Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Sitter här med mina bear som står och stampar. Trots att jag bas-analysen rätt redan i juni. Trump förlorar, Biden vinner, Biden satsar på inkvoterad vicepresident och givna skattehöjningar för att betala ytterligare 900 billion dollars i bidrag, corona i väst är värre än någonsin. Dock finns vaccin som jag trodde skulle dröja 6 månader till, å andra sidan har viruset redan muterat och resultatet av det är totalstopp för alla affärer mellan UK och Europa. När det muterade viruset kommer in i Frankrike ändå så blir det totalstopp för alla affärer med Frankrike osv i en räcka katastrofer för alla västländer ganska många månader framåt åtminstone till juni.
Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft en kurs som bortser från att corona existerar sedan i juni.
Oktober hade ett ras och jag låg ATH 30 oktober. Men november förstörde hela planen, för att vaccinet kom. Ett faktum som kan sänka börserna är alltså om vaccin inte fungerar, t.ex pga mutation, dålig kvalitet, är farligt, finns för lite osv. För den som kan räkna så är det självklart att vaccinering inte kommer att påverka sjuk/döds-sifrorna ett enda dugg innan ca 50% av en befolkning tagit vaccinet. Det finns inget land som klarar detta före juni när klimatet ändå stoppar corona. Vaccin påvrerkar corona först hösten 2021.
God Jul för övrigt!
En del har du haft rätt om men dragit fel slutsatser. Om inte Demokraterna vinner båda senatsvalet i Georgia så kommer Biden få mycket svårt att genomföra stora skattehöjningar.
Självfallet kommer antalet dödsfall minska kraftigt långt innan 50% är vaccinerade i och med att man börjar med alla riskgrupper som har skyhögt högre dödlighet än yngre människor som inte tillhör någon riskgrupp.
Det verkar förhoppningsvis som att vi även kan stryka Brexit från listan över potentiella börshot.
Du sitter med en stor negativ position och ser allt med färgade glasögon istället för att försöka ha ett mer öppet sinnelag.