Citat:
Ursprungligen postat av
User30
Här har ni ännu en sopa från Sverige som vi av någon anledning högaktar. Han är precis lika dålig som Tegnell på detta, han är dock inte lika självgod:
Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19"
"– Det är dags att ta av sig influensaglasögonen när det gäller den här smittan. Man får inte ha ett influensatänkande utan man måste tänka att det här är en annan typ av infektion som inte ligger som en bombmatta över hela samhället, utan den borrar ned sig i kluster, antingen i vissa områden, vissa befolkningsgrupper eller vissa företeelser i samhället som till exempel på äldreboenden eller sjukhus, säger Björn Olsen."
"Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något "sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta, säger han och fortsätter:
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19
Citat:
Folkhälsomyndigheten har uttalat att det förmodligen kommer komma en andra våg av smittan i höst, varför skiljer sig era bilder åt?
– Jag har också trott att det kan komma som en andra våg, men viruset har inte betett sig som ett influensavirus och det verkar inte vara särskilt mutationsbenäget heller.
Nu vet vi att viruset hittills har muterat minst 10.000 ggr redan och att det existerar olika sorts mutationer i Sydafrika, England, Danmark etc.
Sen måste jag säga att det var väldigt trevligt att få ta del av förklaringen vad som kan hända med viruset:
- det kan bli mildare
- förbli på samma nivå
- eller bli aggressivare.
Snacka om att tala så att folket förstår ;-)
Sen trodde han också att smittan skulle ev. fortsätta att härja på vissa utanförskapsområden under sommaren. Vilket det inte gjorde.
Vidare är det roligt att han ger alarmisterna en känga angående immunitet:
Citat:
Enligt Björn Olsen vore det märkligt om sars-cov-2 skulle urskilja sig från andra virus då kroppen normalt sett skapar antikroppar och immunitet av en virusinfektion. Han menar att det är en utbredd paranoia som ligger bakom förvirringen.
:-)
Men han har helt rätt i att mer borde satsas på forskningen och larmsystem. Det är som en kommentator skrev så kostar pandeming världen ca 10% av BNP = 75.000 miljarder kronor när Astra Zenecas forskning kostar 50 mdr. kronor/år.