2020-12-23, 19:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det var nog lite ironiskt menat, eftersom Norge är det enda landet i västra Skandinavien..

Det har du helt rätt i. På så sätt är det inte svårt att vara bäst, eller sämst.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, det är inte dödsfallen i sig som jag "skrattar åt".

Påståendet handlar om ironi. Jag gör mig lustig över den som påpekar att Sverige har flest smittade, 900 smittade per 100.000, i västeuropa.'

Jag förstod att det stora leendet var ett svar på föregående inlägg. Men det var likväl ytterst osmakligt med ett leende i ett inlägg som handlar om döda norrmän.

Citat:
Om vi tar med östra Europa, eller hela världen, så är Sverige inte sämst i klassen så att säga.

Ifall du jämför med hela Världen, så ligger Sverige ännu sämre till, än vid en jämförelse med Europa. Europa har drabbats mycket hårdare än Världen i helhet.

Ifall du jämför med hela Världen, så får du även med länder som Sydkorea och Taiwan.
Citera
2020-12-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Danmark visar framfötterna igen...

Danmark har bestilt 2,6 millioner ekstra vaccine-doser

Danmark kopierer Tyskland og lægger billet ind på ekstra vacciner.

https://politiken.dk/indland/art8045671/Danmark-har-bestilt-26-millioner-ekstra-vaccine-doser

Jag förstår inte vad du pratar om.

Danmark har 5,8milj invånare. Bara i Köpenhamn bor 1,3milj människor.

Danmark har sen tidigare ett avtal som skulle täcka vaccinbehovet för 1,5milj människor. Plus ett avtal om att kunna beställa ytterligare vaccindoser för 0,5milj människor.

Nu beställde de 2,6milj doser utöver ovanstående alltså totalt max 3,3milj människor kommer att kunna vaccineras i Danmark.

Sverige "visade fram fötterna" genom att beställa 23,3 miljoner doser på en gång. Vilket täcker vaccinbehovet för hela Sveriges befolkning plus ca 1,6miljoner doser till..

Men du anser att det är Danmark som har visat fram fötterna som kan vaccinera 57% av alla invånarna..

Citat:
Totalt har Sverige skrivit avtal om 23,3 miljoner doser som kommer räcka till drygt 11,6 miljoner människor. Det är fler än antalet personer som bor i Sverige men regeringen vill försäkra sig om att ha tillgång till vaccin även om något vaccin de skrivit avtal om inte skulle bli godkänt.
Citera
2020-12-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad i mitt svar handlade om partipolitik?

Vad säger dig att FHM inte hade svaret på din fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kort svar: Ja.

Längre svar: alltså sjukhussiffran (den stora siffran, utan IVA) är i princip alltid från dagen före, det beror på deras rapporteringssätt. Men den ändras inte supermycket från dag till dag. Så du kan nog lugnt utgå från att det är 2433 + 309 idag... (tyvärr).

Jag kan verkligen rekommendera SVTs utmärkta grafik, där man kan se färska siffror både på IVA och "vanliga" sjukhusinläggningarna. De vanliga inläggningarna ser man om man trycker på rutan "gå till slutenvården" (högt upp på sidan, första stycket). Se här:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Tack för ett icke fördummande svar!
Lite imponerad att Sverige har 2000 + sjukvårdsplatser
Citera
2020-12-23, 19:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
Jag tycker vi taggar ner lite grann här.
Enligt uppgifter så har det avlidit 2000st 2020 mer i år än 2019.hittils iår enl stc.
inget ovanligt,egentilgen.-7000
Så simma lugnt.
källa scb

Det har dött ca 7000 fler under perioden 1 januari - 30 november 2020 jämfört med 1 januari - 30 november 2019. Enligt SCB.

Fast är inte helt rätt att jämföra med ett annat enskilt år. Bättre att jämföra med ett 5-årssnitt, som SCB gör:

Citat:
"Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken.
Det är 4 859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019."

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

Då är skillnaden ca 5000.
Citera
2020-12-23, 19:43
Medlem
Citat:
Jag anser att det är för tidigt att dra slutsatser som säger att Norge är på nedgång.
Selvsagt er det det, men svarene dine tyder på at du har problemer med å ta til deg informasjon.
Det har som sagt vært en halvering av døde de siste fire ukene. De siste dagers tall innbefatter også etterjustering av døde som jeg også vet skjer i Sverige.

Men jeg ønsker alle en riktig god jul, og håper vaksinasjonen kommer igang som planlagt i alle land så raskt som mulig.
Citera
2020-12-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Här avlivas de myterna:

Antikroppar:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

T-celler:
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Hur kommer det sig då att vaccinerna fungerar?
Citera
2020-12-23, 19:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ingen aning om det finns studier men såvitt jag fått lära mig under de här 20 åren i akutsjukvården så blir munskydden kontaminerade när du pillar på dem efter du satt på dig dem. Sprita händerna är bra men munskydden ska inte pillas på. Använd, rör ej, kassera, sprita händer, byt munskydd.

Kontaktsmitta är såklart en vanlig transmissionsväg för tex norovirus så generellt är det som du säger. Dock smittar covid19 via andningsvägarna o inte via tex mat så att säga att covid19 smittar via munskydd är en annan sak.

Finns inga bevis för kontaktsmitta som jag sett ännu för covid19.
Citera
2020-12-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagagerumsmatta
Jag tycker vi taggar ner lite grann här.
Enligt uppgifter så har det avlidit 2000st 2020 mer i år än 2019.hittils iår enl stc.
inget ovanligt,egentilgen.-7000
Så simma lugnt.
källa scb

Med den logiken kan man alltså strunta i alla möjliga dödsorsaker såsom mord, drogöverdoser, trafikolyckor, självmord, osv. Corona dödar fler än alla dessa, sammanlagt...Fine, släpp allt fritt precis som vi gjort med Corona då.

Trevlig människosyn! 🙄

Edit: sen har vi ju faktiskt gjort en del "rekommendationer" typ hemarbete som sannolikt inverkat på dödstalet.. tänk om vi inte hade gjort nåt alls... Hade säkert varit det dubbla.
Citera
2020-12-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I nyheterna framkom att dessa senaste mutationer kom till England troligen via Sydafrika.

Har vi inreseförbud från Sydafrika? Så att vi slipper denna "supercorona". Min vilda gissning är att vi inte har det.

Inför framtida pandemier tycks det vara bra att ha en "task Force", en grupp som har som främsta uppgift att kolla omvärldsbevakning: smittspridning i andra länder, strategier i andra länder som fungerat, samt mutationer, (för att kunna rekommendera ögonblickliga inreseförbud från sådana länder).

Men, vi tycks inte ha ovanstående för Corona. Så vi tar väl en chansning. Som vanligt.... 😑

Inget inreseförbud från Sydafrika, kanske bästa vore att stänga gränsen mot alla länder för å vara på säkra sidan.
Citera
2020-12-23, 19:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Här är ett utdrag från en artikel från igår, artikeln redogör Tegnells strategi och hur han lurade svenska folket.
...
https://foreignpolicy.com/2020/12/22/sweden-coronavirus-covid-response/

Tack för länken!

Jag har flyttat mitt svar till politik-sektionen, där det passar bättre.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-12-23 kl. 20:02. Anledning: Inlägget passar bättre i politik-sektionen.
Citera
2020-12-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kontaktsmitta är såklart en vanlig transmissionsväg för tex norovirus så generellt är det som du säger. Dock smittar covid19 via andningsvägarna o inte via tex mat så att säga att covid19 smittar via munskydd är en annan sak.

Finns inga bevis för kontaktsmitta som jag sett ännu för covid19.

Om det inte sker via kontaktsmitta, vilket det inte tycks göra är ju detta med handsprit klart överskattat.
Dessutom torkar det ur händerna så jag använder det inte.
Citera
2020-12-23, 20:02
Medlem
Om nu inte vaccinet biter och man inte blir immun mot mutationerna om man haft sjukdomen vad fan innebär det i praktiken? Viruset kommer fortsätta att mutera tills det har tagit kål på hela jordens befolkning eller vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in