Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Min spåkula säger att björnen vaknar när Nasdaq brutit 13 000!
Nä, nu gissar jag, men det känns som om det kan bli så. Min illusoriska magkänsla säger så. Eller också överraskar Nasdaq och fortsätter en bit till. I vilket fall så väntar jag fortfarande på den där sättningen som experterna har snackat om i en månad nu. Men det kan också bli tvärt om: att börsen studsar upp på glada nyheter om att England o EU är överens. Är ju bara fisket kvar nu.
Det är gratis att gissa i alla fall.
I dag placerade jag en extra slant i SBB.
Ny QE ger viss TINA-effekt (There Is No Alternative). Dvs om man inte vill förlora pengar måste man ta risk, denna risk innebär oftast börsen på olika vis.
Sättningen kommer nog men just november och december är historiskt starka månader.
Du hade annars ganska brutala fall under gårdagen (relativt sett till tidsintervallerna) som i rekordfart köptes upp. Se amerikanska S&P på dagliga så bör det bli tydligt.
Ganska mycket grus i maskineriet öht just nu. Visst köps nivåer upp men S&P som ofta avgör hur resten av börserna i väst går har backat två dagar i rad nu. Visserligen svagt och visserligen har nivåer köpts upp, men ... Det är inte så övertygande.
En sak är alltid säkert och det är att om "alla" tror att något sker är det betydligt större risk/chans att raka motsatsen sker.