2020-12-23, 18:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, det stämmer. Och dessvärre verkar det som om inget kan stoppa utvecklingen mot att det kommer att nå den "psykologiskt svåra att ta in" siffran 10.000 döda, inom en ganska snar framtid...

En svag ljusglimt är att folket i senaste mätningen tappat oerhört mycket i förtroende för FHM, och att folket nu själva önskar mer långtgående åtgärder för att hindra smittspridning, vilket jag rapporterade om här idag. Tyvärr får det nog en liten verkan ute i verkligheten, då som undersökningen sade, att vi svenskar nog gärna väntar på instruktioner...

Men det innebär för mig ett litet hopp, i alla fall. Jag har länge känt mig som en "märklig figur" som velat stoppa smittspridning och dödsfall så långt som möjligt. Nu verkar "allmänna opinionen" också gå ditåt. Till slut..

Men regeringen öppnar Öresundsbron om jag hörde rätt på TV4 nyss .
Citera
2020-12-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
1000 länkar kan du nog förstå betyder en himla massa (alla utan svar på frågan).

Det kan vara ett autosvar, men det tog i sådana fall väldigt många timmar för detta automatiska svar att komma iväg. Kanske är det den vanliga trögheten hos FoHM som är inbyggd även i deras autosvarfunktion.

Jag tror faktiskt att det är ett riktigt svar, men givetvis har man ett förkomponerat nonsensmail som man kan skicka iväg när man inte kan eller vill svara.

Någon begäran om ett särskilt snabbt svar hade jag absolut inte så ditt påstående om att jag anser att min fråga ska prioriteras kan du stoppa upp i
minnet att så var det inte.

Jag kan vänta på ett riktigt svar, jag förstår att FoHM har annat att göra och jag förväntar mig inte att fokus ska ligga på att svara på just min fråga omgående.

Vi får se, jag kanske får ett riktigt svar så småningom.

Ok. Jag använde fel begrepp. Inte ett autosvar (typ: jag är på semester, åter på jobbet den 2.1.2021) utan ett färdigkomponerat standardsvar som någon av sekreterarna klistrar in och trycker på "skicka".

Du kanske inte krävde ett svar på vändande post, men du blev besviken när du inte fick svar på din fråga inom bara ett par dagar - under julveckan..

Ungefär som när Naucler ringde och ville prata med Tegnell om vad han borde göra och Tegnell slängde på luren, eftersom han hade ett jobb att sköta..

Jag är mest förvånad över att du anser att de MÅSTE svara dig överhuvudtaget. Ungefär som om kungen skulle förvänta sig ett svar..

Du kan väl sväva i ovissheten och undra istället?
Citera
2020-12-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Vaccintransporterna har ju redan kommit fram så de behöver inte längre ha Öresundsbron stängd.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danskar som ska till och från Bornholm välkomna in i Skåne från midnatt.

Det blir nog en vända in på Emporia och kanske någon krog också.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du verkar utgå från att alla länder testar, definierar och rapporterar likadant? Vill inte säga att det är naivt, utan bara påpeka att det är fel.

Det handlar om rapporterade dödsfall och inte smittade som är än mer osäkert.

Vad jag utgår ifrån är att det är bättre att ligga längst ned på listan än i toppen.

Men nej jag utgår inte från att "alla" länder i världen rapporterar lika, men när det gäller länder i Norden tror jag att vi är rätt likvärdiga.

För övrigt så har Tegnell och folk här som försvarar precis allt själva jämfört statistik med både Italien, Belgien, USA, England osv... Varför görs det om det nu inte är jämförbart?

Ni kan ju medella när ni kommit fram till vilka länder man ska jämföra med. Gissar på de som "passar"... Som alla nämnda, länderna som ligger över oss på "topp 25" över dödsfall.
Citera
2020-12-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Flera mutationer i England nu. Bara en tidsfråga innan viruset klarar av och går förbi vaccinet.

4st fall i Sverige och 1600st fall i Danmark av en mutation som vaccinet eventuellt inte biter på..

En ny mutation av coronaviruset, kallad N439K, har upptäckts i Danmark. Varianten oroar experterna vid smittskyddsmyndigheten Statens Serum Institut, eftersom den verkar vara mindre känslig för vaccin.

Varianten har ingen koppling till den smitta som påvisats hos minkar i Danmark. Den uppges heller inte ha något att göra med den mer smittsamma mutation som nyligen påvisats i Storbritannien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmrpQq/ny-virusmutation-oroar-i-danmark
Senast redigerad av sno 2020-12-23 kl. 19:03.
Citera
2020-12-23, 18:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ett problem jag ser med maskbärandet är att de flesta jag möter utanför jobbet använder dem felaktigt. De pillar på dem eftersom de hamnar snett. De plockar av och på dem när de pratar eller kliar sig i ansiktet/snyter sig/äter/dricker/röker/spottar. Så fort du petar på det efter att ha placerat det på näsan är det kontaminerat och värdelöst. När munskyddets insida är fuktig av utandningsluft är det dags att byta. De här värdelösa kinesiska skydden är inte gjorda för att bäras några längre stunder.

Folk återanvänder munskydden eftersom det blir väldigt dyrt och omständigt att byta i ett kör. Stoppar dem i fickan, plockar upp dem igen. Kontaminerade.

Bättre då att hålla avstånd och stanna hemma när man har förkylningssymtom.

Jag använder munskydd på jobbet vid patientnära arbete men använder det inte ute på stan och kommer inte börja göra det framöver heller. Trots att jag är en av de där alarmisterna enligt Flashbacks foliehattsförsedda experter...

Det spelar ingen roll om du rättar till munskyddet så länge du spritar händerna efteråt, tyvärr gör ju de flesta inte det.
Citera
2020-12-23, 18:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Norge är det land i västra Skandinavien som har haft flest avlidna det senaste dygnet.

Hur kan du skratta åt en sådan sak?

Dödsfallen är djupt tragiska. Jag är förtvivlad över det som har hänt i Sverige. Jag hoppas att Norge slipper gå igenom samma tragedi som Sverige.
Citera
2020-12-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Då lär vi passera 10,000 döda för helåret då vi redan är upp i 8295 döda och snittar drygt 70 dödsfall per dag, dvs. 500 per vecka: https://platz.se/coronavirus/

2 veckor kvar ger med oförändrad takt 9300 döda och därtill kommer 3 veckors eftersläpning i inrapporterade dödsfall. Säg 50% av 3 veckors dödsfall, dvs 750 döda som tillägg dagens siffror pga eftersläpningen så är vi uppe i 9800 döda idag. Sedan kommer ca 1000 till för de återstående 2 veckorna vilket alltså ger grovt uppskattat 10,800 döda.

Vad jag kan se så är det väldigt små förändringar efter 14 dagar.

Som t ex dagens siffror - sträcker sig tillbaka till 4:e December (nästan 20 dagar) men då är det en avliden den dagen, sen en till dagen efter osv.

Den 10:e December (13 dagar tillbaka) är första dagen det är lite fler med 9 stycken avlidna.

https://covidstatistik.se/
Citera
2020-12-23, 18:50
Medlem
Jag tycker vi taggar ner lite grann här.
Enligt uppgifter så har det avlidit 2000st 2020 mer i år än 2019.hittils iår enl stc.
inget ovanligt,egentilgen.-7000
Så simma lugnt.
källa scb
Senast redigerad av bagagerumsmatta 2020-12-23 kl. 18:55. Anledning: ny info
Citera
2020-12-23, 18:51
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur kan du skratta åt en sådan sak?

Dödsfallen är djupt tragiska. Jag är förtvivlad över det som har hänt i Sverige. Jag hoppas att Norge slipper gå igenom samma tragedi som Sverige.

Det var nog lite ironiskt menat, eftersom Norge är det enda landet i västra Skandinavien..
Citera
2020-12-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Ja dom har börjat hitta några undantag för ömmande skäl och folk som jobbar. Tillslut är gruppen undantagna från gränspassager så stor att Öresundsbron inte räcker till.😖
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in