2020-12-23, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Här är en ganska tydlig illustration om hur aerosoler sprids i lokaler. Det spelar ingen roll om man sitter flera meter ifrån en oskyddad smittad.
Bilderna är gjorda efter 15 och 30 minuters vistelse i samma lokal

https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html?fbclid=IwAR3SXXyJAxoQOJI Ret24kzobh3H66JhNp5TiQSpIVSO5plPDnoHYvVJx_So

Oj vilken tydlig och otäck illustration. Man blir inte jätteförvånad över att smitta sprids bra i ett klassrum.
Citera
2020-12-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Om det behövs" är en intressant formulering. Tegnell har ju oftast använt fördröjningstaktik för att snabbare nå flockimmunitet.

Masker o stängda gränser är exempel på nya åtgärder som Tegnell pratat väldigt mycket emot .

Masker och visir skulle som sagt användas på arbetsplatser hos personalen. Det är den enda syftet jag kan se som skulle kunna ge en viss effekt.

Masker på stan tror jag inte alls på. Inte heller tror jag ett sådant påbud skulle göra att folk håller sig hemma i större utsträckning. Snarare skulle ett allmänt påbud av masker vara ett substitut för att få kunna trängas på stan. Mask/visir på restaurangen - ja på personalen enligt ovan. Men för de som ska äta och dricka? Blir bara fånigt.
Citera
2020-12-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Masker och visir skulle som sagt användas på arbetsplatser hos personalen. Det är den enda syftet jag kan se som skulle kunna ge en viss effekt.

Masker på stan tror jag inte alls på. Inte heller tror jag ett sådant påbud skulle göra att folk håller sig hemma i större utsträckning. Snarare skulle ett allmänt påbud av masker vara ett substitut för att få kunna trängas på stan. Mask/visir på restaurangen - ja på personalen enligt ovan. Men för de som ska äta och dricka? Blir bara fånigt.

Restauranger och barer bör man inte besöka nu över huvud taget. I civiliserade länder är de bara öppna för avhämtning. De är nog de värsta riskmomenten som finns när det gäller att bli smittad av corona. Avstånd på två meter hjälper föga.
Citera
2020-12-23, 13:47
Medlem
Surtrutens avatar
Mycket snack om dödlighet, men är verkligen dödligheten det värsta?

Vi har mängder med anställda inom vården som jobbat som slavar under snart ett år.
Hur länge orkar de?

Vissa vårdanställda klarar av den situation som är, men inte alla. Många blir sjukskrivna och tusentals väljer att säga upp sig för att de inte längre klarar av pressen i arbetet.

Vårdskulden växer och hur ska man kunna ta igen den när personalen är utarbetad eller sjukskriven eller ännu värre, har sagt upp sig och bytt inriktning i livet.

Vad jag förstått är det 100 000 till 200 000 personer som är eller har varit långtidssjuka i mer än 10 veckor i sviter av covid-19.
Hur påverkas de?
Hur många blir aldrig friska?

Utbildningen blir lidande.
Hinner alla ta ikapp den kunskap de missat under corona?

Många mår dåligt av att tvingas vara mer eller mindre ensamma och/eller inte få/kunna träffa sina släktingar.

Jag har säkert inte tänkt på alla negativa konsekvenser, men det är mycket mera än just dödligheten som är obehagligt med corona/covid.

Det finns anledning till viss panik, eller i alla fall fortsatt mycket stor försiktighet.
Det finns mycket som är värre än att missa ett restaurangbesök, en semesterresa eller att fira julafton i en liten, liten krets eller inte alls.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-23 kl. 13:50.
Citera
2020-12-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnell kan mycket väl vara kompetent men han har fel mål. Han fattade tex tidigt att skolan var en viktig komponent för att nå flockimmunitet.

Detta gör honom extra farlig.
Det finns nu tillräckliga bevis för att säga att Tegnell har verkat för smittspridning. Att han alls har talat om att skydda sig är ett spel för galleriet. Hade han fått bestämma själv så hade han inte velat ha några restriktioner alls.
Hans mål har hela tiden varit att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt. Därför kan man exempelvis dra slutsatsen att munskydd hjälper eftersom han är så starkt emot dem.

När han i början sa att det inte fanns någon anledning att avstå från att resa så drog han medvetet in smittan i landet. Sedan när den har kommit in säger han att det inte är någon idé att stänga gränsen för smittan är redan här.

Exakt samma sak har hänt med det brittiska viruset. Han låtsas först som att han inte har hört talas om det och måste se utvecklingen i en vecka. Sedan säger han att det har funnits i landet sedan Oktober så det är ingen idé att stänga gränsen.

Det finns bevis nog för att åtala honom för medveten smittspridning. Eftersom han har en ansvarsposition borde det bli ett ganska hårt straff.
Citera
2020-12-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oj vilken tydlig och otäck illustration. Man blir inte jätteförvånad över att smitta sprids bra i ett klassrum.

Här finns annars en summering med referenser som bland annat berör barn och skolor.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/12/we-now-know-how-much-children-spread-coronavirus/
Citera
2020-12-23, 13:53
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket snack om dödlighet, men är verkligen dödligheten det värsta?

Vi har mängder med anställda inom vården som jobbat som slavar under snart ett år.
Hur länge orkar de?

Vissa vårdanställda klarar av den situation som är, men inte alla. Många blir sjukskrivna och tusentals väljer att säga upp sig för att de inte längre klarar av pressen i arbetet.

Vårdskulden växer och hur ska man kunna ta igen den när personalen är utarbetad eller sjukskriven eller ännu värre, har sagt upp sig och bytt inriktning i livet.

Vad jag förstått är det 100 000 till 200 000 personer som är eller har varit långtidssjuka i mer än 10 veckor i sviter av covid-19.
Hur påverkas de?
Hur många blir aldrig friska?

Utbildningen blir lidande.
Hinner alla ta ikapp den kunskap de missat under corona?

Många mår dåligt av att tvingas vara mer eller mindre ensamma och/eller inte få/kunna träffa sina släktingar.

Jag har säkert inte tänkt på alla negativa konsekvenser, men det är mycket mera än just dödligheten som är obehagligt med corona/covid.

Det finns anledning till viss panik, eller i alla fall fortsatt mycket stor försiktighet.
Det finns mycket som är värre än att missa en semesterresa eller att fira julafton i en liten, liten krets eller inte alls.

Om alla dessa lider så borde dom kräva att regeringen byter strategi?

Strategin lyder väl fortfarande att vi ej skall överbelasta sjukvården och än så länge verkar den stå pall.

Annat är det med trafikverket som kör nollvision.
Citera
2020-12-23, 13:54
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Hela idén om att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Vi ska göra det vi kan för att hålla nere kurvan. Vi ska inte stänga skolor och sådant förrän vi absolut måste."

Alla ni som påstår att Tegnell är en envis motståndare till att stänga skolorna överhuvudtaget får väl läsa om raden ovan.
De länder som har stängt skolor har gjort det för att minska smittspridningen, inte för att det varit omöjligt att fortsätta hålla öppet.

"Absolut måste" att stänga skolorna är det bara om samhället kollapsar, dvs inga lärare, ingen kollektivtrafik, laglöshet.
Citera
2020-12-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Restauranger och barer bör man inte besöka nu över huvud taget. I civiliserade länder är de bara öppna för avhämtning. De är nog de värsta riskmomenten som finns när det gäller att bli smittad av corona. Avstånd på två meter hjälper föga.

Om man går ut och säger att du bör ha mask på dig i det allmänna, t ex om du ska besöka en restaurang så kommer ju fler besöka restaurangerna, fast med mask.

Det blir motsatt effekt om fler är ute och rör sig och ursäktar detta med att ha mask.
Citera
2020-12-23, 14:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det fina i kråksången denna gång är ju att vaccinet är 95% effektivt och de som trots vaccinering blir sjuka verkar bli väldigt lindrigt sjuka. Så även om begåvningsreserven vägrar vaccin så kan man nog som vaccinerad känna sig rätt så trygg.

De som vägrar vaccinet kommer förmodligen inte få resa, kanske inte gå på konserter, utbildningar osv. Dessutom kommer många av dem dö eller bli långcovidinvalider. Darwin skulle skratta i sin grav.

De som vägrar. Måste betänka att det skulle vara en konspiration utan dess like. Här har världens smartaste jobbat 24/7 för att få fram ett vaccin. De fixade det! Om det var något fuffens kring det hade liksom någon spillt, någon tjallat. Men icke.
Citera
2020-12-23, 14:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har varit emot tvång för jag har inte förstått hur många idioter som ryms i det här landet och det är ju ett intrång på en människa att tvinga henne att vaccinera sig.

Men jag är FÖR restriktioner mot dem som vägrar. Då kan de fortsätta att leva i sin bubbla och propagera mot vaccinet samtidigt som andra fortsätter att leva på som vanligt.
Kan bara hålla med.

Väljer man att inte vaccinera sig hoppas jag verkligen att dessa personers möjligheter att göra olika saker begränsas kraftigt så att de som av olika medicinska anledningar inte kan ta ett vaccin inte drabbas.
Citera
2020-12-23, 14:01
Medlem
Cineastens avatar
Vad tror ni effekterna blir av stängda skolor?

Kommer horder av uttråkade, lediga skolungdomar driva runt på fritiden och ställa till med sattyg?

Kommer bruket av illegala preparat och alkohol öka bland dem när de inte längre måste vistas i skolan?

Alla lär ju inte sitta hemma som snälla små änglar 24/7. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in