2020-12-22, 21:24
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ekoväxling lär knappast spara in speciellt mycket av jordens resurser. Snarare känns det som att för höga växlar sliter ut mekaniska delar i förtid.

Det är så inne med eko att det blir precis tvärtom ibland.
Japp, lagertrycket på vevstakslager och vevaxellager samt sidokrafterna på kolvarna ökar dramatiskt om man "trycker på" med för hög växel, som 5:an i 50 km/h. Detta leder till en i förtid utsliten motor, vilket inte är miljövänligt alls.

Den som kört äldre bilar vet att de tenderar att "knacka" om man gasar på med för hög växel, detta beror på att medelarbetstrycket blir för stort. Att en modern bil kanske inte "knackar", betyder inte att medelarbetstrycket är på en lämplig nivå.

Att "cruisa" på en hög växel utan egentlig belastning på motorn är dock helt OK så länge den inte börjar rycka på grund av för lågt varvtal, dvs. för de flesta motorer inte under ~750..800 rpm. På horisontell väg utan acceleration alltså.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-22 kl. 21:41.
Citera
2020-12-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är såpass bekant med min bil att jag växar efter motorljudet. Det gör att motorn i regel snurrar runt 2500-3000 varv när den gör sig påmind i kupén och det är dags för nästa växel för att sedan ligga runt 2000 varv vid körning på femman. Är utan att var motorexpert nästan säker på att för låga varv skadar mer än lite gymnastik i form av höga varvtal.
Instämmer.
Man hör väl och känner väl vilken växel som är den rätta?
Från start efter stopptecken drar jag till mellan 3 och 3.500 rpm om det inte är bråttom.
Är det bråttom drar jag till närmare 5.000 rpm på varje växel tills önskad fart är uppnådd.
Har inte de flesta bilar varvräknare så man kan se, om man inte hör?

För låga varvtal skadar definitivt ramlagren på en bilmotor.
Dessutom sämre flöde på oljan som både kyler och smörjer.
För höga varvtal skadar vevstakslagren, samt större risk kamtransmissionsras.
Seriösa biltillverkare har varvtalsstopp/-begränsare på sina motorer.

Tror inte bilskolelärare tillhör gruppen bil-/motorentusister, utan hamnade i sitt yrke för att de hade för låga betyg, eller inga alls, från gymnasiet för att kvala in på annan linje.
Följer nog bara Transportstyrelsens påbud utan att ifrågasätta vad som är bäst för eleven, trafiken eller bilen - vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Neej, sätt bilskoleläraren i en gammal VW med osynkroniserad växellåda och begär att hen ska visa hur man dubbeltrampar när man växlar.
Citera
2020-12-22, 22:13
Medlem
Fuzzs avatar
Du kan inte lite på vilken hastighet det är pga olika bilar har olika varv vid samma hastighet.
I regel kan man säga att man inte ska gå under ca 1400 varv förutom på 1ans och 2ans växel.
men man ska ändå ligga på så lågt varv som möjligt.
Gäller dock inte om det går tungt uppför en brant backe tex. då kan man behöva gå ner en växel.
Det får man lära sig att känna.
Citera
2020-12-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer.
Man hör väl och känner väl vilken växel som är den rätta?
Från start efter stopptecken drar jag till mellan 3 och 3.500 rpm om det inte är bråttom.
Är det bråttom drar jag till närmare 5.000 rpm på varje växel tills önskad fart är uppnådd.
Har inte de flesta bilar varvräknare så man kan se, om man inte hör?

För låga varvtal skadar definitivt ramlagren på en bilmotor.
Dessutom sämre flöde på oljan som både kyler och smörjer.
För höga varvtal skadar vevstakslagren, samt större risk kamtransmissionsras.
Seriösa biltillverkare har varvtalsstopp/-begränsare på sina motorer.

Tror inte bilskolelärare tillhör gruppen bil-/motorentusister, utan hamnade i sitt yrke för att de hade för låga betyg, eller inga alls, från gymnasiet för att kvala in på annan linje.
Följer nog bara Transportstyrelsens påbud utan att ifrågasätta vad som är bäst för eleven, trafiken eller bilen - vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Neej, sätt bilskoleläraren i en gammal VW med osynkroniserad växellåda och begär att hen ska visa hur man dubbeltrampar när man växlar.

Håller med, man ska inte köra på för låga varvtal. Det är bara nåt som de på körskolan tvingas lära ut för att det är så de tvingas göra.

Det betyder inte att de själva kör på samma sätt.

Tar ett annat exemempel från när jag tog körkort för 20 år sedan.
Jag närmade mig en korsning i 50 km/h och började långsamt bromsa ner för att ha en plan att stanna innan korsningen. Körskoleläraren blev snabbt tokig på mig för att jag inte bromsade snabbt nog trots att det var god tid innan korsningen. Jag behövde absolut inte behöva bromsa så långt innan som han sa. Tyckte han var lite halvt idiot som föreslog en bromsning så långt innan korsningen.

Men i alla fall. Sen när jag åkte med honom och han körde så bromsade han ungefär så långt innan korsningen som jag hade gjort själv och som de flesta gör, men de försöker lära ut ett annat beteende än vad alla andra gör och som de själva gör när de kör.
Citera
2020-12-22, 22:22
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?

Måste förtydliga, hög växel ger lågt varvtal, du har blandat ihop något här.
Citera
2020-12-22, 22:33
Medlem
BlueBarrels avatar
Man får ju iofs tänka på att läraren lär dig ta körkort och inte att köra bil. Det får du lära dig själv efteråt.
Citera
2020-12-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Japp, lagertrycket på vevstakslager och vevaxellager samt sidokrafterna på kolvarna ökar dramatiskt om man "trycker på" med för hög växel, som 5:an i 50 km/h. Detta leder till en i förtid utsliten motor, vilket inte är miljövänligt alls.

Den som kört äldre bilar vet att de tenderar att "knacka" om man gasar på med för hög växel, detta beror på att medelarbetstrycket blir för stort. Att en modern bil kanske inte "knackar", betyder inte att medelarbetstrycket är på en lämplig nivå.

Att "cruisa" på en hög växel utan egentlig belastning på motorn är dock helt OK så länge den inte börjar rycka på grund av för lågt varvtal, dvs. för de flesta motorer inte under ~750..800 rpm. På horisontell väg utan acceleration alltså.

Motorerna är trots allt utvecklade och testade för att klara att ligga på max vridmoment i många timmar på raken. Och då de flesta moderna turbomotorer har max vridmoment redan från ca 1500-1800rpm så betyder det att man kan ligga på full gas på de högre växlarna redan vid ca 50 kmh utan problem.
Citera
2020-12-22, 22:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Motorerna är trots allt utvecklade och testade för att klara att ligga på max vridmoment i många timmar på raken. Och då de flesta moderna turbomotorer har max vridmoment redan från ca 1500-1800rpm så betyder det att man kan ligga på full gas på de högre växlarna redan vid ca 50 kmh utan problem.
Bara för att man "kan" göra en sak med en bil utan att omedelbart skada den, behöver inte betyda att det är lämpligt ur driftsynpunkt eller lång livslängd.

Du tror väl inte att en motor håller längre för att man plågar den ?
Allt sorts motorplågeri förkortar livslängden hur väl den än är konstruerad.

Jag förordar automatväxellåda för personer som icke förstår detta.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-22 kl. 22:53.
Citera
2020-12-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Räknat på plant underlag så stämmer det, eller vilken växellåda/motor-kombination specifikt tänker du på? Man kan i regel också starta på tvåans växel (plant underlag), men det känns väl sällan lämpligt.

Min 7 växlade merca-automat skulle varva typ 350-400 varv/minut på 7ans växel i 60km/h teoretiskt då det inte går att växla upp så högt i så låg hastighet så kan jag inte prova och därför vet jag inte mer exakt. Men nej, alla kombinationer klarar inte det.

Mercedes med bensin v8 på 388hk och 7 växlad automat.
Citera
2020-12-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Bara för att man "kan" göra en sak med en bil utan att omedelbart skada den, behöver inte betyda att det är lämpligt ur driftsynpunkt eller lång livslängd.

Du tror väl inte att en motor håller längre för att man plågar den ?
Allt sorts motorplågeri förkortar livslängden hur väl den än är konstruerad.

Du har helt rätt förutom ett tillägg. Allt användande av en motor förkortar livslängden dock snabbar misshandel på processen drastiskt.
Citera
2020-12-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
Det är en bmw diesel, inte antik nej. Bilar har olika utväxling. Men antar att du bara trollar runt

Tyska bilar har ju generellt lägre utväxling genom att de ofta är byggda för användande på t.ex autobahn och andra stora motorvägar osv så du har helt rätt, din bil är mer konstruerad för att ligga 150-160 på autobahn på 6e växeln än att muppa runt inne i stan på 6e växeln, det är dom lägre växlarna till för.

Ditt resonemang håller, god jul! 😃
Citera
2020-12-22, 23:07
Medlem
Knivur-273s avatar
Ett annat dumt ofog med bilar med manuell växellåda:

Nu kör man i 60..70 km/h och ser att det blir rött vid korsningen. Nu trycker man ned kopplingen och släpper gasen. När motorn varvar 750 rpm, tvingar man i ettans växel när bilen fortfarande rullar i 40..60 km/h.

"Wiii" låter det i växellådan, tills dagen när mekanismen är utsliten. Då låter det "skronk".

Detta ap-beteende förstör synkromeshen för ettans växel, så att bilen kommer att borsta tänderna i växellådan i framtiden, skulle man vilja växla ned på normalt sätt då.

En skicklig bilförare kan växla ned till en växel som motsvarar motorvarvet och hastigheten, för att vara beredd för fortsatt framdrift.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-22 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in