Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Är såpass bekant med min bil att jag växar efter motorljudet. Det gör att motorn i regel snurrar runt 2500-3000 varv när den gör sig påmind i kupén och det är dags för nästa växel för att sedan ligga runt 2000 varv vid körning på femman. Är utan att var motorexpert nästan säker på att för låga varv skadar mer än lite gymnastik i form av höga varvtal.
Instämmer.
Man hör väl och känner väl vilken växel som är den rätta?
Från start efter stopptecken drar jag till mellan 3 och 3.500 rpm om det inte är bråttom.
Är det bråttom drar jag till närmare 5.000 rpm på varje växel tills önskad fart är uppnådd.
Har inte de flesta bilar varvräknare så man kan se, om man inte hör?
För låga varvtal skadar definitivt ramlagren på en bilmotor.
Dessutom sämre flöde på oljan som både kyler och smörjer.
För höga varvtal skadar vevstakslagren, samt större risk kamtransmissionsras.
Seriösa biltillverkare har varvtalsstopp/-begränsare på sina motorer.
Tror inte bilskolelärare tillhör gruppen bil-/motorentusister, utan hamnade i sitt yrke för att de hade för låga betyg, eller inga alls, från gymnasiet för att kvala in på annan linje.
Följer nog bara Transportstyrelsens påbud utan att ifrågasätta vad som är bäst för eleven, trafiken eller bilen - vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.
Neej, sätt bilskoleläraren i en gammal VW med osynkroniserad växellåda och begär att hen ska visa hur man dubbeltrampar när man växlar.