2020-12-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han var den som först pratade om klusterutbrott i våras, något som FHM avvisade å det bestämdaste.

Ja och det blev inget klusterutbrott. Vi har nationell spridning.
Citera
2020-12-24, 08:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så tänkte jag också rent spontant. Dessutom kan vi bara ta förnekarnas argument varför det kvittar att äldre dör och applicera dem rakt av på de yngre, det är ju ändå så få som dör sett till hela befolkningen osv.

Om det visar sig stämma att denna mutation drabbar yngre och friska hårdare och den börjar få fäste blir det annat ljud i skällan.

Krasst, ja eller motivationen att de var ändå döende eller DoraF:s inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur stor andel av de 755 hade inga riskfaktorer innan de blev smittade?

Det finns massor av människor som lever med riskfaktorer men med medicinering så lever de ett fullgott och långt liv precis som de allra flesta.

Man kan inte motivera och godta dödsfall med mottivering att de hade en underliggande sjukdom eller riskfaktor. Faktum kvarstår de har lika mycket rätt att leva som vem som helst
Citera
2020-12-24, 08:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag skrev att 10% är en väldigt hög siffra, inte 755 personer.

755 dödsfall i en "icke ålderdomlig" åldersgrupp får väl ändå sägas vara ansenligt. Det är ju inte så attt 99% av dessa 755 var döende.

Ett normalt år står personer 65 år och yngre för drygt 10000 dödsfall vilket är över 10% av alla som dör. Covid-19 är en sjukdom som drabbar de äldre i högre grad än döden generellt.
Citera
2020-12-24, 08:59
Medlem
Citat:
Hur stor andel av de 755 hade inga riskfaktorer innan de blev smittade?

Det anges inte men en rimlig uppskattning är 85-95%. Riskfaktorerna behöver dock inte på något sätt vara dödsdomar i någon annan tidsålder än just denna epidemin.

Av det jag sett från akuten i Italien så är fetma kraftigt överrepresenterat men listades aldrig som riskfaktor av någon outgrundlig anledning. Jag såg inte en en enda smal patient som vårdades med syrgas i Italien.
Citera
2020-12-24, 09:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det finns massor av människor som lever med riskfaktorer men med medicinering så lever de ett fullgott och långt liv precis som de allra flesta.

Man kan inte motivera och godta dödsfall med mottivering att de hade en underliggande sjukdom eller riskfaktor. Faktum kvarstår de har lika mycket rätt att leva som vem som helst
Har jag påstått att personer under 70 år med riskfaktorer inte är lika mycket rätt att leva som andra personer, eller vad menar du?
Citera
2020-12-24, 09:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Har jag påstått att personer under 70 år med riskfaktorer inte är lika mycket rätt att leva som andra personer, eller vad menar du?

Din reaktion var, hur många av de 755 personer som dött hade riskfaktorer innan Covid.
Det ger mig vibbar om att då är det inte så oroväckande.
Citera
2020-12-24, 09:14
Medlem
Värt att påpeka dock i all misär att 75% av de som dött bland äldre I sverige dog inte av Corona direkt, utan av att Corona försvagade ett annat tillstånd de hade som ledde till döden. Sveriges statistik baserar endast coronadödsfall på att man dog inom 30 dagar.

Sen kan man undra hur stor skillnad det gör för riskgrupperna. Om de inte är illa ut av Corona direkt så är det de indirekt, men en frisk person kan sätta det i perspektiv.

Dock finns andra jobbiga konsekvenser än döden.
Citera
2020-12-24, 09:19
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför skylla ansvaret på andra? Repost nedan. Klart som fansen inga myndigheter är prickfria.!

Jag skyller inte ansvaret på någon annan.

Jag påtalar att de som har ansvaret för rekommendationer misslyckades med sitt uppdrag.
Citera
2020-12-24, 09:22
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag nämner i första stycket att man minskar risken genom att vidta olika åtgärder, ordvalet gardering i ett annat stycke handlar om att ta höjd för att viruset kan smitta på olika sätt genom att vidta olika typer av åtgärder.

Vill du ge dig in i en diskussion om ordval i brist på argument så ta det via pm.

Finns inget att diskutera.
Uppenbart för alla och envar att du är verklighetsfrånvänd.

Rekommendationer som släpper igenom 40% av smittbärarna är riktigt usla rekommendationer.
För en normalt funtad individ finns inget tolkningsutrymme eller något att diskutera på den punkten.
Citera
2020-12-24, 09:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja och det blev inget klusterutbrott. Vi har nationell spridning.
Han pratade om klusterutbrott i våras då viruset börjat spridasig. Kluster var precis det vi hade då och under en längre tid.
Citera
2020-12-24, 09:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Kan du nämna några experter som uttalat sig under pandemin och hela tiden haft rätt?
Jag kan inte komma på en enda.

Tom Britten är bra. Han vill så väldigt väl, men uppgiften är för komplex till och med för honom.
Och han kan sitta i TV och utan omsvep säga att han hade fel.
Hela tiden? Tramsig fråga.

Men jag skulle tro Rocklöv, Elgh, Fall och Olsson haft betydligt mer rätt än Giesecke, Wold och Britton (ev även Albert). Men de som synts och hörts mest är de tre senare. Och i andra länder finns de t många betydligt bättre experter som media hade kunnat använda sig av.

Jag gillar också Britton för att han kan medge fel men kom igen nu... Hans prognos i slutet av November om ytterligare 1000 dödsfall är ju infantil:

https://www.dn.se/sverige/tom-britton-har-skrivit-hundratals-mejl-till-anders-tegnell-ibland-har-han-fatt-svar/, 27/11

(I Augusti sa han ytterligare 200 dödsfall före nyår: https://omni.se/britton-tror-pa-ytterligare-200-coronadodsfall-i-ar/a/0ne3zA)

Även om han medger fel, så bör han strykas ut mediers lista över experter. Han har alldeles för mycket fel och för ofta.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-24 kl. 09:38.
Citera
2020-12-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Krasst, ja eller motivationen att de var ändå döende eller DoraF:s inlägg.

Men man måste väl ändå acceptera livets gång och hur verkligheten ser ut?

En person med BMI >40 har lika mycket rätt att leva som de med normal BMI. Men verkligheten ser ut på det sättet att hen kommer inte att leva lika länge - helt oavsett om Corona ens existerade.

En säsongsinfluensa kan ta död på den här personen. För att inte tala om lunginflammationen. Och hjärtat orkar helt enkelt inte.

Det finns också andra sjukdomsfall som går samma öde tillmötes. Och då kan man inte ens tala om "egen förskyllan".

Äldre personer med multipla sjukdomar har en tendens att stryka med under vintern. Detta är inget "oerhört" utan hör till livet.
Senast redigerad av sno 2020-12-24 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in