2020-12-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns vinnare på corona. Min egen hemsida har satt vinstrekord i år. Men hur stor procent av Sverige-börsen är tech? 5%? Hur stor del av Dow Jones, 15%?

När slår recessionen till? BNP sjunker 5% i Sverige och 15-20% i USA och UK i år. Detta måste ge apple färre kunder i sitt lyxsegment, 5% av Sveriges pengar är helt borta för alltid motsvarande alla lönehöjningar de 3-4 senaste åren. När kan man se det i apples vinst-siffror?

Du har väl omx björnar. Omx har gått ganska kasst senaste veckorna. Hur många % ligger du minus nu?

Undrar om den här kassa veckan på omx kan räknas som en pullback? För att senare dra iväg uppåt.

Edit: antar att du snittade ner gavet när det var över 1900
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-23 kl. 19:20.
Citera
2020-12-23, 19:27
Medlem
Någon som fyndat nikkei indexet? Har gått upp galet mycket på senaste.
Försöker hitta cert att handla kort eller long men hittar inget på NN.
Finns det på Avanza?
Citera
2020-12-23, 19:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Finns det på Avanza?
Finns det någon allmän förklaring till Nikkei-racet?

För mig känns det som att Nikkei, som alltid börjar varje börsdag på globen, är med och drar upp OMXS och Dow Jones. Ungefär som med auktioner, om de första buden för dagen blir höga så blir resten bra resten av dagen. Och man vet inte varför.
Citera
2020-12-23, 19:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
När folk inser att vaccinen inte är en silverkula så kommer det förmodligen bli stressigt.
Ska vi gissa? Början av 2021.

Med brasklapp för att börsen lever sitt egna liv och skiter i vilket så länge lite konfetti kastas ut

Hur går dina björnar?
Mina björnar går exakt -150% av OMXS30-uppgången under november.
Citera
2020-12-23, 19:43
Medlem
Citat:
Finns det någon allmän förklaring till Nikkei-racet?

För mig känns det som att Nikkei, som alltid börjar varje börsdag på globen, är med och drar upp OMXS och Dow Jones. Ungefär som med auktioner, om de första buden för dagen blir höga så blir resten bra resten av dagen. Och man vet inte varför.

Vetefan kollar man på komponeterna på nikkei så är det mest bilbolag och techbolag.

Techbolagen borde väl gå bra nu.

Fyndade du mer björnar över 1900?
Citera
2020-12-23, 19:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Finns det på Avanza?
https://www.boj.or.jp/en/statistics/boj/other/acmai/release/2020/ac201220.htm/
Japanese government securities 544,647,815,818 tusen yen.
Pecuniary trusts (stocks held as trust property)4 597,023,745 tusen yen.
544 trillion yen = 5,2 trillion USD.
Japans BNP 2019 5,1 biljoner USD.
https://commodity.com/data/japan/debt-clock/
Visar 9,9 biljoner USD.

Ska centralbankerna äga allt tillslut?
Och sen?
Citera
2020-12-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
https://www.boj.or.jp/en/statistics/boj/other/acmai/release/2020/ac201220.htm/
Japanese government securities 544,647,815,818 tusen yen.
Pecuniary trusts (stocks held as trust property)4 597,023,745 tusen yen.
544 trillion yen = 5,2 trillion USD.
Japans BNP 2019 5,1 biljoner USD.
https://commodity.com/data/japan/debt-clock/
Visar 9,9 biljoner USD.

Ska centralbankerna äga allt tillslut?
Och sen?

New world order
Citera
2020-12-23, 22:39
Medlem
Såg ni hur jävligt saltx drog idag?

Helvete.
La in vinsten i AAC Clyde space.
Men ligger kvar till viss del i saltX

Om jag frågar er. Vart får jag bäst kursutveckling ?
Citera
2020-12-24, 01:16
Medlem
Citat:
Sitter här med mina bear som står och stampar. Trots att jag bas-analysen rätt redan i juni. Trump förlorar, Biden vinner, Biden satsar på inkvoterad vicepresident och givna skattehöjningar för att betala ytterligare 900 billion dollars i bidrag, corona i väst är värre än någonsin. Dock finns vaccin som jag trodde skulle dröja 6 månader till, å andra sidan har viruset redan muterat och resultatet av det är totalstopp för alla affärer mellan UK och Europa. När det muterade viruset kommer in i Frankrike ändå så blir det totalstopp för alla affärer med Frankrike osv i en räcka katastrofer för alla västländer ganska många månader framåt åtminstone till juni.

Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft en kurs som bortser från att corona existerar sedan i juni.

Oktober hade ett ras och jag låg ATH 30 oktober. Men november förstörde hela planen, för att vaccinet kom. Ett faktum som kan sänka börserna är alltså om vaccin inte fungerar, t.ex pga mutation, dålig kvalitet, är farligt, finns för lite osv. För den som kan räkna så är det självklart att vaccinering inte kommer att påverka sjuk/döds-sifrorna ett enda dugg innan ca 50% av en befolkning tagit vaccinet. Det finns inget land som klarar detta före juni när klimatet ändå stoppar corona. Vaccin påvrerkar corona först hösten 2021.

God Jul för övrigt!

Köp mer bear, din tid är nu!
Citera
2020-12-24, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Såg ni hur jävligt saltx drog idag?

Helvete.
La in vinsten i AAC Clyde space.
Men ligger kvar till viss del i saltX

Om jag frågar er. Vart får jag bäst kursutveckling ?

Ja det lär ju inte vara i AAC som gått ner 40% i år och haussats upp av småsparare med lägre toppar och bottnar varje gång
Citera
2020-12-24, 09:07
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Sitter här med mina bear som står och stampar. Trots att jag bas-analysen rätt redan i juni. Trump förlorar, Biden vinner, Biden satsar på inkvoterad vicepresident och givna skattehöjningar för att betala ytterligare 900 billion dollars i bidrag, corona i väst är värre än någonsin. Dock finns vaccin som jag trodde skulle dröja 6 månader till, å andra sidan har viruset redan muterat och resultatet av det är totalstopp för alla affärer mellan UK och Europa. När det muterade viruset kommer in i Frankrike ändå så blir det totalstopp för alla affärer med Frankrike osv i en räcka katastrofer för alla västländer ganska många månader framåt åtminstone till juni.

Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft en kurs som bortser från att corona existerar sedan i juni.

Oktober hade ett ras och jag låg ATH 30 oktober. Men november förstörde hela planen, för att vaccinet kom. Ett faktum som kan sänka börserna är alltså om vaccin inte fungerar, t.ex pga mutation, dålig kvalitet, är farligt, finns för lite osv. För den som kan räkna så är det självklart att vaccinering inte kommer att påverka sjuk/döds-sifrorna ett enda dugg innan ca 50% av en befolkning tagit vaccinet. Det finns inget land som klarar detta före juni när klimatet ändå stoppar corona. Vaccin påvrerkar corona först hösten 2021.

God Jul för övrigt!

Varför tror du att vaccinet kommer ge begränsat skydd innan 50% är vaccinerade?

Kom ihåg att vi troligtvis kommer se färre fall under försommaren/våren pga. varmare väder. Detta i kombination med omfattande vaccination kommer ge en viss segerkänsla.

Personligen har jag varit en doomer hela mitt liv, och väntat på börskrasch i flera decennier. Corona synliggjorde dock hur centralbanker för länge sedan bestämt sig för att aldrig tillåta naturliga konjunktursvängningar någonsin igen. Jag har således börjat investera försiktigt på börsen. Fonder och genomics-aktier till en början.
Citera
2020-12-24, 09:28
Medlem
Citat:

God Jul för övrigt!

En del har du haft rätt om men dragit fel slutsatser. Om inte Demokraterna vinner båda senatsvalet i Georgia så kommer Biden få mycket svårt att genomföra stora skattehöjningar.

Självfallet kommer antalet dödsfall minska kraftigt långt innan 50% är vaccinerade i och med att man börjar med alla riskgrupper som har skyhögt högre dödlighet än yngre människor som inte tillhör någon riskgrupp.

Det verkar förhoppningsvis som att vi även kan stryka Brexit från listan över potentiella börshot.

Du sitter med en stor negativ position och ser allt med färgade glasögon istället för att försöka ha ett mer öppet sinnelag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in