2020-12-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns det exempel på land som drabbades hårt/tydligt av en första våg men inte av en andra våg? I Europa? Någon annanstans?

Sverige sticker ut med att ha en ganska mild första våg men mycket värre andra våg.

Varför Skåne inte drabbades första turen givet hur lätt det var den här gången är helt obegripligt. Det verkar ju faktiskt inte vara särskilt svårt för detta att få spridning när det väl är i rullning.

Att Skåne aldrig tog fart första vågen känns som sannolikhetsmässigt helt obegripligt..men så blev det.
Citera
2020-12-24, 07:39
Medlem
Jag tycker det är roande att se Björn Olsen återigen kritisera Folkhälsomyndigheten när han var en av dem som inte trodde på en andra nationell våg. Det vill han inte nämna i intervjuerna och reportrarna verkar ha guldfiskminne

Samtidigt kritiserar han FKH för just att inte sett detta. Det är vad jag kallar hycklare.
Citera
2020-12-24, 07:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du vet ingenting.
Tror du att de sitter och väntar på dig?
De har givetvis ordnat andra jobb och risken är att du inte kommer hitta någon semesterby där när du vill återvända. Stränderna används numera av ortsbefolkningen.
Visst är det tomt i alla restauranger du tidigare besökte men de är ett kreativt folk.
Vi får hoppas vaccinet biter på denna smitta så kanske du kan återvända dit igen.
Kanske det finns något att återvända till.

Lilla vän, jag har inte varit i Thailand sedan jag var 17 år, och det är längesedan.
Kommer inte besöka detta rövhål till land igen heller. Thailand är en dröm för WT, pedofiler och horknullare..

Jag tycker dock lika synd om befolkningen för det. När ett land där nästan alla är kopplade till turistindustrin stänger ner helt, så får det grymma konsekvenser.
Citera
2020-12-24, 07:44
Medlem
Sen ska vi inte glömma pajasen Tom Britton som inte bara är högre utbildad i statistisk, han har en bakgrund i MATEMATISK statistik, alltså högre nivå än vanlig statistik.

Enligt hans beräkningar och extrapolerande skulle Stockholm ha immunitet i maj.

Jag har typ lätt dyskalkyli och t.om jag skakade på huvudet åt den vansinniga prognosen.

Bör vi vara förvånade av situationen vi befinner oss i när våra så kallade intellekt är helt odugliga på några som helst vettiga prognoser och beräkningar?
Citera
2020-12-24, 07:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Alltså har 10% som avlidit har varit under 70 år! Det är en väldigt hög siffra.
Motsvarar 755 personer.
Varför är det en väldigt hög siffra?
Citera
2020-12-24, 07:47
Medlem
Sverige ligger nu på 3e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per dag per miljon innevånare 2020-12-23, ökning i procent från 2020-12-16
1 Czechia 696 40
2 Netherlands 682 29
3 Sweden 671 8
4 United States 641 -2
5 Serbia 623 -27
6 Denmark 585 6
7 Slovakia 519 15
8 United Kingdom 499 61
Citera
2020-12-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Motsvarar 755 personer.

Det är en extremt låg och meningslöst siffra.
Men media och andra foliehattar vet hur dom ska lägga fram det.
Citera
2020-12-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Motsvarar 755 personer.

Jag skrev att 10% är en väldigt hög siffra, inte 755 personer.

755 dödsfall i en "icke ålderdomlig" åldersgrupp får väl ändå sägas vara ansenligt. Det är ju inte så attt 99% av dessa 755 var döende.
Citera
2020-12-24, 07:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Förstod det 😊
Men det är roligare att låtsas och se om man får nån motivering.

Fast 755 personer är ett bra argument mot riktigt hårda tag och lockdown.
Citera
2020-12-24, 07:53
Medlem
Hur ska man i framtiden bedöma FHM och i synnerhet Tegnells insatser? Våra problem i Sverige med smittspridningen beror på tre felaktiga antaganden.
Barn blir inte sjuka och smittar inte.
Det kommer ingen andra våg till Sverige.
Coronaviruset leder inte till någon allmän samhällspridning i Sverige.
Om vi hade haft bättre experter på FHM skulle vi inte uttalat sådana antaganden och skapat en mycket stramare strategi i stället. Att i efterhand skylla på lagar är väl att erkänna att man har haft fel hela tiden men inte kunnat göra någonting åt problemen.
Citera
2020-12-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags

Och 25-åringarna som sitter efter 8 månader utan lukt och smak och försöker träna upp det? Är det foliehatt över det?
Citera
2020-12-24, 07:54
Medlem
Är det nån som har räknat på hur mycket pensioner staten slipper att betala ut hittills?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in