2020-12-24, 11:40
Bannlyst
:
Citera
2020-12-24, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl inte konstigare än att man inte hittar något som lindrar många andra (virus)sjukdomar.

Många huskurer visar sig ju vara verkningslösa när man testar dem vetenskapligt, men vist finns det undantag.

Jag har inte sett några vetenskapliga resultat från studier med D-vitamin, men minns att det pratats om det.
Googlade nu och det är väldigt spretigt, allt från att det hjälper till att man riskerar att bli blir sjukare.
https://www.google.com/search?client=tablet-android-samsung&source=android-browser&sxsrf=ALeKk00kZGB65mjR0lHdGu_eyfw4EiJJNA%3 A1608805968009&ei=UG7kX_UK8amuBL3SmegE&q=vitamin+d +covid+19&oq=vitamin+d+covid&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3 dzLXdpei1zZXJwEAEYADIICAAQxwMQywE6BAgjECc6CggAEAgQ ChAeEBM6BQgAEM0COgcIIxCwAhAnO ggIABAHEB4QEzoGCAAQBxAeOgYIABANEB46CAgAEAgQBxAeOgo IABCxAxCDARBDOgQIABBDOgUIABCxAzoHCAAQsQMQQzoICAAQB xAKEB46BQgAEMsBOgQIABATOgwIABANEAUQChAeEBNQ4tsSWI6 TE2D-tBNoAHAAeACAAeoBiAGOD5IBBjEzLjUuMZgBAKABAcABA Q&sclient=mobile-gws-wiz-serp#ip=1

Själv är jag inte tillräckligt intresserad av kosttillskott som läkemedel för att läsa och sätta mig in i allt.

Jag är övertygad att dom hittat saker som lindrar tex d vitamin. Men att dom inte säger det för hur många miljarder hade dom inte förlorat på ett helt onödigt vaccin som håller någon månad nu då
Citera
2020-12-24, 11:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Jag är övertygad att dom hittat saker som lindrar tex d vitamin. Men att dom inte säger det för hur många miljarder hade dom inte förlorat på ett helt onödigt vaccin som håller någon månad nu då
Jag tycker du ska börja med att läsa det som finns om D-vitamin och covid innan du uttalar dig så kategoriskt
Citera
2020-12-24, 11:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag anser inte det är att tillgodose befolkningens behov av smittskydd när man strävar efter flockimmunitet. Det är i princip detsamma som fri spridning. Därmed anser jag att FHM bryter mot lagen.

Men i övrigt lastas i princip allt ansvar på den enskilde och smittskyddsläkare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

FoHM har ju inget formellt ansvar för någonting. Ett fluffigt direktiv om jämlik hälsa kan man ju använda hur som helst. Alla åtgärder är ju ojämlika på något sätt.

Nä, vi behöver få tillbaka en smittskyddsmyndighet som har både kompetens inom området samt ansvar.
Citera
2020-12-24, 11:57
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja du kan ha rätt.

Men min poäng är även lite varför 97 000 dödsfall 1993 inte innebar en så hög överdödlighet som folk kanske tror idag... Just för att dödstalen var mycket högre på den tiden och inte har ökat i takt med befolkningen.

Och att man även bör ta hänsyn till hur dödstalen har förändrats pga att färre dör i andra sjukdomar och inte bara att befolkningen har förändrats.

Dödstalen från 1993 klumpas ofta ihop med att ”88 000 - 92 000 dör varje år”. Som är hur många som har dött mellan år 2004-2019, men inte hur många som vanligtvis avled på 90-talet. Man jämför såklart just överdödlighet med åren innan och inte med årtal 27 år fram i tiden :-)

Åren innan 1993 avled över 95 000 flera år. 1993 var därför 97 000 dödsfall cirka 2000-3000 över snittet. I nutid har däremot snittet legat på drygt 90 000 dödsfall/år vilket gör att 97 000 dödsfall blir cirka 7 000 över snittet... Över dagens ”normala”.

När det gäller frasen ”88 000 - 92 000 dör varje år” som jag har sett nämnas hela pandemin så gissar jag hur som helst på att det blir allt mer sällsynt att man hör om det... För vi är nästan uppe i 88 000 dödsfall innan ens December har räknats, det passar inte längre ;-)

Det behövs bara ytterligare cirka 5 000 dödsfall totalt sett i December nu för att bli det dödligaste året på 15 år. Det behövs bara cirka 7500 dödsfall i December för att 2020 även ska sluta som det dödligaste året på hela 2000-talet.

Det har inte dött färre än 7800 i december på årtionden så det blir högst sannolikt ett rekordår.

Tillägg: Om det blir cirka 9 500 dödsfall i December så blir 2020 enda året sedan 1918 som har haft över 97 100 dödsfall. Cirka 1500 fler dödsfall än vanligt i December är allt som behövs för det. Men då kommer befolkningsökningen bli allt viktigare, som ingen har brytt sig i när de har nämnt dödstalen från 1993 innan. (Fast då passade det dödstalet fortfarande)
Håller med och vill tillägga att antalet döda i förhållande till folkmängd (crude death rate) inte alls visar över- eller underdödlighet på ett bra sätt. Därför är det lite oroväckande att till och med representanter för SCB börjar snacka om döda i förhållande till folkmängd i dessa sammanhang.

Om man justerar antalet döda efter folkmängden och jämför med 2013-2017 så var det ingen överdödlighet överhuvudtaget under 2018. Med samma beräkning var det ingen eller mycket lite överdödlighet 1993 (jämfört med 1988-1992). Detta beror naturligtvis på babyboomen och stor invandring från Balkan i början av nittiotalet.

Den som förstår denna kurva förstår också varför man inte ska justera dödstal med befolkningsmängd för att se över- eller underdödlighet (visar crude death rate 1960-2018):
https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.CDRT.IN?locations=SE

Här är antalet dödsfall i Sverige under 2010-talet (siffran för 2020 är ej komplett uppenbarligen):
https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/
Senast redigerad av ncr04 2020-12-24 kl. 11:59.
Citera
2020-12-24, 12:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FoHM har ju inget formellt ansvar för någonting. Ett fluffigt direktiv om jämlik hälsa kan man ju använda hur som helst. Alla åtgärder är ju ojämlika på något sätt.

Nä, vi behöver få tillbaka en smittskyddsmyndighet som har både kompetens inom området samt ansvar.

Ja rent juridiskt blir de friade eftersom de bara infört råd och rekommendationer. Smart. Anders Tegnell levererar.
Citera
2020-12-24, 12:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hela tiden? Tramsig fråga.

Men jag skulle tro Rocklöv, Elgh, Fall och Olsson haft betydligt mer rätt än Giesecke, Wold och Britton (ev även Albert). Men de som synts och hörts mest är de tre senare. Och i andra länder finns de t många betydligt bättre experter som media hade kunnat använda sig av.

Jag gillar också Britton för att han kan medge fel men kom igen nu... Hans prognos i slutet av November om ytterligare 1000 dödsfall är ju infantil:

https://www.dn.se/sverige/tom-britton-har-skrivit-hundratals-mejl-till-anders-tegnell-ibland-har-han-fatt-svar/, 27/11

(I Augusti sa han ytterligare 200 dödsfall före nyår: https://omni.se/britton-tror-pa-ytterligare-200-coronadodsfall-i-ar/a/0ne3zA)

Även om han medger fel, så bör han strykas ut mediers lista över experter. Han har alldeles för mycket fel och för ofta.

Visst är det så, om vi skulle läsa t ex det som de 22 (23) forskarna skrivit i sina debattartiklar skulle de flesta av oss inse att de haft mer rätt än de flesta andra.

Det är ju inte så konstigt att det finns få, eller ingen, som har haft alla rätt hela tiden, dock är det ytterst anmärkningsvärt hur en expertmyndighet kunnat ha fel nästan hela tiden. Obegripligt och förbluffande vilka groteska felslut denna myndighet har gjort vilket har påverkat hela det svenska folket!
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag tycker du ska börja med att läsa det som finns om D-vitamin och covid innan du uttalar dig så kategoriskt

Läsa vad? All skitsnack? Eller ska jag läsa det dom ändrar sig om 3 gånger i veckan om?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är väl inte konstigare än att man inte hittar något som lindrar många andra (virus)sjukdomar.

Många huskurer visar sig ju vara verkningslösa när man testar dem vetenskapligt, men vist finns det undantag.

Jag har inte sett några vetenskapliga resultat från studier med D-vitamin, men minns att det pratats om det.
Googlade nu och det är väldigt spretigt, allt från att det hjälper till att man riskerar att bli blir sjukare.
https://www.google.com/search?client=tablet-android-samsung&source=android-browser&sxsrf=ALeKk00kZGB65mjR0lHdGu_eyfw4EiJJNA%3 A1608805968009&ei=UG7kX_UK8amuBL3SmegE&q=vitamin+d +covid+19&oq=vitamin+d+covid&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3 dzLXdpei1zZXJwEAEYADIICAAQxwMQywE6BAgjECc6CggAEAgQ ChAeEBM6BQgAEM0COgcIIxCwAhAnO ggIABAHEB4QEzoGCAAQBxAeOgYIABANEB46CAgAEAgQBxAeOgo IABCxAxCDARBDOgQIABBDOgUIABCxAzoHCAAQsQMQQzoICAAQB xAKEB46BQgAEMsBOgQIABATOgwIABANEAUQChAeEBNQ4tsSWI6 TE2D-tBNoAHAAeACAAeoBiAGOD5IBBjEzLjUuMZgBAKABAcABA Q&sclient=mobile-gws-wiz-serp#ip=1

Själv är jag inte tillräckligt intresserad av kosttillskott som läkemedel för att läsa och sätta mig in i allt som finns åt läsa om detta.

Ja, finns många åsikter om vitamin d o verkar inte finnas tydlig konsensus ännu. Intressant öppet brev om vitamin d här.

https://vitamindforall.org/letter.html
Citera
2020-12-24, 12:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Läsa vad? All skitsnack? Eller ska jag läsa det dom ändrar sig om 3 gånger i veckan om?
Leta upp forskningsrapporter, inget annat är värt att läsa och det verkar du ju redan kommit fram till själv.

Edit: Jag påminner om att det var du som mycket bestämt uttalade dig om att du tycker det är skumt och att det finns ekonomiska intressen bakom att du inte kan hitta några resultat ang. D-vitamin.

Det enda du kan göra är att själv leta, läsa och lära.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-24 kl. 12:27.
Citera
2020-12-24, 12:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Antalet döda per dag i Sverige har varit på nedgång sedan den 7 december. Vad är det man alarmerar för?

Antal döda per dag ser alltid ut att vara på nedgång de senaste 2-3 veckorna. Så har det varit sedan starten, oavsett om det går upp eller ned.

Det har med eftersläpningen att göra.

Statistik från de senaste 3 veckorna är ofullständig och måste tolkas rätt. Annars drar man fel slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Observera också att antalet döda är mycket lägre nu än under första vågen. Kunde ha blivit värre men det blev det inte. Trycket på intensivvården har också varit lägre trots större antal positiva tester. Det tyder på en mildare form av corona.

Eller bättre och mer anpassad sjukvård.

Sjukvården förstår corona bättre nu än i våras. Och har hittat metoder som håller fler i liv och ser till att fler slipper intensivvård.

Citat:
"Fler blir sjuka av viruset. Ungefär 1000 personer vårdas på sjukhus med covid-19. 192 personer vårdas med intensivvård. Det är fler för varje dag.

Men det är färre som behöver intensivvård nu, än i våras. Nu dör också färre av dem som blir sjuka, jämfört med i våras. Vården har blivit bättre på att vårda patienter med covid-19. Det säger myndigheten Socialstyrelsen."

https://sverigesradio.se/artikel/7607069
Citat:
"Förbättrade kunskaper om covid-19 inom vården gör att fler överlever sjukdomen. I mars dog 20 procent av alla covidsjuka inom 14 dagar efter att de lades in på sjukhus. I oktober var det under nio procent som dog. Det visar siffror från Socialstyrelsen som SVT tagit del av."

"– I våras stod vi inför en sjukdom som vi aldrig hade mött förut. Vi använde de kunskaper vi hade om liknande sjukdomar och alla gjorde så gott de kunde. Men i takt med att vi har lärt oss och bytt erfarenheter med varandra, så har vården undan för undan blivit bättre. Och rätt så mycket bättre dessutom, säger Thomas Lindén."

https://www.svt.se/nyheter/fler-overlever-covid-19
Citat:
"Allt färre av patienterna som läggs in på sjukhus för covid-19 behöver intensivvård. Sedan pandemin började är det även hälften så många av dem som vårdas på sjukhus som dör, visar statistik från Socialstyrelsens covid-19-databas.

– Under pandemins gång har vården fått allt större kunskap om hur covid-19 ska behandlas, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen."

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/
Senast redigerad av -Info- 2020-12-24 kl. 12:25.
Citera
2020-12-24, 12:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Tegnell i Dagens industri
"Det troliga är att covid-19 är här för att stanna"
https://www.di.se/nyheter/det-troliga-ar-att-covid-19-ar-har-for-att-stanna/

Det är var väl en fin julklapp!

Nu fick jag äntligen lite hopp om att den här pandemin ska ta slut snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in