2020-12-22, 08:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Variabeln är att spela i det vinnande laget
Vilken har en stigande trend
Finns en anledning till att aktier kostar en krona
Nu gjorde nas omvänd split - tror inte det är lösningen på problemet
Nas gick dåligt , går dåligt , kommer gå dåligt = ointressant

Ja, på sikt ser det något sådär ut.
Citera
2020-12-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vilket redigt 'mind fuck' från SPX idag:
https://i.imgur.com/Dr7qmPF.png
SPX @ 15 min

Går alltså upp något vid öppning, en solklar sk "tjurfälla", för att sedan dyka ned och möjligtvis skapa en ännu större björnfälla.

'gap fill' för SPX var som både du och jag trodde väldigt svårt att se.
Så svårt att se att det rentav är en möjlighet, en nästintill omöjlig möjlighet som plötsligt inte ser helt omöjlig ut.

Det hade varit något festligt om S&P faktiskt går upp och fyller den gap som skapades. Fortfarande något svårt att se dock.

Det som dock talar för den typen av extrema scenario är dock att det givet är så att om man hela tiden kan göra väldiga vinster varje gång det går ned 6-7% kommer köparna komma in tidigare och tidigare, dvs det slutar gå ned 6-7% och alla dippar bortåt 3% ses som köplägen.

Riktigt spännande dag igår, sålde aldrig av dax eller omx positionerna, nu är de på plus.

Omx säljer jag direkt innan dom går ner som vanligt

Var rädd att det skulle bli knockout på certen först men usa var hur starka som helst igår
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-22 kl. 09:21.
Citera
2020-12-22, 09:16
Medlem
Felstavarens avatar
Har åkt med på ett par uppgångar sedan i våras och haft hyfsat bra timing med in- och utgångarna. Intrum har jag åkt med två gånger och gjort dryga 30% varje gång, tänkte nog gå in igen om/när den lägger sig på 200 kr, riktkurs c:a 280 kr och det är en aktie jag tror på på sikt.

Embracer tror jag också har mer att ge, likaså Swedmatch som jag upplever har lite reapriser nu och som gått väldigt bra under pandemin.

Stänger snart året på lite drygt 70% upp.
Citera
2020-12-22, 09:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Riktigt spännande dag igår, sålde aldrig av dax eller omx positionerna, nu är de på plus.

Omx säljer jag direkt innan dom går ner som vanligt

Var rädd att det skulle bli knockout på certen först men usa var hur starka som helst igår

Ja, det hade dock varit mer roligt om mina egna positioner inte låg så dåligt till:
(FB) Hur går det för er idag på börsen?

Många EU-index ser ut att kryssa positivt på MACD väldigt lågt på 1h. Ett tillfälle att ta dessa kryss mer seriöst är när det gått ned ordentligt (intradag) och när man kan börja rita trendlinjer som är över 80 grader nedåt (dvs nästan 90 grader vilket vore 100% ned). Dessa typer av 'acceleration extreme' som man kan kalla det brukar ta en del tid att bryta. Men när de väl bryts så .... Vinst.

Jag skulle nog avvakta lite med att sälja av tills det att något faktiskt går ned på annat än på 1 minut och 5 minuter just nu. DAX, CAC, IBEX är inne i gap från gårdagen.

Ja, USA ... det är därför jag går in i S&P500 ibland trots den högre spreaden och avgiften. Det kan vara trevligt att ligga i "orginalet" och inte de bleka EU-kopiorna som hela tiden överreagerar på minsta nyhet.
Citera
2020-12-22, 09:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Har åkt med på ett par uppgångar sedan i våras och haft hyfsat bra timing med in- och utgångarna. Intrum har jag åkt med två gånger och gjort dryga 30% varje gång, tänkte nog gå in igen om/när den lägger sig på 200 kr, riktkurs c:a 280 kr och det är en aktie jag tror på på sikt.

Embracer tror jag också har mer att ge, likaså Swedmatch som jag upplever har lite reapriser nu och som gått väldigt bra under pandemin.

Stänger snart året på lite drygt 70% upp.

Ett problem med Swedish Match just nu är att priset dragit igenom all support och nu är nere på support om man kan hitta om man ser till datan på 1v. För en enkel linjegraf blir detta något tydligare:
https://i.imgur.com/gxNH076.png
Röd linje

Där kan det vara en idé att faktiskt vänta till det att man börjar få bekrätelse på vändning och inte endast köpa med anledning att det gått ned.

Men visst råder generellt köpläge för Swedish Match, men bara förutsatt att man också börjar få positiva signaler i datan.
Citera
2020-12-22, 09:59
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ett problem med Swedish Match just nu är att priset dragit igenom all support och nu är nere på support om man kan hitta om man ser till datan på 1v. För en enkel linjegraf blir detta något tydligare:
https://i.imgur.com/gxNH076.png
Röd linje

Där kan det vara en idé att faktiskt vänta till det att man börjar få bekrätelse på vändning och inte endast köpa med anledning att det gått ned.

Men visst råder generellt köpläge för Swedish Match, men bara förutsatt att man också börjar få positiva signaler i datan.

Tack för din input, skall läsa lite fler av dina inlägg i tråden då du verkar vara väl insatt i detta. Uppskattar verkligen kunniga användare som tar sig tid att ge substantiella kommentarer, det lyfter hela forumet!
Citera
2020-12-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ja, det hade dock varit mer roligt om mina egna positioner inte låg så dåligt till:
(FB) Hur går det för er idag på börsen?

Många EU-index ser ut att kryssa positivt på MACD väldigt lågt på 1h. Ett tillfälle att ta dessa kryss mer seriöst är när det gått ned ordentligt (intradag) och när man kan börja rita trendlinjer som är över 80 grader nedåt (dvs nästan 90 grader vilket vore 100% ned). Dessa typer av 'acceleration extreme' som man kan kalla det brukar ta en del tid att bryta. Men när de väl bryts så .... Vinst.

Jag skulle nog avvakta lite med att sälja av tills det att något faktiskt går ned på annat än på 1 minut och 5 minuter just nu. DAX, CAC, IBEX är inne i gap från gårdagen.

Ja, USA ... det är därför jag går in i S&P500 ibland trots den högre spreaden och avgiften. Det kan vara trevligt att ligga i "orginalet" och inte de bleka EU-kopiorna som hela tiden överreagerar på minsta nyhet.

Du har rätt som vanligt. Var glad att positionerna var på plus tog ut för tidigt.

Omx ångrar jag ej. Kortade omx men borde haft dax kvar
Citera
2020-12-22, 10:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Du har rätt som vanligt. Var glad att positionerna var på plus tog ut för tidigt.

Omx ångrar jag ej. Kortade omx men borde haft dax kvar

Ja, att ta vinst är ju aldrig fel. Någonsin.

Du kan alltid gå in igen, alla EU-index har också gemensamt att RSI:n på 5 min närmade sig 80. Något man också ser nu där en liten pullback skett på 30 min. På 5 min blir det också ganska tydligt var man kan sätta stopp för DAX då där finns en tidigare kort konsolidering.

Det händer visserligen ibland att gaps bara går upp och fylls, men när dagen nästan börjar med en RSI på 75 på 5 min finns det inte så mycket att ta av uppåt varpå pullback och/eller konsolidering är att vänta i de flesta fall (även där kan det slå fel, det kan givetvis vara dagen då RSI på 5 min når 90.... Men om man ska generalisera så..).

Att använda RSI för att se om det råder större eller mindre risk för pullback tycker jag fungerar hyffsat så länge man inte övertolkar datan på 5 min. 5 min är trots allt 5 min... Dvs vad datan säger på 1h och 4h har betydligt mer vikt.

Tänk också på att MACD också ger bullish och bearish divergence, ibland något tydligare än RSI. Här är en video kring just MACD:
https://youtu.be/iS9u8qW0SfI

Jag håller dock inte riktigt med om allt ovan, men... Krown går igenom en del vettiga saker som det där att det är skillnad på var kryss kommer osv. En extrem är en extrem trots allt.

Här är en annan festlig sak:
https://ibb.co/MVTxDXN

Det jag kallar 'micro gaps' (fula gula områden) som har fyllts på DAX på 1 min. Dvs gaps som uppstår mellan candles på 1 minut. Dessa fylls ganska ofta och gör att man som i ovan fall nästan kan göra strategi av det (nästan då datan på 1 min ... är som den är). Det som gör det svårt att göra strategi av det är att det kräver köp i något med väldigt låg spread då vinsterna mellan dessa gaps är rejält små.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-22 kl. 10:31.
Citera
2020-12-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ja, att ta vinst är ju aldrig fel. Någonsin.

Du kan alltid gå in igen, alla EU-index har också gemensamt att RSI:n på 5 min närmade sig 80. Något man också ser nu där en liten pullback skett på 30 min. På 5 min blir det också ganska tydligt var man kan sätta stopp för DAX då där finns en tidigare kort konsolidering.

Det händer visserligen ibland att gaps bara går upp och fylls, men när dagen nästan börjar med en RSI på 75 på 5 min finns det inte så mycket att ta av uppåt varpå pullback och/eller konsolidering är att vänta i de flesta fall (även där kan det slå fel, det kan givetvis vara dagen då RSI på 5 min når 90.... Men om man ska generalisera så..).

Att använda RSI för att se om det råder större eller mindre risk för pullback tycker jag fungerar hyffsat så länge man inte övertolkar datan på 5 min. 5 min är trots allt 5 min... Dvs vad datan säger på 1h och 4h har betydligt mer vikt.

Tänk också på att MACD också ger bullish och bearish divergence, ibland något tydligare än RSI. Här är en video kring just MACD:
https://youtu.be/iS9u8qW0SfI

Jag håller dock inte riktigt med om allt ovan, men... Krown går igenom en del vettiga saker som det där att det är skillnad på var kryss kommer osv. En extrem är en extrem trots allt.

Här är en annan festlig sak:
https://ibb.co/MVTxDXN

Det jag kallar 'micro gaps' (fula gula områden) som har fyllts på DAX på 1 min. Dvs gaps som uppstår mellan candles på 1 minut. Dessa fylls ganska ofta och gör att man som i ovan fall nästan kan göra strategi av det (nästan då datan på 1 min ... är som den är). Det som gör det svårt att göra strategi av det är att det kräver köp i något med väldigt låg spread då vinsterna mellan dessa gaps är rejält små.

Känner till divergensen på macd men har inte satt mig in i hur det funkar. Ska kolla länken.

Omx lever sitt egna liv så har lyckats ta tillbaks vinsten jag missade på dax på att korta trötta omx

Intressant med microgaps
Citera
2020-12-22, 11:30
Medlem
sinewaves avatar
Möjlig bullish divergence på 30 min för tyska DAX och S&P500 (SPX500USD, indextermin):
https://i.imgur.com/HRQ7ZF4.png

Detta om ca 1 minut.

Det betyder inte att det går upp utan är mer att betrakta som att man kan sätta en grön check kring alla positiva signaler som finns att leta efter. Ganska ofta är det rentav så att positiva signaler på kort sikt resulterar i att det först går ned och eventuellt senare går upp.

Edit: Bekräftad. S&P reagerar initialt positivt, tyska DAX negativt.

-

Edit 2: Kanske svårt att hinna reagera på ovan med 1 minut kvar. :)

Samma sak är dock på väg att hända även för 1h för just DAX och S&P. Detta gäller dock många andra EU-index också och om hela EU går upp är det oftare än sällan det drar med sig OMX (och alla underliggande aktier också...).

Här är 1h istället med lite mer tid kvar, ca 17 minuter:
https://i.imgur.com/EGVuQOh.png

Vanligt är dock att man ser olika institutioner gå in och "fixa till" så att den här typen av positiva signaler inte sker eller "fixa till" så att de faktiskt sker. Vad vinsten för dessa är att göra på så vis är ett kapitel i sig så .... googla.

Oavsett gör det så att det är något vettigare att vänta på faktiskt bekräftelse samt att ha något annat värde med sig, dvs att man inte endast går på en enda sak. För Tyska DAX skulle detta vara att MACD är på väg mot ett positivt kryss långt nere under 0 på 1h men när vollan är hög så ...
Senast redigerad av sinewave 2020-12-22 kl. 11:43.
Citera
2020-12-22, 15:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Någon som vet var det finns instrument eller något liknande för att hitta bolag i olika branscher? Ett instrument där man kan se kortfattad information vad företaget sysslar med och vilken bransch det ligger i med finansiell information?
Citera
2020-12-22, 21:35
Medlem
Kolla in SaltX
Med rådande hype inom grön teknologi så är denna pärla helt bortglömd.
Här snackar vi industriell skala att kunna lagra värme/energi genom deras patenterade
nanocoated salt
Jag tror tåget börjar lämna perrongen då vi i våras hade en emission så pengar finns och styrelsen har nyligen tankat aktier.
Idag kom det inofficiellt att pilot är färdigt i kina. PM Bör komma antingen snart eller när det äe färdigt.
Hursom är tekniken unik och värd hundratals miljarder när den väl är i bruk.
Jag läste på endel idag och märkligt som satan är att den har bottenfiskats länge.
Länkar
https://saltxtechnology.com/china-pilot-completed-tests-begins-now/

https://www.azonano.com/amp/article.aspx?ArticleID=5622
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in