2020-12-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Björn Olsen sa nyss i efter fem, att hösten 2021 kan vara någorlunda normalt, men att någon typ av restriktoner kommer finnas kvar ett bra tag
Hoppas han har rätt.

"Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19""

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19
Citera
2020-12-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ganska bra tycker jag.
Något ditåt hade jag nog också svarat.

Rätt svar!
Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 i Sverige går ut på att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället .
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/

Det som stör mig är att det är en målformulering som inte säger särskilt mycket om vem som ska göra vad, hur det ska göras och dessutom engagerar det inte någon.

Om jag sätter ihop ett övergripande mål så blir det kanske inte bättre, men kanske något i den här stilen skulle funka.
Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 går ut på att lägga ett mycket stort ansvar på de boende i Sverige att följa aktuella råd och regler för att på så vis kunna hålla samhället så öppet som möjligt.
Fast det spelar nog egentligen inte så stor roll hur man formulerar sig eftersom många verkar strunta i allt i alla fall.

Inte många, men ca 10 % (framförallt invandrare och yngre) tar inte detta på rätt sätt.

Mer kanske man inte kan förvänta sig i en modern demokrati
Citera
2020-12-23, 17:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En stor förklaring till brådskan är att varje månads försening beräknas kosta 25 miljarder SEK i minskad BNP.
Som jämförelse kan nämnas att Sveriges BNP per år är ca 5000 miljarder SEK.
Minskad BNP innebär minskade skatteintäkter.
Minskade skatteintäkter samtidigt som statens och regionernas utgifter så gott som skenar är ohållbart.
Konkurser, arbetslöshet, personliga tragedier etc.
Sverige måste återgå till normaltillstånd helst i går.
Det enda sättet att göra det är att vaccinera så många som möjligt så fort som möjligt.

Riksbanken som räknade på det.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/bnp-utvecklingen-i-sverige-relativt-omvarlden-i-sparen-av-covid-19.pdf
Citera
2020-12-23, 17:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ganska bra tycker jag.
Något ditåt hade jag nog också svarat.

Rätt svar!
Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 i Sverige går ut på att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället .
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/

Det som stör mig är att det är en målformulering som inte säger särskilt mycket om vem som ska göra vad, hur det ska göras och dessutom engagerar det inte någon.

Om jag sätter ihop ett övergripande mål så blir det kanske inte bättre, men kanske något i den här stilen skulle funka.
Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 går ut på att lägga ett mycket stort ansvar på de boende i Sverige att följa aktuella råd och regler för att på så vis kunna hålla samhället så öppet som möjligt.
Fast det spelar nog egentligen inte så stor roll hur man formulerar sig eftersom många verkar strunta i allt i alla fall.

De kan väl bara ha målformuleringar? De har ju inga beslutsmandat över våra 22 regioner eller cirka 240 kommuner.
Citera
2020-12-23, 17:41
Medlem
Citat:
Om man inte har tid at svara på frågor har man inte förberett sig tillräckligt.

Dessutom!
Nu fanns ju inte svaret på min fråga och då tycker jag det är rimligt att en myndighet svarar med ett konkret svar istället för med en massa ursäkter och länkar till webbsidor där inte heller svar på min fråga finns.

Släpp partipolitiken!
Sverige har misslyckats med det mesta när det gäller pandemin och det finns många orsaker till det som coronakommissionen börjat belysa.

Vad i mitt svar handlade om partipolitik?

Vad säger dig att FHM inte hade svaret på din fråga?
Citera
2020-12-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hemska siffror men en vild gissning är att många administratörer är lediga dagarna innan jul. Så gissar att vi får en obehaglig eftersläpning om någon vecka.

Lägger till sjukhussiffrorna också nedan.

IVA fortsätter att ticka uppåt sakta men säkert. Man bör förstå att IVA på många håll egentligen är fullt dock, varför det "egentliga" behovet kan vara ännu större.

IVA nu: 309.

Sjukhusinlagda (exklusive IVA): 2433.

Mot bakgrund av detta är dagens nyheter om att ett par regioner ber om hjälp med vårdpersonal från allmänheten(!), högst begriplig. 😱

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Jag måste vara den mest inkompetenta på Flashback men det ligger alltså 2433 + 309 på sjukhus just nu idag?
Citera
2020-12-23, 17:49
Medlem
Sverige har nå passert 900 smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.
Sverige er dermed landet med høyest smittetrykk i Vest-Europa.
Citera
2020-12-23, 17:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Så kan man tycka, men man kan ju också tycka att man som myndighet har anledning att svara på relativt enkla frågor från landets befolkning när man inte kan hitta informationen på deras eller andras webbsidor.

Vill någon här på FB (utom sno) ha ett samhälle där myndigheter kan gömma sig bakom att de inte har tid att svara på frågor?

Edit: FoHM har ju faktiskt haft 9 månader att förbereda sig för att hinna svara på frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Är det Expressen eller Tegnell som blandar ihop orden "tillförsikt" och "försiktighet"?

Vad tänkte du att de skulle svara då?

Jag har inget facit, men om en myndighet inte ingriper mot en företeelse så beror det ytterst på att det inte finns en politisk vilja att göra det. Ingen politiker vill bli kallad hobbyepidemiolog så man låter experter som Tegnell köra sitt race. Att förbereda sig 9 mån på att hinna svara på frågor är onödigt eftersom Tegnell bestämt att det inte kommer en andra våg.
Jag har inte tänkt ut något svar, jag ville veta varför det inte blev ett absolut krav på testning och karantän för alla som rest in från Storbritannien from. den 12 december utan endast en uppmaning.

Det finns väl flera tänkbara svar:
  • Det saknas laglig möjlighet att kräva karantän och testning.
  • Vi tror att tillräckligt många kommer att följa vår uppmaning för att en ev. ny coronastam inte ska spridas allt för mycket innan vaccinationerna börjar göra nytta.
  • Det behövs ett riksdagsbeslut och det kunde vi inte vänta på.
  • Vi är hindrade att använda flygbolagens passagerarlistor för att kontakta de som rest in.
  • En uppmaning från en statlig myndighet betyder att det är ett krav.
  • Mm, mm.
Om jag känt till svaret hade jag inte frågat!
Citera
2020-12-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag måste vara den mest inkompetenta på Flashback men det ligger alltså 2433 + 309 på sjukhus just nu idag?

Kort svar: Ja.

Längre svar: alltså sjukhussiffran (den stora siffran, utan IVA) är i princip alltid från dagen före, det beror på deras rapporteringssätt. Men den ändras inte supermycket från dag till dag. Så du kan nog lugnt utgå från att det är 2433 + 309 idag... (tyvärr).

Jag kan verkligen rekommendera SVTs utmärkta grafik, där man kan se färska siffror både på IVA och "vanliga" sjukhusinläggningarna. De vanliga inläggningarna ser man om man trycker på rutan "gå till slutenvården" (högt upp på sidan, första stycket). Se här:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-23, 17:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad i mitt svar handlade om partipolitik?

Vad säger dig att FHM inte hade svaret på din fråga?
Du har mycket tydligt ofta visat att partipolitiken är viktig för dig så man läser dig lätt mellan raderna.

FoHM hade inte svaret jag sökte på sina webbsidor.
De kan säkert ha ett svar, men då är det ju bra att kommunicera svaret istället för att skicka 1000 länkar till mig.
Citera
2020-12-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Björn Olsen sa nyss i efter fem, att hösten 2021 kan vara någorlunda normalt, men att någon typ av restriktoner kommer finnas kvar ett bra tag

Det är så jag tänker med. När alla med risk och dom som vill vaccineras har man hjälpt folket så gott man kan, sen kan sjukvården andas ut och dom fåtaligare sjuka klarar vården av, för det är personer som inte är i någon större risk.
Citera
2020-12-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Sverige har nå passert 900 smittede per 100.000 innbyggere de siste 14 dagene.
Sverige er dermed landet med høyest smittetrykk i Vest-Europa.

Ojdå, det sades i första vågen att Sverige skulle klara andra vågen bättre än andra länder pga sin öppna hållning.
Det har inte visat sig än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in