2020-12-23, 19:10
Medlem
K.G.Hammars avatar
Danmark visar framfötterna igen...

Danmark har bestilt 2,6 millioner ekstra vaccine-doser

Danmark kopierer Tyskland og lægger billet ind på ekstra vacciner.

https://politiken.dk/indland/art8045671/Danmark-har-bestilt-26-millioner-ekstra-vaccine-doser
Citera
2020-12-23, 19:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
[U]Munskyddet är kontaminerat[/u] oavsett om dina händer spritas av efteråt eller inte.

Finns det nån studie på om någon överhuvudtaget blivit smittad av ett "kontaminerat" munskydd?

Är detta inte bara en Tegnell lögn?
Citera
2020-12-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du har lite rätt, jag blev besviken på det svar jag fick men inte på att det tog tid.
Jag hade gärna väntat på ett bra svar istället för att få ett dåligt svar lite snabbare.

Ja, jag anser att myndigheter är skyldiga att svara på medborgarnas frågor.
Jag är tom. ganska säker på att Förvaltningslagen säger att myndigheter måste svara på frågor från medborgarna.

Däremot tror jag att myndigheten själv får bedöma vilken typ av svar de ska lämna så FoHM har gjort det som krävs.

Ja, det har du rätt i. 4§ andra stycket i Förvaltningslagen.

Men samtidigt..

Citat:
Den som vänder sig till en myndighet med en fråga av invecklat slag kan naturligtvis inte räkna med ett svar omgående, men myndigheten bör å andra sidan organisera sin verksamhet så att svaret inte dröjer i månade
Citera
2020-12-23, 19:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur kan du skratta åt en sådan sak?

Dödsfallen är djupt tragiska. Jag är förtvivlad över det som har hänt i Sverige. Jag hoppas att Norge slipper gå igenom samma tragedi som Sverige.

Nja, det är inte dödsfallen i sig som jag "skrattar åt".

Påståendet handlar om ironi. Jag gör mig lustig över den som påpekar att Sverige har flest smittade, 900 smittade per 100.000, i västeuropa.'

Om vi tar med östra Europa, eller hela världen, så är Sverige inte sämst i klassen så att säga.
Citera
2020-12-23, 19:19
Medlem
K.G.Hammars avatar
Gåtan Sverige i The Lancet

Published: December 22, 2020

COVID-19 and the Swedish enigma

From the onset of the COVID-19 pandemic, the Public Health Agency, Folkhälsomyndigheten (FHM), embarked on a de-facto herd immunity approach, allowing community transmission to occur relatively unchecked.4 No mandatory measures were taken to limit crowds on public transport, in shopping malls, or in other crowded places, while recommending a limit of 50 people for gatherings5 as of March 29, 2020. Coronavirus testing, contact tracing, source identification, and reporting, as recommended by WHO,6 were limited and remain inadequate.7 In our view, there is still not sufficient recognition in the national strategy of the importance of presymptomatic and asymptomatic transmission, aerosol transmission,8, 9 and use of face masks.

The COVID-19 pandemic has revealed failures in the governance and legal frameworks for health and social services in Sweden, including inadequate multisector coordination, accountability of multiple authorities at different levels (commune, region, and central levels) that share responsibilities, and transparency in policy-making and decision-making processes. Moreover, there has been insufficient participation and engagement of key stakeholders, including informed scientists, civil society, and behaviour change communications expertise.

www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32750-1/fulltext?fbclid=IwAR1w5l1DPr0L1vaPLKyauh4iFiOu46Gk Uwqe5GjHuDMDsPD9vtWDXPhhcdY
Senast redigerad av K.G.Hammar 2020-12-23 kl. 19:22.
Citera
2020-12-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Själv är jag så jävla trött på det här viruset. Men vad får dig och tro att vi nått toppen? Vad får dig och tro att det inte blir värre än vad det är när det gäller antalet smittade?

Visst är vi trötta på den här skiten, det är mest en magkänsla på mig att vi nu nått krönet. Men det är brett och platån känns som tre veckor innan det dyker påtagligt. Jag ser en väldig skillnad här jag bor, folk är mycket försiktiga, men hur det är i Göteborg och Malmö undandrar sig min bedöming.

Känsla och dom intryck jag får när jag ser hur folk börjar bära munskydd och undvika en del trängsel. Det kommer att få effekt.
Citera
2020-12-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Bullshit. It’ll accelerate and explode over the next ten days. We’ll pass 9000 deaths before the year is over. Consider the timing of this data and the sheer difficulty of getting tested now in high risk regions like GBG and Skåne. New infections cannot get tested. Christmas is tomorrow. There’s no way accurate numbers are getting reported anymore and the backlog is very large. We’ve likely already passed 9000 deaths in the backlog. We’ll definitely have passed 10,000 by the start of the New Year.

If you think that Christmas and NYE won’t accelerate spread you haven’t been watching things very closely.

Låt oss se när vi har facit. Jag prickade in exakt rätt dag för rapporterade 8000 avlidna och bedömningen är 9000 avlidna den 8 januari. Men jag återkommer med en mer exakt beräkning, jag har inte helt klart för mig hur man rapporterar och hur eftersläpningarna slår.
Citera
2020-12-23, 19:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det nån studie på om någon överhuvudtaget blivit smittad av ett "kontaminerat" munskydd?

Är detta inte bara en Tegnell lögn?
Ingen aning om det finns studier men såvitt jag fått lära mig under de här 20 åren i akutsjukvården så blir munskydden kontaminerade när du pillar på dem efter du satt på dig dem. Sprita händerna är bra men munskydden ska inte pillas på. Använd, rör ej, kassera, sprita händer, byt munskydd.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Googlade på Thurrock (öster om London) som tydligen har högst smittspridning i England just nu. Hittade det här:
Citat:
“We are dealing with a new strain of the virus which is over 70 per cent more infectious than the original coronavirus.

"In Thurrock it has caused a massive increase in the number of people infected, especially in the 11-18-year-old age range, and unless we all take action it will continue to spread."

He added: “Right now more than one in a 100 people in Thurrock have COVID-19.

"If it continues spreading at this rate it will be one in 50 before the New Year.

"When we came out of lockdown just three weeks ago 206 per 100,000 tested positive, today that figure has increased six-fold to 1,196."
https://www.essexlive.news/news/essex-news/essex-tier-4-covid-thurrock-4825903

Om den nya varianten smittar barn mer effektivt så kanske bara det förklarar varför den sprids så snabbt. De andra varianterna lär inte ha en chans.
Senast redigerad av ncr04 2020-12-23 kl. 19:25.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Gåtan Sverige i The Lancet

Published: December 22, 2020

COVID-19 and the Swedish enigma

From the onset of the COVID-19 pandemic, the Public Health Agency, Folkhälsomyndigheten (FHM), embarked on a de-facto herd immunity approach, allowing community transmission to occur relatively unchecked.4 No mandatory measures were taken to limit crowds on public transport, in shopping malls, or in other crowded places, while recommending a limit of 50 people for gatherings5 as of March 29, 2020. Coronavirus testing, contact tracing, source identification, and reporting, as recommended by WHO,6 were limited and remain inadequate.7 In our view, there is still not sufficient recognition in the national strategy of the importance of presymptomatic and asymptomatic transmission, aerosol transmission,8, 9 and use of face masks.

The COVID-19 pandemic has revealed failures in the governance and legal frameworks for health and social services in Sweden, including inadequate multisector coordination, accountability of multiple authorities at different levels (commune, region, and central levels) that share responsibilities, and transparency in policy-making and decision-making processes. Moreover, there has been insufficient participation and engagement of key stakeholders, including informed scientists, civil society, and behaviour change communications expertise.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32750-1/fulltext?fbclid=IwAR1w5l1DPr0L1vaPLKyauh4iFiOu46Gk Uwqe5GjHuDMDsPD9vtWDXPhhcdY
Bra att Sverige avslöjas och skäms ut i en ansedd tidskrift som Lancet. Mer av det, tack!

Edit: Jag hade för övrigt problem med länken, men den här fungerade för mig: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32750-1/fulltext
Citera
2020-12-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Flera mutationer i England nu. Bara en tidsfråga innan viruset klarar av och går förbi vaccinet.

I nyheterna framkom att dessa senaste mutationer kom till England troligen via Sydafrika.

Har vi inreseförbud från Sydafrika? Så att vi slipper denna "supercorona". Min vilda gissning är att vi inte har det.

Inför framtida pandemier tycks det vara bra att ha en "task Force", en grupp som har som främsta uppgift att kolla omvärldsbevakning: smittspridning i andra länder, strategier i andra länder som fungerat, samt mutationer, (för att kunna rekommendera ögonblickliga inreseförbud från sådana länder).

Men, vi tycks inte ha ovanstående för Corona. Så vi tar väl en chansning. Som vanligt.... 😑
Citera
2020-12-23, 19:25
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Bra att Sverige avslöjas och skäms ut i en ansedd tidskrift som Lancet. Mer av det, tack!

Edit: Jag hade för övrigt problem med länken, men den här fungerade för mig: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32750-1/fulltext

Jag har ändrat länken nu, Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in