2020-12-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Kolla in SaltX
Med rådande hype inom grön teknologi så är denna pärla helt bortglömd.
Här snackar vi industriell skala att kunna lagra värme/energi genom deras patenterade
nanocoated salt
Jag tror tåget börjar lämna perrongen då vi i våras hade en emission så pengar finns och styrelsen har nyligen tankat aktier.
Idag kom det inofficiellt att pilot är färdigt i kina. PM Bör komma antingen snart eller när det äe färdigt.
Hursom är tekniken unik och värd hundratals miljarder när den väl är i bruk.
Jag läste på endel idag och märkligt som satan är att den har bottenfiskats länge.
Länkar
https://saltxtechnology.com/china-pilot-completed-tests-begins-now/

https://www.azonano.com/amp/article.aspx?ArticleID=5622

Har varit omtalad som bluffföretag. Är du säker på att det är ett bra tips?
Citera
2020-12-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har varit omtalaĺd som bluffföretag. Är du säker på att det är ett bra tips?
Jag tror faktiskt inte vattenfall och stora kinesiska boolag går ut positiv om det är ett bluff företag..
Vänta o se
Jag går in tung imorgon iaf.. ett bolag värderat till 300 miljoner och man kan lagra energi enligt deras sätt så är miljardvärderingen väldigt nära skulle jag tro
Citera
2020-12-22, 21:59
Medlem
Citat:
Har varit omtalaĺd som bluffföretag. Är du säker på att det är ett bra tips?
Jag tror faktiskt inte vattenfall och stora kinesiska boolag går ut positiv om det är ett bluff företag..
Vänta o se
Jag går in tung imorgon iaf.. ett bolag värderat till 300 miljoner och man kan lagra energi enligt deras sätt så är miljardvärderingen väldigt nära skulle jag tro då marknaden verkar ha missat detta bolag.....
Citera
2020-12-22, 22:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
EU har precis godkänt Pfezers vaccin, detta skedde dock efter stängning av EU-index.

Utöver det verkar USA ha kommit överens om ytterligare QE varpå de amerikanska indexen bör bli pigga (varpå detta i sin tur smittar av sig på EU-indexen vilket i sin tur....).

Ditt köp i Sweco kan därför komma att bli riktigt lyckat om inte björnarna i alla index får för sig att gå helt på tvären mot allting varpå morgondagen då bara blir en fortsättning på denna dag.
Min spåkula säger att björnen vaknar när Nasdaq brutit 13 000!

Nä, nu gissar jag, men det känns som om det kan bli så. Min illusoriska magkänsla säger så. Eller också överraskar Nasdaq och fortsätter en bit till. I vilket fall så väntar jag fortfarande på den där sättningen som experterna har snackat om i en månad nu. Men det kan också bli tvärt om: att börsen studsar upp på glada nyheter om att England o EU är överens. Är ju bara fisket kvar nu.

Det är gratis att gissa i alla fall.

I dag placerade jag en extra slant i SBB.
Citera
2020-12-22, 23:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Min spåkula säger att björnen vaknar när Nasdaq brutit 13 000!

Nä, nu gissar jag, men det känns som om det kan bli så. Min illusoriska magkänsla säger så. Eller också överraskar Nasdaq och fortsätter en bit till. I vilket fall så väntar jag fortfarande på den där sättningen som experterna har snackat om i en månad nu. Men det kan också bli tvärt om: att börsen studsar upp på glada nyheter om att England o EU är överens. Är ju bara fisket kvar nu.

Det är gratis att gissa i alla fall.

I dag placerade jag en extra slant i SBB.

Ny QE ger viss TINA-effekt (There Is No Alternative). Dvs om man inte vill förlora pengar måste man ta risk, denna risk innebär oftast börsen på olika vis.

Sättningen kommer nog men just november och december är historiskt starka månader.
Du hade annars ganska brutala fall under gårdagen (relativt sett till tidsintervallerna) som i rekordfart köptes upp. Se amerikanska S&P på dagliga så bör det bli tydligt.

Ganska mycket grus i maskineriet öht just nu. Visst köps nivåer upp men S&P som ofta avgör hur resten av börserna i väst går har backat två dagar i rad nu. Visserligen svagt och visserligen har nivåer köpts upp, men ... Det är inte så övertygande.

En sak är alltid säkert och det är att om "alla" tror att något sker är det betydligt större risk/chans att raka motsatsen sker.
Citera
2020-12-22, 23:44
Medlem
Citat:
Vänta o se
Jag går in tung imorgon iaf.. ett bolag värderat till 300 miljoner och man kan lagra energi enligt deras sätt så är miljardvärderingen väldigt nära skulle jag tro

Hittade inget om just vattenfall men Swedbank robur har innehav i Salt X bl.a så du har rätt ett rent blufföretag är det nog inte🙂

Men läs det här också:

https://simplywall.st/stocks/se/capital-goods/sto-salt-b/saltx-technology-holding-shares?bpId=1441109&link_type=integrated-pitch#executive-summary
Citera
2020-12-23, 01:19
Medlem
Citat:
Vänta o se
Jag går in tung imorgon iaf.. ett bolag värderat till 300 miljoner och man kan lagra energi enligt deras sätt så är miljardvärderingen väldigt nära skulle jag tro då marknaden verkar ha missat detta bolag.....

SaltX var på tapeten för 5 år sedan och liknande inlägg likt det du skriver nu gick att läsa även då. Så vad har förändrats på dessa 5 år förutom ett par nyemissioner för tillskott i kassan?
Citera
2020-12-23, 03:29
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
SaltX var på tapeten för 5 år sedan och liknande inlägg likt det du skriver nu gick att läsa även då. Så vad har förändrats på dessa 5 år förutom ett par nyemissioner för tillskott i kassan?
Tyckte väl att jag kände igen namnet...
Citera
2020-12-23, 04:44
Medlem
Citat:
Hittade inget om just vattenfall men Swedbank robur har innehav i Salt X bl.a så du har rätt ett rent blufföretag är det nog inte🙂

Men läs det här också:

https://simplywall.st/stocks/se/capital-goods/sto-salt-b/saltx-technology-holding-shares?bpId=1441109&link_type=integrated-pitch#executive-summary

https://saltxtechnology.com/saltx-pilotanlaggning-i-berlin-visar-pa-mycket-lovande-resultat/

Man har genomfört tester och är väldigt nära industiell expandering.
Tusentals Miljarder kommer satsas för klimatet och saltx har produkten som behövs för att nå mål.
Jag tror stenhårt på det och man behöver inte vara ett geni för att fatta att 300 miljoner i BV är extremt lågt.
Citera
2020-12-23, 08:48
Medlem
sinewaves avatar
Trump klagar över QE och Nancy Pelosi håller för en gångs skull med:
https://www.cnbc.com/2020/12/22/trump-calls-covid-relief-bill-unsuitable-and-demands-congress-add-higher-stimulus-payments.html

Dvs Trump och hans ärkefiende är överens om mer omfattande QE.
Då QE i princip drivit börserna sedan år 2009 är det att betrakta som goda nyheter för börsen.

Det betyder dock i vanlig ordning inte att det går rätt upp till månen. Den egna tolkningen är mer att det därför kanske inte går käpprätt åt skogen, åtminstone inte just idag.
Citera
2020-12-23, 09:54
Medlem
fittslems avatar
Det är väl bara att gå in och fynda nu när vaccinet har kommit.
Lär ju knappast bli så mycket värre.
Citera
2020-12-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Trump klagar över QE och Nancy Pelosi håller för en gångs skull med:
https://www.cnbc.com/2020/12/22/trump-calls-covid-relief-bill-unsuitable-and-demands-congress-add-higher-stimulus-payments.html

Dvs Trump och hans ärkefiende är överens om mer omfattande QE.
Då QE i princip drivit börserna sedan år 2009 är det att betrakta som goda nyheter för börsen.

Det betyder dock i vanlig ordning inte att det går rätt upp till månen. Den egna tolkningen är mer att det därför kanske inte går käpprätt åt skogen, åtminstone inte just idag.

Hur tolkar man detta? Ska man fynda guld? Korta dollarn?

Edit: köpte lite guld i morse och det har dragit iväg några decimaler
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-23 kl. 10:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in