2020-12-23, 10:02
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Trump klagar över QE och Nancy Pelosi håller för en gångs skull med:
https://www.cnbc.com/2020/12/22/trump-calls-covid-relief-bill-unsuitable-and-demands-congress-add-higher-stimulus-payments.html

Dvs Trump och hans ärkefiende är överens om mer omfattande QE.
Då QE i princip drivit börserna sedan år 2009 är det att betrakta som goda nyheter för börsen.

Det betyder dock i vanlig ordning inte att det går rätt upp till månen. Den egna tolkningen är mer att det därför kanske inte går käpprätt åt skogen, åtminstone inte just idag.

Att de är överens och att det blir verklighet ?
Nja. Verkar vara samma spel som tidigare, tror på att Trump sanktionerar det när det väl görs.
Nog fan vet dessa två hur de ska prokrastinera det hela och skulle bara se det hända om det gynnar Trump...

F.ö. vad säger det - helikopterpengar till alla?
För börsen är det positivt men det är konstgjord andning å det grövsta.
Citera
2020-12-23, 11:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Att de är överens och att det blir verklighet ?
Nja. Verkar vara samma spel som tidigare, tror på att Trump sanktionerar det när det väl görs.
Nog fan vet dessa två hur de ska prokrastinera det hela och skulle bara se det hända om det gynnar Trump...

F.ö. vad säger det - helikopterpengar till alla?
För börsen är det positivt men det är konstgjord andning å det grövsta.

Att de inte 100% är motpoler, det är väl första gången på snart 4 år.
De flesta verkade tycka den nya QE:n var för låg helt oavsett var någon stod politiskt.
Detta inkluderade även börsen där denna nya QE knappast gav något särskilt men där detta nya utspel från Trump tycks uppfattas positivt.

Ja, QE är rent generellt sett att betrakta som ett satans påfund där de enda som tjänar på det är de som investerar i saker med högre risk. Samtliga andra förlorar på det då penningvärdet trots allt går ned när man trycker mer pengar.

Turerna kring QE är f.ö. en av få fundamentala faktorer där man direkt kan se korrelation till börsindex.

Och ja -- detta har vi givetvis sett förut.
1. Prat om QE som inte kommer varpå börserna går ned
2. Prat om att QE kommer varpå börserna går upp
3. Långdraget prat, börserna börjar gå ned
4. QE kommer äntligen, börserna går upp

I detta fall två tillägg:
5. Folk är missnöjda, börserna går ned
6. Prat om bättre QE, börserna går upp

...

:)
Citera
2020-12-23, 11:23
Medlem
Redan i mars.
Citera
2020-12-23, 11:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Hur tolkar man detta? Ska man fynda guld? Korta dollarn?

Edit: köpte lite guld i morse och det har dragit iväg några decimaler

Man kan tolka det som att det råder en något mindre slagsida mot att börserna dyker rätt ned till helvetet.
Citera
2020-12-23, 11:42
Medlem
sinewaves avatar
SAS har börjat bryta nivåer uppåt:
https://i.imgur.com/R1cyVxr.png
Linjegraf på 4h med motstånd osv

Exempelsvar på detta "När" är när brottet uppåt baktestas om man inte redan tidigare identifierade de högre lägsta som skapades och därför redan har en position.
Citera
2020-12-23, 13:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Sitter här med mina bear som står och stampar. Trots att jag bas-analysen rätt redan i juni. Trump förlorar, Biden vinner, Biden satsar på inkvoterad vicepresident och givna skattehöjningar för att betala ytterligare 900 billion dollars i bidrag, corona i väst är värre än någonsin. Dock finns vaccin som jag trodde skulle dröja 6 månader till, å andra sidan har viruset redan muterat och resultatet av det är totalstopp för alla affärer mellan UK och Europa. När det muterade viruset kommer in i Frankrike ändå så blir det totalstopp för alla affärer med Frankrike osv i en räcka katastrofer för alla västländer ganska många månader framåt åtminstone till juni.

Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft en kurs som bortser från att corona existerar sedan i juni.

Oktober hade ett ras och jag låg ATH 30 oktober. Men november förstörde hela planen, för att vaccinet kom. Ett faktum som kan sänka börserna är alltså om vaccin inte fungerar, t.ex pga mutation, dålig kvalitet, är farligt, finns för lite osv. För den som kan räkna så är det självklart att vaccinering inte kommer att påverka sjuk/döds-sifrorna ett enda dugg innan ca 50% av en befolkning tagit vaccinet. Det finns inget land som klarar detta före juni när klimatet ändå stoppar corona. Vaccin påvrerkar corona först hösten 2021.

God Jul för övrigt!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-23 kl. 13:20.
Citera
2020-12-23, 13:20
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sitter här med mina bear som står och stampar. Trots att jag bas-analysen rätt redan i juni. Trump förlorar, Biden vinner, Biden satsar på inkvoterad vicepresident och givna skattehöjningar för att betala ytterligare 900 billion dollars i bidrag, corona i väst är värre än någonsin. Dock finns vaccin som jag trodde skulle dröja 6 månader till, å andra sidan har viruset redan muterat och resultatet av det är totalstopp för alla affärer mellan UK och Europa. När det muterade viruset kommer in i Frankrike ändå så blir det totalstopp för alla affärer med Frankrike osv i en räcka katastrofer för alla västländer ganska många månader framåt åtminstone till juni.

Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft över-kurs (en kurs som bortser från att corona existerar) sedan i juni.

Oktober hade ett ras och jag låg ATH 30 oktober. Men november förstörde hela planen, för att vaccinet kom. Ett faktum som kan sänka börserna är alltså om vaccin inte fungerar, t.ex pga mutation, dålig kvalitet, är farligt, finns för lite osv. För den som kan räkna så är det självklart att vaccinering inte kommer att påverka sjuk/döds-sifrorna ett enda dugg innan ca 50% av en befolkning tagit vaccinet. Det finns inget land som klarar detta före juni när klimatet ändå stoppar corona. Vaccin påvrerkar corona först hösten 2021.
Börserna skiter i Wuhan-snuvan så länge länder finansierar krisande företag med lån för framtiden. Tech-företag är i många fall inte påverkade alls av nedstängningar.
Citera
2020-12-23, 13:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Börserna skiter i Wuhan-snuvan så länge länder finansierar krisande företag med lån för framtiden. Tech-företag är i många fall inte påverkade alls av nedstängningar.
Det finns vinnare på corona. Min egen hemsida har satt vinstrekord i år. Men hur stor procent av Sverige-börsen är tech? 5%? Hur stor del av Dow Jones, 15%?

När slår recessionen till? BNP sjunker 5% i Sverige och 15-20% i USA och UK i år. Detta måste ge apple färre kunder i sitt lyxsegment, 5% av Sveriges pengar är helt borta för alltid motsvarande alla lönehöjningar de 3-4 senaste åren. När kan man se det i apples vinst-siffror?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-23 kl. 13:29.
Citera
2020-12-23, 13:35
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Det finns vinnare på corona. Min egen hemsida har satt vinstrekord i år. Men hur stor procent av Sverige-börsen är tech? 5%? Hur stor del av Dow Jones, 15%?

När slår recessionen till? BNP sjunker 5% i Sverige och 15-20% i USA och UK i år. Detta måste ge apple färre kunder i sitt lyxsegment, 5% av Sveriges pengar är helt borta för alltid motsvarande alla lönehöjningar de 3-4 senaste åren. När kan man se det i apples vinst-siffror?
Tech ligger på Nasdaq. Som sagt så drivs många av "recovery aktierna" av statliga lån men även privata dyra lån som säkert slår hårt mot dem i framtiden men låter dem överleva just nu.

Recession har vi redan i Sverige och många andra länder men det betyder inte att vi kommer krascha. Förhoppningsvis har vi lärt oss från tidigare krascher och agerar starkt i form av stimulanser (som vi gjort i världen) och inte kraschar utan har en kortare recession. Att räkna med krascher är extremt farligt eftersom de kommer när man minst anar det inte och när man anrar det. Enligt mig och de flesta omöjligt att förutspå.
Citera
2020-12-23, 13:48
Medlem
Citat:

Någon som har en teori när verkligheten släpps in på börsen och ger ett ras på 10-20% både i USA och Stockholm? Exakt vad ska till för att fälla börserna? När ska jag köpa mer bear? Ju längre som går med för höga kurser desto närmare raset är vi. Nu har vi haft en kurs som bortser från att corona existerar sedan i juni.

God Jul för övrigt!
Nu är ju inte vaccinet en på/av knapp, så fort den sköra delen i befolkningen tagit vaccinet, ca 30% av befolkningen, så är ju risken att sjukvården går i taket i princip borta, då är de skitsamma om smittan sprider sig bland alla unga som inte upplever det som något värre än en mild förkylning. På vägen till att nå dessa 30% vaccinerade kommer saker sakta bli bättre ju..
Citera
2020-12-23, 13:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu är ju inte vaccinet en på/av knapp, så fort den sköra delen i befolkningen tagit vaccinet, ca 30% av befolkningen, så är ju risken att sjukvården går i taket i princip borta, då är de skitsamma om smittan sprider sig bland alla unga som inte upplever det som något värre än en mild förkylning. På vägen till att nå dessa 30% vaccinerade kommer saker sakta bli bättre ju..
Kanske, kanske inte. Noterar att all handel är stoppad mellan UK och Frankrike. Det har väl knappast att göra med rädsla för att äldre ska dö. Det har att göra med allmän corona-rädsla hos franska politiker. Den rädslan kan släppa när inga äldre längre dör. Fast jag spekulerar i att den nu är inlärd sedan ett år och bara ordet Corona och Mutation ger alla politiker skrämselhicka i åratal framåt.

En sannolik framtid är att corona tar influensa-steget och återkommer i en ny muterad våg varenda vinter på norra halvklotet, som kräver nya vacciner som fungerar 50-95% beroende på slumpen. Corona verkar vara mycket dödligare än influensa så detta kan bli ett återkommande terror-hot som dödar 2 miljoner äldre varje vinter, och minskar i så fall flygresor och den positiva känslan att träffa andra för evigt. Till nackdel för samtliga företag i USA och Sverige utom IT-företag.

Hotell resor och flyg kommer inte igång innan juni. Det innebär att de varit nerlagda, utan inkomster, i ett år. Det är ofattbart och helt unikt sedan andra världskriget, och måste få allvarliga konsekvenser för hela samhället som sprider sig som ringar på vattnet.

Det mesta lutar åt katastrof inom handeln, som accelererar. Det kommer att finnas 100-tals tomma butiker till salu i Stockholm i vår. 10.000-tals butiksägare och anställda kommer att tappa sin inkomst. Aldrig att apple kan han samma försäljningssiffror 2020 Q4 i västvärlden som förra året:
Citat:
https://bulletin.nu/ekonomi/all/dystert-for-julhandeln-i-december
"Förvånansvärt svaga siffror"
Coronaviruset har slagit hårt mot handeln – och den viktiga julhandeln blev inget undantag. Den vanligtvis hektiska perioden har nu bytts ut mot tomma butiker och försäljningsras.

Under förra veckan, 13 till 19 december, låg konsumtionen 19 procent lägre än motsvarande vecka i fjol, enligt ny kortdata från Swedbank. Det är också en väsentligt lägre nivå, jämfört med veckorna före.
...
Svensk Handel, som har gjort en mätning på försäljningen den 1 december till den 20 december, ser att klädförsäljningen under perioden har minskat med 28,9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av skor har minskat med 41 procent.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-23 kl. 14:31.
Citera
2020-12-23, 16:08
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

God Jul för övrigt!

När folk inser att vaccinen inte är en silverkula så kommer det förmodligen bli stressigt.
Ska vi gissa? Början av 2021.

Med brasklapp för att börsen lever sitt egna liv och skiter i vilket så länge lite konfetti kastas ut 😉

Hur går dina björnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in