2020-11-10, 13:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Bottnarna och topparna blir högre och högre på 5 mins graf sp och dax.
Kan det bryta iväg upp snart?

Brottet har ju redan kommit men S&P-terminen har givetvis vissa svårigheter att bryta +/-0 för dagen. Det har varit något ned för S&P. Om du kollar 30 min ser du att en högre lägsta har skapats dock, denna är något viktig att skydda förmodligen. Frågan är om botten #3 hamnar över eller lägre, det kan ta ett tag innan man vet det.
Citera
2020-11-10, 15:55
Medlem
tjallepetters avatar
Så jävla glad att jag blankade nasdaq 100.
Citera
2020-11-10, 16:53
Medlem
Är en ingång på long dax aktuell?
Msi och rsi ligger på översålda nivåer på 5 min på sp och sp ser ut att vända något.
Citera
2020-11-10, 17:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är en ingång på long dax aktuell?
Msi och rsi ligger på översålda nivåer på 5 min på sp och sp ser ut att vända något.

Beror lite på hur S&P går, där har det nyligen skett en gapfill och varit en väldigt aggressiv trend nedåt (parabolisk). Samtidigt har DAX m fl haft en ganska skön dag där det mestadels flutit uppåt förutom de senaste timmen.

Men på 4h står RSI på 73 och MFI på 93 så visst finns där möjlighet att gå kort, där finns skäl att tro att det går ned något. Du bör kolla alla timeframes, dagliga står runt 60/50 vilket inte är så väldigt högt.

Det är lite olika bud beroende på vad man tittar på för tillfället (dagliga för dax = nära höga nivår = bear osv ... osv). Vanligtvis är RSI på 73 och MFI på 93 @ 4h ganska bekvämt att gå kort på, men ... titta på S&P. Indexet har gått som en jojjo hela dagen.

Tänk på att det också i regel är högre risk att gå kort än lång om trenderna på dagliga är positiva.
Går man då kort ändå (för det kan man såklart) bör man ta vinst tidigare än senare.

På YouTube finns vissa som pratar lite mer om sådant där än andra t ex Krown's Crypto Cave som varje dag kommer med nya videoklipp, du skulle nog kunna lära dig en del från det även om vissa saker förmodligen är svåra att förstå sig på och hans primära fokus är BTC (graf som graf dock...):
https://www.youtube.com/c/KrownsCryptoCave/videos

De flesta på YT är annars ... ganska jobbiga att följa. Krown har 100% fokus på datan dock och väldigt lite på annan smörja.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-10 kl. 17:14.
Citera
2020-11-10, 17:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så följande oerhört osannolika schema måste gå igenom för att inte corona ska härja fritt även 2021:

ett vaccin går att tillverka (går inte mot HIV t.ex)

vaccinet kommer fram med rekordfart (normaltid 18-24 månader)

det har minst 75% verkningsgrad

minst 75% amerikaner tar det

Om jag sätter 50/50 på varje punkt ovan så är det 6% chans att corona stoppas 2021 i USA med vaccin.

Med andra ord investerar jag som om corona finns i världen under hela 2020 och stora delar av 2021. Något säger mig att inte alla gör det.
Hur går det för matematikern då? Mår björnarna bra?
Citera
2020-11-10, 18:15
Medlem
backwardations avatar
Dagens köp fick bli Swedish Match. Vill folk sälja och lägga pengarna i flygaktier tar jag gärna emot
Citera
2020-11-10, 18:17
Medlem
sinewaves avatar
Spänningen stiger när S&P kliver över gårdagens stängning efter att ha varit nere och fyllt en sk 'gap':
https://i.imgur.com/6oUjxZ1.png
SPY @ 5 min

En entry man kan testa är att köpa på +/-0 och sedan sätta stopp tight under (tänk -0.25% under). Om S&P lyckas 'hålla nollan' kan det bära av uppåt ganska rejält snart, om inte ganska rejält ned.
Citera
2020-11-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har du köpt dina sista björnar nu? Själv är jag 36% upp för året. Har tappat lite sista månaden men är ändå nöjd.

Inget fel på björnar. under corona crashen gjorde jag runt 100% på björnarna.
Lund gjorde nog en hel del också
Citera
2020-11-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Beror lite på hur S&P går, där har det nyligen skett en gapfill och varit en väldigt aggressiv trend nedåt (parabolisk). Samtidigt har DAX m fl haft en ganska skön dag där det mestadels flutit uppåt förutom de senaste timmen.

Men på 4h står RSI på 73 och MFI på 93 så visst finns där möjlighet att gå kort, där finns skäl att tro att det går ned något. Du bör kolla alla timeframes, dagliga står runt 60/50 vilket inte är så väldigt högt.

Det är lite olika bud beroende på vad man tittar på för tillfället (dagliga för dax = nära höga nivår = bear osv ... osv). Vanligtvis är RSI på 73 och MFI på 93 @ 4h ganska bekvämt att gå kort på, men ... titta på S&P. Indexet har gått som en jojjo hela dagen.

Tänk på att det också i regel är högre risk att gå kort än lång om trenderna på dagliga är positiva.
Går man då kort ändå (för det kan man såklart) bör man ta vinst tidigare än senare.

På YouTube finns vissa som pratar lite mer om sådant där än andra t ex Krown's Crypto Cave som varje dag kommer med nya videoklipp, du skulle nog kunna lära dig en del från det även om vissa saker förmodligen är svåra att förstå sig på och hans primära fokus är BTC (graf som graf dock...):
https://www.youtube.com/c/KrownsCryptoCave/videos

De flesta på YT är annars ... ganska jobbiga att följa. Krown har 100% fokus på datan dock och väldigt lite på annan smörja.

Intressant! Ska kolla videon när jag kommer hem.
Citera
2020-11-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Håll dig till att påpeka mina och andras brister så tillför du iallafall något.

Nå, hur var det med din egen ATH, när inträffade den? Min inträffade för en vecka sedan. Något rätt gör jag iallafall. Så den som kritiserar just mitt sätt att spekulera med pengar, jag ger aldrig några tips, har verkligheten emot sig. Och ganska mycket att bevisa genom att t.ex visa sina egna insatser som rimligen bör genererat en ännu större vinst.

Min ATH inträffade igår, tack för att du frågar. Precis som för resten av passiva långa investerare. Det är ju onekligen svårt att stå bakom dina påståenden om att diversifierade lågkostnadsindexfonder är ett sämre investeringsalternativ än att sporadiskt korta ett enda nordiskt index och att motivera detta med publik information som redan är inprisat. Bara det faktum att du trodde att en Bidenvinst skulle ha katastrofala konsekvenser på börsen (börsen exploderade upp) visar ju hur dålig koll du har och lite dina teorier reflekteras i verkligheten. Ska inte ens nämna din teori om vaccinet och vilken verkningsgrad den skulle behöva för att rädda börsen som igår krossade dina beardrömmar. Du började korta omx vid 1700, idag knackar vi på dörren på 1900. Sen pekar du på din ath 1 vecka innan massivt gröna dagar. Nice
Citera
2020-11-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Bara det faktum att du trodde att en Bidenvinst skulle ha katastrofala konsekvenser på börsen (börsen exploderade upp) visar ju hur dålig koll du har och lite dina teorier reflekteras i verkligheten.

Visst verkar Biden ha vunnit men i övrigt förlorade Demotraterna. Om Republikanerna behåller Senaten (vilket det verkar som) så kommer Trumps gärning i allt väsentligt bevaras. Det blir inga skattehöjningar eller återinfört krångel för företagen.

Det är egentligen exceptionellt att den Demokratiskt president kandidat som fått flest röster av alla hittils inte samtidigt lyckades lyfta sitt parti. För min del tycker jag att det är tydligt att väljarna röstat för fortsatt republikansk politik. Demokraterna fick presidentposten men de kan inte göra så mycket mer med den än att starta något, eller några, krig.

Dessutom är det ju inte alls säkert att Biden vunnit ännu. CNN verkar ha tagit bort Arizona från listan över stater där Biden vann och det räcker nog med att bevisa fusk i ett par tusen fall där så har Trump den. Sedan har högsta domstolen ett bra case för att hindra Pennsylvania från att ens skicka Elektorer då de inte följde sina egna vallagar; och dessutom försökte guvernörer lagvidrigt ändra vallagarna precis innan valet. Det finns inte tid att göra om valet och räknar man om enligt gamla lagen (som är den som gäller) så bör Trump vinna.

Inte så att jag tror att det kommer att hända utan Biden blir nog president men det är alldeldes för tidigt att räkna ut Trump. Att vänster-extrema CNN indirekt erkänner det genom att plocka bort Arizona från Biden är rätt talande tycker jag.
Citera
2020-11-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Spänningen stiger när S&P kliver över gårdagens stängning efter att ha varit nere och fyllt en sk 'gap':
https://i.imgur.com/6oUjxZ1.png
SPY @ 5 min

En entry man kan testa är att köpa på +/-0 och sedan sätta stopp tight under (tänk -0.25% under). Om S&P lyckas 'hålla nollan' kan det bära av uppåt ganska rejält snart, om inte ganska rejält ned.

Väldigt svårt att spå börsen för tillfället. Dax terminer har dundrat på från att varit - runt 1% över natten till att vara nära 2%.

S&P går upp och ner.

Har gjort ganska bra % idag men kommer inte säga hur det gick till för jag har ingen TA förklaring på det och det kommer att ses som tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in