med eftersläpningen att göra.
Statistik från de senaste 3 veckorna är ofullständig och måste tolkas rätt. Annars drar man fel slutsatser.
Eller bättre och mer anpassad sjukvård.
Sjukvården förstår corona bättre nu än i våras. Och har hittat metoder som håller fler i liv och ser till att fler slipper intensivvård.
Okej för när jag kollar i worldometer är det på nedgång. Menar du att statistiken från förra veckan och veckan innan det kan justeras?
Som sagt, jag kollar på worldometer och där kan man tydligt se att vi är förbi kulmen som var då den 7 december. De som dog då är de som smittades ca 2 veckor innan döden inträffade. Men trots eftersläpningar ser vi en nedåtgående trend. Visst antalet smittade har kanske ökad senaste veckan vilket kommer kanske synas som en ökning i antalet döda om 2-3 veckor. Men just nu ser jag en nedåtgående trend vilket i sig är mycket bra.
Antalet döda är också lägre än i våras trots fler smittade. Så som det ska vara. Tror dock det inte är bara sjukvården som har lyckats bättre men det tyder också på att det kanske har smittat fler unga/dödligheten har sjunkit.