2020-12-24, 09:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja och det blev inget klusterutbrott. Vi har nationell spridning.

Någon typ av kännetecken mönster borde ändå gå att urskilja. Såg ett inslag från Göteborg där går det utländskt dominerande och kringdrivande klientelet går omkring i Nordstan och trängs, precis som vanligt. Är dom immuna? Är dom spridare? Hamnar de på sjukhus och tär på våra knappa resurser?

Kanske är det kränkande och rasistiskt att delge oss vanliga medborgare lite mer klarhet. Det kan omöjligt vara så att allt bara är ett stort moln av allmän jämnt fördelad spridning.
Citera
2020-12-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hela tiden? Tramsig fråga.

Men jag skulle tro Rocklöv, Elgh, Fall och Olsson haft betydligt mer rätt än Giesecke, Wold och Britton (ev även Albert). Men de som synts och hörts mest är de tre senare. Och i andra länder finns de t många betydligt bättre experter som media hade kunnat använda sig av.

Jag gillar också Britton för att han kan medge fel men kom igen nu... Hans prognos i slutet av November om ytterligare 1000 dödsfall är ju infantil:

https://www.dn.se/sverige/tom-britton-har-skrivit-hundratals-mejl-till-anders-tegnell-ibland-har-han-fatt-svar/, 27/11

(I Augusti sa han ytterligare 200 dödsfall före nyår: https://omni.se/britton-tror-pa-ytterligare-200-coronadodsfall-i-ar/a/0ne3zA)

Även om han medger fel, så bör han strykas ut mediers lista över experter. Han har alldeles för mycket fel och för ofta.

Neil Ferguson arbetar vid Imperial College London och det var hans rapport som uppgav att 250 000 britter skulle dö om Storbritannien inte vidtog kraftfullare åtgärder mot coronaviruset.

Professor Neil Ferguson var den som fick Storbritannien att stänga samhället och har varit en de mest framträdande Sverigekritikerna.

Sen bröt han mot reglerna själv och fick lämna sin post som regeringens coronarådgivare.

Att medvetet bryta mot de regler som man själv har förespråkat - med felaktiga premisser om massdöd - borde räcka för att sättas i kylan för all framtid. Sämre omdöme får man leta efter.

Men nej. Nu är han återigen i media och uttalar sig om Englands och andras länders strategier..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVdlA/brittiske-coronaradgivaren-brot-mot-reglerna--avgar

https://www.theguardian.com/world/video/2020/dec/23/neil-ferguson-new-covid-variant-in-great-majority-if-not-all-european-countries-video
Citera
2020-12-24, 09:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag skyller inte ansvaret på någon annan.

Jag påtalar att de som har ansvaret för rekommendationer misslyckades med sitt uppdrag.
Det menar jag inte men en stor del av allmänheten gör just det.
Citera
2020-12-24, 09:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det anges inte men en rimlig uppskattning är 85-95%. Riskfaktorerna behöver dock inte på något sätt vara dödsdomar i någon annan tidsålder än just denna epidemin.

Av det jag sett från akuten i Italien så är fetma kraftigt överrepresenterat men listades aldrig som riskfaktor av någon outgrundlig anledning. Jag såg inte en en enda smal patient som vårdades med syrgas i Italien.

Tjock mage brukar hindra andningen, det vet alla som är lite feta. Fettlagrets tjocklek är direkt proportionellt till hur djupa andetag man orkar ta och därmed hur mycket syre man får i sig.
Citera
2020-12-24, 10:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hela tiden? Tramsig fråga.

Men jag skulle tro Rocklöv, Elgh, Fall och Olsson haft betydligt mer rätt än Giesecke, Wold och Britton (ev även Albert). Men de som synts och hörts mest är de tre senare. Och i andra länder finns de t många betydligt bättre experter som media hade kunnat använda sig av.

Jag gillar också Britton för att han kan medge fel men kom igen nu... Hans prognos i slutet av November om ytterligare 1000 dödsfall är ju infantil:

https://www.dn.se/sverige/tom-britton-har-skrivit-hundratals-mejl-till-anders-tegnell-ibland-har-han-fatt-svar/, 27/11

(I Augusti sa han ytterligare 200 dödsfall före nyår: https://omni.se/britton-tror-pa-ytterligare-200-coronadodsfall-i-ar/a/0ne3zA)
Även om han medger fel, så bör han strykas ut mediers lista över experter. Han har alldeles för mycket fel och för ofta.

Brittons problem är att han litat på FHM och att de producerat trovärdig data. Tror inte det är nått fel på hans modeller men han är väldigt naiv. All data som kommit från FHM har varit medvetet korrumperad så att Tegnell ska få fortsätta med sin flockimmunitetstanke utan att nån kommer och sätter käppar i hjulet.

FHM har konsekvent förkastat resultat från antikropptest och hittat på helt egna siffror som ska passa agendan. Brittons kalkylker hade antagligen varit bättre om han inte använt sig av FHMs dåliga data. Nu har det blivit skit in, skit ut.
Citera
2020-12-24, 10:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men man måste väl ändå acceptera livets gång och hur verkligheten ser ut?

En person med BMI >40 har lika mycket rätt att leva som de med normal BMI. Men verkligheten ser ut på det sättet att hen kommer inte att leva lika länge - helt oavsett om Corona ens existerade.

En säsongsinfluensa kan ta död på den här personen. För att inte tala om lunginflammationen. Och hjärtat orkar helt enkelt inte.

Det finns också andra sjukdomsfall som går samma öde tillmötes. Och då kan man inte ens tala om "egen förskyllan".

Äldre personer med multipla sjukdomar har en tendens att stryka med under vintern. Detta är inget "oerhört" utan hör till livet.

Tack för ett bra och välformulerat svar
Ja, livets gång måste vi acceptera och tyvärr ett så högt BMI riskerar man förtidig död även utan influensa eller corona, kroppen orkar inte.
Angående äldre, jag har själv haft äldre föräldrar och när man verkligen inser att det finns bara en väg så har jag hoppats på att det skall gå fort för lidandet för den sjuke och anhöriga är nästan värre än själva döden.

Den fetade meningen kan jag bara hålla med om
Citera
2020-12-24, 10:24
Medlem
Citat:
Här har ni ännu en sopa från Sverige som vi av någon anledning högaktar. Han är precis lika dålig som Tegnell på detta, han är dock inte lika självgod:

Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19"

"– Det är dags att ta av sig influensaglasögonen när det gäller den här smittan. Man får inte ha ett influensatänkande utan man måste tänka att det här är en annan typ av infektion som inte ligger som en bombmatta över hela samhället, utan den borrar ned sig i kluster, antingen i vissa områden, vissa befolkningsgrupper eller vissa företeelser i samhället som till exempel på äldreboenden eller sjukhus, säger Björn Olsen."

"Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något "sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta, säger han och fortsätter:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Citat:
Folkhälsomyndigheten har uttalat att det förmodligen kommer komma en andra våg av smittan i höst, varför skiljer sig era bilder åt?

– Jag har också trott att det kan komma som en andra våg, men viruset har inte betett sig som ett influensavirus och det verkar inte vara särskilt mutationsbenäget heller.

Nu vet vi att viruset hittills har muterat minst 10.000 ggr redan och att det existerar olika sorts mutationer i Sydafrika, England, Danmark etc.

Sen måste jag säga att det var väldigt trevligt att få ta del av förklaringen vad som kan hända med viruset:
- det kan bli mildare
- förbli på samma nivå
- eller bli aggressivare.

Snacka om att tala så att folket förstår ;-)

Sen trodde han också att smittan skulle ev. fortsätta att härja på vissa utanförskapsområden under sommaren. Vilket det inte gjorde.

Vidare är det roligt att han ger alarmisterna en känga angående immunitet:

Citat:
Enligt Björn Olsen vore det märkligt om sars-cov-2 skulle urskilja sig från andra virus då kroppen normalt sett skapar antikroppar och immunitet av en virusinfektion. Han menar att det är en utbredd paranoia som ligger bakom förvirringen.
:-)

Men han har helt rätt i att mer borde satsas på forskningen och larmsystem. Det är som en kommentator skrev så kostar pandeming världen ca 10% av BNP = 75.000 miljarder kronor när Astra Zenecas forskning kostar 50 mdr. kronor/år.
Citera
2020-12-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lilla vän, jag har inte varit i Thailand sedan jag var 17 år, och det är längesedan.
Kommer inte besöka detta rövhål till land igen heller. Thailand är en dröm för WT, pedofiler och horknullare..

Jag tycker dock lika synd om befolkningen för det. När ett land där nästan alla är kopplade till turistindustrin stänger ner helt, så får det grymma konsekvenser.

Håller med dig. Thailand är en jäkla skräpland, men ett paradis för västerländska pedofiler och lönnfeta män utan damsällskap. I jämförelse med vår kungs "kaffeflickor" har Thailands kung Maha Vajiralongkorn gjort bort sig ordentligt - inte minst för att en favoälskarinna fortfarande är "försvunnen"..

Anmärkningsvärt även att kungen själv har under hela pandemin vistats i Tyskland. Uppenbarligen litar han inte på sitt eget lands sjukvård eller de åtgärder som har vidtagits emot smittan. Han vill vara på den säkra sidan och har lämnat landet åt andra att sköta..

Tänk om vår kung skulle ha gjort detsamma. Flytt med Silvia till Tyskland och hälsat därifrån med en massa bilder på olika kaffeflickor..

Så du har helt rätt Thailand har inte skött denna pandemi på ett respektabelt sätt.
Citera
2020-12-24, 10:43
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Här är Tom Brittons inlägg på Facebook från morgonen den 21 december:

Många har nog noterat helgens uppgifter om en ny variant på SARS-Cov2-viruset med stor spridning i bland annat Storbritannien. Preliminära uppgifter tyder på att nya varianten har ungefär samma symptombild som tidigare virusstammen men att den smittar ca 70% mer.

Om uppgifterna stämmer (de är preliminära och innehåller stor osäkerhet!) så är detta dessvärre riktigt dåliga nyheter som föranleder en brådskande åtgärd och som har en negativ mer långsiktig konsekvens:

1.Brådskande åtgärd: Minimera inflödet av den nya virusstammen med alla tillgängliga medel.

2. Långsiktig negativ konsekvens: Vaccinationsgraden för att uppnå flockimmunitet höjs, och endast högeffektiva vaccin kan nå detta.

Nedan redogör jag lite för detta. Första punkten blir lite lång utläggning, men jag anser den vara viktig.

1.Brådskande åtgärd: Minimera inflödet av den nya virusstammen med alla tillgängliga medel.

Först en jämförelse som tydliggör den stora skillnaden mellan nya och gamla virusvarianten. I Sverige har vi med en radda åtgärder lyckats få ned ökningen av smittspridningen så att det nu (ungefär) ligger på en platå, vilket betyder att reproduktionstalet R ligger nära 1, och förhoppningen är att de senaste åtgärderna lyckas få ner R till under 1 så att smittspridning (och sjukhusbeläggning och dödstal) även börjar klinga av. Om vi med befintliga preventioner skulle haft den nya varianten skulle reproduktionstalet i stället vara 1.7 vilket skulle betyda att dagliga antal smittade, sjukhusinläggningar och dödstal skulle dubbleras varje vecka! Alternativt att vi var tvungna att minska våra kontakter med drygt 40% (1.7*(1-0.41)=1) för att stävja ökningen, något som endast kan beskrivas med en total lockdown.

Det är därför väldigt viktigt att släppa in så få smittsamma människor med den nya virusvarianten som möjligt de kommande månaderna. Detta gör man med kombination av reserestriktioner, testning av personer som ändå ska in i landet i kombination med karantän innan testresultatet är klart. Detta bör göras för inresande från länder med tydligt högre prevalens av nya viruset än Sverige: utan tvekan Storbritanninen men det kan nog komma att gälla flera länder och försiktighet är nog klokt. Vi kommer säkert inte kunna helt hindra att viruset kommer in, det är fullt möjligt att den nya varianten redan finns i Sverige, men varje stoppat inflöde av en smittad person kan rädda många liv och mycket lidande. Tids nog kommer den nya varianten ta över i stället för den gamla (förutsatt att nya viruset inte är underlägset det gamla ut andra aspekter) men det viktiga är att fördröja detta så att vi hinner vaccinera en så stor del av befolkningen som möjligt innan detta sker.

Hur lång tid tar det tills den nya virusvarianten tar över? Detta kan man inte säga med någon större precision, men däremot ungefärligt. Vi antar att nya varianten sprider till 70% fler, att generationstiden (tid mellan att smittas och smitta andra) är ca 5 dagar och att det idag smittas 10-15 000 per dag i Sverige. Då betyder det att om endast 1 person för nya viruset till Sverige kan det nya viruset bli lika vanligt som det gamla efter 3-4 månader (och då har reproduktionstalet ökat med 35%, dvs hälften av 70%), och ytterligare några veckor senare dominerar det nya viruset helt varför reproduktionstalet då vuxit med närmare 70%. Om det i stället kommer in 10 personer med nya viruset går det snabbare: i stället för 3-4 månader till nya viruset är lika vanligt som gamla går det då på under 3 månader, och om 100 smittade med nya viruset kommer in i landet tar det bara 2 månader. Det är en väldigt stor skillnad om nya viruset tar över efter 4 månader, då en relativt stor andel hunnit vaccineras, jämfört med om det händer redan efter 2 månader, så att minimera inflödet av nya viruset bör ges högsta prioritet. (Notera att min numeriska värden är rimliga exempel, men det kan handla om längre eller kortare tider. Det viktiga är att det går snabbare tills det nya viruset tar över ju fler som för in viruset.)

2. Långsiktig negativ konsekvens: Vaccinationsgraden för att uppnå flockimmunitet höjs, och endast högeffektiva vaccin kan nå detta.

En gängse uppfattning är att R0 för den gamla virusvarianten är 2.5 i Sverige. Det är såklart en förenkling (det är säkert lite lägre i glesbygden och även lägre på sommaren men kanske högre i tätorter på vintern). Hur som helst betyder detta att vaccinering så att minst 60% (1-1/R0) blir immuna krävs för att flockimmunitet skall uppstå (flockimmunitet innebär att immunitetsnivån är så stor att inga preventioner krävs för att undvika större utbrott). För ett vaccin med 90% effektivitet betyder detta att minst 67% behöver vaccineras.

Men på sikt kommer det nya viruset att ta över (om det inte har andra egenskaper som hindrar dess spridning) och då ökar R0 med ca 70% och blir då i stället ca 4.25 och då blir flockimmunitetsnivån i stället drygt 75% vilket betyder att vaccinationsgraden måste vara minst 85% om vaccinet har 90% effektivitet. Så det får inte vara många som motsätter sig vaccinering för att flockimmunitet skall uppnås. Dessutom, vissa vaccin har jag förstått har lägre effektivitet, och om flockimmunitetsnivån är drygt 75% så måste vaccinen ha effektivitet över 80% för att flockimmunitet över huvud taget ska kunna uppnås.

Så, om den nya virusvarianten tar över och dess egenskaper är som man för tillfället tror så behöver vaccinen vara mycket effektiva och endast en liten andel av befolkningen får motsäga sig vaccinering för att undvika större utbrott. Även om detta inte uppnås är situationen likväl klart bättre än ingen vaccinering förstås.

Tack för ordet, Tom

Tom Britton skriver bl a:

FHM:s och Sveriges åtgärder i verkligheten:

”I praktiken omöjligt att få bli testad”

De som reser från Storbritannien till Sverige uppmanas att göra ett covidtest snarast möjligt efter ankomst. Men Vincent, som kom till Sverige i söndags, beskriver processen att få tag på ett test som ett moment 22.

https://www.svd.se/i-praktiken-omojligt-att-fa-bli-testad
Citera
2020-12-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Eloge till Frankrike hur de hanterar corona:

https://www.expressen.se/nyheter/frankrikes-effektiva-metod-svenska-karin-forvanad-/

Men naturligtvis tror svensken som aldrig hade rört sig utanför riket att här fungerar sjukvården bäst...

Ja, känns rimligt att vi ska ske ge stödpengar till b.l.a. Frankrike, verkligen. Kul att vi kan göra någon nytta genom att agera dörrmatta och bankomat åt EU.
Citera
2020-12-24, 10:51
Medlem
K.G.Hammars avatar
Svenska statens julklapp till de äldre sjuka: triage?

Update on age profile of Covid19 ICU admissions in Sweden. Growth of 80+ was limited to a brief peak at the end of November and now it’s back to traditional levels, even though infections in that group have continuously grown over the past month.

https://twitter.com/jocami_ca/status/1341754185730109440/photo/1
Citera
2020-12-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det vet jag. Man kan fråga sig hur många som jobbar på Bornholm men bor i Köpenhamn, och vice versa?
Bo på Bornholm och jobba kring Köpenhamn är extremt vanligt. Tråkig väg att pendla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in