2020-12-24, 08:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om man ser krasst på det så kanske detta vore en hjälp att snabbare får ner smittspridning. Om yngre och medelålders förstår att de drabbar dem mycket hårdare kanske de äntligen börjar funderar på sitt eget beteende
Ja, så tänkte jag också rent spontant. Dessutom kan vi bara ta förnekarnas argument varför det kvittar att äldre dör och applicera dem rakt av på de yngre, det är ju ändå så få som dör sett till hela befolkningen osv.

Om det visar sig stämma att denna mutation drabbar yngre och friska hårdare och den börjar få fäste blir det annat ljud i skällan.
Citera
2020-12-24, 08:40
Medlem
Någon som vet ifall Pfizers ledning nu tagit sitt eget vaccin?Det ville de nämligen inte för någon vecka sedan.

https://www.cnbc.com/2020/12/14/pfizers-ceo-hasnt-gotten-his-covid-vaccine-yet-saying-he-doesnt-want-to-cut-in-line.html#close
Citera
2020-12-24, 08:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag tycker det är roande att se Björn Olsen återigen kritisera Folkhälsomyndigheten när han var en av dem som inte trodde på en andra nationell våg. Det vill han inte nämna i intervjuerna och reportrarna verkar ha guldfiskminne

Samtidigt kritiserar han FKH för just att inte sett detta. Det är vad jag kallar hycklare.
Han sa att en andra våg per definition betyder att en ny mutation får fäste. Det var detta han opponerade sig emot. Du sprider fake news.
Citera
2020-12-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han sa att en andra våg per definition betyder att en ny mutation får fäste. Det var detta han opponerade sig emot. Du sprider fake news.

Nej det gjorde han inte alls. Han trodde på klusterutbrott, på sin höjd, och snackade inget alls om någon ny mutation med större spridningsegenskaper.
Citera
2020-12-24, 08:48
Medlem
Här har ni ännu en sopa från Sverige som vi av någon anledning högaktar. Han är precis lika dålig som Tegnell på detta, han är dock inte lika självgod:

Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19"

"– Det är dags att ta av sig influensaglasögonen när det gäller den här smittan. Man får inte ha ett influensatänkande utan man måste tänka att det här är en annan typ av infektion som inte ligger som en bombmatta över hela samhället, utan den borrar ned sig i kluster, antingen i vissa områden, vissa befolkningsgrupper eller vissa företeelser i samhället som till exempel på äldreboenden eller sjukhus, säger Björn Olsen."

"Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något "sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta, säger han och fortsätter:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19
Citera
2020-12-24, 08:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej det gjorde han inte alls. Han trodde på klusterutbrott, på sin höjd, och snackade inget alls om någon ny mutation med större spridningsegenskaper.
Han utalade sig om ytterligare en mutation för att kunna benämna det en andra våg. Ja, han trodde mer på klusterutbrott vilket han även sa igår på aktuellt eller rapport då de intervjuade honom.
Citera
2020-12-24, 08:50
Medlem
Men våra värdelösa reportrar vägrar göra det obekvämt i studion.

Jag hade läst det citatet och frågat om han får lön i att önsketänka, i likhet med folkhälsomyndigheten då...
Citera
2020-12-24, 08:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Britton är förbryllande. Han gjorde avbön från stolliga prognoser avseende flockimmunitet. Men sedan gjorde han ändå en prognos om att ytterligare ca 1000 till kommer avlida innan nyår. Det gjorde han när drygt 6000 rapporterats avlidna. Redan nu har ytterligare 2000 avlidna rapporterats. Och fel blir det.

Men Media är konstiga här och ej trovärdiga. Trots att experter som Giesecke, Wold och Britton har tydligt fel upprepade gånger så fortsätter media be dem lägga ut texten. Media lär sig inte och har ingen process för att diskvalificera och stryka personer i sin lista på "experter". Det är faktiskt skrämmande.
Kan du nämna några experter som uttalat sig under pandemin och hela tiden haft rätt?
Jag kan inte komma på en enda.

Tom Britten är bra. Han vill så väldigt väl, men uppgiften är för komplex till och med för honom.
Och han kan sitta i TV och utan omsvep säga att han hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Ja fast är det verkligen bevisat att den så kallade "andra vågen" beror på just SARS-CoV-2? Om man testar nog många med det felaktiga testet PCR så får man ett positivt resultat levererat till sig, lika säker som solen går upp i öst.

Det är PCR-testet som är felaktigt i det här sammanhanget och hela fejkpandemin bygger på det.
Vad tror du kan ligga bakom den "andra vågen" om det inte är just SARS-CoV2?
Citera
2020-12-24, 08:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Här har ni ännu en sopa från Sverige som vi av någon anledning högaktar. Han är precis lika dålig som Tegnell på detta, han är dock inte lika självgod:

Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19"

"– Det är dags att ta av sig influensaglasögonen när det gäller den här smittan. Man får inte ha ett influensatänkande utan man måste tänka att det här är en annan typ av infektion som inte ligger som en bombmatta över hela samhället, utan den borrar ned sig i kluster, antingen i vissa områden, vissa befolkningsgrupper eller vissa företeelser i samhället som till exempel på äldreboenden eller sjukhus, säger Björn Olsen."

"Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något "sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta, säger han och fortsätter:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19
Han var den som först pratade om klusterutbrott i våras, något som FHM avvisade å det bestämdaste.
Citera
2020-12-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han utalade sig om ytterligare en mutation för att kunna benämna det en andra våg. Ja, han trodde mer på klusterutbrott vilket han även sa igår på aktuellt eller rapport då de intervjuade honom.

Han sade att det kommer inte ligga som en bomb över samhället, vilket är precis vad gör nu.
Citera
2020-12-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan du nämna några experter som uttalat sig under pandemin och hela tiden haft rätt?
Jag kan inte komma på en enda.

Ingen svensk, den saken är klar.
Citera
2020-12-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Motsvarar 755 personer.
Varför är det en väldigt hög siffra?

I hele 2018 blev 324 personer trafikdræbt i Sverige:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Road_safety_in_Europe
Citera